Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai tekeekö jossain neuvolantäti sisätutkimuksen? Ei mulle oo tehny kertaakaan, edes niinä kertoina kun on ollut esim epäilyä tulehduksesta tai muuta huolta, silloin on laitettu neuvolalääkärille tai polille aika.
En kyllä todellaka edes haluais että toi neuvolantäti tekisi mitään sisätutkimusta, mun mielestä se vaan ei oo siihen tarpeeks pätevä :D Nää voi hyvin olla näitä mun omia fiiliksiä vaan mutta mä en haluu muun kun lääkärin ronkkivan sieltä.

Ai tekeekö jossain neuvolantäti sisätutkimuksen? Ei mulle oo tehny kertaakaan, edes niinä kertoina kun on ollut esim epäilyä tulehduksesta tai muuta huolta, silloin on laitettu neuvolalääkärille tai polille aika.
En kyllä todellaka edes haluais että toi neuvolantäti tekisi mitään sisätutkimusta, mun mielestä se vaan ei oo siihen tarpeeks pätevä :D Nää voi hyvin olla näitä mun omia fiiliksiä vaan mutta mä en haluu muun kun lääkärin ronkkivan sieltä.
No siis toi mun neuvolantäti on oikeesti kätilö ammatiltaan ja toiminu siinä hommassa vuoskausia aiemmin. Sen mun ekan nlatädin en tosiaan ois antanu ronkkia :D

Tänään oli tuo paljon puhuttu synnytystapa arvio. Meillä se kuuluu automaattisesti ainakin ensisynnyttäjille.
Koko raskauden aikana on tullut painoa noin 5,5 kg, ja nyt viimeisillä kolmella neuvola käynnillä oli ensin pudonnut paino, sit seuraavalla kerralla otettu pudotettu paino takaisin, ja nyt viikko sitten oltiin taas kiloa "kevyempiä".

Tänään siis Rv 36+1 ja tökerö mies lääkäri sanoi vauvan olevan ultran perusteella nyt 2,6kg. Sisätutkimuksen teki niin kovakouraisesti, että meinas parku päästä ja tuumasi vain että kohdunsuu on "kypsynyt" ja reagoi tutkimukseen. Yritin kysyä että yritätkö sanoa että vauva ois syntymässä "lähiaikoina" niin ei se siihen vastannut oikein mitään. Kiteytettynä siis synnytystapa arvio: pissanäyte, käyrälle, ultra ja sisätutkimus.

Jos nyt oikein ymmärsin sen miehen höpinöitä niin alakautta pitäis vauvan mahtua hyvin syntymään, ja siinä se sitten olikin.. Oikein ärsyttää!!

Onpa siis jotain tapahtunut. Kohdunkaula hävinnyt ja 1,5 cm auki. Niistä supistuksista on siis kannattanu menettää parit yöunet. Hoikkanen vauva tulossa, painoa vähän yli 3 kg ja ilmeisesti kuitenkin poika, vaikka tää kolmaskaan arvuuttelija ei varmaks sanonu. Napanuora haaruksissa, ni voi olla että tulee kuitenkin ilman "killuttimia" touhukas kaveri edelleen. Lääkäri luuli miulla olevan tää toinen lapsi kun kuulema niin joustava lantio ja vauva on nyt jo ihan alhaalla. Jälleen jäämme siis odottamaan koska tapahtuu :)

Mulla on tehty ronkinta viimeksi joskus puolen välin paikkeilla... Muutin juuri, kun kolman lääkärikäynti olisi ollut ja täällä ei kuulemma ole kuin kaksi käyntiä, jos kaikki menee hyvin. Haluaisin tietää kypsymisen tilan. Yläpää on jo kypsä, mutta entä alakerta?!?

Ele: Höh, no kyllä mun mielestä sun kuuluis päästä tähän vikaan lääkärikäyntiin, vaikka oisitki 2 krt ollut. Eikös niille voi asiaa perustella?? Mulle oli ainaki tärkeetä tietää vauvan laskeutumiset ja kohdunsuun tilanne.

