NT-ultra

Suomessa jouduin siihen edellisissä raskauksissa
, kun perheessä on. Nyt synnytyslääkäri kirjoitti rasitukseen suoraan lähetteen 24 viikolle mitään tiedustelematta ja kertoi, että täällä Pohjois-Amerikassa se tehdään aivan kaikille ikään, painoon tai sukurasitukseen katsomatta koska voi tosiaan tulla ihan kenelle vain ilman näitäkin tekijöitä. Sitä vain ihmettelin, että onpa myöhään täällä.. :wideyed:

Terveyskirjaston sivuilla kerrotaan näin: "..Se tehdään äitiysneuvolassa niille raskaana oleville, joilla on raskausdiabeteksen riskitekijöitä, tavallisimmin 28. raskausviikon jälkeen. Jos sairastumisriski on erityisen suuri, kuten raskauden alkuvaiheessa vaikeasti liikapainoisilla tai niillä, joilla on aiemmin ollut raskausdiabetes tai joilla on vahva diabeteksen sukurasitus, koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16." Suomessakin suositellaan nykyään kaikille yli 25-vuotiaille.

Mulla on vielä viikon verran ultraan, ja stressitaso alkaa nousta. Olin jo eilen soittamassa neuvolaan jos sen saisi aikaistettua, mutta hemmetin loppiainen pilasi senkin. Viime yönä yritin unessani monta kertaa mennä sinne ultraan, mutta aina jokin meni pieleen, monitorista ei saatu kuvaa tai tuli joku kiireellinen tapaus mun edelle tms.. Mä hermoilen niin paljon tän mun oireettomuuteni takia, ja nyt vielä kun alkaa se suunnilleen ainoa oire häipyä, eli rintojen kipeys, ei tää stressi ainakaan yhtään laannu.
 
Balina: Voi ei.. Stressaaminen ei oo kiva.. :sad001 Koita keksiä jotain puuhaa ennen ultraa. Helpommin sanottu kuin tehty kyl
 
Mulle ihan kauhee flunssa iski päälle, aivan järkyttävä tauti, tuntuu että kurkku muutautuu umpeen. Ja yöt oon vaan yskiny kun sellasta kuivaa yskää ja välillä taas sellanen limanen yskä..varmaan influenssa. Pakko ottaa se maksimi annos paracetamoli, 3g päivässä että pysyy hengissä. Kauhea tauti :/
 
Mulla kans vuotanut nenä viikkoja ja nyt tänä aamuna heräsin siihen kun kurkku on kun raastinrauta. 2 iltavuoroa pitäs jaksaa ennen kahta vapaata ja seuraavaa neuvolaa.
 
Tsemppiä Balina ja Tanni!

Meillä ultra ensi viikolla ja minä tein sen virheen että kirjauduin omakantaan katsomaan josko seulontatuloksia olisi tullut sinne.. Virhe! Olihan ne tulleet, epämääräisiä lyhenteitä ja arvoja joista maallikko ei ota selvää, ja niinpä alkoi tämän rouvan älyvapaa googlettelu erilaisista luvuista ja viitearvoista. Eihän noista luvuista ota mitään selkoa ovatko hyviä vai huonoja arvoja ja nyt alkoi täälläkin pieni stressi nostaa päätään - mitä jos nt-ultrassa ei olekaan kaikki hyvin.... :sad001 Tiedän että niistä s-pappa ja hcg-arvoista lasketaan yhteinen riskiluku ultran kanssa mutta kaipa ne luvut jotain itsessäänkin kertovat? Voiko noista arvoista soittaa jonnekin lisätietojen pyytämiseksi?
 
Ei niistä kai oikein voi tietää onko hyviä vai huonoja kun ne pitää just ensin laskea sillä ohjelmalla mikä antaa luvut. Mullakin oli ne sillon ihan ääripäätä kun vertasin esikoisen lukuihin, mutta kuitenkin riskiluvit oli molempien kohdalla samaa luokkaa.
 
Kiitos paljon! Pitää vaan levätä niin jospa alkais helpottaan..Paranemisia myös mammalle!
Ite onneksi vapaalla.

Eikai niitä tuloksia pysty laskemaan niitten arvojen perusteella kun siihen pitää syöttää ikä, niskaturvotus jne lisäksi? Ei kannate ressata ❤
 
Pallo, ei niistä luvuista varmaan anneta lisätietoa ennen ultraa, kun tosiaan niihin pitää yhdistää muita tietoja ja sitten kone laskee vertailuarvot. Arvot riippuvat mm. siitä, millä raskausviikolla verinäyte on otettu. Mä olen kyllä itse sortunut samaan googlailuun ja aika paljon sillä tavalla tietoa löysinkin.

Mulla beta-hcg oli 102, s-pappa 792, ja molemmat oli hiukan yläkanttiin (mom 1.7 paikkeilla kun 1 on kai se keskiarvo tms.). Yllättäen iästä huolimatta ei tullut seulahälyä, ja nipt-testihän osoitti myös, että yleisimpiä kromosomivikoja ei ole. Arvot voi siis heittää jonkun verran suuntaan jos toiseen ilman että on aihetta huolestua.
 
