Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

Eilen oli aamuyöllä neljän-viiden maissa itkua 1,5t mutta nyt taas nukkui 10t ja vielä jatkuu mun vieressä. Varmaan yöt nyt asettuu 21-9 ja puolilta päivin päiksyt 1-2t.
 
Meillä on nyt "vakiintunut" rytmiksi 19-07 yöunet (herää 6.40-7.20 välissä aika tarkasti, mut nukahtaa aina klo 19). Yhet päiväunet alkaen klo 11.30 ja nukkuu 2,5-3,5h. Ruokailut sit nukkumisten mukaan. Aamupuuro klo 8, lounas klo 11, välipala heti kun herää (eli n. klo 14), päivällinen klo 16/16.30 ja iltapuuro klo 18.15.

Tää ei tullut mitenkään yhtäkkiä vaan pikkuhiljaa. Nukkuukin paljon paremmin kun on vaan yhet päiväunet ollut n. 8,5kk iästä lähtien. Joskus saattaa herätä yöunilta ennen klo 23, mut sit saa maitoa lisää ja mahdollisesti vaippakin vaihdetaan ja sit nukahtaa uudestaan. Tätä tapahtuu ehkä kerran kahessa viikossa, joskus jopa kaksikin iltaa peräkkäin, mut ei oo ottanut sit "tavaksi".

Oon tosi kiitollinen noista yöunista, varsinkin kun tuo toinen vauveli tänne kesällä syntyy, niin jos neiti jatkaa tällä kaavalla edelleen. :) Ja oon jopa iteki oppinut mennä nukkumaan klo 23 mennessä, niin ihan hyvin saa itekin unta. :wink
 
Ois siinä ihanasti illalla omaa aikaa ku menis noin ajoissa nukkumaan! Varsinki kun ne alkuyön itkut tuntuu nyt olevan historiaa.
 
Vähän aiheen vierestä, mutta en todellakaan saa aikaiseksi kahta lämmintä ateriaa päivään, kun meillä herätään viimeistään 6:30 ( yleensä unet 20:00-6:00) mutta päiväunet otetaan jo 9:00 tai 9:30 alkaen, ja nukutaan puoleen päivään...

Lounas syödään toki heti heräämisen jälkeen, välipala jossain kolmen neljän välillä, riippuu nukkuuko toiset unet.
Iltapuuro syödään 18:30 ( aikaisemmin ei uppoa ) ja iltamaito just ennen nukkumaanmenoa...

Jos välille 16:00-20:00 pitäisi saada sekä päivällinen ja iltapuuro, niin ei muuta tehtäisikään kuin syötäisi.
Meillä on ilmeisesti tosi omituinen rytmi...
 
Lya, kuulostaa tutulta. Meilläkin nukutaan ekat päikkärit 1-2h yöunilta heräämisen jälkeen. Joskus tahtoo jäädä toinen lämmin ruoka antamatta. Oon pyrkiny siihen että jätän mielummin välipalan antamatta ja korvaan sen jollain kasvis/lihasoseella. Iltapala sitten 18-19 ja just ennen yöunia klo 20 maitoa. Tosin edelleen yöllä klo 2-4 kaipailee maitoa, mutta onneksi vain kertaalleen ja nukahtaa samantien uusiksi. Aamupala kuitataan vellillä kun ei mikään sose kelpaa sillon. Liekkö isäänsä tullu eikä halua aamupalaa
 
Meille ainakin neuvolasta sanottiin että viis ateriaa päivässä on tärkeää vasta vuoden iässä. Sitä ennen ei oo kiire.
 
Joo, pitää kysellä neuvolasta seuraavan kerran... Ei raaskisi vaihtaa rahkavälipalaa muuhun, kun tyttö niin siitä tykkää. Huono äiti olen :)
 
Voisko sitä rahkaa antaa jälkkäriksi Jos huolettaa? Hyvähän se että on monipuolinen ruokavalio.
Meillä on kans vähän lounas- ja päiksyaika päällekkäin mut oon sit syöttäny soseen kun kitinät alkaa pari tuntia aamiaisesta. Siitä piristyy vielä hetkeksi ennen unia ja jaksaa nukkua 1,5t. Syödään siis 5 ateriaa päivässä.

Tänään herättiin jo 4.30-5 välillä. En oo edes ihan varma monelta. Pari tuntia yritin rauhotella takas unille mut poika vaan mönki ja mönki. Teki niin mieli antaa tissiä että nukahtais mut en uskaltanu ettei mee unikoulu hukkaan. Tultiin sit aamupalalle ja tunnin päästä punkkaan. Tänään siis rytmi nurin. Huh.. Pari hammasta kurkkaa ikenistä ja pari kuultaa läpi. Ehkä ne syynä tai kävelyn opettelu
 
Joo, no meillä herätin tytön tänään 8:15. Oli siis nukkunut 12 tuntia putkeen... Tämä ihme ei kyllä taatusti toistu.
 
