Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No oman kunnan sivuje mukaa ois pitäny alkaa ko ne käydää tiettyjen rv:jen aikana.. :( miks en taas oo tyytyväinen tähän toimintaan... huoh. Ja synnytysvalm. pitäs alkaa rviikolla 24-30.. ny on pari osioo jääny.

Äh, ärsyttävää! Luulis että ei olis hirveän vaikea käydä jokaisen odottajan kanssa jo ekalla kerralla läpi listaa, jossa olisi KAIKKI perusasiat ja niihin liittyvät aikataulut ja puhelinnumerot:

ultrat,
verikokeet,
lääkäri,
hammashuolto,
fysioterapia,
perhevalmennus,
sairaalaan tutustuminen,
mahd. synnytystapa-arvionti,
Kela-asiat,
odottajan oikeudet työpaikalla,
mihin soitetaan hätätilanteessa.

Ja että mihin käynteihin pitää itse varata aika, mitkä hoituu itsestään. Mä oon joutunut selvittelemään monia asioita itsekseni, koska terkka ei tullut maininneeksi, ja taivas tietää mitä asioita en ole edes tajunnut vielä selvittää.

Meidän eka neuvolakäynti meni lähes kokonaan ruokavaliosta puhumiseen, vaikka ne asiat osaan selvittää ihan itse. Sen sijaan oman kunnan käytännöt on oikeasti hankalia selvittää. Jos neuvolassa unohdetaan mainita jostain hoidettavasta asiasta, se jää sitten helposti hoitamatta ajallaan. En vieläkään tiedä, onko mulla esim. lääkärineuvolaa joskus.

Voi kun olisi neuvolassa jaettuna tollanen lista! Helpottaisi kummasti ekaa neuvolakäyntiä! Siellä kun kaiken mahdollisen lomassa tipautellaan noita aikataulutettuja juttuja ja sitten yleistä asiaa niin on siinä aikalailla pallo hukassa vaikka olisi ihan asioista perillä oleva terkkakin selostamassa.

Kirjallisena pitäs olla. Mulla ei ainakaan olis ekaa odottaessa ekalla käynnillä jääny kaikki korvien väliin :grin Ja nyt jo pää jo niin harva, että vaikka periaatteessa asiat tietää ni ei muista mitään... :p

Mie itse perehdyin tohon mammaloma juttuun Kelan sivuilla ja laskin millon alkaa ja paljon on se pv-raha tuolloin. Niin yllätyin miten helppoa toi on.. Teenkin sen hakemuksen ensi kuussa sitten (edit: elän aina pidemmällä viikkokin alkaa jo miulla sunnuntaina, siis ei ens vaan seuraavassa kk :D ). Miun mammaloma alkaa 26.3.2014 KAMALAA miten lyhyt aika siihen on! Ja aikaistettuna ois alkan jo 3.3.2014, mut jätän ne päivät myöhemmäksi :) Seuraavaks selvitän äitiyspakkauksen, kun tuolla neuvolassa ei mistää saa tietoa! Mut hui mite jännää, rupes jänskättää! :p

Last edited by a moderator:
Noihin Kelan etuisuuksien hakemiseen tarvitaan se raskaustodistus, jonka saa neuvolasta ku raskaus on kestäny 154 päivää tai siis sitä seuraavassa neuvolassa :) Meidän neuvolassa on ollu tapana käydä noi Kelan jutut sitten sillä kaynnillä läpi ku saa ton todistuksen. Kelanhakemukset taitaa olla tehtävä viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa ja työnantajalle pitää ilmoittaa viimeistään 2kk ennen äitiysvapaan alkua. Jos taas mitään oikeen muistan :rolleyes:

Näin on :) Miulla tulee toi 154 pvää täyteen 28.12. ja neuvola 7.1.-14 jolloin ajattelin pyytää sen todistuksenkin :) Sen todistuksen saa myös lääkäriltä, mutta ite ootan tohon neuvolaan, kun ei oo pitkä aika väli :grin

Mä oon yrittäjä ja mun päivärahoihin vaikuttaa tosi paljon se, miten olen itse omat eläkemaksuni hoitanut. Ahdistaa, kun moni yrittäjä-/freelancernainen ei tiedä käytännöistä ja joutuu pärjäämään todella pienillä päivärahoilla... Vähän aikaa sitten joku muusikkonainen valitti haastattelussa, että systeemi vaan on sellainen että hänelle ei kertynyt äitiyspäivärahaan vaikuttavaa tuloa. Se suretti ja ärsytti - kyllä sitä kertymää tulee, mutta kukaan ei huolehdi siitä yrittäjän puolesta!

Neuvon, jos kukaan täällä kaipaa tietoa! Vielä ehtii paikata tilannetta, jos YEL on rästissä tai tosi pieni.

Jos on puoli vuotta ennen laskettua aikaa tulot muuttunut olennaisesti ni saa sen mukaan päivärahat. Jos on yrittäjä kannattaa korottaa yel-maksua siinä vaiheessa. Ja samalla voi jatkaa jos seuraava tulee 3 vuoden sisään edellisestä. Terveisin ex yrittäjä. Omaa tyhmyyttä jos ei hoida... Niistä on kaikki sosiaaliturva kiinni, myös esim. sairauspäivärahat ja jopa työttömyysturva tietyssä määrin (erityisesti jos on kassan jäsen).

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Eiks se oo, et jos on noussut tulot nii voi hakee korotettua päivärahaa. Kelan laskuris lukee näin.

