Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään 23+0 ja piti käydä ylimääräises neuvolas, koska mul tosiaan olis oikeasti ollut seuraava neuvola vasta rv 29 paikkeilla ja th ei ollut viel mitannut sitä sf-mittaa.. Kysyin siitä, et milloin se pitikään ekan kerran ottaa ja hän pyysikin tälle päivälle käymään.. Sf-mitta oli 18. Kuulemma ihan ok. Esikoisesta näillä viikoil mitta oli 24. Mut th totesi, et voihan se olla et vauva on tällä kertaa pienempi ku eka oli poika ja nyt tulossa tyttö. Kuunneltii samal reissul myös sydänäänet, hyvät oli 150 keskiarvoksi. Ja kunnon potkuja tuli pikku vintiöltä, kun th oli just ennen äänien kuuntelua painellu masun päältä :D

Ääh ku mä en vaan osaa päättää että meniskö sinne 4D- ultraan... mä tavallaan ihan kauheesti haluaisin ja on eka lapsi ja kaikkee... mutta onko se sen summan arvoinen juttu? Kyllä varmaan.
Tietysti päätös ei oo yksin mun, mutta jos haluan mennä, pitää keksiä aukottomat perustelut miehelle :D. Tai sit sekin salaa haaveilee moisesta...

Munki tekis mieli, mutta kyllä ne kals muuta ultraustakin on aiheuttanut mulle jotenki niin hirveetä stressiä, ehkä luen liikaa jtn höpönpöpö juttuja ja pelkään että kaikki ei ookkaa hyvin, vaikka onkin :) ihmisillä tuntuu olevan kuitenkin sieltä 4Dstäki huonoja kokemuksia. :/ oli meilläkin puhe sinne mennä ja ehkä menisin jos joku vaikka maksais.

Mutta näkeehän sen poitsun viimeistään 4kk päästä livenä ♡♡♡♡

Mun mielestä oli kyllä ihan mahtava toi 4D-ultra. Meillä tosi ammattitaitoinen erikoislääkäri ultraamassa. Antoi paaaaaljon kuvia ja DVD:n. :) Tutki myös pikkusen todella tarkasti, mikä rauhotti omaa sydäntä. Teki myös alatutkimuksen ja ultrasi kohdunkaulan. Mulla ei ainakaan oo mitään huonoa sanottavaa 4D-ultrasta. :)

Onhan se 4D ultra varmasti ihana kokemus mutta meillä ei varaa ois ollu kummankaan kohdalla. Ja tosiaan näkeehän tuota tulokkaan muutaman kk päästä <3 :)

4d:ssä käyty. Oli sinänsä vähän pettymys kun vauva oli asettanut päänsä niin alas tonne kohdun "maljaan" tai jonnekin sinne syövereihin ettei saatu kunnon kasvokuvaa hänestä :sad001 Mutta sehän ei ollut ultraajan vika. Bruno oli jälleen asiantunteva. Kaikki elimet kohdillaan ja terveinä. Sydän sykki vahvasti ja 152x/min. Napasuonissa virtaukset normaalit jne. Eihän siitä ymmärrä mitään kun se selittää että sitä tätä tota kunnossa mut pääasia et kaikki oli niin kuin pitääkin. Ainut asia mikä kauhistutti oli vauvan koko :rolleyes: Pää oli jkooltaan jopa vastaten rv 25+2 vaikka nyt viikkoja 23+6 :eek: Vartalo ja paino (736g) vastasi viikkoja 24+4. Eli isohko on meidän poika :cool: Esitteli hienoja vehkeitään oikein 4D:nä mutta naamaansa ei näyttänyt... Bruno sanoi että jos jatkaa tätä kasvua niin laskettuna aikana olisi n.4kg. Mutta että vaikea arvioida. Sanoi vaan että hyvä tiedostaa niin voi vähän miettiä millä lastaan ruokkii..... eli suora vihjaus mulle, että älä syö karkkia ja herkkuja :oops: Jonka kunniaksi käytiin Burger Kingissä ja söin oikein ISON steakhouse-burgerin. Aah,että oli hyvää :grin No, kaipa sitä vois vähän katsoa mitä syö. Vois kai noita herkkuja vähän vähentää. Vaikka painoa ei olekaan tullut kuin murto-osa mitä esikoisesta niin ruoan laatuun kai voisi kiinnittää enemmän huomiota.

Mut pääasia että elimet tallessa ja oikeilla paikoillaan :) Ja se oli sitten 210€ kiitos! :scared001

Me saatiin Hatanpäällä tampereella ultrassa pojasta ihan selvä kasvokuva, missä ky näky vähä piirteet :) muttaku oon sitä esittely muille, niin ne ei oo saanut :o

Mutta selvästi tarkempaa tietoa saatu tuolla :)

Takana neljäs neuvola (lääkärikäynti). Kaikki ok, paitsi painostahan taas jaksettiin sanoa. Mä jos tiuskaisin sille terkalle, jonka kanssa ensin juttelin, että "kyllä mä nyt ittekin tajuan, että sitä painoa on tullut liikaa". Sit näytin tädille mun kahden päivän ruokapäiväkirjaa ja jo rupesi terkkakin raapimaan päätään. En tosiaan mässää tai syö mitään "ylimääräistä", mutta kilot vaan pyörii mittarissa päivästä toiseen. Ja tosiaan painohan otettiin juuri lounaan jälkeen, eli se oli yli 2kg korkeampi kuin aamupaino. Toisaalta ihmettelen sitäkin, miksi alkupainoksi on otettu aamupaino ennen raskautta, mutta vertailupaino on päiväpaino vaatteet päällä. Painon nousun suhdettahan sitä kait seuraillaan, eikä suoraa kilomäärää, mutta kuitenkin...