Ja mikä siinä on että aina unille meno tapahtuu itkun kanssa, oli päivä tai ilta ja väsyaste mikä vaan. Paitsi rattaisiin tai autoon sammuu ilman itkua. Puoli tuntia taas pyörittiin kitisten sängyssä ja sylissä ennen sammumista. Tuntuu surulliselta tämä..
 
Sitä mä en kans tajua, et jos vauvalla on univelkaa, niin miksei se IKINÄ nuku niitä yöllä pois? Eilen Jesperin tokat päikyt jäi ihan lyhkäsiks kun nukahti autoon, ja oli tosi väsynyt. Nukkui sit yöllä taas 9h, ja parin tunnin hereilläolon jälkeen neljän tunnin päikyt!
 
Mites muilla nykyään onnistuu nukkumaan meno ja heräilläänkö öisin?

Täällä iltanukuttelu on helpottunu ja osaa nukahtaa pienen sylittelyn turvin rauhassa omaan sänkyynsä. Melkein joka yö siirtyy kuitenki mun viereen. Herää siis yöllä usein 1-2 maissa itkemään ja sitä saattaa kestää parikin tuntia. En ymmärrä kun itkee sylissäkin. Joskus annan sit tissiä jos venyy sinne pariin tuntiin huudot. Vieressä jatkaa hyvin unet aamuun asti. Mua ei sinänsä haittaa yötissittely eikä varsinkaan vieressä nukkuminen mut se vaivaa kun syli ei auta pienen hätään. Ei hänellä pitäisi kipujakaan olla.. miksei siis rauhotu?
Päiväunille meno on vastaavaa taistelua kun nuo yöhuudot mutta kestää vaan puoli tuntia. Nukkuu sit 1-2t sängyssään. Miksi päiväunille meno ei onnistu yhtä hyvin kun illalla?
 
Nukkumaan menee hyvin (kopkop). Eli omaan sänkyynsä nukahtaa ja nukkuu aamuun asti, joskus saattaa älähtää, mut ei tartte reagoida. Jossain vaiheessa oli n. 10kk iässä sellanen "useemman heräilyitkun kausi", mut sekin meni ohi. Ja päiväunille vaan viedään vaunuihin ja sinne nukahtaa. Nukkuu päiväunia 1-3h ja yöunia klo 19-06/07. Eli 11-12h. Pituudet eivät ole sidoksissa toisiinsa, joskus vaan nukkuu pidempään päiväunia. :) Eikä kyllä saa mihkään sisälle nukkumaan päivällä :D
 
Öisin nukahtaa nykyisin omaan sänkyyn silleen, että ollaan vieressä ja pidetään esim. kädestä kiinni. Tissivenkoili tuossa kolmisen viikkoa sitten niin kovin, että nyt on siirrytty takas yhden imetyskerran öihin. Sillon siis rupes yhtäkkiä haluamaan tissiä jotain 4 x yössä ja selkä kaarella raivosi. Mut nyt itkee siinä 00.30-02 ainakin kerran, rauhoittuu silittelyllä ja tutin suuhun laitolla. Siirrettiin pinnasänky meistä kauemmas ja nyt ei ehkä haista mua koko ajan.. Kolmen jälkeen saa sitten tissiä, viime yönä 03.50. Ja sitten aamulla syö ja nukkuu vielä jonkun aikaa. Yleensä nukkuu loppuyön välissä nyt kun ei enää koko ajan hamua tissiä.

Päiväunet nukkuu vaunuissa tai mun vieressä, oon itsekin nukkunut nyt kun oon ollut väsynyt ja pahoinvoiva.

Mä uskoisin, että huutokohtaukset on osittain totuttua tapaa saada tahtonsa perille eli tissiä ja varmasti myös eroahdistusta. Kovien huutokohtausten aikaan mä sylittelen ja silittelen. Meillä onneks selkä kaarella huuto loppui lyhyeen ja oppi, että saa turvaa ja hellyyttä sängyn viereen heti kuin herää itkemään, mut toivon mukaan Twin ei ois kovin pitkä vaihe.
 
Tuleeko ameeballe lisää vauvoja? Tuntuu hurjalta ajatus että moni täältä on jo uudelleen raskaana :)
Mutta aiheesta.. niin viime yön nukkuikin parilla peittelyllä omassa sängyssä ja nyt meni päiksyilleki paljon helpommin. Pitää enemmän käydä täällä näitä vaikeuksia pohtimassa kun homma heti helpottuu! Huomasin tänään että yksi takahammas jo pilkistää ikenestä niin eiköhän kohta ole taas aihetta..
 
Tulee :) Lokakuun lopussa la. En ookkaan huomannut näitä kirjoituksia, myös pahoinvointi pitänyt meikäläisen kurissa foorumilla. Mutta ihan yksi vauva vain :grin.

Nyt mennään kerta yössä tissityksellä, hampaita huutaa ja on levoton ja aika väsyneeksi tunnen itseni päivisin.
 
Takaisin
Top