Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään toka neuvola ja eka lääkäri. Rv 14+4. Pääsin ekaa kertaa kuuntelemaan sydänäänet ja ultrallakin kattoi, sellasella vanhalla, mistä ei kovin hyvin selvää saanut, mut sen verran, että näki, että siellä se pieni liikkui kovasti ♥ Hemoglobiinia ei mitattu,, kun on ollut kuulemma sillon ekalla kerralla (rv 9+3) niin hyvä ettei nyt ollut tarvetta. Th ei ollut mun oma th, mut ihan tuttu sinällään, et oon käyny hänen vastaanotolla joskus ennenkin, sillo ku odotin esikoista.
Mulle ei ole puhuttu mistää perhevalmennuksesta, mut tuskin mentäis edes. Ekaa odottaessa muutamassa käytiin, mut koin aika turhaksi. Juttelen mielummin kavereiden ja sukulaisten kanssa kuin ventovieraiden kanssa..
Täällä päin joutuu kaikki ensisynnyttäjät, jotka yli 25v sokerirasitukseen. Ja nyt joudun menee sillon rv 24 jälkeen, koska mun miehen suvussa on diabetesta. Ekassa raskaudessa kävin sokerirasituksessa sen ja ikäni takia. Siellä piti 2 mukia juoda makeaa litkua, joka maistui ihan vaan sokeroidulta vedeltä. Hyvin meni koe silloin, toivottavasti nytkin kun sen aika koittaa.
Kolmas neuvola olis 7.1. ja sitä ennen rakenneultra 2.1.

Mrs V: Ja jos haluaa Helsingissä käydä kuunteluttaa sydänäänet yms niin voi käydä avoimessa neuvolassa. Niitä on käsittääkseni ympäri Helsinkiä.

Mä ymmärsin niin että jos puolivuotta ennen laskettua aikaa tulot on noussut, verrattuna verotuksessa vahvistettuun, niin tuki lasketaan sen puolen vuoden aikaisista kk-tuloista.

Itse olin 2012 (sehän on viimeinen vahvistettu verotus?) osan vuotta apurahalla eli haen tukea nyt viimesten kk-tulojen perusteella.

Mä en ymmärrä ollenkaan miten voin laskea sen, paljonko saisin sitä äitiyspäivärahaa... Siis jos on tehnyt v.2012 n.7kk täyspäivästä työtä ja muuten on opiskellut/keikkaillut, niin miten ne laskee sen summan?
Aikalailla sama tilanne edelleen eli keikkaluontosta työtä ja opintoja.

Laskeekohan ne sitten vaan yhteen ton 7kk tulot ja mitä oon sit tukia saanu sen lisäks ja keikkahommista tuloja, ja niistä sitten... vai voisko laskee tuon 7kk töiden perusteella vaan.

Jos henkilö x on ollut vaikka 9kk vuodesta töissä ja 3kk työttömänä, niin saako hän saman verran äitiyspäivärahaa kun 12kk töissä ollut?

Oliko mun jutussa nyt järkeä :p Kai mun täytyy kysyä kelasta.

Sie voit laskea sen rahan kelan sivuilla itsekin. Kaikki työt mitä oot tehnyt niin kyllä on tiedossa verohallinnossa, ja ne siun vuoden 2012 tulot näkyy vähennyksien jälkeen, viime keväänä saadusta verotuspäätöksestäsi. Sen mukaan lasketaan äitiysraha. Jokaisella on oma äitiysraha summa, kukaan ei voi saada samaa paitsi minimin jos on ollut pienituloinen ja se minimi taitaa olla tosi pieni raha minkä saa. Eli jos oot tienannut vuonna 2012 vaikka 12 000€ niin siitä vähennykset pois, josta jäävä osa on se mistä summasta se äitiysraha lasketaan. Vaikka oisit ollutkin välillä työtön, siis otetaan kaikki verotettavat ansiotulot huomioon. Eli se summa on laskettu valmiiksi siinä verotuspäätöksessäsi.

Sitä minimi tulorajaa vuodelle en tiedä mikä on sit se, et saa sen minimin äitiysrahan. Mutta sen äitiysrahan suuruuden saa parhaiten selville https://easiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi laskemalla tuolla.