On. Siis muuttunut nimenomaan ylöspäin, jos on tulot tippunu toisaavuodesta sitä ei huomioida. Yrittäjällähän "tulot" ei tarkota laskennassa missään sitä mitä jää käteen vaan työtulona pidetään YEL-vakuutuksessa määriteltyä tuloa jonka mukaan ne vakuutusmaksut maksetaan. Liian moni maksaa niitä ihan liian vähän kun luulee säästävänsä ja sit tulee raskaaks tai kipeeks ja siinä se "säästö" sit näkyy.

Tai viimeistään kun eläkettä lasketaan sen mukaan. Toki jos kikkailee yel:n ylös ennen äitiyslomaa, on hyvä yksityinen sairausvakuutus ja osaa oikeesti sijoittaa tai säästää eläkerahansa itse ni mikäs siinä et on pienin mahdollinen yel-maksu. Mistä sitä tietää onko niitä eläkkeitä kohta enää kenelläkään.

To ois neuvola, onneksi ei ole lääkärineuvola, nii ei tartte sitten sen yhden hyvin "kiireisen" tapauksen kanssa asioida.
Painoa mulla oli viikko sitten rv 16, 71 kg (lähtöpaino 65 kg) - viime raskaudessa näillä viikoilla oli n. 2 kg vähemmän, mutten stressaa. Olen taas jumppaillut enemmän ja vähemmän, tää flunssakausi vaan ollut esteenä.
Nyt kun pahoinvointi helpotti olen luopumassa colajuomista (niihin olin viimeksikin koukussa!) ja vaihdan mehuun, vaikka niissäkin sokeria, muttamutta, ei ehkä niin epäterveellistä ja turvottavaa :))

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Miulla lähtöpaino oli 64kg.. Ja nyt 69kg, mut neuvolassa kummasti paino on sil ikivanhal digimittaril noin 72kg! Mut kotona aina, kun mittaan niin tulee se 69kg.. Enkä nyt syö normaalia enempääkään. Tosin kotona mittaan alusvaatteisillaan ja aamulla.

Heh.. Mulla on ollut ylipainoa jonkun verran ennen raskautta ja nyt painoa on pudonnut 2 kg. Neuvolatäti oli tyytyväinen, kun ei ollut ainakaan noussut paino. Sanoin vaan, että tää käy melkeen laihdutuskuurista, vaikka ei käytännössä laihdutakaan. :)

Noniin, nyt on kolmas neuvolakäynti takana. Käynnin hoiti melkeen kokonaan kätilöopiskelija. Meni ihan hyvin, vaikka mieluummin olisin jutellu oman terkkarin kanssa. Ihan turhaan oon murehtinu vauvan voinnista, kaikki on hyvin. Oma hb on romahtanu reilusti, kun alussa se oli 142 (joka sekin on mulle alhainen arvo) ja nyt oli enää 118. Vielä ei kuulemma tarvii rautalisää ruveta popsimaan vaan asiaa voi koittaa ensin korjata ruokavaliolla. Painoa oli tullu paljon :mad: Raskauden alusta 5,4kg ja edellisestä käynnistä 5vkoa sitten 1,8kg. Pikkupallero oli huomattavasti rauhallisemman olonen kun viimeks ja nyt syke olikin vaan 145, mutta ihan hyvä vaan jos sekin välillä ottaa iisimmin siellä masussa :)

Huomenna olis sit hammaslääkäri ja kahen viikon päästä rakenneultra. Seuraava neuvolakäynti onkin vasta 30.12.

Tänään kerkesin sitten kysästä neuvolasta sokerirasituksen arvot: Paasto 4.8, 1h 6.8 ja 2h 4.8. Eli erittäin hyvät oli lukemat ku viitearvot on paasto 5.3,1h 10.0 ja 2h 8.6. Siis katsotaan olevan raskausdiabetes jos yksiki luku on sama kuin toi "viitearvo" tai sen yli. Vaikuttaa siis melko hyvältä tulevaisuuden kannalta. Toivottavasti tämä meidän sukurasite ei enää jatku!

Johan teillä on ollut neuvolaa ja ties mitä kontrollia! Me ollaan käyty neuvolassa joskus vk 7, nt-ultrassa vk 12 ja siinä se sitten olikin. Seuraavaksi rakenneultra just ennen joulua ja neuvolaa en oo vielä edes varannut, kun se menee tammikuulle. Näin Helsingissä kun ei ole ensisynnyttäjä. Viimeksi oli ehkä yksi käynti tässä ultrien välissä. Onneks olo on ok ja
liikkeitäkin tuntuu makuulla silloin tällöin. Terkkari kyllä sanoi, että voi ottaa yhteyttä esim sydänäänten kuuntelua varten, mutta kuultiin onneksi jo ultrassa niin ei oo vielä tarvinnut. Odotan tosi innolla neuvolassa punnitusta, kotivaa'an mukaan tullut 4-5 kg raskautumisen jälkeen, ja joulu on vielä edessä :)

Niin ja joudun ilmeisesti sokerirasitukseen sitten seuraavan neuvolan jälkeen, nam...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä en ymmärrä ollenkaan miten voin laskea sen, paljonko saisin sitä äitiyspäivärahaa... Siis jos on tehnyt v.2012 n.7kk täyspäivästä työtä ja muuten on opiskellut/keikkaillut, niin miten ne laskee sen summan?
Aikalailla sama tilanne edelleen eli keikkaluontosta työtä ja opintoja.

Laskeekohan ne sitten vaan yhteen ton 7kk tulot ja mitä oon sit tukia saanu sen lisäks ja keikkahommista tuloja, ja niistä sitten... vai voisko laskee tuon 7kk töiden perusteella vaan.

Jos henkilö x on ollut vaikka 9kk vuodesta töissä ja 3kk työttömänä, niin saako hän saman verran äitiyspäivärahaa kun 12kk töissä ollut?

Oliko mun jutussa nyt järkeä :P Kai mun täytyy kysyä kelasta.

Takaisin