Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jenskuli, harjoitussupistusten ei pitäisi varsinaisesti sattua lainkaan, vaikka voivat tuntua epämiellyttäviltä. Niissä kohtu muuttuu hetken ajaksi tosi kovaksi. Osa ei tunne niitä lainkaan, useimmat tuntee n. puolivälistä eteenpäin, jotkut paljon aikaisemminkin.

Mua ärsyttää nyt valtavasti kunnallisen hammashoidon tila. Kaikki kaverit hehkuttaa, että raskausaikana pääsee hammaslääkäriin niiden 6 kk:n jonojen ohi. Nyt selvisi, että tästä käytännöstä on päätetty luopua, ja odottajat pannaan samaan jonoon kuin muutkin.

Ottaa pannuun! Raskausajan hammashoidolla on oikeasti isoja terveysvaikutuksia, ja sen laiminlyönti tuntuu lyhytaikaiselta säästökohteelta. Se väite, että raskausaikana saisi vielä kokea hyvinvointivaltion palvelut, ei taida enää pitää paikkaansa... jouduin vielä odottamaan viikon sitä takaisinsoittoa, jossa mua valaistiin tästä asiasta.

Mun ikenet vuotaa iltaisin valtoimenaan verta ja suuhun tulee aftoja. Tämä on kai ihan tavallista raskausaikana ja merkki siitä, että pitäisi olla erityisen tarkka hammashygienian suhteen, ettei tule mitään tulehduksia. Meen sitten kai yksityiselle, mutta se ei ole halpaa lystiä ja kaikilla ei ole varaa siihen.

Täällä yksi uudelleen odottaja joka huolestui pari päivää sitten sikiön liikkeistä tai paremminkin niiden puutteesta ja nyt on aika terkkarille klo 11. Jos ja kun vauvalla kaikki hyvin niin ehkä vähän pistää nolostuttamaan tämä panikointi, kun edellisestä raskaudestani ei edes kauaa ole. Ei vaan enää muista läheskään kaikkea esikoisen odotuksesta niin tulee sitten huolehdittua. Joten kaikki ensisynnyttäjät jos huoli painaa niin ottakaa ihmeessä neuvolaan yhteyttä :) Kun tämä panikoiva uudelleen synnyttäjäkin rimpauttelee kun huoli kasvaa liian suureksi. Ei kai se ole väärin välittää jo niin paljon pikkuisesta? :D

AnnaManna, mähän kävin viikko sit päivystyksessä alavatsakivun takia, ja oikeesti piti tunnin välein käydä pissalla kun jotenki rakko oli niin kipeä, no ei mulla ollut sit kuitenkaan mitään tulehduksen häivääkään.
Jotenkin tuntuu että jokapuolelta ne raskauden aikana tuputtaa tuota pissatulehdusta, kai se sit on niin yleistä että sitä ekana epäillään.
Mutta voihan se olla että sulla seonkin!

Oon käsittäny että raskaana oleva altistuu pissatulehdukselle helpommin. Siksi kai siis sitä heti epäilevät ensimmäisenä. Mullakin kun soitin niistä harjotussuppareista ni mainitsi neukkutäti jotain pissatulehuksestakin mut ei mitää oireita ole ollu ainakaan :)

Nyt on käyty labrassa, lekurilla ja neuvolassa, jossa tuli tippalinssiin ko kuunneltiin sydänäänet samalla ko testattiin, et onko vuoto lapsivettä, eipä ollu onneks. JA onneks siel sykkii ihanast pienen sydänäänet :love017
Pelotti jo jos vauval onki jokin hätä tai et siel ei sykikään enää.. Voi olla nyt huoleti ja oottaa verikokeen ja pissakokeitten tuloksia.. Emätinpuikot sain jos se tulehdus oiskin siel puolella.. Ens viikolla sitten siis mahdollinen pissatulehduskuuri.. Tulehdusarvot oli kuitenkin vähän korkeella eli jokin tulehdus on, mut kummalla puolella sen tietää ens vikolla.

Tulipa muuten mieleen, että miksiköhän sitä streptokokki b:tä ei tarkasteta automaattisesti raskaanaolevilta, onhan kuitenki arviolta 15- jopa 30% naisista sen kantajia, ja just raskaudessa voi aiheutta (tosin yleensä on oireeton) ennenaikasia supistuksia, sekä epämääräsiä kipuja. On myös vauvalle vaarallinen jos hän synnytyksen yhteydessä saa sen.
Sitä testausta pitäisi sitten osata vaatia itse.... Hmm. Ja antibiootit siihen saa vaan jos on paljon supistuksia tai pissatulehduksia plus muita oireita, muussa tapauksessa antibiootit annetaan vasta synnytyksessä tipan kautta ettei vauva sairastu.

AnnaManna Hyvä että pikkuisella yksiössä kaikki hyvin :) Josko ei mikään kummoinen tulehdus olisi tai menisi vaikka ohi ihan sillä puikolla :D Nyt vain rauhassa odottelua, että kuulee tulokset.

Mimi Aika hyvä oivallus. Sitä pitäs vissii kysellä joltain alan henkilöltä.

mimi2013: käsittääkseni se testataan kaikilta odottajilta. Ainakin kahdessa aiemmassa raskaudessa on tehty GBS -seula loppupuolella raskautta. En sitten tiedä onko tää jotenkin paikkakuntakohtaista.

Heippa!