Last edited by a moderator:
Mitkä kuukaudet siihen siis katsotaan, jos käyttää viimeisen puolen vuoden tuloja? Siitä hakemisesta edeltävät 6 kuukautta vai lasketusta ajasta edeltävät 6 kuukautta? Kun sittenhän ne tulotodistukset pitää toimittaa melkeinpä sairaalasta käsin... Olen aivan pihalla koko Kelan systeemistä.

Olin eilen muuten toisessa neuvolassa. Mietittiin sukupuuta ja tukiverkkoja. Ja taaskaan ei mies saanut sanottua että hänenkin lapset olisi kai vähän niinkuin osa meidän perhettä. Ei ole siis tullut meidän uusperhekuvio esille. Silloin ekan kerran otin yhteyttä kerroin että on mulle eka raskaus mutta ei tullut miehen sidonnaisuuksia siinä selvitettyä eikä ole missään kohtaa asia tullut puheeksi.

Seuraavalla kerralla käydään kuulemma läpi omaa lapsuutta ja mitä siitä meinaa ammentaa kasvatuksessa. Voi perse. Nytkin kun paperille kirjattiin molempien vanhemmat ja terkka kyseli millaiset välit on tuli jo ahdistunut olo. Ei mun lapsuuteen kuulunut viinaa tai väkivaltaa, päin vastoin ovat lähes absolutisteja ja sain kaiken mitä keksin pyytää mutta äidillä pyörähtää välillä päässä joku vähän oudompi ratas ja sen takia lapsuudesta on jäänyt kummittelemaan ikäviä muistoja ja välit edelleen sinnepäin vähän hankalat. Olisi varmaan hyvä jos niistä saisi jossain puhua muttei toi vähän höpsö terkka nyt oo ehkä se henkilö. Eikä ainakaan miehen kanssa huvita noita siellä ruotia vaikka olenkin sille näistä puhunut.

Ei kyllä terkan tuomio siitä että ootte te tosi yksin sitten ton lapsen kanssa kauheasti riemastuttanut. Joo, edes miehen vanhemmista ei oo paljon apua kun ovat kaukana ja kohta 70-v eikä ole sisaruksia. Ilmeisesti vain verisukulaiset lasketaan sillä kun kerroin että on mulla muutama tosi läheinen ystävä kuitenkin niin sille vain kohautteli olkiaan. Eihän ne kaveritkaan ihan naapurissa asu, mutta autot ja yhteydepitovälineet on keksitty. Onneksi.

Pitäiskö noille tukiasioille perustaa ihan oma keskustelu? joku tuet, lomat ja muut etuudet tyylinen?

Mä ymmärsin niin että jos puolivuotta ennen laskettua aikaa tulot on noussut, verrattuna verotuksessa vahvistettuun, niin tuki lasketaan sen puolen vuoden aikaisista kk-tuloista.

Itse olin 2012 (sehän on viimeinen vahvistettu verotus?) osan vuotta apurahalla eli haen tukea nyt viimesten kk-tulojen perusteella.
Niin lasketaan jos itse haet korotettua äitiysrahaa, mutta Kela ei itse niitä selvitä :)

Ai se menee niin. Mä en ookkaan hakuprosessiin vielä perehtynyt. Tukilaskurissa oli kohta missä sai ilmoittaa ne nousseet tulot niin oletin sen perusteella että tukea hakiessa voi suoraan jo ilmoittaa ne viimeisimmät tulot.

Seuraavalla kerralla käydään kuulemma läpi omaa lapsuutta ja mitä siitä meinaa ammentaa kasvatuksessa. Voi perse. Nytkin kun paperille kirjattiin molempien vanhemmat ja terkka kyseli millaiset välit on tuli jo ahdistunut olo. Ei mun lapsuuteen kuulunut viinaa tai väkivaltaa, päin vastoin ovat lähes absolutisteja ja sain kaiken mitä keksin pyytää mutta äidillä pyörähtää välillä päässä joku vähän oudompi ratas ja sen takia lapsuudesta on jäänyt kummittelemaan ikäviä muistoja ja välit edelleen sinnepäin vähän hankalat. Olisi varmaan hyvä jos niistä saisi jossain puhua muttei toi vähän höpsö terkka nyt oo ehkä se henkilö. Eikä ainakaan miehen kanssa huvita noita siellä ruotia vaikka olenkin sille näistä puhunut.

