Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ultra käyty ja kaikki hyvin! Kätilö selitteli hirmu tarkkaan kaikkia juttuja, kun sanoin, että mua alan ihmisenä kiinnostaa, mitä näkyy. Ja saatiin varmaan 20 valokuvaa mukaan. Olo on onnellinen :smiley-angelic003 Tyttöä veikkailtiin (miehen näköistä sellaista. Tai ehkä sen siskon :D)

Neuvolassa käyty tokaa kertaa, vk 23+1. Painoa tullut yli 500g/vk... Mut ei terkka sanonut mitään muuta kuin jouluhan oli just ;) hemppa 124, iron vital-kuuri ilmeisesti nostanut vähän, nyt hyvä.

Mulla ei ollu paino noussu yhtään viime kerrasta, ja lähtöpainosta siis sen 2kg. mutta onneks ei alkanu kauhistelemaan th mitään vaan sano vaan että noh, joillekki sitä painoa kertyy liikaakin ja toisille ei paljon mitään, mulla on aika "ihanne" kun verenpaine alhanen ja painonkaan kans ei sitä ongelmaa et liikaa tulis, vielä ainaka :)
Saan kuulema aika vapaasti syödä kaikkea ja paljon :D
Ainoa mikä on huono niin hemoglobiini vaa jatkaa laskemista, rautaa pitäs alottaa ottamaan.

Nyt mäkin sain sen voimavarakaavakkeen, ens kerralla palautus.

Mulla oli kolmas neuvola eilen. Verenpaine ok, samoin hemoglobiini, sykkeet ja mahan kasvu menee ihan keskikäyrällä. Painon noususta valitin itse jo ennen kuin nousin vaa'alle ja terkka sanoikin, että hyvä, että itse tiedostan. Tosin (ihanainen) terkka sanoi myös, että voin ajatella, että todellinen painon nousu on paljon vähemmän, koska painon pudotuksen jälkeen raskautuminen yleensä palauttaa pudotetut kilot hyvinkin äkkiä. Siten laskettuna mun painon nousu on ollut alle viisi kiloa. Tämä helpotti kummasti omaa stressiä painosta.

Pitäisi varata aika sokerirasitukseen ja seuraava neuvola (lääkäritapaaminen) on sitten kuun lopulla.

Ainiin, voimavarakyselyt me täytettiin jo ekan neuvolan jälkeen. Terkka sanoi, että ne on ihan meidän oman keskustelun pohjaksi. Häntä ei kiinnosta niiden vastauksen sen enempää, lomakkeet voi palauttaa, mutta ei ole pakko. Me täytettiin ja palautettiin ja ainut mitä meiltä kysyttiin oli, että herättikö keskustelua. Sanottiin, että juu, ja sillä käsitelty.

Kolmas neuvola takana. Todella mukava ja asiansaosaava oli sijainen :) Verenpaine,hemoglobiini ja muut oli ok. Painoa oli tullut reilu 3kg,hyvä että on vähän noussut. Pikkuisen syke löytyi heti ja se oli tasainen 140. Kohdunpohjan korkeus oli 17cm,eli vastasi viikkoja.

Raskaustodistuksen sain ym.lapppuja. Seuraavaksi pitäisi varata aika sokerirasitukseen. Seuraava käynti onkin sitten lääkärin luona helmikuun alussa. Siellä ilmeisesti katotaan myös sitten verestä,onko mitään vasta-aine muodostusta koska mulla on toi negatiivinen veriryhmä. Mun pitää ilmeisesti sitten ottaa lääkärin kanssa puheeksi jos en vielä siihenkään mennessä ole tuntenut lapsen liikkeitä.

Kolmas kerta neuvolassa takana. Oli kiva taas höpötellä ja käytiin voimavaralaput läpi, lähinnä juteltiin sit omista perhetaustoista ja nykytilanteesta(omat vanhemmat vahvasti alkoholiin päin meneviä...)

Painoa tullut 2kg sitten elokuun. Ja sf-mitta menee yläkäyrillä, sanoi et on normaalia ja alussa kuulemma usein pompahtaa yläkäyrille ja tasoittuu sitten. Mut huoh kuinka possuksi sitä tunsi itsensä. Vaa'an numerot ahdisti vaikka eihän nyt mistään hurjista luvuista puhuta ja vatsakin ottanut kasvuspurtin tässä parissa viikossa. Ulkonäöllisesti mua ei painonnousu(ainakaan vielä) yms vaivaa tai ahdista mut jotenkin numeroina noi kaikki on liian konkreettisia...

Ens kerraksi joku mielialalappu taas täytettäväksi

Rakenneultra takana. Poikaa lupaili, reiden takaa vilahti pallit ja pippeli :) suoraa näkymää ei tullut, mut näkihän sen sokea reettakin, et mikään muu uloke ei sillain "roiku" siellä jalan takana. Paino 740g, vastaa juurikin viikkoja 24+4. Rakenteet ok. Uusintaultra kuukauden päästä, missä tarkistellaan vielä sydämen rakenteet, kun edellisellä pojulla on sydänvika.

Tyttönen otti veliuutisen melko hyvin, mutta katsotaan nyt tuleeko vielä volinoita sen suhteen. Itellä ihan hyvä mieli, eikä olo tuntunut "pettyneeltä" kun huomasin vehkeet siellä :) Toiveet korkealla et tällä kertaa saataisiin täysin terve poika.:happy112

Neuvolaterkkuja täältäkin. Hb noussut 96:sta 109:ään, siltikin väsyttää kovin. Noususuunta kuitenkin hieno juttu. Painoa tullut lisää alle 600 g/vko, verenpaineet matalat. Muuten kaikki kivasten :) Perussettiä, Kela-juttuja ja voimavarakysely kotiin.