Pakko huudella tuolta joulukuu2013 -odottajista tohon streptokokkikeskusteluun liittyen.
Eli ens vuoden alusta on tulossa vasta voimaan kait se "suositus" että kaikilta odottajilta testataan toi GBS eli b-ryhmän streptokokki. Meillä tosin täällä Oulun korkeuksilla on otettu jo käyttöön se ja kaikki odottajat testataan rv 36-37 aikana.

Tossa on ihan informatiivinen linkki aiheesta. Mulla testattiin se nyt tässä raskaudessa, tulos positiivinen, ei minkäänlaisia oireita mihinkään suuntaan. Mutta siis synnytyksen yhteydessä tulen sit saamaan suonensisäisen antibiootiin estämään ton infektion siirtymisen vauvaan.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/b-ryhman-streptokokki

Eipähän oo Keski-Suomessa vielä ollu toi testaus käytössä, jos ei nyt sitten ole otettu ohjelmaan...

Mun seksielämästä ei oo kyllä koskaan oltu neuvolassa huolissaan :p En muista, että asiasta olis koskaan sen enemmän ollu edes puhetta. Ekan synnytyksen jälkeen sairaalassa kätilö kovasti painotti parisuhteen merkitystä ja sen hoitamista, vaikkakin meillä kaikki oli ihan kunnossa. Silloin sitä vähän ihmettelin, mutta sitten arjen koittaessa koin valaistumisen. Kyllä se vauvan syntymä oli niin suuri elämänmuutos, että hyvällä pohjalla ollu parisuhdekin välillä natisi :)

Tänään oli neuvola. Olipa taas uus terkkatäti. Tämäkään ei ole sitten ensi kerralla vaan taas tulee uusi. No eipä se haittaa, kun en niin kauheasti siitä entisestä välittänyt. Terkka oli mukava ja hoiti hommat asiallisesti. Saatiin ne heNmetin voimavara-kaavakkeet kotiin täytettäväksi. Tosin se terkka sanoi, et jos merkintojä ei tuu kohtiin 3 tai 4, niin sitten ei asioista tartte keskustella :)

Lähinnä vitsihän tuo kaavake on meikäläiselle. Vastaan piruuttanikin kaikkiin 1 :p
Labraan pääsen taas huomenna viemään pissinäytettä, kun edellisessä (joka otettiin kk sitten) kasvoi joku pöpö, joka vissiin vaatisi ab-kuurin. Mulla ei kyllä oo ollu mitään oireita o_O
Sain myös lähetteen sokerirasitukseen, joka on sitten ensi viikolla. Ja ohjeessa lukee, jotta Kokeen aikana pitää istua tai maata, ei saa kävellä, syödä, juoda eikä tupakoida. Lukeminen ja neulominen ei ole kielletty :)

Lopuksi kuunneltiin vaavin sydänääniä. Helpostihan niitä ei saatu kuulumaan, kun tyyppi vaan aina potkas anturia kohti :grin Mutta kyllähän sitä hevoslauman laukkaamista sieltä lopulta kuului ja hieman tuo taas herkisti.

Paino oli muuten pudonnut 200g :grin

Seuraava neuvola onkin sitten tammikuun puolessa välissä ja sitä ennen on rakenneultra.

Wautsi, jotkut saa oikeen kirjallisia ohjeita tohon rasitukseen :grin En mäkään koskaan ole mistään lukenu siitä, että käsityöt olis kiellettyjä, terkkari siitä mulle mainitsi. Hyvin valmistu mullakin vauvan tossu rasituksen aikana, vaikka kiellettyä erityisesti minulta olikin :wink

Ja ajattele Neljän suora... Ollaan saman sairaanhoitopiirin alla. Niin ne vaan ohjeet on joka kylässä erit :)

Neuvolassa käyty paino 75 kg ja rv 18 eilinen 17+6 aamupaino oli 71,8 kg!!! Kelatkaa mitä nestettä! :D
Mutta tiedän menneisyydestä että tota ei saada liikunnalla tai syömisellä kuriin, meidän suvun naiset vaan kerää nestettä raskauden aikana, söi ne kuinka hyvin ja liikkui kuinka paljon. Tosiasiat pakko hyväksyä ;D Esikoinen painoi 4185 kun syntyi, saa nähdä jääkö tämä alle vai yli :)
Epäilivät mulla raskausdiabetesta silloin, muttei ollut..
Tällä kertaa neukkutäti ei ahdistele painosta kun sanoin että mun viime raskaus meni ihan samoilla tavoilla, ja sf-mitta menee jo keskikäyrän yläpuolella :D Jokaisen raskaudet ja elimistö ovat omanlaisiaan..

Öäh! Mulla vielä muutama päivä rakenneultraan. Maanantai sais tulla rapsakkaa :) Kaikki pikkuisella vaan hyvin niin huudellaan uutinen ihmisten ilmoille :)

meillä kahden viikon päästä vasta! Aika menee niin hitaasti kun noita odottaa! :(

Onpas teillä aikasin noi ultrat. Mun on vasta 20+5 aikaan ja mieluummin olisi kuulemma saanut olla myöhemmin mut en ehtisi seuraavalla tai sitä seuraavalla viikolla sinne.

Mut eikai tässä vaiheessa ole sellaisia katsottavia asioita mitkä olis niin tarkkaan viikon päälle kuin se esim. niskapoimu.

Rakenneultra on käsittääkseni viikkojen 18-23 välillä :) Mulla ens maanantaina 19+4 eli viikolla 20. Esikoisesta oli viikolla 20+4. Et siellä tienoilla ne vissiin pitäs kaikilla olla :)

Takaisin