Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli 38 viikolla alle 1 cm kohdunkaulaa ja paikat muuten kiinni.

Mulla eilen 35+4 sormelle auki ja 2cm kaulaa jäljellä. Kuulemma ihan hyvä tilanne, jos ja kun ensi viikolla käynnistetään.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ois kyllä ollut jännä tietää kuinka pitkään tuo vauva olis masun puolella viihtynyt, kun synnytyspäivänä 37+1 paikat oli 4cm auki ja kanavaa 1,5cm jäljellä ennen käynnistyksen aloitusta. Itse veikkaan et ois mennyt yliajalle, vaikka lääkärit ois muuta puhuneet.

Mutta se jää ikuisesti arvoitukseksi.

Multa otettiin tänään kilpirauhaskoe, mitä ihmettelen ettei sitä oo aikaisemmin otettu!
Työterveydessä otettu vähän ennen raskautta eikä silloin ollut mitään vikaa, mutta nythän tää painonnousu vois johtua vajaatoiminnasta.
Musta on otettu tän raskauden aikana niin paljon kokeita että pitäis jo kohta uskoa että tää raskaus on muuten vaan ollut ongelmallinen ilman mitään sen vakavampaa!

Tänään ei ole supistellut kuin muutaman kerran kipeämmin - oletan että ne saapuvat illalla, jos ovat tullakseen!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Onko sul liii-saaaa turvotusta, vai onko paino jotenki mystisesti vaan noussu? Ku mullahan on ihan todettu vajaatoiminta ja sitä on seurattu raskauden aikana, ja mun paino on noussu tosi paljon lähtötilanteeseen (tällä hetkellä varmaan 17-18 kg) mut se ei näy "missään" eikä turvotustakaan oo.... En meinaan ees aatellu et vois johtuu kilpparista.

Muoks:
tai itseasiassa mua on seurattu paremmin vasta tän mun paremman neuvolantädin kohdalla (Rv 25 ->) sillä aikasempi täti katto vaan arvoja ja sano että ne on ok. Mua väsytti, olin siis ihan naattipoikkirikki, eikä siihen sanottu muuta kuin että nuku enemmän. Uus neuvolantäti heti ensimmäiseksi käski nostamaan tyroksiiniannosta ja mun olo parani TODELLA paljon. Kiva just jälkeenpäin lukee näistä, että kilpparin vajaatoiminta voi raskauden aikana johtaa sikiön älyllisiin kehityshäiriöihin yms. jos sitä ei hoideta kunnolla. Enkä haluu pelotella tai mitään, mua vaan itteeni ketuttaa kun ei viitsitty neuvolassa aluks paremmin kattoo.

Muokattu viimeksi:
Tänään rv 37+3 neuvola. Eipä mitään uutta rintamalla. Painoa oli tullu vajaassa 3 viikossa 2,5kg mistä osa selittyy kyllä turvotuksena. Illalla varsinkin jalat tuntuu ihan pökkelöiltä. RR:ssä oli alapaine vähän koholla, joten tarvii kotona mittailla. Vaavi ei ollut yhteistyöhaluinen. kauheasti möngerti mahassa, kun yritettiin kuunnella sydänääniä. Pitkään joutui etsimään, kun tyyppi vaihto paikkaa vasemmalta oikealle. Sf-mitta menee tasaisesti hiukan keskikäyrän yläpuolella.
Mulla ei ole mitään hajua paljo toi bebe painaa tällä hetkellä tai mikä mun kohdunsuun ja -kaulan tilanne on. Kai ne viimeistään synnytyksessä selviää :)

Terveydenhoitaja teki kotikäynnin ja hyvä fiilinki jäi! :) kerto vaan muutamalla sanalla mistä sitä apua tarvittaessa saa ja totes sit itekki että meillä on jo tarpeeks hyvä tukiverkosto ettei asiasta sen enempää kerro. Perhetyöntekijä siis ei tullu mut soitti kylläki mulle tuossa päivällä ja kerto hommasta vähän tarkemmin viiden minuutin ajan. Mitään eivät tyrkyttäneet. Multa katottiin verenpaineet ja pissa ja vauvan sydänäänet kuunteli. RR 124/75 ja pissa puhas. Pojun sykkeet molemmin puolin 140 eli hyvät. Kahvit juotiin ja turistiin niitä näitä :) lopuksi kateltiin lastenhuonetta ja rempattua kylppäriä! :) ja lähtiessä sano että hänen ei kyllä tartte olla huolissaan meistä. Tasapainoinen pariskunta ollaan ja hyvät välit on ja tullaan olemaan loistavia vanhempia! :)

Neuvolassa tänään, otin puheeksi sen kohdunsuun tilanteen ja mietteeni sen muuttumisesta mutta terkkari sanoi ettei sitä ole hyötyä seurata kun se ei oikeastaan kerro mistään mitään. Ylipäänsä ei oikein ole mitään merkkejä joista nyt voisi synnytyksen alkamisajankohtaa arvailla, toisilla on oireita ja toisilla ei ja silti voi synnytys käynnistyä koska tahansa.

Päivän mittaukset:
Pissa puhdas
RR: 134/80
Vauvan syke: 136-158
Sf: 33 (34)
Paino: -0,5kg

Ensi viikolla ois sitten taas neuvola ellen ehdi sitä ennen synnärille saakka. Ensi viikolla saa jo lähetteen sairaalaan arviointikäynnille jos ollaan yhdes koos :).

