Nimiäiset vai ristiäiset?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jonnukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nimiäiset vai ristiäiset?

• Kaikki äänestäjät
    40
Meillä oli esikoisesta nimi kakussa, mutta vedimme sen myös hatusta ja toisen kohdalla olimme tehneet simpukoita, joiden sisältä paljastui nimet. Tämän kolmannen kanssa, jos kaikki hyvin käy, niin olemme ulkona ja jotenkin siihen liittyy ulos istutettava päärynäpuu ;D

Hmm... Luulen, että meillä käy niin, että malttamattomat vanhemmat tulevat paljastaneeksi lapsen nimen jo sairaalassa. Mutta voihan juhlat kai silti järjestää? :)

Voi tietty, niinhän meki esikosta tehtiin ja varmasti tästä tulevastaki :)

Tietenkin voi emme mekään ole salailijoita eli mun porukat yleensä tietää nimen etukäteen.
Se salailu on enemmän miehen puolelle, kun he odottavatkin kyseisiä juhlia.
Minun perheeni ei ikinä ole juhlinut millään tavalla vauvaa eli minä ja sisarukseni keksimme järjestää omille lapsillemme nimiäiset, kun kerta appiporukoille ne ovat ihan normaali juttu kylläkin ristiäisten muodossa, mutta ovat he nimiäisiinkin ilmestyneet :laughing002

Meillä pidetään ristiäiset, ja nimi paljastetaan muille vasta siellä. Ei se ole kyllä meillä itselläkään vielä tiedossa. laughing7 Pojalle olisi ollut jo nimi valmiina, ollut vuosikaudet, mutta tytölle ei ole vielä nimeä päätetty. Ei ole kyllä kuin yksi kummikaan vasta tiedossa. Itselle ristiäiset ovat jotenkin itsestäänselvyys, vaikkemme mekään mitään kovin uskonnollisia ihmisiä ole. Kuitenkin kirkkoon haluan lastemmekin kuuluvan, saavathan he sitten itse joskus siitä erota, jos niin haluavat.

Pitäisi varmaan sitä nimeä ryhtyä miettimään. Itse olen muutamia nimiä mielessäni pyöritellyt, mutta sopiikohan niistä mikään tuolle isännälle? Esikoinen sai nimekseen Liia, sen nimen olin tytölleni "valinnut" jo lukiossa. Onneksi se sopi miehellekin. Toinen nimi sitten mietittiin yhdessä, jospa tällä kertaa menisi samalla tavalla, kun yksi suosikkietunimi minulla ehkä jo on. Onneksi vielä on aikaa. :)

Tämän päivän aamulehdessä oli aihe, mitkä nimet on palanneet tai uutena tulleet kalenteriin.

Meillä saatiin ristiäispäivä lyötyä lukkoon viimeisellä, tilaisuus pidetään minun vanhempien kotona ja paikalle tulee vain minun ja miehen sisarukset ja vanhemmat perheineen, sekä vauvan kummit (joista kolme koostuu jo sisaruksista :) ). Pienet pidot siis tulossa. Pidetään ihan kahvitilaisuus, eli kastaminen + kakkukahvit.

Tytön nimiä ei meilläkään hirmuisemmin oltu etukäteen mietitty kun "poikaahan meillä odotetaan" (oli mies mieltä ;) ), mut muutamia oltiin niitäkin ilmaan heitelty ajatusleikkinä ennen tytön syntymää. Noista heitoista oli kuitenkin molemmille tullut sama nimi heti mieleen kun tyttö syntyi, miehelle kun hän kylvetti ja hoiteli tyttöä, ja minulle sillä aikaa heräämössä. Samana iltana taidettiin jo todeta, et oli molemmille tullut ko. nimi mieleen syntymän jälkeen, joten sillä mennään :) Onneksi sujui näinkin kivuttomasti :D Pakko vaan itsekin pyrkiä kutsumaan tyttöä vauvaksi tai tytöksi tai jotain, ettei totu käyttämään tuota tulevaa nimiä ennen ristiäisiä ja tule vielä livautettua sitä käytössä muille ;)

Mitenkäs aikaisin teillä on kummit jo olleet tiedossa? Tai edes niin että ketä aiotte kysyä..?

Mitenkäs aikaisin teillä on kummit jo olleet tiedossa? Tai edes niin että ketä aiotte kysyä..?

