Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Terkka puhui että vähimmäissuositus olisi 2 krt lääkärillä, mutta ehkä sekin oli vaan ensisynnyttäjille. Mä oon päässyt nyt sentään kokonaista kolme kertaa lekurille mutta jatkossa keskimmäinen käynti kai karsitaan täälläkin pois. Eipä noiden käyntien anti kovin kummoinen ole silti ollut mitä nyt sisälle pikaiseen kurkkaa.

Joku kaveri ärisi facessa että kauheaa kun verovaroja tuhlataan synnytysvalmennuksiin. Oli lukenut lehdistä jostain imetyskursseista tai synnytyslaulukerhoista. Teki kyllä mieli avautua että verovaroilla täällä (henkilö asuu samassa kaupungissa kuin mä) saa tasan kaksi valmennusluentoa, joita on pitämässä ihan se neuvolan oma henkilökunta plus joku vapaaehtoinen perhe. Tällä valittajalla on jo lukioikäiset lapset ja musta vähän tuntuu että hänen odotusaikana verovaroilla sai ultria ja tarkastuksia ja ehkä niitä valmennuksiakin ihan eri lailla kuin nykyään.

Joo siis toi munkin "arvio" oli ihan tk-lääkärin. Eli se normi neuvolalääkärin 2. Tarkistus. Ei sairaalassa! Mut oletin että sekin olis ollut vähän "antoisampi".... Ja toinen siis tulossa. Mut väliäkö meillä toisen saavilla enää on jos ekakin on mahtunut...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tää kuuluu varmaan ällöketjuun, mut mun lääkäri alatutkimusta tehdessään oli et "nuuh", ei tää sun valko(vuoto) ainakaan vaikuta mitenkään tulehtuneelta. Mietin et "nuuh", haistoitsä sitä o_O ?? (Emmä kyllä valitellu enkä epäillykkään mitää tulehdusta...)

Jännä miten paikasta riippuen noin erilaisia. Miulla koko homma alko kätilön kyselyllä: mitä odotuksia, pelkoja, toiveita jne.. sit vast lääkärii ja kaikki tarkasti läpi käyden ja selittäen. Koko homma kesti tunnin ja jäi todellä hyvä fiilis ja tuntu et oikeesti ekaa kertaa jotakuta kiinnosti miun mielipiteet ja ajatukset! Saan tosiaan alatiesynnytyksen, vauva sen reilu 3 kg ni vaikka tulis se 250 g/vk lisää painoa ni mahtuu ja kiinnittynyt ja oikein päin ni ei hätää. Jäi hyvin levollinen olo ja oikeesti ootan et pääsis tositoimiin :)

Mä just laskin et koko raskausaikana kaikki käynnit laskettuna mullon ollu 17 käyntiä..:rolleyes:

Mun synnytystapa-arvio korvasi toisen (rv 36) neuvolalääkärin käynnin, koska neuvolan mielestä olisi muuten tehty turhaan päällekkäisiä tutkimuksia. Sairaalassa ei sitten kuitenkaan tehty esim. sisätutkimusta. Tää oli vähän outo ratkaisu, tavallaan jäi se lääkärikäynti sitten vaan väliin.

Mä en tarvinnut perinteistä synnytystapa-arviota, koska lantiossa pitäisi olla tilaa, vaan sairaalakäynnin tarkoitus oli vaan tsekata sitä vanhaa selkärankavammaa. Sen lisäksi ultrattiin nopeasti ja sain kokoarvion.

Ei siitä ultrasta mitään kokonaiskuvaa nähnyt. Tuntuu että lapsi on jo niin iso ja alhaalla että sitä ei saa mahtumaan kerralla monitorille. Lääkäri kyllä pikaisesti selitti, mitä mittaa: että tässä on reisiluu ja tässä kallonympärys.