Joo ilmeisesti meilläkin käydään ja tuli sellaiset ahdistavat kyselylomakkeetkin. Ihan hirveää nuuskintaa jopa törkeää! Myö aiotaan sanoa ens kerralla, et pysytäänpä aiheessa. Ois kiva puhua joskus tulevasta eikä puida menneisyyttä. Miestä ahdistaa oma lapsuus jo tarpeeks, kun löysi alle kouluikäsenä isänsä verisenä ko oli ampunut päähän itteään. Jotkut asiat ei vaa kuulu neuvolaan! Meillä ei ole mitään salattavaa ja parisuhde voi hyvin, mutta emme halua, että meidän yksityisasiat on neuvolassa kahvipöytä puheenaiheita!

Nipsumuki: voi vitsi, toiv mun ei tarvii miettii jotain tukiverkkoja ym. Ei yhtään kiinnosta pohtii tällassii asioita ja kaivella omaa lapsuutta. Ollaan jo pari vuotta yhdessä miehen kanssa pohdittu miten haluttais kasvattaa meidän lapsia. Jos neuvolat on tollasii niin toiv niitä ei oo paljoo.

No meille tuli 3 A4 vai oliko peräti 4 täynnä kaikkia yksityisiä kysymyksiä, jotka pitäs ottaa ens kerralla mukaan.. JOOPA varmaan, kun ei edes täytetty! Ja miunki neuvola aikaa siirrettiin eteenpäin.... Tosi kiva. Muutenkaa ole tyytyväinen ko. neuvolatouhuun niin sitten viel pidennetään neuvola välejä kahesta kuukaudesta kolmeen........ Äsken soitti ja peru aikasemman ajan mokomakin täti, joka ei oo ees sillon vastaanottamassakaan.

Me saatiin kanssa toi kysymyspaperi tokassa neuvolassa ja käydään kuulemma se läpi kolmannessa neuvolassa ja neuvolalääkärin kanssa. Plaah..

Suunniteltiin miehen kanssa jo, että ilmoitetaan ettei osallistuta turhuuksiin. En haluu neuvolakäyntejä jos ne on tollassia.

Oon niin pettyny neuvolaan. Mieluummin olisivat karsineet neuvolakäyntejä kuin ultraääniä. Luin yksityisen lääkärikeskuksen Iten tiivistelmän tehtävistä UÄ. Ja näin on ollut JOSKUS julkisellakin, paitsi ei tietenkään 4D:tä oo ollu. Minua itseäni harmittaa suuresti, että on vaan kaksi käyntiä ultrassa... Ja äitikin kauhisteli samaa, et VAAN kaksi? Ilmeisesti käytävä joskus tammi-helmikuus yksityisellä vielä. Tai sitten tuo synnytystapa ultra..

Raskausviikoilla 6-12 määritetään sikiön koon perusteella laskettu aika, tarkistetaan raskauden paikka - onko kohdussa elävä sikiö vai onko kyseessä kohdun ulkopuolinen raskaus/tuulimunaraskaus, monisikiöinen raskaus on kyseessä sekä tarkistetaan, että munasarjat ovat normaalit. Tutkimus on hyödyllinen mm. sen takia, että mikäli kyseessä ei ole normaali raskaus, voidaan hoitopäätöksiä tehdä tarpeeksi varhain mm. äidin verenvuotoriskin minimoimiseksi.

Raskausviikoilla 11-13 tehdään sikiön niskaturvoke-ultraäänitutkimus. Tällöin voidaan tutkia sikiön varhaisrakenteita, jolloin voidaan todeta suuri osa vaikeimmista sikiön rakennepoikkeavuuksista. Tutkimuksessa katsotaan myös nenäluu ja niskaturvoke, jonka paksuus on ennusteellinen tekijä arvioitaessa sikiön trisomiariskiä (mm. trisomia 21 eli Downin syndrooma). Niskaturvokkeen paksuus on ennusteellinen tekijä myös muissa sairauksissa mm. sydänvioissa, muissa kromosomipoikkeavuuksissa, imutiehäiriöissä tai äidin sairastamisissa infektioissa. Niskaturvoke- ultraäänitutkimus kuuluu nykyisin myös kunnan tarjoamaan seulontaan.