Me päätettiin miehen kanssa jo ihan alkuraskaudessa, että mun isoveli on sylikummi ja hänen vaimonsa toinen kummi, ja kolmas kummi on sitten miehen pikkusisko. Kaikilta kysyttiin puolivälissä raskautta ja suostuivat heti tehtävään, eli ollut selvillä jo aika pitkään. :)

Kyllä sitä melko aikasin raskaudessa ruettiin miettimään kummeja tai ainakin itse aloin mielessäni. Aika helposti päädyttiin ottamaan molempien vanhimmat sisarukset eli mieheni pikkuveli vaimoineen ja minun isoveljeni, josta tulee sylikummi, koska hän ei kuulu kirkkoon. Näiden lisäksi valittiin vielä minun puolelta toinen kummi, joka on minun serkku. Serkku asuu samassa kaupungissa lähellä, joten tulee varmasti olemaan paljon apuna. Hän oli minun mukana myös np-ultrassa, kun mies ei päässyt. Kummeja pyydettiin tehtäviinsä kuitenkin vasta viikko sitten, kun alettiin suunnitella ristiäisiä. Nyt on saatu päivä sovittua ja pappi tilattua. Anoppi järjestää juhlat pääosin, koska niitä vietetään anoppilassa 300 km päässä. Äitini auttaa myös, koska asuu samalla paikkakunnalla. Itse saavutaan lähinnä paikalle

Nonii, nyt on kutsukortit nimiäisiin askarreltu ja muutenkin jo kaikki suunniteltu valmiiks. Nyt tarviis vielä päättää mitä pikku miehelle laitetaan päälle? Minkäslaisia vaatetuksia muilla nimiäisiä pitävillä on suunnitteilla, ihan vaan jos sais jotain vinkkiä täältä :) Me kysyttiin kummeja vasta vauvan syntymän jälkeen. :)

Hmmm... Miehen puolella tosiaan pidetty nimiäisiä perinteisesti, mutta silti mukana kulkenut mummin neuloma "kaste"mekko :) Joten todennäköisesti se tulee käyttöön meidänkin pojulle.

Mihin aikaan päivästä teillä on juhlat? Onko ihan hassua pitää juhlat lauantai iltana esim. 18 aikaan?

Meilläkin ristiäiset etenee, eikä tarvitse laittaa tikkua ristiin :) Anoppi innostui mökkijuhlista, kävi kirkkoherranvirastossa, varasi mieleisensä papin ja päivän ja ilmoitti sen sitten vaan meille! Mökki kuuluu saman seurakunnan alueelle kuin mieskin (eri alueseurakunta tosin). Ilmeisesti matkat sitten maksaa seurakunta (tai sitten anoppi?). Sattui vielä sellainen päivä, että vain isukin peli jää väliin, mutta muilla ei pitäisi olla mitään menoja. Kastemekko löytyy miehen suvusta (me maallisemmat ollaan lainattu kirkkoherranvirastosta). Tarjoilut on mietitty, ilmeisesti vieraat saadaan valita itse :)

Nimi on paljastettu jo ennen syntymää (tytöllekin oli hämäykseksi nimi, mutta sellainen joka olisi oikeasti tullut käyttöön). Etunimi ei periydy keltään, mutta toinen nimi on isänisänisältä ja se on jätetty iloiseksi yllätykseksi ainakin miehen rakkaalle isotädille. Vieraita tulee hieman yli kymmenen, kummeina toimii molempien veljet ja miehen paras kaveri. Minä ehdotin tuota miehen kaveria, koska hän on "ulkoisesti poikkeava" (suvaitsevaisuuskasvatusta), aivan ihana ihminen ja selvästi iloinen tehtävästään :) Hänelle olen myös sanonut, että tämä ei ole mikään taloudellinen tehtävä, vaan toivotaan että tulee oikeasti olemaan läsnä lapsemme elämässä!

Jahans, jospa sitä kutsukortteja sentään askartelisi itse :angel4

Ihana kun teillä on niin aktiivisia anoppeja/mummeja :) Osittain varmasti helpotus kun ei tarvi heti alkaa miettimään ja stressailemaan juhlajärjestelyitä. Me ei olla vielä päästy puusta pitemmälle. Vielä ei olla ihan 100% varmoja edes lapsen nimestä. Oma äiti jo kyseli että milloin olisi tarkoitus juhlat pitää, jotta osaa varata vapaata töistä. Eli siis ainakin leivonta/järjestelyapua on tiedossa.

Minkähänlainen pappi meille on tulossa? :D Tänään käyty keskuselu papin kanssa, kun hän soitti minulle.
Pappi: Jouduin perumaan maanantain ajan. Varataanko uusi aika?
Minä: Ööö, ei me olla kyllä vielä sovittu mitää aikaa o_O
Pappi: Eiku joo, teillä onkii vasta XX päivänä juhlat..
Minä: Ei oo, ku meillä on YY päivänä.
Pappi: Ai niin onkin, no minä soittelen sitten lähempänä ni sovitaan sitten tapaaminen lähemmäksi.
Minä: Selvä.
Tuut tuut tuut..
Tulossa on siis varmaan unohtelevainen pappi laughing7

Takaisin