Nukkuminen

Meillä herätään pääasiallisesti kerran tissille yöllä. Hampaita tehdessä oli levottomampaa tietty ja synttäreiden jälkeen nukkui tosi levottomasti, koska se ärsyketulva oli varmaan niin valtava, kun kämppä täynnä hulinaa ja huutoa!
 
Todellakin tsemppiä kaikille huonosti nukkuville mammoille! Kyllä se uni vaan on sellanen mitä jokainen tarvitsee riittävästi. Toipuukohan tästä koskaan? :D Oon ainakin niin hajamielinen ja muutenkaan ei ihan täysillä käy näin vuoden jälkeen. Mutta tosissaan perjantaina siirrettiin lapsonen omaan huoneeseen. Ekana yönä meni 1,5h että sain tytön nukahtamaan ilman tissiä uudestaan. Itkeskely/kitinä väheni joka yö ja aina uudelleen nukahtaminen meni helpommin. Sitten herättiinkin taas tunnin välein yksi yö. Muutaman yönä imetin aamuyöllä kun ei vaan enää jaksanut itse kukkua ylhäällä. Oon myös ottanut ihan aamusta viereen että on saanut jatkaa unia. Tänä aamuna heräsin sitten puoli viideltä ihan sekaisin, kun tyttö ei ollut herännyt siihen mennessä kertaakaan!! Ryntäsinkin heti kattoon että onko hän enää hengissäkään.. Oikeesti kyllä vähän pelästyin. Sitten innostuin niin paljon etten meinannut saada unta enää :D Palasin takaisin sänkyyn ja sitten kuuluikin yskintää ja typy heräsi. No ei haitannut, olin niin iloinen että tämäkin vihdosta viimein tapahtui. Naureskeltiin kyllä miehen kanssa että taisi olla kertaluontoinen juttu, ensi yönä herää varmaan viime yön edestä sitten. Toiveikkaana oon kuitenkin että heräilyt vähenisi edes siihen 1-2, sekin olisi jo huima parannus vanhaan.
 
Meillä oli jo välillä joku yö kun poikanen heräsi vain jonkun pari kertaa, nyt sitten on useampi yö ollut aika levoton ja älisee kauhean monta kertaa yössä. Mutta pakkohan noiden öiden on joskus parantua, sitä odotellessa..
 
Mäkin oon lohduttautunut sillä, että kyllä se joskus nukkuu. Meillä meni viime yökin tosi hyvin. Heräsi joskus ennen viittä ekan kerran. Sitten noustiin seitsemän aikaan. Imetin siis silloin viiden aikaan. Katson miten nää yöt lähtee meneen niin lopetan kyllä tuon aamuyön imetyksenkin. Sillä vaan saa niin helposti itselle lisäaikaa nukkumiselle, ei kuitenkaan aloteta päivää siihen aikaan :D
 
Meillä on mennyt yöt aika hulinaksi rokotuskuumeilun jälkeen, jolloin kipeää tyttöä rauhoiteltiin pitkin yötä sylissä, rinnalla ja perhepedissä. Kuuma ilmakin on osaltaan varmasti vaikuttanut levottomiin uniin. Jos tämä meno jatkuu, on kyllä unikoulu edessä. Kyselisin kokemuksia, miten olette rauhoitelleet näitä isompia yökukkujia? Tavoitteena olisi siis saada tyttö nukahtamaan uudestaan omassa pinniksessä, mutta mikään tassuttelu tuntuu kovin vaikealta toteuttaa, kun tyttö heti herättyään nousee seisomaan tai vähintään istumaan. Ja jos hänet laittaa makuulle, hän on tietysti heti sekunnissa taas pystyssä itkemässä, jos ei pidä todella tiukasti paikallaan (jolloin rimpuillaan eikä rauhoituta). Vai pitäisikö tuota makuulle laittoa vaan sitkeästi toistaa sata kertaa (vielä en ole jaksanut...)? Ehkäpä pitäisi hieman perehtyä johonkin unikouluohjeistukseen.
 
Me vaan toistettiin se sata kertaa ja mies sai paremmin myös rauhoittumaan tassuttelemalla. Nykyään ei tuo seisomaannousu ole enää niin suuri ongelma, eli ehkä siitä jotain apua oli :D Tsemppiä!
 
Meillä kanssa tyttö laitetaan rauhallisesti aina takaisin makuulle. Ensimmäiset illat sitä sai laskea sen 100 kertaa, mutta nyt rauhoittuu hyvinkin nopeasti. Kahden ensimmäisen ylösnousun jälkeen sanotaan hyvät yöt ja että on nukkumaanmenoaika. Tämän jälkeen ollaan ihan hiljaa, eikä sanota mitään. Istutaan selkä pinnasänkyyn päin, eikä reagoida muuhun kuin ylös- tai istumaan nousuun.
Ollaan tehty vuoroilloin, ni jakautuu vastuu ja samalla muksu ei ala suosia kumpaakaan.
 