Täälläkin tänään neuvola käynti takana, rv 21+4. Paino noussut koko raskauden aikana 2kg, mutta eipä th siitä mitään sanonut. Viime raskaudessa otinkin painoa loppuraskaudessa sitten ihan kunnolla, että kyllä se paino nytkin varmasti tästä nousee. Verenpaine matala, aamuisin se on niin matala, että tuntuu monesti että pyörryn. Joudun sit aamupalan laiton aikanakin huilimaan välissä. hb114, vielä en tarvitse rautalisää, mutta saan sitä syödä jos on päänsärkyä tai väsymistä. Sf-mitta 17, joka vastaa juurikin viikkoja.

Onko kukaan menossa 4D-ultraan? Minkä hintasta? Miua kiinnostais, mut ymmärtääkseni täällä meikäläisen seudulla Felicitas on ainut ja mitä oon netistä ymmärtänyt niin hintaa olis jopa 280€!!!!!!

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Lahdessa on Perhe Arte:

3/4D UÄn tekee meillä kätilö ja siinä keskitytään tutustumaan tulevaan perheenjäseneeseen. Ultrana aikana tehdään painoarvio ja saadut kuvat tallennetaan muistitikulle. Sikiön rakenteisiin ei oteta kantaa. Ultran onnistumiseen vaikuttaa paljon se, millaisessa asennossa vauva on ja jos ensimmäisellä kerralla kävisi niin, ettei kuvia saada, samalla hinnalla tehdään myös toinen ultra. Kokonaisuus maksaa 120€ ja siihen sisältyy muistitikku ja toimistomaksu. Lisämaksusta kuvia saa myös paperitulosteena.

Toka neuvola takana ja viikkoja 22+3. Kaikki ok. Painoa tullut nyt se 300g/vko. Sf-mitta oli 18cm ja verenpaine 122/77 ja hemo 124. Parempi paino ja verenpaine kuin esikoisella tähän aikaan; ehkä oon oppinut, että sitä suklaata ei tarvitse ihan joka päivä syödä :)

Eilen käytynä rakenneultrassa, siellä hienosti pieni kasvaa <3 ja vastasi viikkoja. Painoa oli huimat 433g ja käyrillä siis mennään myös mittojen puolesta. Tyttöä kätilö kovasti lupaili meille, mutta sehän selvinnee sitten toukokuussa - pakko oli kyllä käydä muutama mekko ja punainen vaate ostelemassa. Huomenna olisi sokerirasituksen vuoro ja ensi viikolla neuvola. :)

Elikkäs se rakenneultra on nyt takana[JEEEE!!!] ja siellähä oli 400g painava pippelin heiluttaja! :D kovasti yritti sukukalleuksiaan varjella mutta kyllä siellä vaan selvä pippeli vilahti! Mies meni tunnetusti iha mykäksi [kuulemma miettii asioita omassa päässä] mut sano kuitenki et hyvä et ensimmäinen lapsi on poika ku kuitenki hän sen pojanki haluaa.

Neuvolakäynti 21+5. Verenpaineet ok, mahamitan mukaan kasvu keskikäyrällä (ehkä vähän yläpuolella), hemoglobiinia ei otettu, voimavaralaput on pölyyntymässä pöydän nurkassa. Sokeri oli koholla, mutta neuvolatäti sanoi, että se voi olla joillain vaan selkeenpi pissassa. Noh, pitää kuitenkn mennä iän puolesta sokerirasitukseen. En haluis sinne ollenkaan, mun neulaongelman takia ja sit sitä testataan vielä kolmeen otteeseen kuulemma! Piikityksiä tulee vielä kaks lisää, kun veriryhmän takia pitää testailla jotain.... Plaaah.

Täällä kaksi mukillista vadelmanmakuista litkua juotu, ei se niin pahaa ollut mitä puheita kuunnellut :D Vähän semmoista limastahan se oli, johtuen valtavasta sokerimäärästä mutta alas meni kun kylmää oli. Nyt odotellaan tunti ja toinenkin, alkoi vaan närästämään kovasti katsotaan pysyykö litku sisällä, uudelleen en meinaa tätä enään tehdä, että parempi olisi onnistua tällä yhdellä kertaa :D 12h paastoarvo oli 4.2, muita arvoja odotellessa. Tyllerö mahassa pitää semmosta jytinää, etten ota selvää kelpasko vadelmajuoma vai ei ;)

2. Neuvolassa käyty. Verenpaineet normaalit, Hb 119 (laskenut, mutta en luota pikamittareihin). Sf-mitta oli yllättävän pieni, vain 15cm = alakäyrällä mutta terkka ei ollut huolissaan kun ultrassa nähty viime viikolla että kasvaa hyvin. Tunnustelemalla sanoi että poitsu viihtyy poikittain ja tästä syystäkin sf-mitta voi olla pienempi ja kun olen kuitenkin suht pitkä. Kohtu ylettyi kuitenkin navan yläpuolelle. Syke vaihteli 128-148 välillä niin kuin kotonakin dopplerilla kuunnellessa. Kuitenkin tasainen ja vahva syke.

Voimavaralappujen käynti meni nopeasti, ei puututtu kuin työllisyystilanteen huoliin (miehen työt). Muutoin terkka oli enemmänkin kiinnostunut mieheni työstä ja mun mies oli työvaatteissa vastaanotolla niin katteli enemmän sitä kuin mua :p

Lääkäri varattiin helmikuun puoliväliin ja seuraava neuvola maaliskuun puoliväliin. Onneksi sain ite valita lääkärin niin vältin nämä lähikollegat joiden kanssa teen töitä päivittäin :)

Takaisin