Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elmiina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itkuton ilta takana! Avain tähän autuuteen lähes kolmen tunnin päikkärit, joilta heräili kuuden jälkeen. Kun oli nukuttu tarpeeksi, jaksoi valvoa iltaakin ilman kitinää. Vähän ennen ysiä lähdin ulkoiluttaan koiria vauva rintarepussa ja tyttö nukahti reppuun. Heräsi vielä sänkyyn laittamisen jälkeen syömään ja ähisemään, mutta ilman itkuja kuitenkin sammahti kympiltä. Saa nähdä, jaksaako reippaammilla päiväunilla nukkua yhtä hyvin yön nyt.
 
Vauva näyttää kyllä unea ähistäessään kuin riivatulta :D Niin raivoisasti heittelee päätä puolelta toiselle. Pitääkin ottaa videota tuosta touhusta joskus.
 
Paluu vanhaan, kun nukkumaan mentiin jo n. klo 19 ja sit oli ihan outo herätys klo 00 (söi 100ml maitoa), sit nukkuki klo 6 asti ja alko jo klo 7 kitistä päiväunia...Ehkä tajus, et nyt tuli herättyä liian aikasin :D Mut joo tällasta tää on, ei vielä siis mikään vakiinnu.
 
mies kertoi et tänä aamuna poika oli poikittain meidän välissä ja potki mua hartioihin niin et mun pää heilui eestaas ja minä ihan taju poissa nukun vaan O.o äiti on vähän väsyny..
 
Meillä neiti on aina poikittain, jos on meidän välissä. Eli toista potkii ja toista puskee. En minäkään aina herää, mutta mies kyllä. Onneksi tyttö nukkuu enimmäkseen jo omassa sängyssä, sielläkin kyllä joskus poikittain tai pää jalkopäässä :)
 
Meillä nukutaan nykyään melkein joka yö kahdeksasta seitsemään ja itse nukun kymmenestä seiskaan. Joskus tosi harvoin herää puolilta öin, kolmelta tai viideltä syömään. Ja yks yö joka unisyklin välissä itki unissaan kauheaa huutoa, se oli aika rankka yö vaikka tyttö ei heränny niin sen 6-7 kertaa piti hytkytellä rauhalliseksi? Muuten herää siihen huutoonsa ja sit on paniikki päällä.

Hampaat on täälläkin vaivannut ja yks on kuultanut läpi viikon mutta ei oo vielä puhjennut. Korvia myös haroo, mutta käytiin tällä viikolla neuvolalääkäri ja viime viikolla terkkari ja molemmat katsoi korvat ja on kuulemma hyvät :) Lisäksi kiinteiden aloitus tais tehdä mahavaivoja mut ne on nyt helpottanut. Hiljalleen vois lisätä soseiden määrää ja reilu viikon päästä aloitetaan puuron kokeilu aamupuurolla. Saa nähdä tuleeko taas katkonaisemmat unet.
 
Mä en pystynyt nukkua ollenkaan, kun tyttö oli vieressä. Mut tosiaan todella väsyneenä nyt nukun iteki missä vaan...mitenköhän mua ei vieläkään väsytä? Missä vaiheessa ne jotkut hormonit sit loppuu, ne valvomista auttavat hormonit, joista oon ehkä täältä jostain joskus lukenut..? :)
 
mulla alkaa mennä ihan yli tää oma väsy. Oon ihan duracell pupu koko päivän pitkälle iltaan ja yöhön ja kun viimein maltan käydä nukkumaan on ihan taju kankaalla. En vaan illalla osaa rauhottua saati et nukuttais. Aamuisin arkena kuitenki pakko herätä 7 eskarilaista laittamaan.

poika syö siinä 1-2 aikaan yleensä ja melkein aina valvon sinne asti ennen nukahtamista. Ja sit syö yleensä sillon 7 aikaan seur kerran. Sit kun ei tarvi nousta niin filmi katkeaa vielä pariksi tunniksi.

tuleehan tuossa se 5-6h unta yössä, et kyllä sillä pärjää, mut oishan se fiksua käydä nukkumaan aikasemmin.
 
Ite ainakin nautin iltasin tästä omasta ajasta miehen kanssa kyllä tän vauva-arjen vastapainoksi :) Et ihan mieluusti välillä valvoo pidempään. Onneks miehenkin pitää käydä n. klo 23 nukkumaan, ni sit kyl aina samaan aikaan meen.

Sen jos minkä oon nyt tässä hiffannut, ettten kyl yhtään tohon rytmiin pysty ite vaikuttaa. Ihan höpöhöpöä ees koittaa laittaa samaan aikaan joka päivä päiväunille, kun herää ihan miten sattuu, vaikka nukahtas suht samaan aikaan (nyt klo 19.30 viime iltoina). Herää klo 5.30-8.30 välillä, et moro! :D Sit kun en noista kiinteiden syömisistä ees stressaa. Tänään jäi lounas väliin ku oltiin menossa, et sai vaan sit illalla sosetta+riisipuuroa.

Mut kannatan nukkumista, jos tuntee olonsa väsyneeksi, hyvä vinkki lapsiperheisiin tässä multa, olkaapa hyvät ;)
 
Kyllä ne vauvat on fiksuja oppimaan aikuisten metkut! Ensimmäiset 4kk iltaväsymyksestä tuohtunutta neitiä nukutettiin hyvällä menestyksellä niin, että vauva syliin makaamaan ja kävelyä/polvien notkistelua ympäri kämppää. No, nyt tuo tie on loppuun käyty - kyseisestä toiminnasta alkaa ainoastaan varma huuto. Tällä hetkellä "itkuvapaa" tapa on kantorepussa iltalenkki. Tuleepa ainakin ulkoiltua + koirat saa peruspissatusten sijaan kunnon lenkit.
 