Kohdun kasvu hyppäsi keskikäyrältä suoraan yläkäyrälle. Tosin isoa lasta tässä odotellaankin, itse olen ollut 4200g ja mies 4800g syntyessään. Mä menin vähän yli, mutta mies syntyi ajallaan. Saas nähdä kuinka käy...

Outoa mahakipua mulla on ollut nyt pari päivää, mutta lääkärin mukaan se ei ole vaarallista. Testaili kyllä todella perusteellisesti kosketusarkuuden, kohdun suun kiinnipysymisen ja kohdun kaulan pituuden. Päädyttiin yhdessä siihen, että nämä on jotain mahan kasvuun liittyviä kipuja.

Seuraava nevola olisikin sitten viikolla 9, eli rv 31.

Mun neukkukorttiin on merkattu paino ennen raskautta, jonka itse olen arvellut olevan, mutta sitten sinne sarakkeeseen ekalla neuvolakäynnillä on laitettu vain paino, eikä mitään vertailua siihen "ennen raskautta" -painoon, vaan sit kaikki neuvolapunnitukset verrataan siihen ensimmäiseen neuvolassa tehtyyn mittaukseen. Ja näin sen kuuluisi mennä joka paikassa.

Maanantaina oli neuvola ja rv 22+4. Laitan tähän vähän kuulumisia helposti vertailtavassa muodossa eli

RR: 136/72
Pissa: ok
Paino: - (Vaa'asta patterit loppu, huh! :))
SF: 23cm (yläkäyrän yläpuolella mennään)
Sikiön syke: 150+
Liikkeet: ++

HB:a ei mitata meillä enää neuvolassa? Sovittiin kuitenkin että varaan sokerirasitukseen ajan parin-kolmen viikon päähän ja samalla tarkistetaan HB koska olen ollut niin väsynyt. Päivittäisistä suppareista ei ollut terkka huolissaan, vaikka ovatkin kipeitä. Vien labraan kuitenkin varmuuden vuoksi pissanäytteen ja otetaan myös b-streptokokki (??) näyte ettei niistä löydy jotain supistuksia selittäviä tekijöitä.

Seuraavaksi sitten keskiraskauden lääkärikäynti rv 27 :)

Huoh, neljäs neuvolakäynti lääkäreineen suoritettu. Kaikki vissiin ihan ok, tosin se lääkäri oli kamalan vähäpuheinen eikä kertonut juuri muuta kun että hyvin menee.
Painoa oli odotetusti tullut kolmatta kiloa ja musta kyllä väkisinkin tulee kauhee valas tässä kevään mittaan. Kiva olla sen 160 pitkä ja paino tulee varmana rikkomaan 90kg rajan, huhhuh. Miksen mä mielestäni näytä niin läskiltä... jos nyt vähän tarkkailis syömisiään kuitenkin.
Näin informaatioköyhän neuvolareissun jälkeen entistä enemmän houkuttas se 4d- ultra mutta pitää miettiä saisko sen tolle ukolle jotenkin markkinoitua.

Mimmma ja Hymykuoppa, me saatiin kans Hatanpäältä kasvokuva, ihan kuin olis mustavalkovalokuvan ottanut. Ja on jotenkin ihana nähdä miten tulokas on ihan oman näköisensä, kun vertaan esikoisen kuvaan. Tosi paljon isänsä piirteitä.

Mulla seuraava neukku ois 5.2 eli ens viikolla ja on lääkärineuvola. Käydään nyt oikein lääkärin kanssa läpi se voimavarakaavake. Sehän kun on niin hemmetin tärkeää puida oikein monen tahon kanssa, huoh!
Mutta pääseepähän näkemään pikkuisen taas masussa :) Ja vähän painoarviotakin vissiin heittävät ilmoille :) Sitä siis odotellessa. Huomenna esikoisen 1,5v neuvola, huh aika lentää! :P

Mulla yks kaveri sano kasvokuvasta, että sillä on ihan selvästi tukkaa. Eihän sitä kai nyt siitä nää. Mutta mää haluan kuvitella, että näin on ja pojasta tulee yhtä tumma ja komea, kun isänsä :) hiihihi ♡

mimmma: mun käsityksen mukaan tukka kasvaa päähän vasta raskauden viimeisellä kolmanneksella, jos on tullakseen. Eli periaatteessa rakennekuvissa "ei pitäis" näkyä tukkaa.

Meidän rakenneultran 4d kuvissa vauvat on olleet ihan kaljun näköisiä, vaikka kaikilla on ollut kunnon pönsä syntyessä. Just naureskelin äitille, et olis varmaan ihan shokki, jos tuliskin kalju lapsi. Miten sitä osais edes hoitaa o_O No, vitsi vitsi, vaihtelu ehkä lähinnä virkistäis.

Takaisin