Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
juu kyllä minä ainakin olen tyytyväinen ultrien, lääkärien ja neuvolakäyntien määrään. Toinen raskaus ja aivan yhtä huolta täynnä kun ekakin niin hyvä että pääsee sopivin väliajoin neuvolaan :)

Käväsimpä minäkin ny jo ihan toisen kerran neuvolassa. Meinasin unohtaa koko pissanäyteen annon, muistin sen vasta ku paikalle menin :oops: no onneks sain pienen lirin tiristettyä. Kaikki siis ok. Sydänäänet kuulu jollakin tavalla hetken, mutta mahassa oli niin kovat bileet ettei natiainen paikallaan malttanu kauaa olla.

Täytin hätäseen jonkun kyselykaavakkeen parisuhteesta, mutta siinä ei ollu ku joku viis kysymystä. Tyyliin millanen on sinun parisuhde, onko mies lyöny tai käyttäytyny halveksivasti, onko lyöny lapsia, onko lapset nähny miehen käyttäytyvän väkivaltaisesti jne. Tuokin lomake kuulema on uudistumassa, joten se varmaan vaihtuu siihen täällä aiemmin mainittuun 5-sivuseen urtsintalappuun :confused:

Kuuntelin taas spekulointia uudistusten vaikutuksista ja kaikkea muuta todella paljon mun raskauteen liittyvää... :wink Uusissa suosituksissa on kuulema myös kotikäynti ensisynnyttäjille rvlla 30. Varmaan tosi helppo järjestää ku yleensä sitä ollaan silloin vielä töissä. No joo, sitten ku vihdoin sain suunvuoron kysyin, koska meillä on lääkäri. Se on rv28, neuvolassa käyn kolmannen kerran rv24 ja ennen sitä on rakenneultra. Viisastuin myös sen verran, että venytetään taas vähän käytäntöä enkä mene uudelleen sokerirasitukseen jos vauva ei ala vaikuttaa suurelta eikä tule muita oireita. Nappastaan jokunen sokeriarvo neuvolakäynnillä. Tämä oli minusta ihan viisas ratkaisu.

Just katselin tota meidän voimavara-kaavaketta mikä pitäis täyttää ennen Seuraavaa neuvolaa, ei kyllä yhtään kiinnosta. Saatteko puhuttua erimielisyyksistänne? Puhutteko seksistä? Jne jne. Mitä helvettiä se sille neuvolan terv.hoitajalle kuuluu??? Ja samaa paskaa on tiedossa esikoisen 4v neuvolassa mikä on tätä samaa voimavara-höttöä!! Mä en kestä...

Mun ajatuksissa ton neuvolan pitäs toimia ennemminkin niin, että ilmapiiri olis "avoin ja salliva" ja minä itse voisin asiakkaana ottaa jonku tommosen asian esille jos tarvetta/halua on. Jos siellä annettas aikaa ja tilaa asiakkaalle ja kuunneltas ja "mietittäs yhessä" jos jotain oikeeta ongelmaa on, eikä heti ruveta mätkimään jollain suosituksilla otsaan :violent001 Nythän se menee siihen, että punnitaan ja mitataan, tehään temput ja sitten kotiin.Sitten jos synnytyksen jälkeen tuleekin jotain ongelmaa ni neuvolassa ollaan ihan ihmeissään ku odotusaikana ei mitään noussu esiin... o_O

Tulipahan se sokerirasituskin koettua. Ei se litku niin pahaa ollu, ku luulin, mutta eipä mitään herkkuakaan. Älyttömän imelää vadelman makuista. Ja kylmänä ihan kelvollista. Huomenna saan sit tulokset. Viimeisen tunnin aikana meinas paha olo yllättää, mutta sain tsempattua.

Mä toivon, ettei mun tartteis mennä uudestaan tohon kokeeseen. Viime viikonloppuna äiti mittas multa paastosokerin pikamittarilla ja tulos oli tasan 5, mikä on ihan hyvä paastoarvo. Äidilläni siis on kakkostyypin diabetes, jonka vuoksi minäkin jouduin tähän sokerirasitukseen jo tässä vaiheessa.

