Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli eka ultra eilen ja oli mahtavaa nähdä pieni kirppu eka kertaa ja miten se potki ja heilui. Kaikki oli kunnossa ja vastasi kooltaan viikkoja sekä sydän löi lujasti :) Niskaturvotusta oli 1mm,mutta kävin kuitenkin antamassa verinäytteen. Huomenna tulee 13 viikkoa täyteen. Seuraavaa neuvolaa ootellessa. Ihana kun nyt vihdoin tietää että tuolla mahassa on elämää! :)

Meillä oli nt-ultra tänään, eka ultra meillekin. Mieletön helpotus! Siellä se möyri ja vilkutti!

Turvotusta oli 1,2mm ja tyypin koko vastasi viikkoja 12+5 eli juuri sitä mitä odotin (pari päivää pidemmällä kuin menkoista laskettu arvio, mutta mä ovuloinkin aina aikaisin.)

Mulle tuli helpotuksesta tippa linssiin heti kun tyyppi ilmestyi monitorille. Ultran jälkeen oltiin niin hämmentyneitä ja onnessamme, että päätettiin lintsata tunti töistä ja käytiin kahvilla... kahvilassa mies sitten alkoi itkeä ihan valtoimenaan. Se on tosi herkkis <3

Meidänkin nt-ultrassa tänään löytyi Hemmo köllöttelemässä ja heilumassa. Vastasi viikkoja 12+2 eli päivää pidemmällä mitä varhaisultran mukaan. Kysyi että oletko kiintynyt 22.5 päivään vai vaihdetaanko l.a, vastasin että ihan sama :D Kätilö sitten vaihtoi lasketun päivän, naureskeli että "pääsetpähän päivää aiemmin äitiyslomalle" :) Kaikki näytti olevan niinkuin pitääkin, niskaturvotusta oli 1,2mm (mittasi 3 eri kertaa pituuden ja turvotuksen). Pituutta Hemmolla oli 5,7cm. Saatiin 5 kuvaa mukaan ja paljon tietenkin helpotusta. Mun mielestä se näytti ihan pojalta mutta kätilö sanoi että kaikki ne näyttää tässä vaiheessa :) Ainiin, ja ultra tehtiin ihmetyksekseni mahan päältä. Mutta samapa tuo, hyvin näytti näkyvän kaikki tarvittava ja kätilö oli todella osaava ja ammattitaitoinen !!

Huomenna täällä myöskin neuvola, mene ja tiedä että ultrataanko vai kuunnellaanko sydänäänet. Esikoisesta kun ultrattiin melko paljon. Kovasti odotan jo neuvolaa, edellisestä kun on mennyt jo iäisyys hah :D Samalla vähän paineissakin että onko kaikki pikkuisella hyvin. On vaan tästä odotuksesta niin onnellinen että ei usko sen kestävän vaan jokin menee vikaan fiilis velloo. Isompia viikkoja odotellessa...

Tsemppiä huomiseen ultraan ainakin Elisha ja Lucy!! :) hyvin ne menee!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Eikun eihän elishalla ollutkaan ultra (ehkä) :) meillä on seuraava neuvola siis tammikuussa ja vähän kateellisena täällä luen teidän neuvoloista! Vaikka eipä siellä ihmeitä tehdä. Se tammikuinen on sit se KELA-neuvola. Papereiden täyttämistä vaan...

Pakko itselläkin oli liittyä tähän koko Vau-juttuun :)

Tänään oli ensimmäinen julkisen puolen ultra esikoisella, eli juurikin tuo np-ultra. Kaikki oli pienokaisella hyvin ja siellä se potkutteli kohtua pitkin menemään :D Nyt olisi menossa 12+6. Jotenkin olin aivan innoissani jo kaikesta ja uskaltauduin työpaikallakin kertoa yhdelle uudelle naispuoliselle työkaverille asiasta. Tämän työkaverin reaktio ei ollutkaan niin innostunut. Sanoi, ettei siitä kannata vielä kertoa, koska pienokainen on vielä niin pieni ja kaikkea voi sattua ym... Siihen lopahti innostus.. En tiedä sitten onko tällä työkaverilla jotain omakohtaista kokemusta asiasta, mutta jäi sitten sellainen olo että uskaltaako tästä nyt sitten iloita ollenkaan..

