Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
700 g/viikko ei pitäisi olla yhtään liikaa viikoilla 17-24, jolloin vauva kasvaa eniten! Mulla oli joskus 20 viikon maissa +750g viikkoa kohden ja se oli nimenomaan hyvä juttu kun aikaisemmin ei oksentelun takia paino juurikaan noussut. Tietty sit sen voi ajatella olevan liikaa jos äidin lähtöpaino on BMI yli 25. Mutta normaalipainoisella ei. Ugh, olen puhunut :grin

Ylensä kai sitä 500g/viikko pidetään ylärajana (siis maalaisjärjenkäyttö tietysti sallittua tässäkin, joskus voi tulla kilo, joskus ei yhtään) mutta säännöllisesti yli 500g/viikko on monesti merkki nesteen kertymisestä, joka taas sattaa johtu jostain muusta häiriöstä- verenpaine..tms(?). siis yhdistettynä es päänsärkyyn tms saattaa oireilla alkavaa myrkytystä. Eikai sillä muuta merkitystä tuolla painoseurannalla ole?

Neljäs neuvola käyty viikot 21+6. Liikettä kahden plussan verran ja sykkeet 150 (aiemmin ollut 155-160) vieläkään ei yhtään täytettäviä lappusia oo tarjoiltu, eikä tarjottu sokerirasitukseen aikaa. Tosta sf-mitasta en ihmeitä ymmärrä, mut miun lukema 23 menee taulukossa viikon 22 kohdalla yli sen ylärajan ja nyt sit mietin et hyvä vai paha kun en niitten merkitystä ymmärrä. Ei siitä mitään sanottu tosin en ymmärtäny kysyäkään. Painoa tullu lisää puolisen kiloa viikossa.

Mul oli sf-mitta yläkäyrillä viime ma neuvolassa (rv23+2) ja neuvolatäti sano et ei tarkota viel täs vaiheessa mitään. Usein voi olla et täs alussa ku aletaan mittaamaa, se on siel yläkäyrillä mut tasottuu kuulemma sitten. Tuskastelin ite sitä niin rauhotteli mua :)

Lueskelin neuvolakorttia ja ihmettelin kun sinne ei laitettu sf-mittaa olleenkaan. Tai ainakaan en hoksannut että missä se olisi.

Mitäs teillä muuten on noissa sykkeissä ja liikkeissä merkattu? Mulla on joka kerta merkattu +, joka tarkoittaa vähän. Mitähän oikein pitää olla että olisi normaali (++) kun rakenneultrassa kätilö valitteli että on vaikea saada jotain kuvaa kun liikkuu niin paljon. Samoin viimeksi sydänääniä kuunnellessa terkka ihmetteli että kovinpas se liikkuu.

no mulla on liikkeisiin merkattu aina ++ en tiiä miten se sit määritellään et mikä on paljon ja mikä vähän, mutta niinkun mä oon tuolla liikkeiden ketjussa maininnukki niin mulla on jatkuva potkunyrkkeily käynnissä mahassa kun asukas on hereillä. eli liikkuu siis kyllä koko ajan ja ei oo koskaan sattunu neuvolan aikaan olemaan uninen vaan on kyllä muksautellu menemään koko ajan. ru:ssa oli vähän rauhallisempi mutta sielläkin nieleskeli, pyöritteli päätään ja ojenteli käsiään sen verran et korttiin merkittiin ++ sillonkin.

Kysy sun neuvolatädiltä seuraavan kerran et miks sun kohdalla merkitään + eikä ++?

Nipsumuki: Mulla on sf-mitta ihan siinä käyrä taulukossa mihin se sitten piirretään. Tällä hetkellä ei oo, kun pieni piste, kun ei aiemmin mitattu, kun tämän yhden kerran viimeksi. Tästä lähtien sinne lisätään niitä pisteitä ja se käyrä pääsee muodostumaan. :)

niin ja sf-mitalle on se ihan oma lokeronsa siinä neuvolakortissa. se on ennen arvioitua painoa ja niitä liikkeitä ja sykkeitä yms. Symph. fundus cm sarake :)

Aha se on siis sielläkin! En oo varma onko miulle siihen merkattu (pitääpä tsekata), ainakin siihe käyrälle merkkas, kun selitti samalla siitä. :)

Nipsumuki: Mulla on siel neuvolakortin alhaal ne selitykset niille + merkkauksille. En osaa selittää tarkemmin nyt mitä tarkotan, mutta siel on ne selitykset. Ekassa raskaudessa mietin tota + ja ++ juttua mut sit huomasin et ne merkitään eri tavalla ku on liikkeet ja sydämen lyönnit kyseessä. Olipa sekavasti selitetty.

