Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hki00550: meikä on Rh-, vielä o-, eli ei käy kun yks veri mulle. Oli tod yllätys.

Mä oon B–. Oon ollut kolme kertaa leikkauksessa, ja varmasti tämä on selvitetty silloin, mutta eivät ole tulleet maininneeksi mulle. Kysyin tästä vielä äidiltäni, eikä hänkään ole tiennyt. Ei kuulemma löydy veriryhmää edes mun neuvolakortista.

Mie oon kanssa rhesus-negatiivinen ja veriryhmältä O. Neuvolassa kun tuon kertoivat ja kysyin silloin, että onko sillä jotain merkitystä onko rhesus negatiivinen vai positiivinen niin en oikein selkeää vastausta siihen saanut. Sanoivat vaan, että jossain vaiheessa testataan niitä vasta-aineita. Eli vähän jäänyt pimentoon tuon rhesustekijän merkitys. Onko siis jotenkin huono juttu jos on Rh- ?

Ennen vanhaan se oli huono juttu, mutta nykyään riskit taitavat olla aika hyvin hallinnassa.

Jos lapsi on Rh+ ja äiti Rh-, ja lapsen verta sekoittuu äidin vereen esim. istukkaverenvuodon takia tai synnytyksessä, äidin veressä kehittyy vasta-aineita. Ne voivat aiheuttaa lapselle anemiaa ym. Ensimmäinen raskaus on yleensä ongelmaton, mutta seuraavissa vasta-aineita voi kulkea istukan läpi ja komplikaatioriski kasvaa. Tämän takia Rh-negatiivisia äitejä kehotettiin aiemmin hankkimaan vain yksi lapsi.

Normiraskauden aikana tuota veren sekoittumista ei pitäisi tapahtua, mutta vasta-aineita seurataan varmuuden vuoksi. Synnytyksen jälkeen lapsen veriryhmä testataan heti, ja jos se on Rh+, äiti saa immunoglobuliinipistoksen, joka estää vasta-aineiden muodostumisen.

Mie oon A rh-... Mulle ei neuvolassa selvitetty mitään noista vasta-ainejutuista :(

O- on muuten hätäveriryhmä, eli teidän vertanne tarvitaan kaikissa kiiretilanteissa, joissa lisäverta tarvitsevan ihmisen veriryhmää ei ehditä selvittää.

Minä olen.(edit: siis miinusverinen. A- on veriryhmä)

Kaksi lapsista Rh+ ja yksi Rh-. Ei siinä muuta ole kuin synnytyksen yhteydessä ottavat lapsen napasuonesta verinäytteen tai myöhemmin kantapäästä ja määrittävät onko vauva + vai - ja antavat sen piikin jos on +. Joka raskaudessa otetaan niitä vasta-ainekokeita kolmesti. Koskaan ei oo mulla ollut mitään ongelmia.

Nykyään asia ei ole mitenkään iso juttu, mutta tiedän työn kautta asiakkaita, ketkä synnyttäneet joskus -40 ja -50 -luvuilla ja menettäneet vauvoja miinusverisyytensä vuoksi. Ja kun tietämys aiheesta lisääntynyt, niin synnyttivät Helsingissä, missä lapselle annettiin heti synnytyksen jälkeen verensiirto. Että ilman nykylääketiedettä olis meillä miinusverisillä asiat melko huonosti..

Huominen enää välissä sit ois ultraaaaaaa.... Nyt eikun aikaa tappamaan urakalla muuten tääkin aika menee hiiiitaaassti.

Sainpa vastauksen Lääkärikeskus Iteltä, et paljon maksaa niillä ultra ja synnytystapa-arviointi niin vähä päälle 200e ja siihen saa hieman kela korvausta. Eikun siis rahaa sukan varteen..

Kaksi päivää ultraan... miten jaksaa odottaa. Mä oon todella malttamaton kun on jotain mukavaa juttua tulossa. Siis toivottavasti tulee mukavaa... jotenkin on pelko perseessä,että kaikki ei oo hyvin. :confused: ja kun mitään ei tunnu...

Kävimpä sitten äsken neuvolalääkärillä. Nyt ottaa päähän, turhauttaa ja suoraan sanottuna vituttaa suuresti. Meillä on neuvolassa kaksi eri lääkäriä, mies ja nainen. Edellinen lääkärikäynti oli naislääkärillä ja hänestä jäi jo sillon ihan paska maku suuhun kun minkäänlainen keskustelu ei tuntunut olevan mahdollista vaan sain osakseni vaan kauhistelua. Olo oli sen käynnin jälkeen iha surkea vaikka masussa kaikki olikin oikein hyvin.

Tänään sitten kävin sillä mieslääkärillä ja toivoin vähän mukavampaa kokemusta kun viimeksi. Ylimääränen lääkärikäynti oli tänään siis siksi että mulla on nyt n. 3vk ollut tosi paljon supistuksia joiden kesto ja voimakkuus vaihtelee suuresti. Supistuksia tulee lähinnä töissä, seksin yhteydessä tai muuten rasituksessa mutta viimeaikoina niitä on tullut myös ihan levossa esimerkiksi aamulla herätessä. Vuotoa tai kipuja ei ole ollut mutta tilanne haluttiin tarkistaa ettei vaan kohdunsuulla olis jo alkanut tapahtua. Olin myös toivonut että olisin voinut kysyä lääkäriltä mun uniongelmista, huimauksesta ja selkäkivuista.