Raskausviikoilla 19-22 tehdään sikiön varsinainen rakenne-ultraäänitutkimus. Sikiö on tällöin jo niin suuri, että rakennepoikkeavuuksista nähdään n. 80 % ja sydänvioista n. 50 %. Sikiön sydän on koko raskauden ajan vaikeimmin tarkasteltava elin, koska se on kooltaan pieni, rakenteiltaan monimutkainen ja sijaitsee liikkuvan sikiön rintakehässä, jolloin näkyvyys sydämeen ei aina ole optimaalinen.

Joka kerta kun raskausaikana tehdään ultraäänitutkimus tarkistetaan sikiön rakenteet. Tämä on tutkimuksen tärkein osa-alue, koska tiedetään, että osa sydänvioista, virtsateiden- ja ruoansulatuskanavan sairauksista sekä keskushermoston ongelmista näkyy vasta raskauden edetessä, joskus vasta loppuraskaudessa.

Raskausviikolla 28-30 voidaan ensimmäisen kerran todeta sikiön kasvunhidastuma, mikäli sikiö jätättää kasvuaan esim. istukan toiminnan häiriön takia. Loppuraskaudessa raskausviikkojen 36 jälkeen voidaan tehdä synnytystapa-arvio, jolloin arvioidaan sikiön paino lasketuissa ajoissa, tarkistetaan sikiön rakenteet, sikiön hyvinvointi ja istukan toiminta. Lisäksi tutkitaan kohdunsuun tilanne ja tarvittaessa äidin lantio synnytystavan arvioimiseksi.

3D/4D-ultraäänitutkimus voidaan tehdä missä raskauden vaiheessa tahansa, paras näkyvyys on raskausviikolta 20 lähtien. Sikiölle kertyy raskauden edetessä rasvaa ihon ja luiden väliin, jolloin raskauden edetessä sikiö vähitellen rupeaa näyttämään enemmän ja enemmän "valmiilta" vauvalta. 3D/4D-ultraäänitutkimuksessa näkyvyyttä voi rajoittaa sikiön asento, lapsiveden määrä ja se, mitä pikkuosia mm. napanuora tai raajoja on sikiön kasvojen edessä. Tämä selviää vasta tutkimuksen yhteydessä ja sikiö voi tutkimuksen aikana muuttaa asentoaan monesti, jolloin näkyvyyskin voi vaihdella tutkimuksen aikana erinomaisesta huonoon.

Ultraäänitutkimukssta saa DVD:n mukaan vanhempien niin toivoessa

Tänään oli toinen neuvola (15+5) ja oli taas mukava kokemus. Sydänäänetkin löytyi pienen etsinnän jälkeen ja syke oli 138. :) Hemoglobiini oli ok,verenpaine ok. Painoa ei ollu mulle tullu grammaakaan lisää viime neuvolan jälkeen. Mulla on onneksi tosi mukava neuvolatäti :) Ei muuta kuin huomenna aikaa rakenne-ultraan soittamaan. Harmi kun ei ihan ehdi ennen joulua,toivottavasti sais ennen vuodenvahdetta.

Sanoppa muuta!

Kai ne tällä utelemisella yrittää puuttua ajoissa alkoholistien ja päihteiden käyttäjien asioihin? Mutta silti, itsekin koin sen loukkaavaksi.

Sain aikaiseks kaivaa sen lomakkeen esiin ja joo, just noita osataanko puhua seksistä kysymyksiä. Ihan tietty hyvä että esim. pelkoja käydään läpi kun lomakkeella kysyttiin esim. pelkääkö perheväkivaltaa. Mutta kun tuonne on pyydetty menemään yhdessä niin tuskin mä nyt siihen lomakkeeseenkaan sitä uskaltaisin laittaa jos pelkäisin että mies mätkii turpaan!

Takaisin