Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

Hyvä päätös Marihanna! Ei noin usein heräily ainakaan nälkää enää voi olla. Kovasti tsemppiä ja toivotaan et pikkukaveri oppii nopeaan :)
 
Minäkin söin sanani ja jätin "jo" yöimetykset pois kun poju taas syö päivällä paremmin soseita. Hyvin meni ainakin eka yö; pari kertaa rauhottu suht nopeesti sylissä ja kolmannella itkulla riitti tassu. Heräs aamulla tunnin totuttua aiemmin mut eipä se mitään jos tämä johtaa siihen että yöitkut loppuu kokonaan. Nyt vetelee ennätyspäiksyjä jo kolmatta tuntia..
 
Toinen yö meni aika identtisesti ekan kanssa ja viime yönä kävin vaan kerran korjaamassa peittoa! :)
Herättiin tosin taas tuntia aiemmin -jo kuudelta. Ois pitäny sitkeemmin sylinukutella takas sänkyynsä kun väsykiukutteli jo ruokapöydässä ja seiskalta nukahti tissille. Huomenna ollaan tässäkin asiassa viisaampia
Annan tissiä nyt vaan ruuan päälle ja jos siihen nukahtaa niin yritän havahdutella ennen sänkyyn siirtoa.
 
No teillä on mennyt kivuttomasti. Meillä meni viikko, että nukuttiin heräämättä 7h. Se oli viime yönä. Äiti oli todella ihmeissään, kun heräsi kolmelta eikä lapsi näyttänyt mitään merkkejä heräämisestä. Jossain välissä kitisi hiukan, mutta en ole varma laitoinko tutin suuhun (sänky on siis meidän sängyn vieressä ja mun käteni mahtuu pinnojen välistä). Luulen, että en laittanut. :)

Nyt toivon, ettet tuo ollut yhden yön ihme.

Mutta kyllä meilläkin tilanne parani nopeasti. Ensimmäinen yö oli pahin ja silloinkin jo toinen herätys oli parempi. Sen jälkeen oli vaihtelevia öitä. Mutta aina selvittiin tassulla. Yksi takapakkiyökin mahtui meidän viikkoon.

Suosittelen kaikkia väsyneitä äitejä kokeilemaan. Olin itse hyvin epäileväinen sopiiko tämä meille, mutta olin niin väärässä. Harmittaa, että sinnittelin näin pitkään. Poika on niin hyvä syömään päivällä, että olisi voinut istua koulun penkkiin jo paria viikkoa aiemmin. :)
 
No tässä on vasta 3 yötä takana että jännityksellä odotan vielä tulevia miten sujuu. Olis hyvä ettei tarttis enää paljoa nostella sängystään kun varmaan pitää kohta pudottaa pinniksen pohja alas. Minä pätkä joudun sinne sitten kurkottelemaan :)
 
Meillä otetaan nykyään kaameita nukahtamisraivareita.

Tyttö on selvästi väsynyt, mutta kun yrittää saada nukkumaan päivä- tai yöunille, niin kirkuminen 1-1,5 tuntia. Esimerkiksi eilen neitiä nukutettiin 21:30-22:50, josta viimeiset puoli tuntia kanniskelin tyttöä pitkin kämppää ja hyräilin.

Muuten on ihan iloinen, seurallinen ja tykkää seikkailla ympäriinsä lattialla.
En ymmärrä, en.
 
On yritetty... Aikaisemmin pikkuneiti meni suosiolla nukkumaan jo vähän kahdeksan jälkeen, mutta liikkumisen opettelun jälkeen nukkumaanmeno siirtyi välille 20:30-21:00... Ei siis nukahda enää kasin aikaan, hyörii ja pyörii sängyssään kunnes kyllästyy ja alkaa huutaa. Ja kun huuto alkaa, se ei lopu millään :sad001

Loppui se viime yönäkin, 00:10. Siihen mennessä syötettykin jo kerran ja otettu kainaloon nukkumaan, vaikka ei kai pitäisi antaa periksi. Isällä kun on kuitenkin työpäivä...
 
