Embo
Vauhtiin päässyt keskustelija
Mihin jatkotutkimukseen olit menossa tuon turvotuksen vuoksi ja milloin voitte odottaa tuloksia siitä? Kuinka muuten jaksat tällä hetkellä?
Kiitos kysymästä, oma vointi on todella vaihteleva. On päiviä, jolloin olen yhtä toiveikas kuin kumppani (hän on liikkeellä ”hyvä siitä tulee”-asenteella) ja sitten taas toisina päivinä ihan varma siitä, ettei meille tule vauvaa. Toisaalta tässä on se hyvä puoli, että tän jännittämisen jälkeen joku Turnerin sydrooma tai hoidettavissa oleva sydänvika tuntuu pieniltä murheilta ja niiden kanssa vois hyvin elää tyytyväisenä siitä, että lapsi on elävä ja elinkelpoinen.
Meen heti joulunpyhien jälkeen 27.12. naikkarille jatkotutkimuksiin, enkä tiedä tarkalleen, mitä siellä tapahtuu. Oletan, että kertovat tarkemmat riskiluvut ja esittelevät eri vaihtoehdot (istukka- ja / tai lapsivesinäyte). Oon tuolloin viikolla 15, joten näytteet voi teoriassa ottaa vaikka samantien (jos halutaan, en tiedä vielä halutaanko). Niiden tuloksissa kestää kai joitain viikkoja jonka jälkeen sikiön sydäntä voidaan vielä tutkia tarkemmin rakenneultrassa, jotta mahdollisen päätöksen keskeyttämisestä ehtii vielä tehdä ennen kuin raja tulee vastaan.
Joku kyseli mun veriarvoista. En tiedä niitä vielä itsekään, eikä kannassa ainakaan perjantaina näkynyt. Nehän on mun tapauksessa aika tärkeitä, koska ainakin down-raskaudessa ilmeisesti arvotkin voi viitata poikkeavuuteen joka sitten nostaa riskiä. Epäilen kuitenkin, että jo tuo turvotus nostaa down-riskin jonnekin 1:10 paikkeille, todenäköisesti lähemmäs 1:5.
Jos jotain tästä yritän opikseni ottaa, niin sen, etten murehtis turhaan etukäteen. Koskaan ei voi nimittäin tietää varmuudella, eikä saada takeita mistään. Elämä on todella arvaamatonta ja ylipäätään se, että saa olla raskaana on ihme ja lahja.