Viimesessä ultrassa käyty.. Pissas oli sokerit pamppassu hurjasti, kun oli 4 plussaa o_0 en ollu ees yli tuntiin syöny mitään, juonu vaan vettä.. Nyt kun kotiin pääsin niin mittasin verestä sokerin ja oli 3,8. Vauvan painoarvio oli 3140g. Vauvan pää vaan kasvaa jäljessä ja on muodoltaan vähän suippo, joten synnytyksen jälkeen lastenlääkäritulee tutkiin sen pään..sano kyl et todennäkösesti on muuten vaan pienipäinen et on TODELLA harvinaista et ois joku sairaus tms. Paikat oli auki reilu kaks senttiä ja kaulaa ihan inansa jäljellä, sano et paikat on kypsät synnytykseen et voi minä hetkenä hyvänsä käynnistyä.. Opiskelijakin olis halunnu kokeilla tota et kuin oon auki, mut en uskaltanu sen antaa enää tehä, ku viimeks kun opiskelija yritti mua tutkia niin sattu niin perkuleesti ja nyt ihan lääkärin tekemänäki tuntu ilkeelle.. Itsee toi vauvan pää jäi nyt vähän huolettaan, mut seki selvii vasta syntymän jälkeen onko oikeesti mitää aihetta huoleen, kuitenki nyt vaa tieto lisää tuskaa.. Tällä kertaa otettiin streptokokki näytekin..

Mullekin sanottiin, ettei kohdunsuun kyttäämisestä olisi nyt iloa, kun tilanne voi muuttua parin supistuksen myötä. Mua ei ole roplattu sitten helmikuun lopun eikä ehkä roplata ennen synnäriä.

Oli muutenkin vähän yhdentekevä neukkukäynti, en keksi enää mitään kysyttävää ja kaikki etenee tosi yllätyksettömästi. Painoa 500g/vko, lapsella hyvät äänet, laskeutunut muttei vielä kiinnittynyt (vaikka mä jo vähän kuvittelin.) Terkkakin kommentoi, että oon harvinainen asiakas siinä että oon niin normaali, keskiverto kaikessa, ja vailla mitään pelkoja tai kriisejä.

Seuraava aika on kahden viikon päästä ja hän veikkasi, että oon vielä yhtenä kappaleena silloin.

Mulla siis normisti paino ei nouse viikkojenkaan herkuttelusta, nyt tää raskaus on saanut mut keräämään nestettä - kohta 35 kg tullut tosta vaan, tänkin päivän liikuntasaldosta huolimatta (55 min spinning + pientä jumppaa, 40 min perheen kanssa kävelyä), syön terveellisesti niin vaaka vaan näyttää kokoajan enemmän ja enemmän.
Ja tosiaan, esikoisesta tuli vain 19 kg eli vedän varmasti sen 40 kg lisäpainoa, jos tää yliajalle menee.
Lähtöpaino oli esikoisessa 65 kg ja tässä 67 kg!

Mulla ei ole ikinä todettu kilpirauhasessa mitään - itseasiassa v. 2013 epäiltiin liikatoimintaakin, sillä laihduin yhtäkkiä niin kovin lyhyessä ajassa ja hikoilin, mutta se meni työstressin piikkiin..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Iiiii-saaa, on toi sun painon nousu kyllä ihan käsittämätöntä ja toi sun liikkuminen. Et sä kyllä voi siihen paljoa vaikuttaa, se vaan nousee. Toivottavasti vauva syntyy pian ja pääset tuosta turvotuksesta, on varmasti epämiellyttävä olo. Koita vielä jaksaa! :Heartpink

Okei, kiitos infosta 4n suora! Enpä olis tuotakaan tiennyt.... Kunhan nyt tapahtuisi jompi kumpi...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ainii, terveydenhoitaja ku kokeili tänään kotikäynnillä masua et mitenkä päin se poika majailee ni ei osannu sanoa yhtään, ennen on osannu. Ite tiijän et toi majailee edelleenki pää alaspäin nii ilmeisesti se nyt on jo niin alhaalla tuolla ettei siitä oikein selvää meinaa saaha käsikopelolla!? Eli ehkä se pääsiäisen tosi kipeä muljaus oli et toi tipahti vielä alemmas. Tiistaina seki sit selviää neuvola ja lääkäri käynnillä. Hikka tuntuu siis edelleen toosassa! :)

kohta pitäis lähteä ajelemaan naapurikaupunkiin synnytystapa-arvioon. Tänään olis se ensimmäinen laskettu aikakin, vaan tuskinpa tulee. Kaks yötä supistusten kanssa kuitenki valvottu, että jos edes jotain toiveita herättelis :)

RV 40 POKSPOKS! (Eikä mitään tapahdu)

Neuvolassa kävin justiinsa. Valittelin ja kitisin ilmeisesti tarpeeksi, sillä täti teki mulle sisätutkimuksen ja antoi vyöhyketerapiaa, että "saataisiin vauva syntymään". Kohdunsuu oli edelleen pehmeä, kiinni ja kaulaakin 2 cm jäljellä, mutta ronklas vähän ronskimmin. Vauva oli tosi alhaalla, vissiin myös kiinnittynyt?

Muuten ihan perus käynti.
Paino: +350g
Paineet: 127/75 (taas vähän koholla mun paineiksi)
Hemoglobiini: 120
SF: 38
Painoarvio noin 4 kg tällä hetkellä.

Sais jo tulla :)

Takaisin