NT-ultra

Kävin verikokeissa jo tammikuun ekoina päivinä ja nt-ultrassa viime viikolla. Sanoivat, että tulos olisi jo sillä viikolla valmis. Kerta mistään ei ole kuulunut mitään, niin joko tässä voi huokaista? :joyful:
 
Meillä valmistui tulokset jo samana päivänä ja tulivat Netpostiin kirjeenä. Luulin, että ainakin viikko olisi mennyt. Mutta eihän se tulos kerro kuin riskiarviosta Downiin 85 % luotettavuudella?

Me oltiin käyty yksityisellä NIPTissä, joten mitään jännitettävää ei tietenkään ollut varsinkin kun NIPT paljastaa useamman kromosomiohäiriön (ei vain Downina) ja huomattavasti suuremmalla tarkkuudella ja luotettavuudella.
 
Kun tota nipt testiä hehkutetaan niin ootteko tutkinut, että onko käyny kuitenkin, että testi sanoo, että ei oo hätää, mutta on sit kuitenkin ollu jotai? Että millainen varmuus tos on?
 
Mulle annettiin ennen niptiä kirjallisesti tiedot luotettavuudesta, ja sen mukaan vääriä positiivisia tuloksia todetaan noin 0,2 % ja vääriä negatiivisia noin 0,02 %. Eli väärän negan todennäköisyys on häviävän pieni. Jos niptistä tulee positiivinen tulos jollekin kromosomihäiriölle, tulos tarkistetaan aina vielä lapsivesi- tai istukkanäytteellä tuon 0,2 % väärä positiivinen -marginaalin vuoksi.

Luotettavuus saattaa vaihdella riippuen siitä, mihin laboratorioon verinäyte lähetetään tutkittavaksi.
 
Olen myös harkinnut tuota niptiä. Jotenkin se ikäriski vaan kasvaa huimasti kun on yli 35 :nailbiting: Ja seuloissakin tosiaan löytyy 85-90% etsityistä kromosomivioista, että jättää nekin osittain tyhjän päälle. Sitä ihmettelin, kun niptistä sanotaan, ettei ole diagnostinen testi vaan kertoo laskennallisen todennäköisyyden kromosomihäiriöille. Luulin, että nimenomaan äidin verestä löytyy sikiön dna:ta. Niin miten se silloin on vain todennäköisyys jos jotain löytyy/ei löydy? Se kyllä myös mietityttää, että niptissäkin katsotaan vain tiettyjä juttuja, jäähän siinä paljon asioita, mitä sikiöllä voi olla, ja aiheuttaa pahempiakin vikoja. Mutta nämä on kai tällaisia asioita, että koko elämähän on yhtä riskiä jos alkaa kaikkea miettiä.
 
Ja syntymän jälkeen voi käydä mitä vain, että parempi jos pystyis liikaa olla miettimättä.. Meillä nyt niin paljon paskaa tullut niskaa ja muistutusta elämän arvaamattomuudesta, et itse en halua murehtia enää mitään, jos ei ole siihen syytä. Luulin kyl mäkin, et ne kunnalliset testit olis kertoneet muutakin kuin downin riskistä..eikä edes varmasti sitäkään..plaah
 
Mul on ollu vuotoja ja kaikkee täs raskaudes. edellinen oli oireeton ja silti en siis osaa huolestuu mistää :D
 
Mäkin sain nipt-testistä ne tulokset ja erittely vääristä positiivista tai negatiivisista oli kuten yllä jo kirjoitettiin. Mutta täällä on paljon vääriä sukupuolia vauvafoorumeiden keskustelupalstoilla niptistä. Joku oli jopa postannut labran vastauksen, jossa vastattiin ettei se ole sukupuolen suhteen yhtä tarkka kuin kromosomihäiriöiden. Muistan, että omissa tuloksissani siinä taisi olla 95% todennäköisyys poikaan. Torstaina lääkäri, niin varmistan..
 
Mun yksityisellä tehty NIPT-näyte lähetettiin Illumina-nimiseen labraan Kaliforniassa. En muista tarkasti mikä testin tarkkuus sukupuolen osalta oli (voin tsekata kotona), mutta vähintään 99,5%. Voi olla, että labrat on erilaisia ja toisten testimenetelmät ja -laitteet tarkempia.
 
Olen hieman hämmentynyt siitä kuinka moni on nipt testin tehnyt. Ja ymmärtääkseni täällä vielä omakustanteisesti. Mielenkiintoista luettavaa kyllä ja siis itsekin sellainen että haluan ottaa mahdollisimman paljosta selvää. Onko tärkeintä ollut mielenrauhan saamisen lisäksi mahdollisuus varautua tulevaan vai keskeyttää raskaus tarvittaessa myöhäisilläkin viikoilla?

Kysymykseni tarkoitus ei ole loukata ketään vaan aidosti ymmärtää miksi nipt testejä tehdään, varsinkin jos kunnallisissa seulonnoissa ei ole ollut kohonutta riskiä. Tsemppiä tuloksiin, toivottavasti kenellekään ei tule eteen mitään pokkeavaa :)
 
Varmaan yksi tärkeä syy nipt-testin tekemiseen on odottavan äidin ikä. Jos ikä kolkuttelee lähellä neljääkymppiä, ikäriski erilaisiin kehityshäiriöihin alkaa olla jo aika suuri. Mulla iän lisäksi syynä kolme perättäistä keskenmenoa ennen tätä raskautta, joista yksi myöhäinen sellainen. Jos saa edes joitakin riskitekijöitä poissuljettua suht varhaisessa vaiheessa raskautta, se helpottaa henkistä jaksamista raskauden aikana.
 
Minäkin olen harkinnut niptiä. Oikeastaan hinnan takia en ole siellä ainakaan vielä käynyt. Ehkä eniten mietityttää se, kun on täyttänyt jo 35, niin tilastollisesti kaikki riskit kasvavat huomattavasti. Itseänikin kyllä ärsyttää (itsessäni) sellainen varmistelujen varmistelu, koska mihin se sitten päättyy? Eihän se huolehtiminen siihen pääty, kun lapsi syntyy. Päinvastoin, sen jälkeen maailma muuttuu yhtäkkiä kovin vaaralliseksi ja alkaa huolehtia kaikesta... Muistiini on jäänyt jokin fakta muistaakseni hus-alueelta lähivuosina, että syntyneet down-lapset eivät olisi jääneet seuloissa kiinni. En tiedä voiko tämä pitää paikkansa, eli muistanko väärin. Mutta onhan se selvä, että jos jokin suht helppo veritesti on mahdollista tehdä, niin eiköhän lähivuosina ala siitäkin kilpailu kuka sitä tarjoaa halvimmalla ja raskaana olevat alkavat sitä käyttää yleisesti.
 
Meillä NIPTin syynä oli ennen kaikkea mun ikä. Yksityisellä testin saa myös tehdä jo viikolla 10 (tulokset tuli viikolla 11). Julkisella olisi joutunut odottamaan ekaa ultraa ja riskiarviota, ja vasta sen jälkeen olisi ollut mahdollista päästä NIPTiin. Tulokset olisivat tulleet julkisella joskus viikolla 16 tai sen jälkeen, eli meidän mielestä tosi myöhään keskeytystä ajatellen. Yksityisen testi on myös laajempi ja luotettavampi (ainakin meidän klinikan käyttämä labra on tosi hyvä). Toi julkinenhan mittaa Down-riskiä, ja jos se ei hälytä, niin sitten jäisi muutkin testaamatta. Nyt saatiin mielenrauha tältä osin jo varhain ja lapsen sukupuolikin selvisi :)
 
Takaisin
Top