Vieläkö täällä on muita joiden vauvat herää 1-2 tunnin välein vai ollaanko me ainoita superhuonosti nukkujia? Hyvällä tuurilla nukkuu 3h ekan pätkän, sen jälkeen oikeen hyvällä tuurilla pari kahden tunnin pätkää, ja siitä sit tunnin tai puolen tunnin pätkiä. Ja tissiä tarvis saada joka välissä. Kuukaus varmaan sinnitellään vielä näin, ja sit alotetaan iskän unikoulu... Viimisen viiden kuukauden aikana oon ehkä kolmisen keraa saanu nukkua kolme tuntia putkeen. Tuntuu ihan käsittämättömältä ajatus et joskus saisin nukkua vaikka sen viiskin tuntia putkeen, en varmaan enää ees osais!
 
Mulla tulee pitkistä unista pää kipeeks ;) Meillä siis unet klo 19 (.30)- 06.30 (7.00) ja siinä on yksi syöttö klo 02-04 välillä aika vakiintuneesti. Eli meillä (valitettavasti) myös nukutaan nykysin ihan hyvin, vaikka varmaan ens yöstä lähtien ei enää nukuta, kun tän tänne kirjotin. Ja oma huone oli meillä avain onneen <3

Myös ongelmallinen nukutus alkaa helpottua, miltei sanoisin, että vietän huoneessa 10 min ja sitten lähden, palaan ehkä kerran pari (kääntynyt mahalleen tai muuta ikävää...) ja sitten on unessa ja nukkuu sitten sikeästi.

Myös päiväunille nukutus helpottui, kun helteet loppu ja lisättiin noi kolmannet päiväunet.
 
meillä on kyllä niin vaihtelevaksi alkanut yöunet.muutama sivu taaksepäin kirjoittelinki että tyttö alkanu herää öisin pari kertaa (sen jälkeen kun alkoi 1,5kk iässä nukkuu täysiä öitä). No Se sitten tqqs muuttui ja tyttö nukku taas täysiä öitä mutta nyt on muutamana yönä alkanut taas yöheräämiset n. 1.30, 3.30 ja 6.30. Ei oo paha mut ihmettelen vaan ku noin vaihtelee:). Mikähän lie syynä vai onko vauvat vaan vauvoja. Niin ja sitten ku lopullisesti herää niin herää kakkahommiin :D. Herään aina kun alkaa ähinä ja rutina kuulumaan vierestä ja sen jälkeen juttelee ja naureskelee itekseen :D
 
Vauvat on vauvoja. Meilläkin oli tossa nelikuisena KAUSI, et heräili useemmin. Se rauhottu oman huoneen myötä. Kaippa noi harjottelee niitä taitoja ja sit toi kakka kyl meilläkin käynnistää nykyään aamun (onneks vasta n. klo 7, ei klo 4 niinku yhteen väliin...) Tai en tiie, missä vaiheessa äheltää sen, mut kun omasta huoneesta meen hakee, ni on mukavat tuoksut unipussissa. :)
 
Meilläkin oli nelikuisena kausi et heräili useammin mutta sit se taas rauhottui, ei muutettu mitään... Vauvat on vauvoja, tosiaan :)
 
Nyt on kahtena ed. yönä herännyt syömään n. puolen yön aikoihin. No tänä aamuna sitten alkoi kujertamaan jo klo 05.30...kakat oli sitten tehnyt. Onneks sit simahti mun viereen vielä hetkeksi. Muutenkin on noi päiväunetki lyhentyneet....kai sekin on normaalia...
 
Mitenkäs teillä muilla...?:anyone

Tämä äiti on hiukan kauhistunut, kun vauva haluaisi nukkua vaan mahallaan omassa pinnasängyssään ja minä aina käännän takaisin selälleen tai kyljelleen. Tuen selän takaa, laitan jonkinlaiseen kapalonutturaan:think005 jottei kääntyisi. Näin päivällä ei niin haittaa, kun pystyy tsekkailee useasti, mutta öisin en ite osaa nukkua jos toinen on mahallaan, kun pelkään et se tukehtuu.

Olenko luulosairas ja neuroottinen, hömelö mutsi
 
Mulle ei ois mitään väliä missä asennossa nukkuis, kunhan vaan nukkuis :D Odotin kuin kuuta nousevaa että vauva alkais kääntyy mahalleen ni nukkuis ehkä paremmin kun osais nukkua myös mahallaan, mut pyh, selällään on ainut asento missä nukkuu. Eilen heräs jo 04:30, mut en suostunu nousee kyllä niin aikasin, kun sitä ennen olin yön aikana jo nelkä kertaa aiemmin herännyt. Tunnin itkun jälkeen nukahti mun kainaloon. Puol seiskan ja seiskan välillä tuntuu et meillä nykyään aina herätäänkin sitten, jes...
 
Okei turha ees valittaa meiä 5.30 heräilyistä, jotka onneks pystyy vielä pidentää imetyksellä sinne seiskaan asti. Klo 7 oon tosi iloinen, jos joutuu vasta herää....
 
Takaisin
Top