Joo niinhä noi on selitykset tossa alhaalla, piti iha tarkistaa omastani. Itse huomasin ne selitykset, kun mutsin äitiyskortteja selasin.. En ollu huomannu omasta :P

Ei näy pistettä käyrällä eikä numeroita lokerossa. Täytyy muistaa seuraavaks pyytää ne sinne niin tietää itsekin.

Ja mulla on noihin ultrakohtiin kirjoitettu vielä erikseen vä tai väh. olettaen että tarkoittaa vähän. Ja terkka merkannut pelkän plussan. Sykkeissä on nyt vasta kerran mitattu lukema, muissa kerroissa siinäkin plussa.

Mut täytyy kysyä tosta, ehkä täällä hämeessä vähän on se normaali :p

Palaan vielä tuohon painoasiaan. Vau-kirjan sivuilla on tietoa siitä, että normaali painonnousu on 200-800 g viikossa. Eli siis jos on yli 500/viikko, on se ok jos on normipainoinen ja keskivaiheilla painon kuuluukin nousta. Mä en siis ymmärrä sitä terkkaria, joka sanoo et 700 g on liikaa (siis jos on normipainoinen). Loppuraskaudessa ovat varmasti tarkempia ja painon ei sillon pitäisi enää niin paljoa nousta, joten sitten tuo suunnilleen alle 500 g/viikko on varmastikin suositeltavampi ja katsotaan samalla onko turvotusta muutoin ja RR sekä pissa, jotta voidaan seurata raskausmyrkytyksen riskiä.

Sf-mittaa uusien suositusten mukaan alkavat vasta mittailemaan näillä viikoilla sanoi mulle viimeksi terveydenhoitaja. Alussa se on yleensä usein yläkäyrillä ja sitten odottajat sitä pelästyvät. Ei se mitta oikeastaan alussa kerro olennaista.

Muokattu viimeksi:
Tosta perätilasta sen verta, että varmaanhan se on osaks lapsesta kiinni ja osaks voi olla rakenteellinen juttu. Mulla yhelle tutulle on tehty 4 sektiota just sen takia, että kukaan muksuista ei oo suostunu kääntymään. Ekaa oli ollu menossa alateitse tekemään, mut sit vasta huomattu perätila ja leikkaukseen. Loput 3 on olleet suunniteltuja. Ainakin mä oon lukenu, että eka vauva yleensä laskeutuu ja kiinnittyy aika "ajoissa" lantioon, mutta seuraavat lähtee syöksymään sitten ylempää.

Mun korttiin on merkitty + tai ++ ihan mun oman ilmoituksen mukaan, ei se terkkari sitä mitenkään tarkasta.

Kyllähän tuossa painonnousussa on hyvä ruveta selvittämään, jos paino yhtäkkiä lakkaa nousemasta tavalliseen tapaan tai vaihtoentoisesti pompsahtaa suhteessa aiempaan kehitykseen. Mulle esim. sanottiin, että jos paino yhtäkkiä kauheesti nousee, niin laittaisivat mut sokerirasituskokeeseen diabeteksen poissulkemiseksi. Kun en siis siihen kokeeseen automaattisesti joudu menemään.

Keskiviikkona olisi taas neuvola, viimeisimmästä käynnistä 3 viikkoa :D neuvolatäti halusi nähdä aikaisemmin, että nyt katsellaan kaikki paperit valmiiksi äitiysavustusta yms varten.
Toinen lääkärikäynti pitäisi varata samalla, onko teillä muilla kuinka monta lääkärikäyntiä raskauden aikana? Täällä vielä toistaiseksi kuuluu 3 käyntiä ja se hyvä puoli kun joka lääkärikäynnillä myös ultrataan, niin pääsee pientä moikkailemaan kuvankin välityksellä :)

Meillä pitäis olla kaks lääkärikäyntiä. Jännä vaan ettei oo edes ensimmäistä kertaa ollu. Pitää ottaa asia taas puheeks keskiviikon neuvola käynnillä, joka on vaan terkalle. Toisaalta ei mulla oo mitään asiaa lääkärille, ja ku ei ees ultrata ni kiinnosta senkään vertaa. Mikä niillä käynneillä on ylipäätään tarkotus?

Takaisin