Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei oo ultralaitetta neuvolassa. Lääkärineuvolat mennään ihan sillä sisätutkimus+käsikopelo+sydänäänet kuviolla, mutta mä sain tänään sen lisäks aika hyviä ohjeita selän hoitoon. Oli jopa ihan kunnon juttutuokio lääkärin kanssa!

Oii, sokrurasitukseen riittää siis 10 tuntia, luulin et oltava 12h. Varasin just ajan ja Helsingissä voi kokeen tehä 7.30-9.00 välillä. Mikä pelastus, siis saan syödä klo 23 asti. Miten voi tulla näin iloiseks näin pienestä asiasta, siis oikeesti pelkään niin paljon nälän aiheuttamaa närästystä ja siitä seuraavaa unetonta yötä. Alkuraskaudesta jääny trauma :)

Missäs tällänen käytäntö on? Mä sain neuvolasta ohjelapun sokerirasitukseen ja siinä lukee, et pitää olla syömättä ja juomatta väh 12h ennen sitä koetta :/

Ja joo, en oo juur huolissani tosta painosta, ihmettelen vaan, ku esikoisesta tähän mennessä oli tullu jo paljon enemmän kiloja :D

tampereen alueen labrojen sivuilla (laboratorio.fi) lukee ohjeissa 10-14h paasto mutta neuvolassa suositeltiin 12h. Se 10h pitäis kuitenkin riittää...

kolmas neuvola takana ja muuten kaikki ok, mutta sikiön syke vaihteli 115-160 ja oli sellainen epätasainen (kuin jättäisi lyöntejä välistä jne), onko teillä muilla kokemuksia tälläisestä?

Kavereiden lapsella oli jotain vastaavaa vielä vikan kolmanneksen alussa. Tosin ilmeisesti epätasaisuutta oli vielä enemmän, koska heidän tilannettaan seurattiin. He olivat siitä tosi huolissaan, vaikka lääkäri sanoikin, että 98-99 prosenttia tapauksista on harmittomia... tietenkin se 1-2 prosenttia mietityttää. Saivat sitten täysin terveen vauvan.

Soitin Helsingin keskitettyyn labrojen ajanvaraukseen, niin tosinuiva(niin mistähän neki aina labroihin pesiytyy) nainen sano puhelimessa et sokerirasituksen paasto on 10-12h. Ilmeisesti niiden on helpompi ilmaista et se on 12h, ja iteki voi miettiä jos haluu "kunnon" tuloksen et kauan paastoo. Mä meen nyt riskillä 10h :)

Meillä tuo sama 12h. Onneks sitä koko aikaa ei tartte olla juomatta. Vettä saa hiukan juoda. Mutta sen kokeen ajan ei saa juoda mitään.

Mulle sanottu et 12h paasto ja sokerilitkun juotuaan saa sen testin aikana kyllä juoda vettä vapaasti (en uskaltanut viimeks pahemmin ku oli oksu muutenkin lähellä..) Ompas nyt taas erikäytäntöjä.
Mulla huomenna kauheus edessä, mitää varmaan laittaa herätyskello soimaan että muistaa lopettaa kaikki syömiset ja juomiset puol ysiin

Mulle sanottiin että uusien ohjeiden mukaan kesken rasitustestin voi juoda vettä jos tulee paha olo. Eli ohje on muuttunut ainakin HUSLABissa.

Huh tänään selvisi neuvolassa sokerirasituksen tulokset, ja puhtain paperein selvisin. Painoa kertynyt 850g viikossa sitten viime käynnin, joten en olisi yhtään ihmetellyt jos olisi raskausdiabetes todettu. Olin ihan varma et saan kuulla painon noususta, mutta on kuulemma ihan ok tahti.. Sf-mitta menee yläkäyrällä, mutta koska olen itsekin pitkä niin normaalia tuokin. Tää olikin sitten vika käyntini tällä terkalla, koska muuton vuoksi vaihtuu paikkakunta eli samalla myös neuvola. Harmittaa, koska tää nykyinen oli tosi asiantunteva ja mukava.

Mulle ekassa sokerirasituksessa sanottiin, että saa juoda vettä rasituksen aikana ja tokassa sokerirasituksessa sanottiin ettei saa juoda ollenkaan et kai se on myös vähän siit näytteenottajasta kiinni. Voi kun olisin tiennyt et se paastoaika on 10-12 tuntia niin olisin voinut lyhentää paastoa vaiks 11 tuntiin.. No onneks noi molemmat on jo takanapäin

Täällä Turussa sain ohjeen että paasto ennen sokerirasitusta 10-12h. Aamulla sai juoda puoli lasillista vettä ennen rasitusta. Ensimmäisen näytteen ja litkun juonnin jälkeen sain juotavaksi yhden pienen lasillisen vettä ja painotettiin ettei mitään enempää ennen kuin rasitus on ohi.

Kaikki käytännöt tuntuu vaihtuvan niin paljon paikkakunnasta/neuvolasta/lääkäristä riippuen. Toiset ovat esim. saaneet ohjeet että alkuraskauden verikoe pitää ottaa paastona aamusta, mutta mulle sanottiin ettei paastoa tarvita.

Mulle sanottiin, että 12h paasto, mutta nettisivuilla luki 10-12h. Mut tosiaan, tänä aamuna oli sokerirasitus ja äskön soitti neuvolasta että kaikki arvot reippaasti rajojen alle. Jes! Lisäksi nyt mun Thyroxin-lääkitystä lisättiin, koska tää uus neuvolantäti oli sitä mieltä, että mulla on ihan liian pieni annos. Mulla on siis kilpirauhasen vajaatoiminta ollu jo pari vuotta, eikä aikaisempi neuvolantäti oo reagoinu siihen oikein mitenkään.

Neljäs neuvola takana, kaikki ok. Hemoglobiiniki nousussa kiitos Floravitalin :) Ja sf mitta menee just yläkäyrän mukaan tasaisesti. Sydän äänet oli 145.

Huh, mäkin selvisin sokerirasituksesta puhtain paperein. Jotenki pelkäsin et jos siinä kuitenkin jotain olis, mutta jotenkin huojennuttavaa että voi luottaa omaan kroppaansa; kun tuntuu hyvältä, ei oo ehkä pahemmin mitään viallakaan. Hemoglobiinikin mulla pysyny vielä hyvänä, vaikkei alkujaan kovin korkea ollutkaan.
Seuraavaks mä voinki jännätä painoa, sitä on pakosti tullut lisää sitten viime neuvolakäynnin, tällanen reppu ku mulle on muutamassa viikossa kasvanu! Mun toppahousut meni vielä reilu kuukausi sitten kiinni, tosin ne vähän ahdisti, mutta nyt jää varmaan 15 senttiä et menis kiinni. Huh.

Oliko täällä muuten joku käyny 4D- ultrassa tai vasta menossa?

Tuolla huhtikuisten ryhmässä oli ainakin jo joku käyny 4D-ultrassa. Mä kyllä menisin jos olis rahaa mutta niin paljoa en saa puristettua mistään. Vähän harmittaa, mutta kyllä kai sitä pärjää ilmankin kun pikkupallerolla vaikuttaa kuitenkin kaikki olevan oikein hyvin :)

Onks sulla hymykuoppa aavistusta et mitä se siis maksaa noin suunnilleen...? Mulla ei oo mitään aavistusta.

Takaisin