Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

Meillä rauhottu tänään ekaa kertaa uni-ölisten nukkumaan :) tai pyys sit vielä 20min päästä maitoa, mut ilman mitään sen kummempia. Kylvettiin tänään vähän pidempään ja tyttö oppi läiskyttämään vettä ja nauroi :Heartred ihanaihana! :Heartred
 
Viime yönä tyttö nukkui 7,5 h putkeen ja sitten hereillä parikytä minuuttia ja jatkoi 3 tuntia. Mä kävin jo tsekkaamassa et mikä on kun ei syö. Ja pelkkää tissiä saa. Olin tosi tyytyväinen!

Mä en ois huolissani vatsallaan nukkumisesta, koska nää vauvathan vaan kääntyy sellaiseen asentoon missä haluaa nukkua. Toki voi tehdä neuvolasuositusten mukaan ja laittaa selälleen nukkumaan :)

Mun hassu tyttö puhui edellisyönä unissaan. Se kuulosti todella hauskalta. :)
 
Meillä on nyt sitten kolmena yönä peräkkäin ollut taas kaksi herätystä. Viimeks oli puolilta öin ja sit joskus 3.30. Herätys klo 7. Se puolenyön herätys oli jotenkin outo, piti ihan ihmeellistä mölinää. Ja imetyksellä nää mee, et rauhottuu taas uneen. En oo yösyöttöä ennen puolen vuoden ikää lopettelemassa.
 
Täällä ei nukkumisen suhteen oo mitään ihmeempää, nukutaan 20-08 ja siinä 5-6 aikoihin yks syöttö. Päikkäreillä 11-12 aikaan ja nukkuu ulkona nyt hyvin (tänään huimat 3h ja sen jälkeen jo herättelinki, olis muuten nukkunu pidempäänkin) ja yritän toiset päikkärit ajoittaa 17-18 aikaan, joskus nukkuu joskus ei (max. 1h) :) näillä on hyvä mennä.
 
Meillä hitsi näitä heräilyjä taas. Viime yönä klo 23 ja 04.30 ja sit valvokin kakkaa, vaipanvaihtoa, kilju+jutteli klo 04.30-06.30 ja sit heräs klo 7.30 tähän päivään. Voi moro! Meillä meni kans tänään sit rytmi jotenki sekasin ja jäi vikat päiväunet pois. Virhe. Oli aika kova huuto sit uniaikaan..
 
Kahtena yönä nyt herännyt klo 4.30 ja valvonut 2h. Ja sit tyttö nukkunut 45min-1h. Muistaakseni tällanen vaihe kakkavaippoineen oli myös kuukausi sitten, menispä pian ohi!
 
Viikonloppuna tyttö vetäs yli 8,5 h pätkän ennen ekaa syöttöä ja sit otin tissille unissaan olevan lapsen ja nukkui vielä ja päästiin näppärästi muskariin virkeän vauvan kanssa kerrankin. Kivasti tuntuu rintamaito riittävän yöuniin.

Nyt viime yö oli toisenlainen, tyttö heräs 03 ja sit paskoi vaippoihinsa, heräs oikein kunnolla ja menin vaihtamaan vaipan kun oli niin hereillä. Sitä en oo tehnyt moneen moneen viikkoon. No, tyyppihän jatkoi jodlailua pimeässä, meni tunti arviolta ennen kuin nukahti ja mä sain silmäni ummistettua vasta viideltä.
 
Argh! Toi on niin tuttu ongelma toi kakkavaippa yöllä! Meilläkin tuli ihan yhtäkkiä noita kakka-öitä ja monta vielä putkeen...huono tapa :D Vaik kuin yrittäs hiipiä ja vaihtaa sen vaipan pimeessä, ni aina innostuu.
 