No...se käynti ei mennyt ihan niinkun toivoin. Keskusteluyhteyttä oli edelleen ihan turha edes yrittää luoda. Tuntu siltä kun olis yrittäny seinille puhua. Lääkäri vaikutti väliinpitämättömältä ja hätäseltä. Kuunneltiin sydänäänet ja lääkäri teki sisätutkimuksen. Kaikki oli ok. Olin siitä tosi helpottunut kyllä, mutta sitten mulle lyötiin sairaslomalappu käteen ja sanottiin että varaa seuraava aika 31.12. tiistaille. Hämmennyin ja yritin siinä jutella jotain, jolloin lääkäri totes aina yhtä ihanalta kuullostavan "ei raskaus ole sairaus" ja jatko vielä selittämällä ettei voi määrätä kerralla heti sairaslomaa kevääseen saakka...niin no enhän mä olis sitä halunnutkaan!! Koko sairasloma tuntuu ihan turhalta, en halua jäädä vielä töistä pois ja musta vaikutti että tutkimuksen perusteella kaikki oli ihan hyvin. Jos on pakko olla saikulla niin olisin voinut ottaa vaikka yhden viikon kerrallaan! Tuli kuitenkin sellanen olo että omaa läsnäoloa piti pyydellä anteeksi kun tunnun vaan olevan häiriöksi tai ärsyttävän lääkäriä jotenkin. Lääkäri oli jo siinä vaiheessa käsi ojossa kättelemässä ja toivottamassa päivänjatkot niin eihän siinä vaiheessa enää voinut ruveta kyselemään niistä muista vaivoista kun tuntu että mulle vaan näytettiin ovea. No lähdin sitten itku kurkussa ja kiukkua nieleskellen kotiin...

Aion soittaa tänään terveydenhoitajalle soittoajalla ja jutella vähän näistä neuvolalääkäreistä. Samalla kysyn sitten niitä kysymyksiä mitä olisin lääkäriltä halunnut kysyä. Turhauttaa vaan soitella heti perään kun kaiken olis voinut saada hoidettua kerrallakin.

murr.

Ketuttaa sun puolesta hymykuoppa! Lekurilla taitaa olla sellainen asenne että raskaanaolevat kärkkyy vaan saikkulappuja eikä että jollain voisi olla ihan oikea huoli. Huhhuh.

Apua! Kiire ei mun mielestä ole mikään syy kohdella potilasta huonosti, oon tavannut älyttömän empaattisia lääkäreitä ja hoitajia jotka pystyvät kuuntelemaan, keskustelemaan JA ovat hyvin tehokkaita (ymmärrän että joskus on tosi kova kiire). Sitten on niitä, joiden mielestä hoppu oikeuttaa kaiken mahdollisen paskamaisuuden.

Mie oon törmänny vaan yhteen naislääkäriin joka oikeesti kuunteli ja välitti ja yllätys se oli ulkomaalainen. Aina kun tosiaa käy iha millä lääkärillä vaan niin se on kuin seinille puhuis ja sit ne pitää ihme yksin keskustelua eivätkä keskustele asiakkaan kanssa. Se jos mikä on ärsyttävää! Käynnin jälkee on vaan sellai olo, et ois pitäny kysyy se ja se, mut enpä kehannu, kun ei kuunnellu yhtää.. Mut en ois uskonu, et neuvolalääkäri ois kans tollane!

Huomenna ois ultra ja veikkaan, et tää päivä menee hitaasti. Minuu nimittäi jännittää!

Mulla kans viimeset 2krt ollut ulkomaalainen naislääkäri joka ollut tosi ymmärtäväinen. Suomalainen mieslekuri vuodelta nakki varmaan turppais just sen "raskaus ei ole sairaus" lauseen kehiin ja sanois et ryhdistäydy nainen.

Annamanna, hyvin se menee! Mut odotus on kyl kauheeta, tiedän. Meillä ens ma ultra eikä jaksais yhtään venaa :)

Onpa paljon Rh- veriryhmäläisiä! Se on kuitenkin kai selvästi harvinaisempi kuin + veri. Itse olen AB+ eli universaali vastaanottaja :) Käyn säännöllisesti verta luovuttamassa (nyt tietysti tauolla) vaikka ei mun veri kelpaakaan kuin toiselle AB:lle. On se silti toistaiseksi SPR:lle kelvannut, vaikka AB:stä ei ikinä olekaan pulaa. Käykäähän sitten etenkin O-veriset luovuttamassa kun taas saatte!

Huomenna rakenneultra, onneksi heti aamusta jo. Jännää.

Kiitos sympatioista <3

Soittelin neuvolatädille ja se oli tosi ymmärtäväinen. Saan uuden saikkulapun lyhyemälle ajalle ja lomaa jatketaan sitten tarvittaessa. Kaikki hyvin. Seuraavan lääkärikäynnin hoidan sitten yksityisellä kun ei noiden neuvolalääkärien kanssa selvästikään olla samalla aaltopituudella. Oma iskä lupas onneks sponssata vähän :)

Muistakaa sit Cedju ja AnnaManna tulla huomenna pikapikaa ultran jälkeen kertomaan kuulumisia! Toivotaan että masuissa on kaikki hyvin :)

Nyt kun tän raskauden myötä sain tietää että oma verisyhmä on O (mulla kyllä sitten tuo yleisempi Rh+) niin ajattelin kyllä jatkossa käydä verta luovuttamassa. Mulla on aina aikasemmin ollu liian matala bmi niin en oo saanu luovuttaa, mutta nyt kun se ei toivottavasti enää niin matalalle tipahda niin pääsen siihenkin touhuun osallistumaan.

Takaisin