Huomenna saan sit tulokset.

Meillä oli rakenneultra tänään. 331 grammanen normaali vauvanalku siellä masussa köllötteli. Kaikki vaikutti olevan hyvin ja saatiin ihana hymykuva mukaan. Sukupuolikin tuli melko varmaksi ja tyttöhän sieltä on tulossa. Istukka on edelleen omalla paikallaan vatsanpeitteiden puolella, joten liikkeet on edelleen vaimeita ja tuntuu lähinnä vatsan oikealla puolella. Raivotarjonnassa oli pikkunen ultran ajan, mutta vilkkaalta vaikutti edelleen eli kuperkeikkoja on tiedossa varmasti tulevaisuudessakin ja asento ehtii siis vaihtua useaan kertaan. Oli kyllä ihanaa päästä näkemään tytöntylleröä pitkästä aikaa. Nyt ei oo taas huolen häivää mielen päällä vaan kaikki on ihanaa :)

Nyt lähden neuvolaan. Toivottavasti en saa voimavaralappuja. En muuten enää muista, kuinka kauan piti olla pissaamatta... näyte pitää vissii antaa joka neuvolakäynnil.

Meillä ei tarvii joka kerta antaa pissanäytettä vaan itse mitataan sillä tikulla paljonko pissassa on glukoosia ja proteiinia muistaakseni. Eikä tarvii pidätellä sitä pitkiä aikoja vaan kuhan saa jonkun lirun näytekippoon ni se on riittänyt. En tiedä siis miten muualla mutta näin meillä.

Muokattu viimeksi:
Tarkempaa/todenmukaisempaa tulosta varten pitäs olla muistaakseni 4h pissaamatta. Ite en koskaan muista, vaan saatan käydä kotona lähtiessä pissalla ja sit muistan neuvolassa, että hitto pitäs tohon kippoonki jotain tiristää. Meillä stiksataan kyllä joka kerta.

Karrrvoja! Alapääkarvoitus yrittää valloittaa reisiä ja maha olis varmaan miehekäs, jos ei näyttäis raskausmahalta. Mahtaakohan näillä hormoneilla lapsellakin olla paljon tukkaa? Itsellä oli vastasyntyneenä jo tuuhea tumma tukka, mutta miehen perheessä kaikki on ollu melki kaljuja yli yksvuotiaaks :p

Hopsan, oireketjuunhan tämä piti laittaa, mutta olkoon nyt täällä.

Muokattu viimeksi:
Itikka, mullekin on tullut hirveästi karvoja :D Pojalla oli tuuhea tukka syntyessään, samoin mulla.. :D
Sieltä taitaa tulla joku tukkajumala?!? Elvis ken ties ?!?!

Ei meillä oo sanottu pissanäytteeseen mitään aikaa miten pitkään pitää olla rakossa. Ite oon pissinyt saman aamuna, kuin neuvola ja neuvola täti sit kattoo joka kerta pissan.

Noni, nyt on neuvolas käyty. Parin tunnin pissaamattomuus riitti, mut mokasin kun otin kaks suklaapalaa töis ennen lähtöä. Heikotti ja huippas taas, niin otin siks :) sit mun sokeriarvo oli koholla tietty. Noh huomen uus testi, enkä napsi suklaita. Pääsen neuvolalääkärille käymään migreenin ja niskasärkyjen takia.
Sokerirasitukseen joudun joskus 20 viikon jälkeen, koska olen kuulemma vanha.
Kuunneltiin vauvan sydänäänetkin, ne oli jtn. 140 paikkeilla. (Viikkoja 16+5)

Hei karvakaverit. Mäki oon huolissani näist karvoista! Mä mietin et miten saan kerittyä itteni synnytyksen lähestyessä. Saaks itteensä sheivattua kun on pallomaha? Tiedän et on maailman naurettavinta, mut en haluu synnärille ns. luomuna, mul nimittäin on luonnostaan aika hmmm...laajalle levittyvä karvankasvu :confused1 Salee palkkaan viel jonku kynimään ainaki noi bikinirajat :grin

Takaisin