Nt-ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emir
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei hätää, ei näy seulonta arvot minullakaan, pelkästään peruskokeet. Tämä siis HUS, epäilen että on ihan peruskäyntäntö HUS asiakkailla.

Mulle kyllä näkyi vaikka ollaan HUS asiakkaita. Luulen että ennemmin terveysasema kohtaista miten laittavat ne näkymään.

Mulla on kans ollu aika oireeton (palelua ja väsymystä) raskaus. Rv10+0 oli HCGBV 158 ja S-PAPPA 299.
NIPT testissä kuitenkin normaalit tulokset.

Mulla ei näy arvot kannassa vieläkään, vaikka ultrastakin on jo puolitoista viikkoa.

Ei hätää, ei näy seulonta arvot minullakaan, pelkästään peruskokeet. Tämä siis HUS, epäilen että on ihan peruskäyntäntö HUS asiakkailla.

Voi olla näin, uskomatonta miten säikky sitä on! Vaikka yleensä oon aika lunkki tyyppi niin nyt saan melkein paniikkikohtauksia tällaisista :shy:

Mikä tää NIPT on? Tietämätön kyselee...
Jos seulonnoissa jää kiinni, saa mahdollisuuden käydä verikokeessa, josta katsotaan sikiön kromosomit. (Äidin veressä kun on pieni määrä myös lapsen kromosomeja.) Ja siitä sitten katsotaan, onko lapsella Down, Pataun tai Edwardsin syndrooma. Laajennetussa testissä tarkistetaan myös joitakin mikrodeleetioita. Tämä on siis saatavilla julkiselta puolelta, jos jää kiinni veriseulassa+NT-ultrassa kohonneella riskillä, yksityispuolella tämä on toki saatavilla kaikille, jotka haluavat maksaa. Hinta liikkuu yksityisellä puolella 500-800 välillä, ja jos kuuluu riskiryhmiin, Kela palauttaa siitä pienen osan.

NIPT on tarkempi kuin tuo normaali veriseula+NT-ultra, mutta edelleen jos siitäkin tulee huono tulos, pitää tulos varmistaa joko istukkanäytteellä tai lapsivesinäytteellä. NIPT onnistuu parhaiten nuorilla ja normaalipainoisilla, kun taas vanhoilla ja ylipainoisilla odottajilla voi käydä niin, ettei veressä ole riittävästi lapsen soluja, eikä näytteestä saada tuloksia.

Miten pian sait Mamma84 vastauksen NIPTistä? Halusin itse myös tuon testin teettää ja verikoe otettiin maanantaina.

Kävin verikokeissa TYKSissä. Ne tekee niitä testejä ainoastaan keskiviikkoisin. Verikokeissa voi käydä mikä päivä vaan mutta näytteet tutkitaan keskiviikkona.
Kävin kokeissa juur keskiviikkona (ennen klo:12). Vastaus tuli saman viikon perjantaina vaikka hoitaja sanoikin et voi mennä maanantaille.
TYKSissä ne tutkii siis nää näytteet ite siks tulos saadaan nopeemmin.

Ultrassa kunnon yllätys! Siellä oli kaksi! Molemmat vastasi täysin viikkoja ja heilutteli kovasti jalkoja ja käsiä. Viime ultrassa toinen jäänyt toisen taakse. Niskaturvotus 1.0 ja 1.2 mm. Down riski erittäin matala. Huh. On tässä sulattelemista ja ajattelua mutta silti voi huokaista helpotuksesta:)

Kertokaapa muuten miks Nt-ultraan ei saa ottaa lapsia mukaan? Onko se lapselle jotenkin vaarallista vai onko se haluttu rauhoittaa vain aikuisille? Toki tottelen kun sanotaan ettei saa ottaa mukaan mutta harmittaa mennä yksin.

Tai no käytännössä joudutaan tekeen niin että mies odottaa lapsen kanssa käytävässä tai sairaalan kahvilassa. Mies on tuolloin pitämässä isäkuukauttaan niin ei oo lapsi vielä hoidossa ja mää tarvin kyydin ultraan niin joudutaan meneen koko porukka sinne.

Meillä luki lapussa niin että lapsia ei saa siksi ottaa mukaan kun kyseessä on tutkimus ja kätilölle täytyy antaa työskentely rauha.

Ihan siksi, että kun tuleville vanhemmille kerrotaan, että sikiö on kuollut tai vaikeasti vammainen, ja tulevat vanhemmat itkevät kovaan ääneen, on se läsnäoleville lapsille hieman traumaattista.

Kertokaapa muuten miks Nt-ultraan ei saa ottaa lapsia mukaan? Onko se lapselle jotenkin vaarallista vai onko se haluttu rauhoittaa vain aikuisille? Toki tottelen kun sanotaan ettei saa ottaa mukaan mutta harmittaa mennä yksin.

Tai no käytännössä joudutaan tekeen niin että mies odottaa lapsen kanssa käytävässä tai sairaalan kahvilassa. Mies on tuolloin pitämässä isäkuukauttaan niin ei oo lapsi vielä hoidossa ja mää tarvin kyydin ultraan niin joudutaan meneen koko porukka sinne.
Ei ole mitään vaarallista. Tilanne on vain haluttu rauhoittaa. Ja ehkä siinä on ajateltu sitäkin, että jos tulee huonoja uutisia, ei lasten tarvitse nähdä äidin reaktiota. Riippuu kovasti varmaan ultraajasta, mutta olen nähnyt, että isä on lapsen kanssa pyydetty käytävästä sisään katsomaan tulevaa vauvaa, kunhan kaikki mittaukset ym on jo tehty. Jotkut ultraajat kuulemma myös antaa lapsienkin tulla mukaan.

Tämä on minun ensimmäinen raskaus ja kaikki on niin uutta ja jännittävää mutta välillä myös vähän pelottavaa. Minulla oli toissapäivänä nt-ultra kun raskausviikkoja oli 12+1. Niskaturvotusta on 2,82mm joten vauvalla on Down riski. Ensi viikon alussa on NIPT. Vähän jännittää mitä tuloksia se antaa...

Kyllä meillä ainakin oli esikoinen mukana, eikä missään lapussa lukenut etteikö saisi olla. Outo tapa, kyllähän se on ihan vanhempien tehtävä vaan sit pitää lapset hiljaisina siellä et saa työskennellä

Takaisin