Meillä herätään nyt taas enää kerran yössä. Onneksi, koska voimat lähenee loppuaan siitä huolimattakin. On jotenkin vaativa vaihe meneillään tytöllä. Nukuttaminen on nykyisin vähän sitä sun tätä. Ennen nukahti itsekseen ilman mutinoita, mutta nyt tyttö välillä huutaa ja raivoaa niin, että talo raikuu.
 
Tsemppiä Hellen! Meillä on unikoulu vielä edessä, odotan sopivaa ajankohtaa... Ihan hiukan kade Iltatähden pikkuisen 12 tunnin unista :wideyed:. Meillä ei kumpikaan muksu ole nukkunut noin pitkiä unia edes väliherätysten kanssa.
 
Moi! Eka yö meni meidän mittakaavassa yllättävän hyvin! Herätyksiä..öö monta! Mutta aina rauhoittui kun laittoi makuulle ja tutin suuhun. Pari kertaa nokkamukista hörpäytin vettä. Kuudelta oli jo varmaan nälkä niin imetin istualtaan tuolissa ja nostin sänkyyn niin nukahti! Lopulta ylös ysin jälkeen ja nukkumaan mentiin siis 20:30. Jospa ne herätykset tästä pikkuhiljaa vähenisi. Positiivista siis että mitään odottamaani megaraivohuutoa ei ollenkaan tullut ja siis koko yö omassa sängyssä! Normisti meillä nukkunut käytännössä kainalossa tissi suussa koko yön. Tästä vaan yö kerrallaan eteenpäin ja paluuta entiseen ei ole. Säälitti välillä kun näki että oli tulossa viereen mutta päätin ajatella vaan järjellä. Ehkä jätän (voimaan) vielä tuon iltaimetyksen ja aamuimetyksen hetkeksi mutta sängyssä ehdoton nounou ja yöllä maitobaari on kiinni. :stop:
 
Kiva, että meni noin hyvin Hellen! Meillä rauhoittui yöt vasta kun lopetin imetyksen ihan kokonaan. Nyt Emma nukkuu n. klo 20-6:30. Ikinä ei ole klo 8:aa pidempään nukkunut aamulla, eikä enää kuukausiin 12 h yöunia... Mutta olen tyytyväinen, ettei herää yöllä kuin korkeintaan kerran klo 5 aikaan, jolloin saatan käydä hakemassa kainaloon vielä reilu tunniksi nukkumaan. :)
 
Kuu kiurusta kesään: teillä on kyllä kivalla mallilla :) Eikö enää vieressä nukkuessa hamua tissiä?
 
Hellen, miten meni yö? :)

Ei Emma enää hamua tissiä nukahtaessa tai aamuyöllä vieressä, onhan siitä jo n. kuukausi kun lopetin imetyksen. Ekana viikkona en ottanut viereen, sitten otin, mutta pidin tytön pään poissa tissin lähettyviltä. Nyt voin antaa sen jo nukkua vaikka nenä kiinni paidan rintamuksessa! Viime yönä se nähtiin, kun vissiin MPR-rokotteen vaivat herätteli klo 2... Otin viereen ja hyvin nukuttiin!
 
Ihana Emma, pikku vieressä nukkuja :happy: Toka yö meni huonommin. Positiivista on, että nukkui koko yön omassa sängyssä. Mutta nukkuminen tarkoittaa heräämistä vähän väliä. Olen kyllä ihan poikki! Mutta suunta ylöspäin. Kuudelta imetin ja sitten takas sänkyyn. Ja ylös noin kahdeksan jälkeen. Pitänee harkita imetyksen lopettamista kokonaan piakkoin. Aamut vaan alkaa sitten meillä ilmeisesti klo 6 kun ei saa lisäaikaa "ostettua". Esikoinen tulee tänään kotiin mummulasta, jonne meni ns karkuun tätä unikoulua. Saapa nähä saapiko hän ensi yönä nukkua.. hui on tämä hommaa, mutta pakko viedä läpi. Any good ideas? :dead:
 
Hmm. Ei muita ideoita kuin se, että toimii aina systemaattisesti ja ennakoitavasti, niin lapsi oppii uudelle tavalle. Itselläni herkästi lipsuu yöllä tuo takaisinnukutus, kun haluaisi vaan äkkiä ja mahdollisimman helpolla itse takaisin nukkumaan. :D Siispä otan syliin ja viereen herkästi, vaikka olisin kuinka päättänyt pysyä lujana ja pitää pistäytymisunikoulusta kiinni. Toisaalta meillä nukutaan nyt sen verran hyvin, ettei tiukalle linjalle ole tarvetta. :)
 
Takaisin
Top