Nt-ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja saa90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivotaan siis että lääkäri on tehnyt omia tulkintojaan. Eihän tuossa noilla viikoilla pitäisi olla siis hätää..

Ei seulat hälyyttäny onneks. Mut en tiiä kattoko ne tuota trisomia 18. Yhellä vauvan alulla oli joskus trisomia 11, mut menehty itsekseen. Eli ei tässä ihan puhtain paperein olla.

Ahaa, eli siis todettu on tuo trisomia 18 kuitenkin? Mistä ne sen sitten tutki?

Seulonnassa katotaan T21 (down), T18 (edwards) ja T13 (patau) :)
Sain viimeksi kaikista omat riskiluvut

Huh Mintukka toivottavasti lääkäri ei sanonut siksi mitään, että mitään hätää ei ole. Hätäsesti kirjottanut sinne jotain, ties vaikka olis virhe. Kannattaa soittaa ja varmistaa mistä on kyse.

Mä sain tänään ajan ultraan ja se on jo ma!!! Eikä mulla ole silloin kuin vasta 10+1. Pystyykö tota laskettua aikaa ees varmuudella määrittämään vielä noin pienillä viikoilla? En halua että mulle jää voimaan se kuukautisten mukaan laskettu. Mietin pitäisikö siirtää tuota aikaa. En haluaisi ihan noin aikaisin.

Saahan sen lasketun määriteltyä pienemmilläkin viikoilla, seulontoihin se raja on tietyt viikot :) Todella pienillä viikoilla se määrittäminen ei välttämättä ole niin helppoa/tarkkaa, mutta kyllä se jo noilla viikoilla alkaa olemaan.

Kyllä se määrittäminen varmaan jo noilla viikoilla onnistuu ihan hyvin/luotettavasti :) Kuitenkin pienet tän ekan kolmanneksen aikana kehittyy hyvin samaa tahtia kaikki ja sen jälkeen alkavat sitten kasvaa omaan tahtiinsa.

En tiiä onko tuota trisomia 18 otettu ollenkaan.. Siis ei sitä oo todettu vaan yheltä keskenmenneeltä vauvalta tutkivat niin sieltä löyty trisomia 11.. Eli siis oon käsittäny sen että ollaan siks mun kohalla sen verran tarkkoja.. Ääh en tiiä!
Aion puhua tästä ens neuvolassa.

Kultamarja, helmikuisista huutelen :) mulla oli ensimmäinen nt ultra jokin aika sitten ja koska viikot oli 10+5 ei seulontoja voitu tehdä. Menen tiistaina uudelleen :) 11+0 täytyy vähintään olla. Mutta jos ei osallistu seuloihin niin sitten saattavat tietysti tehdä aikaisemminkin. Soittaisin ja varmistaisin jos olis mun ultra :)

Untamoinen, meille on ainakin helpotus se, että saadaan käydä OASissa. Kokkola olis toinen vaihtoehto. Ei kai sekään huono vaihtoehto ole mutta toivottas kyllä jatkoa OASille.

Siellä oli aivan ihana kätilö ultraamassa :) Mulla ultrattiin vatsan päältä. Soita sinne ä-polille ja kysy saako lapsen ottaa mukaan. Aamuisin on soittoaika muistaakseni 8-9 välillä. Minunkin pitäisi soittaa se rakenneultra-aika. Itse myös varasin nt-ultran, meillä ei neuvola varannut aikaa.

Kultamarja, mulla oli ekassa raskaudessa nt-ultra rv 10+3, eikä meidän ultraaja (gynekologi) pitänyt viikkoja liian pieninä. Se mittasi niskaturvotuksenkin ihan normaalisti. Olihan se vauva pieni, mutta silti ultra onnistuu kyllä 10+ viikoilla. Varsinkin, jos ette niitä seuloja meinanneet ottaa.

Pioni77, me käydään Kalajoella ultrissa, mutta synnärinä on lähin OAS. Mua helpottaa se kyllä niin paljon, että ei tarvitse ajella synnyttämään sataa kilometriä! Meiltä on Kokkolaan aika tasan 100km ja Ouluun 120km. Karua, jos tämä vauva olisi saanut alkunsa kuukautta myöhemmin niin synnytysmatka pitenisi hurjasti. Meillä on Kalajoella tosi hyvä ultra. Siellä on aina ultraamassa OAS:n johtava gynekologi, se tekee sinne keikkaa.

Enää ihan muutama päivä ultraan! Tiistaina jo klo 9 aamulla! :talk017

Sain sen ultran siirrettyä ensi keskiviikolle (on meille hiukan parempi päivä). Silloin viikot 10+3. Lääkäri haluaa pienillä viikoilla, jotta ehdittäisiin tehdä istukkabiobsia alkuraskaudessa. Pitää siis selvittää vauvalta, onko sillä sama sairaus kuin isoveljellä. Olin kyllä laittanut lappuihin, että tehdään se loppuraskaudessa koska ei harkita keskeytystä. Mutta varmasti nuo aikovat ehdottaa että tehtäisiin se alkuraskaudessa kuitenkin. Haluaisin toki itsekin tietää ajoissa (ainakin ennen kuin vauva ehtii syntyä), mutta taysissa meille suositeltiin että tutkimus tehdään keskenmenoriskin takia loppuraskaudessa turvallisilla viikoilla jos keskeytys ei ole vaihtoehto. Pitäisi soittaa sinnekin.

Eikö nykyään pysty tekee niitä nipt-testejä? Eikös ne oo riskittömiä. Vai näkeeköhän siitä sit kaikkea.

Käsittääkseni pitäis vaan saada pieni pala mistä pystyy tehä geenitutkimuksen. Eli operaatio ei sinällään ole erilainen vaikka se geenitutkimus on speciaali. Mut en tiiä.. Täytyy kysellä..

Mun yksi huoli tässä on se, kun perinnöllisyyslääkäri sanoi, että ruokavaliohoito pitää aloittaa vauvalle varmuuden vuoksi, jos vaikka käy niin, että tulos ei ole ehtinyt tulemaan ennen syntymää. Eli en pystyisi sitten imettämään. Tietysti pienempi asia kuin saako toinen tarvitsemansa hoidon, mutta jos vauva on terve niin olisi tyhmää jos imetys jäisi aloittamatta. Voihan sen aloittaa myöhemminkin, mutta ei ole yhtä helppoa. Mulla oli toi hepatoosiepäilykin viime raskaudessa joten jos ne arvot nousee taas niin voi olla että joudutaan käynnistämään aiemmilla viikoilla.

Mut en haluaisi kyllä sitä km-riskiäkään ottaa, koska jos tää vauva on terve ja raskaus keskeytyy, niin en tiiä uskallanko yrittää enää koskaan. Kun seuraavalla voi taas olla se sairaus (25% riski).

Tosin kaippa tässä isoin riski otettiin silloin kun ehkäisy lopetettiin, että ehkä nää päätökset on hieman pienempiä....

Onpa kyllä vaikea tilanne teilläkin Kultamarja! :confused: Imetystähän voisit aloittaa pumppaamalla maitoa pakkaseen/ luovuttamalla sitä keskosille, jolloin maidontuotanto ainakin alkaa ja siitä sitten voi siirtyä imettämään vauvaa. Millanen ruokavalio sitten pitää aloittaa?

Takaisin