Täällä kanssa nukahtaminen pinnasänkyyn kestää puolesta tunnista ylöspäin kun taas viereen nukahtais samantien. Ajattelen kanssa et liikaa virtaa ja ei halua rauhoittua. Meillä ei kestä näemmä olla erossa äidistä tai isistä lainkaan.
 
Huisia! Viimeyönä meillä herättiin vaan kaks kertaa ja aamulla kun heräsin (8.44) oikein pelästyin et onko poika huutanu mua hereille ja en oo heränny :eek: Mutta siellä tuo tuhisi peiton alla tyytyväisenä :p Maailmanmestaruus unet, 20.45-9.00 :) Jä äitikin sai nukkua melkein kolme tuntia pidempään kun normaalisti herätään n. klo. 06 :smiley-bounce012
 
Meillä on nyt n. viikon ajan öisin itkeskelty ja heräilty ties miten; kahelta, neljältä, viideltä.... Päiväunet senkun lyhenee: yhteensä päiväunia nukkuu 2-2,5h päivässä kahessa erässä. Yöunet 12h klo 19-07. Viime yönä sitten nukkui koko yön putkeen. Söi pitkästä aikaa reippaasti päivällisen ja iltapuurona kauramannapuuroa.

Yöllä ei saa maitoa. Päätin, että nyt pitää nukkua sitten yöllä kunnolla, kun päivisin ei unet maistu. Ihana virkeä tyttö 12h yöunien jäljiltä. Herää ilman itkuja. :)
 
Meillä on nyt pienehköksi ongelmaksi tullu tuo nukahtaminen yöunille. Yritys mennä 20-21 välillä on ihan tuhoon tuomittu, ja nyt parin viikon ajan nukahdettu hieman ennen 23... Nukkuu tosin pitkään 9-9.30 asti eikä heräile kertaakaan, mut siis keinot loppuu tossa nukutuksessa :confused: On yliväsynyt ja vaikka saisin rauhoitettua syliin ja vietyä sänkyyn, niin hetken päästä kuuluu höpinää ja huutoa, ja käyn kurkkaa niin siellä neiti istuu tai polviseisoo ja heittelee leluja sängystä.
 
Ehkä se siitä se rytmi korjaantuu. Eikai ennen taaperoikää se oo niin justiinsa? Paitsi siis äidille..:)
 
Nyt loppui nukkuminen taas tässä perheessä...
Tyttö on väsynyt kasin aikaan, mutta ei osaa millään nukahtaa, kirkuu vain. Ja jos nukahtaakin, niin viimeistään omaan sänkyyn siirtämisen jälkeen havahtuu n. vartin päästä ja alkaa huutaa. Mikään muu ei rauhoita kuin syli ja vanhempien sänkyyn nukuttaminen. Sillä seurauksella, että äiti ei nuku, kun tyttö huitoo ja potkii unissaan...

Millä tämän saisi loppumaan? Ei voi sänkyynkään nukuttaa, koska silloin itkusta tulee täysin hysteeristä.
 
Jospa se olis vaan kausi. Tsemppiä!
Täälläkin nukutaan taas äitin vieressä. Yöt on niin levottomia etten jaksa nousta jatkuvasti. Hampaita pukkaa.
Kyllä se siitä. Ei ne enää murkku-iässä halua edes samaan huoneeseen :)
 
Onko teillä Lya oma huone tytöllä vai miten?

Oon ite huomannut, et selkeä päivärytmi ja iltatavat auttaa tohon nukuttamiseen. Aikaa se vaan vie ja vaatii vanhemmilta sitkeyttä ja määrätietoisuutta ja aina sitä samaa tylsää kaavaa. 19-07 on meillä nyt vakiintunut yöksi ja se passaa. Nukuttamista ei enää tarvi tehä ollenkaan, mut siihen meni kyllä aikaa useempi kuukaus, ainakin 3-4 kuukautta.

