Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

Se on muuten ihan totta, että tämän ikäinen osaa jo tekoitkunkin, jos sille tuulelle sattuu.
Meillä juodaan maito olkkarissa iltasadun jälkeen, mutta usein nukahtaa syliin.

Nyt on pari yötä mennyt aika nätisti - vain muutaman kerran vaatinut päästä mun sänkyyn nukkumaan.

Tuon iltasadun otin viikko sitten käyttöön, rauhoittaa tyttöä ihan selvästi, vaikka sadut on jotain parin minuutin mittaisia :)
 
Meillä on kanssa nukuttaminen vaikeaa, pinniksessä vaan möyrii. Rutiinit on ettei siitäkään ole kiinni. Täytyy vaan vissiin jatkaa junnaamista.
 
Nukahtaminenhan vie kaikilta n. 30 min, ni meillä saattaa mimmi "lauleskella" ja konttailla ympäri sänkyä ennen kuin sinne rauhottuu ja nukahtaa. Ei siis itke koskaan sinne jäätyään. Ölisee ja liikkuu kyllä.
 
Voi, kyllä täällä vaan huudetaan. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Oikein unitaistelua tuntuu olevan välillä..
 
Taisin riemuta liian aikaisin - huutoäänestystä taas 23:30-01:30, ei rauhoittunut millään. Vieressä nukkuessa tietenkin potki sitten jatkuvasti kylkeen ja mies se vain kuorsaa...

Ei, äidit eivät voi olla vain vauvoja varten - hajoaa muuten pää tässä valvoessa ja neljän seinän sisällä kökkiessä.
( ei ole äitikavereita täällä suunnalla )
 
Ei meilläkään ole äitikavereita samalla kylällä ja ollaan oltu kotona nuhassa jo pari viikkoa mutta se on vaan väliaikasta. Tsemppiä! Vauhdilla ne kasvaa. Vauvavuosi on jo loppusuoralla.
 
Minullakin on lähimmät äitikaverit 70 km päässä, mutta olen juossut kaikenmaailman vauvakahviloissa ja muskareissa. Olen tutustunut tosi moneen äitiin täällä uudella paikkakunnalla. Voin suositella!! :)
 
Täällä alkaa olla äidin jaksaminen koetuksella. Viikon päästä hoitovastuu siirtyy iskälle kun ite lähen töihin. Poitsu nukahtaa pullolle syliin klo 19. Syö klo 01 ja 05, jolloin sitte piristyy ja nousee ylös. Leikkii noin tunnin jonka jälkeen laittaa takas nukkumaan ja nukkuu 30min-2h. Millähän hitolla saatas nukkumaan pidempään. Illalla turha valvottaa kun on semmoista kiukkua ja kätinää ja aamulla ei suostu nukahtamaan heti uudestaan. Siirrettiin sänkykin omaan huoneeseen ja hetken jo suostui sinne itekseen nukahtamaan kunnes yhtäkkiä ei taas. Argh väsy painaa tämän äitin hartioita jo kovasti :sad001
 
Aika raskaalta kuulostaa, varsinkin jos imetät ja meinaat käydä töissä. Voisko olla öisin sit isällä pulloruokintaa, mikäli ruokailuja tarvitsee keskellä yötä ylipäätään olla? (mun vastaus näihin nukkumishommiin ja -ongelmiin on se unikoulu, joka meillä ainakin piristi koko perhettä. tämänikäinen vauvahan ei yöllä nälkään kuole. Yöt nukutaan siis 12h heräämättä ja yhet päiväunet n. klo 11.30-14.30/15)
 
Ei kai kukaan yössä nälkään kuole mutta moni alle 1-vuotias tarvii vielä aamuyöllä syötön että jaksaa nukkua kellon ympäri. Toisilla taas on öisin eroahdistusta ja välillä hampaat vaivaa jne. Hienoa jos joku osaa jo nukkua kaikki yöt läpi heräämättä. On varmasti vauva sekä vanhemmat pirteitä.
Kannatan kyllä lempeän unikoulun pitoa. Mehän sitä joskus kokeiltiin mutta tulos oli nälkäänsä liian aikaisin heräävä poika ja äitillä käynnisty kierto :P Kohta kokeillaan taas. Meillä heräillään välillä kerran ja joskus useammin. Toisinaan itku loppuu itsestään ja välillä sylissä tai tissillä.
 
En imetä ja isä hoitaa osan yösyötöistä. Unikoulua onkin mietitty, mutta miksijön se tuntuu nii vaikialta aloittaa :D meillä ei koskaan ole nukuttu täyttä yötä eikä unien pituuskaan ole ollu kuin alle 12h. Päikkäreitä muutamat 30min-1h sen aamuisen lisäksi.
 
