Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itseasiassa hymykuoppa, multa ei ole luovutettaessa katsottu kuin paino. BMI olisi alakanttiin ollut, mutta tällainen pitkä naikkonen painaa vaatteet päällä yli 50 kiloa ja se oli ainakin meillä rajana. Hullua sinänsä! Mulla hemoglobiini on taas aina ollut tosi korkea ja luovuttaminen on tehnyt olon paremmaksi, joten siksi olen sinne aina uudelleen mennyt :)

Toinen neuvolakäynti takana. Siihen nähden, että alkuraskaudessa ainakin näin ensimmäistä odottaessa on kamalasti kysymyksiä, tää kahen kuukauden väli on kyllä tosi pitkä. Mutta sitten toisaalta, kun siellä kävi, niin tuntui, ettei siitä nyt hirveästi saanu irti (mitä ihmettä siellä oikeen tehdään loppuraskaudesta, kun käyntejä on 2 vkon välein?)

Verenpaine, ja pissa ok, paino noussu neuvoloiden välillä 500 g (tuntu höpsöltä, kun neuvolakorttiin kirjoitettiin painonnousuksi 56 g/vko :P). Sokerirasitukseen ei tartte mennä, eikä hemoglobiiniakaan tarvinnu nyt mitata. Voimavarakaavakkeetkin tais unohtua antaa… Neuvolantäti on kuitenkin kiva, ja on mukava käydä kuulemassa, että kaikki ok ja kuunnella pikkuisen sydämen laukkaa :)

Mikähän noissa neuvolalekureissa oikein on kun oon useammasta paikasta lukenu vastaavanlaisia kokemuksia kuin Hymykuopalla. Mulla myös eka neuvolalääkärikäynti meni vähän saman suuntaisesti. Oli vielä suht nuori naislääkäri, mutta vaikutti kyllä niin työhönsä leipääntyneeltä. Ite olin silloin huolissani kun jatkuvasti oli pientä kuumeilua ja odotin innolla, että pääsen asiasta lääkäriltä kyselemään. Olin silloin päivän eka asiakas ja lääkäri vaan tiuski kun ei löytänyt tarvittavia tutkimusvälineitä ja kirosi neuvolan potilaskortiston surkeutta. Sisätutkimuskin tehtiin tosi nopeasti ja hätäisesti. Lopulta lääkäri käski minun mennä työterveyshuoltoon kun ei muka itse pystynyt mitään tutkimaan. Tuli sellainen olo, että häiritsin häntä ja hirveellä kiireellä hän tuntui haluavan minut ulos huoneesta vaikka odotushuoneessa ei ollut ketään odottamassa. Eli todellisesta kiireestä ei ollut kyse. Toivottavasti ensi kerralla olisi joku vähän mukavampi lääkäri, jäi vähän paskat fiilikset tästä ensimmäisestä.

Siis mitä, mul on huomenna 2. neuvola aamupäivällä, en muista et ois pitäny joku kaavake täyttää. No perse, mitäs mä nyt kehitän, ei oo tulostinta. Helsinki hoi, tietääkö joku jotain?

Löysin just neuvolan sivuilta tiedon et meil on tuo voimavarakaavake ilmeisesti 3. kerralla, eli ei mul kai pitänytkää olla kotiläksyjä :happy7

Mulla (tai siis meillä) on rakenneultra tänään klo11. Viimeksi sain napinaa siitä, että rakko ei ole tarpeeksi täynnä. Noh, nyt sitten olen jo hilkulla mennä vessaan, mutta mitä jos taas saan urputusta liian tyhjästä rakosta. Annanko itseni lähentyä räjähdystä vai otanko mahdolliset napinat vastaan. Tai sitten vessakäynnin jälkeen aloitan kunnon nesteyttämisen. Noniiiiin, nyt kun tätä funtsii, niin vessahätä vaan kasvaa. First world problems...