Mä kyl sitkeesti koittasin sinne omaan sänkyyn nukuttaa ja laittaa jo hereillä ollessa, ettei sit tarttis siirrellä. Ja helppo se täältä on neuvoa, tiien kyllä millasta se iltahuuto on ja piiiitkä nukutus, et sen takia haluaa päästä kyl siinä nopeesti ja helpolla. Meillähän meni pitkään nukutukseen 1-2h. Ja en kans nukkunut yhtään, kun oltiin samassa huoneessa, saati samassa sängyssä nukkumassa. Meillä siis omassa huoneessa nukkuu ja nukkuukin hyvin.

Tosin tänä iltana on itketty hampaita todennäkösesti. Vähän outoon aikaan itki ja sellasta raivokasta kipuitkua. :sad001 Haro myös korvia aiemmin, mut vissiin hampaat sinne korviin säteilee? Korvat tsekataan neuvolassa tiistaina onneks.
 
Ei ole vielä omaan huoneeseen siirretty, vielä on sänky meidän makuuhuoneessa.
Iltarutiinitkin ovat aina samat, mutta ei oikein toimi sekään, kun tahtoo edelleen iltamaitopullon ennen nukahtamista.

Pitäisi kai harkita sängyn siirtämistä, kunhan isä palaa taas kerran työmatkalta. On nimittäin melkoisen painava tuo sänky, kun siihen pystyy integroimaan pari lelulaatikkoa.
 
Ite oon aika paljon samoilla linjoilla MammaMarian kanssa. Eli yrittäisin vaan sitkeesti minäkin sinne omaan sänkyyn nukuttamista... Meillä meni kans useempi kuukaus itsestään nukahtamisen opettelussa, mut nyt nukahtaa yleensä ihan itse, kun vaan vie omaan sänkyyn. Joskus täytyy käydä moikkaamassa ja peitellä uudelleen, mut vaikka joskus itkeskeliskin, niin en oo nostanu pois sängystä, enkä jääny viereen silittelemään, koska sillon meidän kaveri ei ainakaan nukahda, kun kerran oppi ton itsestäännukahtamisen. Ennen nukutettiin meilläkin syliin/rinnalle useita tunteja, mut sitkeen opettelun kanssa siitä opittiin pois ja kyllä se vaan palkitsee! Me siirrettin myös omaan huoneeseen jo ennen puolen vuoden ikää, ja unikoulun myötä meillä nukutaan nyt 8-10h putkeen.

Tiiän kyllä et on kauhea kuunnella sitä pienen itkua, meilläkin kun ton unikoulun kanssa meni aika kauan ennen kun alkoi nukkua heräilemättä. Itkua joutui kuuntelemaan paljon. Mut koita vaan ajatella, et vaikka itku äityis hysteeriseks, ei pienellä ole mitään hätää kun äiti on siinä vieressä. Itse oon ainakin huomannu et tän ikänen osaa kyllä jo vedellä niistä oikeista naruista halutessaan, ja tietää että itkulla saa tahtonsa läpi. :) Koita vaikka joka ilta kuunnella minuutin kauemmin sitä itkua, voi olla et se siitä alkaa helpottaa? Meillä toimi pistäytymismetodi parhaiten, eli välillä käytiin silittämässä ja rauhottelemassa, mut lähdettiin sit aina pois, vaikka itku ei aina helpottanutkaan. Mut sit jossain vaiheessa yks kaks lopettikin itkemisen itsekseen ennen kuin ehdin luokse, ja sit yks kaks ei itkenyt enää ollenkaan sänkyyn jätettäessä. Suosittelen kokeilemaan eri juttuja, vaikka ois semmonen olo ettei jaksa. Voisko auttaa myös, ettei annan sitä maitopulloa just ennen kun nukahtaa? Meillä auttoi myös se, ettei saanut maitoa enää pimeässä makkarissa ollenkaan, vaan maidot olohuoneessa ja sit vasta omaan huoneeseen. Sillä loppui se unen ja maidon toisiinsa yhdstäminen, mikä meillä tuntu olleen ihan vastasyntyneestä asti tosi voimakas.
 
Takaisin
Top