Balina: Nyt kun mainitsit, niin mullakaan ei rinnat oo enää yhtä herkät! Kohdussa tuntuu silti liikettä. :wink
 
Huoh, vielä yksi iltavuoro pitäs jaksaa.. Ja kyllä vituttaa, isäntä maannut koko päivän kotona eikä ole tehnyt mitään, lumityöt tekemättä, ruokaa piti ruveta tekemään kun ei oo mitään syömistä, uuni täytyy lämmittää ennenku rupean nukkuu yms. Ainut homma mitä sen piti tänään tehdä oli laittaa kanalaan uus lamppu ja viedä niille ruokaa ja sekin on vittu tekemättä!!! :sad001 Tekis perkele mieli hakata päätä seinään taas jälleen kerran!
 
Voimia Mamma!
On se niin persiistä jos toinen ei saa mitään aikaiseksi.. se jos joku alkaa hiertämään pitemmällä juoksulla. Ja sitte vaikka kuin aattelee että no en nalkuta niin kyllä se vaan syö sisältä päin. Mulla ukko onneksi tosi reipas, alussa kyllä koitti päästä vähemmällä mutta en antanu periksi ja nykyään melko oma-alotteinen. Ruokaa onneksi tykkää ja on aina tykänny tehdä. Paljon myös tekee asioita mun eteen ja tuo esim kaupasta mun lempiruokia. Aamulla keittää kahvit ja laittaa aamupalan.. Välillä laiskempaa mutta niinkai se itelläki. Huomaa kyllä että jos toinen vaan makaa eikä tee mitään niin ainakin omassa parisuhteessa se on yks pahinta koska en vaa jaksa olla hiljaa ja tyytyä siihen.. tsemppiä hirmuisesti ❤ Toivottavasti se sieltä reipastuis..
 
Mulle ihan kauhee flunssa iski päälle, aivan järkyttävä tauti, tuntuu että kurkku muutautuu umpeen. Ja yöt oon vaan yskiny kun sellasta kuivaa yskää ja välillä taas sellanen limanen yskä..varmaan influenssa. Pakko ottaa se maksimi annos paracetamoli, 3g päivässä että pysyy hengissä. Kauhea tauti :/

Mulla ihan sama =( Voimia ja pikaista paranemista :Heartred
 
Voimia Mamma! Nyt pistät sil ukot kunnon raskaushormoniraivon ja sanot, et olis paree opetella tekemään ees ne luvatut asiat, ku kohta sul on vauva hoidettavana ja sillon häneltä vaaditaan vielä enemmän ja olis ihan kiva, jos vauvan hoitoonki osallistuis, kun on kerran sen isä.
 
Tuo eläintenkin hoitaminen on välillä niin vaikeaa. Yksin jos olisin niin se olis vaan eläimet ja vauva yksin hoidettava. No ei mun tartteis kyllä niin paljon siivota ja tiskata jos tuo isäntä ei tossa olis sotkemassa, mikään asia kun ei mee sen oikealle paikalle vaan kaikki jää siihen missä niitä on käytetty. Yrittäjäksi rupesi samaan aikaan kun mä tulin raskaaksi. Poltti itsensä edellisessä työssä kai loppuun, sieltä palkat edelleen saamatta ja välit selvittämättä. Itse sanoi et mun pitää olla tukena kun hän rupee yrittämään, no kuka on mun tukena kun mä en jaksa huolehtia yksin koko huushollista. Tähän asti mä oon ollu se joka melkein poikkeuksetta siivoaa, laittaa ruoan, käy kaupassa, ruokkii eläimet, ajaa nurmikon. Mitenkähän tuo aikoo sit pärjätä kun mä en pysty mitään näistä tekemään? Varmaan palkkaa mun alaikäisen pikkuveljen meille hoitamaan asioita kun itse saa mitään tehtyä. Ymmärtäisin jos tekis pitkää päivää mut tekee samaa 8-9 tunnin päivää kun minäkin, ja mun pitää silti jaksaa tehdä kaikki kotihommat, kun hänelle ei jossain vaiheessa kuulunut kun tyyliin auton huollot ja korjaukset yms - sano vaan et jos sä korjaat autot niin mä voin sit siivota. Ei perkele noitakaan nyt aina tartte laittaa. Mun on oma isä ainakin sit saatava avuksi kun pitää tuo pesuhuoneen ja saunan remontti keväällä tehdä, ei se sitä yksin saa aikaiseksi..
Oon sanonut sille että oot masentunut mut ei ota kuuleviin korviinsa asiaa, vaikka tunnistan ihan samat piirteet itsestäni 10 vuoden takaa...
 
Mamma: Voi kunpa hän uskaltaisi myöntää masennuksen ja hakea apua (nimimerkillä 2 moista kokenut tai no toisen hoidot kesken). Helpottaa hurjan paljon, kun sen myöntää/tiedostaa.

Sun kannattaa jutella neuvolassa tilanteesta, josko sieltä saisit sit vauvan synnyttyä perhetyöntekijän avuksi kodinhoitoon silloin tällöin.

Voimia :Heartred
 
Takaisin
Top