Tää raskaus taitaa siis mennä yhdellä sisätutkimuksella (tehtiin ainoalla neuvolalääkärikäynnillä rv. 27) vaikka ensisynnyttäjä oonkin. Neukkutäti kommentoi, että loppuraskaudesta ei nykysuositusten mukaan kannata huvikseen tehdä tilannekatsauksia paikkojen kypsymiseen, kun sillä tiedolla ei mitään tee, ellei ole mennyt jo selvästi yliajalle.

Mä ymmärrän ton, kyllähän se tulehdusvalkkis haisee erilaiselta mutta aika alttiiksi se lekuri itsensä laittaa.. :grin Luin joskus et ennenmuinoin lääkärit maisto pissaa todetakseen diabeteksen :eek:

No siis mun kokemuksen mukaan ne nuuhkasee aina neuvolalääkärissä tuon valkovuodon ja kattoo sormistaan, että millasta se vuoto on.

Jessus sentään :O Eiks oo kaikenmaailman testejä olemassa, ettei tarvii haistella ja maistella

Ois jo tiistai!!Mullon viimenen lääkäri käynti ja mä tahon tietää onko tuolla tapahtunu mitään, oli sillä synnytyksen kannalta mitään merkitystä tai ei! Mä tahon tietää!!!! Jos jotain edistystä on tapahtunu ni mieski vois alkaa pomolleen mainita ettei tarttis tehä enää niin pitkiä reissuja jos sattuu lähtö tulemaan ni eipähä ois monen tunnin päässä kotoa.

lyyti mäkin ootan tiistaita! :) Tahdon myös tietää, mikä tuolla alhaalla on tilanne!

Huominen neuvolakäynnti ei kyllä kiinnostaa yhtään, aivan turha! Jos heti seuraavana pvänä on sairaalalla toi käynti kumminkin. Ja just viime pe oon ollu verikokeissa.
Niin neuvolakäynnillä ei oo nyt kyllä mitään virkaa.

Mulle ei enää tehdä sisätutkimuksia ellei mene yliajalle (?)..
Mies saa ronklata tota sit niidenkin edestä.
Vedin tossa just suklaata, sitä ennen mies grillas ja nyt meinaa supistella!
Energiaa vaan lisää!
Ja en ole tänään pyöräillyt vielä ;---)
Sohvalle siis makaamaan ne, ketkä haluaa suppareita!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Meillä sama linja ku Hannastiinalla, täällä Keski-Suomessa kun ollaan. Tosin toi ainokainen lääkäri on siirretty keskiraskauteen ku ennen oli ihan alussa, tyyliin rv16. Ultrassa oon käyny viimeks tammikuussa (?) ja lääkärillä vähän sen jälkeen. Ite tiedän, et vauva majailee pää alaspäin. Terkkari ei oikeen oo kartalla missä milloinkin vauva on, vaikka sille oon sanonu, että edelleen samoin ku viimeks eli pylly mun vasemmassa kyljessä ja pää alhaalla. Silti alkaa aina kuuntelemaan sydänääniä oikeelta puolelta, vaikka kuuluvat siis vauvan selän puolelta paremmin. Kokoarviota ei oo tehty eikä tehä jos sf-mitta jatkaa kasvuaan keskikäyrällä tasasesti. Eipä tässä taideta mitään arvioita tarvita. Meikäläinen voi tehä vaikka sen kolmipyörän jos perse vaan kestää :grin

Meille tulee neuvolan täti tänään käymään. Vähän oudolta tuntuu, että se tulee kotiin, mutta niin sitten.

Kävin eilen ekalla vaunukävelyllä ja ohitettiin silloin meidän neuvola - oltais hyvin voitu mennä itse sinne.

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Mulla on tänään neuvola (40+2) ja mua ei taaskaan yhtään nappais mennä sinne. Mä en jaksa kuunnella sitä "kyllä se sieltä tulee", "ai, ei ole ollut tuntemuksia, kyllä ne sieltä tulee", "kyllä se siitä" ja plaaaaaaaaahhh. Mökötän.

Takaisin