Ootteko nähny hyvin vauvaa kun on tehty se synnytystapa-arvio, tarkotan että kun ne ultraa niin onko samalla itelle näkyny vauva hyvin? Mua niin kinnostas nähä sitä paremmin että miltä nyt näyttää, kun edellisestä ultrasta on jo aikaa :)

Mulle ainakin kättärillä näytti samal taval ku muissakin ultrissa ni tänkin ultran ja selitti samalla, että mitä mittailee yms. :)

Mulle ei näytetty, se tehtiin erilaisessa huoneessa kuin muut ultrat ja siellä ei ollut sellaista lisänäyttöä. Mies pääsi kyllä kurkkimaan lääkärin olan yli, mutta pää oli niin alhaalla jo ettei kasvoja saanut näkyviin.

Ne mukavimmat gynet joiden luona oon ollut ultrassa niin aina kääntää näyttöä niin että myös mä näen mitä siellä näkyy, toivottavasti nytkin on joku sellainen lääkäri!

Mun "synnytystapa-arvio" oli ihan vitsi! En saanut mitään painoarviota, en nähnyt ultrassa mitään ( lääkäri vaan totes et pää on alhaalla ) ja muutenkin oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Totesi vaan et kun ekakin tuli alakautta niin kai tämäkin mahtuu! :(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Selitti kyllä hyvin ja oli enemmän kun ihana lääkäri eilen, oisin vaa tarvinnu silmälasit mukaa, että oisin ite jotain nähny. Näyttö oli seinällä ja en mie sinne asti nähny vaikka miten tiirasin.

Just jotain tollasta spiraali pelkään, kun nyt niin kauan oottanu tota käyntiä niin jos se onkin samanlainen pettymys kun sulla :/
Ehdottomasti haluun painoarvion ainakin!

Ja mulla ei ole edes ollu mitään synnytystapa-arviota. Saatikka, että olis ronkittu missään vaiheessa. Mä kai meen ihan sokkona synnyttämään. Ei oo mitään tietoa minkä kokoinen vauva on tällä hetkellä. Se tiedetään, että majailee pää alaspäin.

Mä epäilen et tässä menee termistö sekaisin: On siis olemassa oman lääkärin tutkimus neuvolassa, se "nro 2" tapaaminen. Siellä ei ainakaan mulla muuta ku kokeiltu kädellä. Sit on olemassa varsinainen synnytystapa-arvio, mihin se omalekuri laittaa lähetteen sen 2. kerran jälkeen, jos näkee tarpeelliseksi. Se tehdään sairaalassa. Siellä ilmeisesti ihan kuvataan lantio ym. Mä en päässy varsinaiseen synnytystapa-arvioon, koska lääkäri totes käsikopelolla ettei ookaan tarvetta.

Joo, ei täälläkää minkään näköstä synnytystapa-arvioo, kai ne katto, että tosta lantiosta syntyy vaikka hevonen.. 8) mutta 2 polin ultrassa on näytetty kaikki näytöltä mitä tapahtuu :)

Juu, ei täälläkään mitään synnytystapaarvioita ole. Eikä vikalla lääkärikäynnilläkään lääkäri ei edes tunnustellut vauvan kokoa, kokeili vaan sormilla että pää olisi alhaalla. Lantion väljyyden tunnustelusta puhumattakaan. Ultrattu viimeks jouluna.

Viimeks terkka sanoi että ei tunnu kovin pieneltä muttei isoltakaan. Että sellanen tuntuma täällä :P

Huihuihui: mä oon viimeks käyny ultrassa tammikuussa, kun oli rakenneultra ja helmikuussa oli se ainoa neuvolalääkärin tutkimus. Sit kerran on neuvolan terkka katsonu, että muksu on oikein päin. Kaippa se sieltä joskus syntyy.
Ois kyllä ihan kiva tietää minkä kokoinen tyyppi sieltä ois ulos punkemassa :)

Takaisin