Meillä on heräämiset jatkuneet. Puuro auttaa välillä, mutta alan epäillä, ettei tuo herääminen johdu nälästä. Eilen annettiin maitoa pullosta 100ml, 0,5dl puuroa ja lopuksi molemmat tissit, jotka eivät siis poikkeuksellisesti olleet edes tyhjät ja poika heräsi ensimmäisen kerran jo klo 1.30. Seuraava kerta koitti klo 4.30. 45 min ennen kuin meidän piti herätä. Käytännössä siis heräsin tänään klo 4.30. Sitten iloinen pieni poika väänsi kakan äidin ja isin iloksi. Mökkiolosuhteissa tuo kakka ei ole niin yksinkertainen juttu kuin kotona. Mutta siitäkin selvittiin. :)
 
Jotkut vissiin heräilee ihan heräilyn ilosta? Meillä panadol toi nyt jo kaks kertaa putkeen 19.30-04.20 kestävän ekan pätkän, et ilmeisesti ehti tossa 4-5 yötä heräillä tod.näk. hammaskipuja. Koska kuolaa myös tulee.

Mä oon noin aikaseen herätykseen koittanut sitä, etten nouse ylös, vaan vaipanvaihdon jälkeen joko nukutan omaan sänkyyn ja kesällä vein heti ulos vaunuihin. Nyt ei ulos viitti ite lähteä, kun on niin kylmä ja joutus ite(kin) pukeutumaan. 4.30 on mun mielestä liian aikanen ja sit aattelen, et ei noin pieni oo saanut tarpeeks unta, vaikka meilläkin mennään klo 19 nukkumaan...
 
Meidän poika nukahtaa kyllä uudelleen. Nytkin nukahti puolen tunnin kukkumisen jälkeen ja nukkuu vieläkin. Ainoastaan äiti ja isi jäi vähälle unelle tänä yönä.
 
Viikonloppuna tyttö vetäs yli 8,5 h pätkän ennen ekaa syöttöä ja sit otin tissille unissaan olevan lapsen ja nukkui vielä ja päästiin näppärästi muskariin virkeän vauvan kanssa kerrankin. Kivasti tuntuu rintamaito riittävän yöuniin.

Nyt viime yö oli toisenlainen, tyttö heräs 03 ja sit paskoi vaippoihinsa, heräs oikein kunnolla ja menin vaihtamaan vaipan kun oli niin hereillä. Sitä en oo tehnyt moneen moneen viikkoon. No, tyyppihän jatkoi jodlailua pimeässä, meni tunti arviolta ennen kuin nukahti ja mä sain silmäni ummistettua vasta viideltä.

Tästä on jatkettu normaaleilla about kahden syötön yöunilla. Eka pätkä on jotain 4-5 tunnin välillä. Jossain kohtaa yötä syö tiheämmin ja varmaan tissi tipahtaa suusta kun koko ajan tuntuu,et haluaa lisää ja siinä kohtaa on meidän välissä nukkumassa kun ekan pätkän on pinniksessä. Ehkä mä tuoksun niin vahvasti maidolle, että siinä välissä tekee koko ajan maitoa mieli? Vaippaa en vaihda yleensä ikinä öisin vaikka kakkaisikin jos nukkuu. Mutta onneksi tuollaisia pidemmän ajan yöheräilyjä ei ole ollut enempää kuin toi yksi viimeviikkoinen.
 
Meidän hyvät yöunet on muuttuneet sängyssä mönkimiseksi .. .
 
Meidän hyvät yöt ovat näköjään historiaa. Yhden yön Se puuro auttoi. Sen jälkeen on herätty vähintään kolme kertaa tylsä. Lisäksi herätys on aina viimeistään kuudelta. Tarkoittaa siirtää, että äiti on hyvin hyvin hyvin väsynyt. Viime yönä herättiin tunnin välein. Yhden kerran riitti tutti muilla kerroilla ei alkanut ilman tissiä nukkumaan. Lisäksi nukahtamisaika on pidentynyt. Alkaa olla vitsit vähissä. Kaiken huippu on se, etten osaa nukkua päivisin. Huomenna voi olla pakko alkaa opetella. Onneksi ollaan vanhempieni luona tämä viikko. Mies on nimittäin työmatkalla.
 
Kokeile huvikses antaa panadol ennen yöunia. Jos onkin joku hammaskipu. Jos ei oo apua, ni selvii sekin. Jos on apua, ni sithän se on hyvä vaan, ni ei tartte pienen kärsiä kipuja!

