NT-ultra

Joo jos on ollut edellisessä raskaudessa radi tai on kova sukurasite, niin se tehdään jo rv 12-16.
 
Mä onnekseni säästyn sokerirasitukselta tällä kertaa, ihanaa! Pahin siinä oli se syömättömyys, kun yleensä syön aina heti herättyä aamupalan.
 
Ai se pitää jo noin aikaisin, no onpahan ohi nopeemmin ☺️
Eloinen mulle tuli ohje että viimeistään viikolla 16. Ensin sanoi että katsotaan sitä viikolla 20 mutta soitti perään että eikö pitääkin olla viimeistään viikolla 16..
 
Ei se sokerirasitus kaikkien mielestä oo niin kamalaa, mut mun mielestä on. Se litkun juominen on mulle se pahin vaihe. Ja kuten arvelinkin, niin radihan sieltä napsahti. :sad001
 
Se todellakin oli mun kohdalla ainakin elämäni pisimmät 2h viimeks kun on tehty. Ei saanu edes suullista ottaa vettä sinä aikana. Pyörrytti ja oksetti. Sokerit tipahti 2h jälkeen 3.7 ni onko ihmekkää. Ei ollu sillon mitää. Nyt kuitenkin joudun taas meneen. Tehdään kai 26-28 viikolla.
 
Mä pystyin esikoisen kohdalla kyllä juomaan litkun ihan hyvin, mut pikkusen kävi aika tylsäksi kun jäi puhelin kotiin ja lehtiä ei ollu:wacky:
 
Millä perusteella te joudutte siihen sokerirasitukseen? Mun neuvolatäti on diabeteshoitaja joten ehkä vähän yli-innokas näissä asioissa. Viimeksi jouduin vissiin sen vuoksi kun mun mummolla on joskus kaheksankymppisenä puhjennut diabetes. Muita riskitekijöitä ei kai oo mulla. En haluais mennä tällä kertaa.

Viimeksi sain kotiin sellaisen verensokerimittarin kun ei se rasitus onnistunut. Korvaiskohan se mittailu sen rasituksen... :)
 
Mie saisin mennä jos haluun, mutta mietin vielä. Ei oo siis mitää syytä.

Ennen oli, että yli 25v piti mennä rasitukseen. Nykyään ei onneks oo.
 
Mun papalla on diabetes ja mun bmi 25. Niiden perusteella siis piti mennä (jo viime raskaudessa), vaikka oon edelleen alle 25v.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli viime raskaudessa insuliinihoitoinen radi ja mulla on suuri sukurasite (mun isällä ja äidin äidillä on 2. tyypin diabetes). Lisäksi oon ylipainoinen ja yli 25v.

Rasitukseen joutuu jos on yli 25v. ensisynnyttäjä, ylipainoinen, lähisuvussa diabetestä, edellisessä raskaudessa ollut radi tai saanut yli 4,5kg vauvan.
 
Meillä isällä on 2 tyypin diabetes niin siksi joudun. Muuten ois viikolla 20. Oon 31 ja ensisynnyttäjä mutta tosiaan tuo isän kakkos diabetes vaikutti asiaan.
 
Mun mielestä sokerirasitus ei oo paha. Onhan se litku äklömakeeta, mut hyvin oon selvinnyt ja elämäni aikana neljä kertaa siinä ollu. Meillä joutuu myös sillon kaks kertaa rasitukseen jos on PCO.
 
Mun miehen sisko on nyt joutunu molemmissa vahinkoraskauksissaan rasitukseen. Ensisynnyttäjänä kun oli 29v ja nyt la 21.4.-17 joutunu jo kaks kertaa käymään kun ekassa oli raskausmyrkytys + nyt ylipainoa + ikä 31v. Sukurasitetta ei taida heidän puolellaa olla. Muistan että yhellä heidän velipuolella on 1.diabetes mutta se taitaa tulla äidin puolelta eikä heidän isältää... Miehen äidin puolelta löytyy suuri kilpirauhasen häiriötoiminta rasite. Miehen äidillä ja siskolla on molemmilla ja myös muualla suvussa. Miehen siskolla vissiin edessä samaa..

Mul ei oo mitää rasitteita :D
 
Mulla vielä edessä se sokerirasitus. Jos se olis nyt viikolla 12 pitänyt tehdä kuin varmasti olisin oksentanut sen litkun pois. Kerran oon nuorempana sokerirasituksessa käynyt..
 
Voin kuvitella millasta se olis tehdä sillo oksennus vaiheen aikaan kun ei varmasti pysyisi sisällä... :sad001
Onneks mulla on se myöhempi rasitus vaikka mummolla ja papalla oli diabetes.
 
Suomessa jouduin siihen edellisissä raskauksissa
, kun perheessä on. Nyt synnytyslääkäri kirjoitti rasitukseen suoraan lähetteen 24 viikolle mitään tiedustelematta ja kertoi, että täällä Pohjois-Amerikassa se tehdään aivan kaikille ikään, painoon tai sukurasitukseen katsomatta koska voi tosiaan tulla ihan kenelle vain ilman näitäkin tekijöitä. Sitä vain ihmettelin, että onpa myöhään täällä.. :wideyed:
 
Meillä oli keskiviikkona myös ultra ja kaikki oli oikein hyvin ja sikiö vastas prikuulleen päiviä pää-perämitassa, reisiluun mitassa ja pään mitta oli yhden päivän edellä... niskaturvotus oli 0,9mm... tuli helpottunut olo kun kaikki hyvin :)
 
Takaisin
Top