Huihuihui: Meillä ainakin pitää täyttää toi voimavarakaavake kolmannelle kerralle/neuvolalääkärin tapaamiseen. Helsingistä siis mekin. :)

Ompa eri käytäntöjä! Juuri käytiin rakenneultrassa, ja vessaan patistivat ennen ultraa :)

Pikkuisella kaikki kunnossa <3 ei kysytty sukupuolta, eikä ultraajakaan maininnut mitään. Kaikki ovat kuitenkin sitä mieltä että poika täällä on. Tiedä sitten johtuuko siitä että eka on tyttö :) itselläkin ollut pitkän poikaolo, mutta viime aikoina ei niin vahvana. Tulee kumpi tulee, ihanaa kuitenkin!

Jonkin verran virtsaa pitää olla rakossa ainakin tässä vaiheessa vielä. Loppuraskaudessa se ultraaminen onnistuu vaikka rakko olisi tyhjä. Alkuraskaudessa täysi virtsarakko tuo kohdun paremmin esille ja ultraaminen on helpompaa. Itse en ainakaan menisi täydellä rakolla, koska on aika tuskallista maata siinä pedillä kun on kauhea pissahätä :grin

Mua kehotettiin kyllä käymään vessassa jo ennen nt-ultraa. Hyvät oli näkymät. Ehkä varmuuden vuoksi en kuitenkaan käy juuri ennen tätä seuraavaa, ellei erikseen käsketä.

Tampereella lukee ultrassa jokaisella seinällä odotusaulassa, että muista käydä vessasse ennen tutkimukseen tuloa. Eli oon käyny aina just ennen ultraa vessassa ja oikein hyvin on näkyny. Helpompi ollakin ilman vessahätää siinä paineltavana.

Ilmeisesti jos nt-ultra on sisäkautta pitäis olla tyhjä rakko. Jos on ulkokautta niin täysi. Rakenneultrassa ei enää taida olla juurikaan väliä onko rakko tyhjä vai täysi.

Nt -ultrassa kätilö pisti mut heti vessaan ja myöhemmin sano, että nyt se rakko taas täyttyy tuolla :D No ei ihme, kun sillon ravasin 4 yössäkin pissalla. En saanut mitään ohjeita, miten pitää toimia rakenneultraan tullessa.

Oon kanssa O-, mutta pääsenköhän ikinä edes luovuttamaan, kun en oo ilmeisesti riittävän painava. Eikä musta saa verta normaaleilla neuloilla.

Nesteen läpi katseleminen parantaa ultrauksen näkyvyyttä, joten sen takia täydestä rakosta voi olla apua. Mutta en tosiaan usko, että sillä rakenneultrassa on enää kauheesti väliä, kun virtsarakko jää niin alas, ettei sen läpi oletettavasti hirveesti kattella. Varmaan helpompaa vaan olla, jos ei oo ihan pissat housuissa.

Rakenneultrassa kaikki oli normaalia :).

Niin kovasti kaveri kieppui, ettei ultraaja halunnut varmaksi sanoa sukupuolesta mitään. Tyytyi toteamaan ettei näillä hetkellisillä näkymillä ainakaan pippelinalkua vilahtanut missään. Voisikohan sitä tytöksi sitten uskoa?

Edit: Painoarvio 350g. Kuulostaa isolta verrattuna joidenkin muiden arvioihin tuolla huhtikuisten puolella o_O

Mun käskettiin mennä rakenneultraankin rakko täynnä. Sama ohje oli nt:hen sen takia että nostaa kohdun korkeammalle mutta luulisi että se jo nyt olisi aika hyvällä hollilla ilmankin. No, eipä se iso vaiva ole vetää pari lasia vettä pohjille kun sinne menee :)

Meillä nt-ultrassakin käskettiin käydä vessassa vaikka katsottiin mahan päältä. kovin eri käytännöt siis on. Rakenneultraan vielä piiiiitkät 2,5 viikkoa!! :(

Takaisin