Ja meilläkin aamuvirkkuja, joten ajoissa iteki nukkuu tai päikkärit, joskus molemmat...
 
Ei kai lapselle voi varmuuden vuoksi panadolia antaa? Meilläkin parkaistiin yöllä pari kertaa, mutta rauhoittui heti kun annoin pinnasänkyyn käden... Hampaita on tullut viikon välein meilläkin. Muuten ei yöllä enää heräillä syömään ollenkaan. Ja onneksi ei öisin kakitakaan.

Pikkuisen kyllä huolettaa, kun tyttö tahtoo nykyään nukkua vain mahallaan ja joskus ihan naama patjassa. Jos olen itse hereillä, käännän neidin varovasti selälleen, mutta aamulla ( 5:15-5:30) on joka tapauksessa mahallaan ähkimässä ja mukamas ryömimässä. Kiva herätä, kun tyttö tuijottelee ja höpöttelee pinnasängyn pinnojen välistä :wink
 
No me on annettu varmuuden vuoksi. Meni jossain välissä muutama yö, kun heräili vaikka kuinka paljon ja sitten aloin kattoa, ni päivisin kuolaa vaan ja kaivaa suutaan ja ennen nukahtamista saatto olla vielä sormet suussa ja itkeä. Sitten kun anto panadolin yöksi, ni yllättäen nukahti ja nukku sikeesti hyvin (tarkottaa meillä et nukkuu ekaa pätkää 6-8 h) ilman itkuja ja heräilyjä. En itekään nukkus varmaan hyvin missään hammaskivussa. Mut oonkin hyvin lääkemyönteinen ite.

Jos lääkkeen myötä olis edelleen heräillyt, niin sithän olis heräillyt jotain muuta, eikä lääkkeestä olisi ollut hyötyä. Pidän myös panadolia turvallisena lääkkeenä, enkä nyt lähtis lääkäristä varta vasten lupaa jokaisen särkylääkkeen antoon. :) mut jokainen toki tyylillään.
 
Minäkin olen ajatellut niin, että kun tämä tenava ei osaa kertoa sattuuko ja kuinka paljon niin voi kokeilla. Itse en anna jokaiseen parahdukseen (tuskin kukaan antaa :)), mutta tänä aamuna annoin kun herätykset oli klo 1, 2, 3 ja 5. Aamulla tavallisesti iloinen poika oli kärttyinen ja selvästi kipeän oloinen. Lykkäsin lääkkeen suuhun ja annoin tissiä päälle. Poika nukkui vielä melkein 3 tuntia, mitä hän ei tee enää koskaan aamuisin. Ja vielä mun vieressä eikä ulkona. Sekä poika että äiti nousivat hymy huulilla. Ollaan täällä mun vanhempien luona ja tänä aamuna mun äitini huomasi pojan suussa sammasta. Luulen, että unettomuuden syy on siinä. Sairaanhoitajaäitini sanoi, että särkylääke on voinut auttaa siihenkin. Ostimme kaupasta sitruunaa ja olisittepa nähneet sen ilmeen, kun äiti herkkuporkkanan sijasta ujutti lapsen suuhun sitruunamehutippoja. Puistatutti, mutta ei tullut huutoa. Katseli kyllä minua hiukan epäluuloisena sen jälkeen. Illalla taas lisää... :)
 
Meillä on nukuttu alkukesästä asti tosi jämptisti... viime viikkoon asti. Eli nyt on just tuota samaa täälläkin, levotonta nukkumista, kitinää ja heräilyä useamman kerran yössä. Maito hiljentää joksikin aikaa mutta tuskin on nälästä varsinaisesti kyse. Iltasyömisten määrällä ja ajoituksella ei vaikutusta. Hampaat tekee tuloaan ja ties mitä muuta. Mutta huojentava huomata että muilla on samaa, kuulunee siis tähän ikävaiheeseen. Joten jaksakaamme, ei kai tää ikuisuuksia jatku.

*Muoks* ...ja eka hammas oli tullut viime yön aikana ikenestä läpi :) Sehän se taisi olla sitten tällä kertaa. Ei sitä olekaan oireiltu kuin 4kk aina aika ajoin, jo oli aikakin.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top