Oli se mullekin vaikea alottaa, mut sit ku sen oli tehnyt ja se oli ohi ja tulos oli täydet yöt nukkuva tyttö ja pirteänä heräävä äiti, ni aatteli vaan, et miksei tätä tehnyt jo aiemmin. Pahalta se kyl tuntu etukäteen. Meilläkin oli lempeä unikoulu, eli kun heräsi "syömään", niin silittelin ja pidin vaan sylissä. Yksin ei siellä huutanut.
 
Minäkin ihmettelin silloin, että miksi unikouluun ei ryhdytty aikaisemmin. Ensimmäisen yön ensimmäinen herätys oli paha. Sen jälkeen jokainen yö oli helpompi. Yksin ei itkenyt. Sänky oli meidän vieressä ja tassuteltiin poika takaisin uneen. :)
 
Unikoulu ei mielestäni myös kaikille oikeasti toimi. Tai riippuu miksi lapsi itkee. Meillä esimerkiksi vauva siirtyi takaisin vanhempien viereen nukkumaan, koska itki aivan hillittömästi eroahdistusta vaikka nukkui jo omassa huoneessa ilman yösyöttöjä ja joitain öitä kokonaankin heräämättä. Sitten alkoi eroahdistus ja en näe syytä siihen, miksi lasta pitäisi huudattaa monta tuntia yössä jos toista ahdistaa nukkua yksin. Mielelläni nukuttaisin omaan huoneeseen, mutta tämäkin on vaihe ja kunhan mennään 1-2kk taas eteenpäin niin eiköhän se omassa huoneessa nukkuminen taas onnistu. Vähän sama kuin en itkettäisi vierastavaa lasta niin en myöskään halua itkettää eroahdistuksesta kärsivää lasta monesti yössä "turhaan".

Jokainen tekee omat ratkaisunsa oman jaksamisen ja kasvatustapojen suhteen, mutta se unikoulu ei ole ainoa vaihtoehto. Meillä rauhottu itkeskely kun poika siirtyi viereen ja kaikki nukkuu taas paremmin :)
 
Täällä kanssa on nyt vakiintunut aika lailla niin, että yössä on vain yksi syöttö (puoliltaöin, kun tulemme huoneeseen ja tyttö vähän havahtuu siihen). Välillä tuntuu, että silloinkin riittäisi pelkkä viereen nostaminen, mutta annan varmuudeks tissiä, ettei sitten aamuyöllä ala sitä vaatimaan. Nukkuu siis tuon yhden syötön jälkeen meidän välissä noin puoli kasiin. Yöllä saattaa kääntyillä ja alkaa kitistä, mutta tutilla selviää hyvin. Oon tyytyväinen nyt tähän menoon! Puolen yön tissi on ainoa, mitä enää tissiä saa, niin ehkä siksikin tyrkkään sitä suuhun. Päivällä menee pureskeluksi.

Ainoa asia, mikä pitää ehdottomasti muuttaa ennen mun töihinmenoa on oma nukkumaanmenoaika. Työt alkaa 1.3. jo, kivaa ja hui!
 
Mähän oon jo töissä, niin ei tässä paljon yöllä syöteltäs (toiseeen huoneeseen pitäs nousta ja mennä...) :)
 
Unikoulua pidetty nyt 5 yötä pyrkimyksenä että nukahtaa omaan sänkyyn ja yösyötöt jää pois. Välillä on sylitelty ja tassuteltu parikin tuntia keskellä yötä ja muutamana aamuna kun itkut alkoi viideltä niin vailla seiska luovutin ja tultiin jo puurolle. Niinä päivinä oli sit useemmat päikkärit. Tuntu taas että ei tästä mitään tule mut olin päättäny et kokeillaan viikko ja viime yönä vetelikin 10 tuntia heräämättä. Jospa jatkuis nyt näin. Päivärytmiä joudutaan vähän hakemaan kun yösyötöllä nukkui ennen pidempään..
 
Mahtavaa! 10 tuntia kuulostaa hienolta! Ja viidessä yössä jos selvisitte niin aika helpolla sit kuitenki :) Tsemppiä jatkoon ja toivotaan et unet jatkuu yhtä hyvinä :) Ei meilläkään unikoulun jälkeen olla nukuttu kymmentä tuntia pidempään, vaikka yösyötöillä tosiaan unta kertyi yöllä yhteensä enempi. Mut päiväunia ollaanki nukuttu sit enempi ja kivaa sekin on kun on päivällä omaa aikaa :)
 
Eilen oli aamuyöllä neljän-viiden maissa itkua 1,5t mutta nyt taas nukkui 10t ja vielä jatkuu mun vieressä. Varmaan yöt nyt asettuu 21-9 ja puolilta päivin päiksyt 1-2t.
 
Takaisin
Top