Ollaan kerrottu jo kavereille ja perheille asiasta, koska aikaisemmin ollaan käyty yksityisellä tarkastuttamassa että kaikki on kunnossa ja niinhän kaikki on ollutkin kohdallaan. Kuitenkin kun kerrotaan uusille ihmisille asiasta laitan perään automaattisesti: "mutta eihän sitä voi tietää mitä tapahtuu". Juuri kun pääsin tästä "sanonnasta" ohi, tulee joku joka latistaa tunnelman. Lääkärikin sanoi lähtiessäni tänään vastaanotolta viimeisenä lauseena: "Toivottavasti kaikki menee hyvin, että nähdään vielä". Jää sellainen olo, että eikö kaikkien nyt pitäisi jo alkaa rauhoittelemaan että kaikki menee hyvin, kun ensimmäinen kolmannes alkaa olla ohi eikä heitellä tällaisia tuomionpäivän kommentteja ilmaan?!!

Onko muilla tällaisia kokemuksia? Uskallatteko olla aidosti innoissanne raskaudesta ja mietittekö tällaisia asioita?

Tervetuloa ja hyvin kirjoitettu Kyfi3159530! Kyllähän täällä jännätään vielä, mutta nyt pitää kasvattaa uskoa, että heikoin aika on ohi. Oon samaa mieltä sun kanssa, että miksi tässä vaiheessa ei voida tsempata ja sanoo, että tästä se vauva vaan vahvistuu viikko viikolta. Mun äitikin sano, että keskiraskauden keskenmeno on tosi harvinainen.

Onhan se toki totta, että mitä vaan voi tapahtua jnejne. Mut eipä niitä kannata etukäteen murehtia. Niitä voi tapahtua ihan raskauden alusta ihan lapsen koko elämän ja niiden mukaan pitää vaan sit osata elää ja miettiä siinä vaiheessa, että mikä on järkevintä. Pakko kyllä sanoa, että meilläkin "anoppi" sanoi tossa meidän np-ultran jälkeen, että "Älä nyt vielä oo noin onnellinen ku eihän tässä viel tiedä, mitä tapahtuu".. Joo, kiitos kannustuksesta. Varmaan sanoo viel ennen synnytystäkin et "älä oo niin onnellinen, mitä vaan voi tapahtua". Olipa ihana purkaa tunteita! :p

Meillä tosiaan ensi viikolla seuraava neuvola. Pitäs varmaan soittaa tulevalle työpaikalle ja ilmottaa et tuun sinä aamuna vähän myöhemmin.

Itse ainakin iloitsen tästä ja ajattelen asian niin miten mun ystäväkin sanoi,että silloin pitää iloita ja uskoa tulevaan kun on siihen aihetta ja jos jotain tapahtuu niin sitten on mentävä sen mukaan. Mä ainakin nyt huomaan että kun riskiaika on ohitettu,en ole enää pelännyt vaan luottanut että pieni jaksaa kasvaa pesässään loppuun asti. :)

Apua kertokaa viisaammat jotka ootte kans käyttäny doppleria, ni kuuluuko teillä sydänäänet vain yhestä kohdasta vai niinkuin multa ni molemmilta puolilta, mutta ei keskeltä?! Mulla iski paniikki mahdollisista kaksosista.. Se kuitenkin olisi hyvinkin mahdollista koska olen sitä itsekin. Huomenna vasta eka ultra!! En pysy housuissani!

Mulla on kuulunu koko ajan tähän asti vain ja ainoastaan yhdestä kohtaa aikalailla keskeltä alavatsaa.

Ei tainnut helpottaa jännitystä :wink

Joo ei..mutta kiitos vastauksesta :D huh huh mikä herätys tähän päivään.. Vaik eihän toi vielä totuutta kerro mutta nyt jännistys ainakin tuplaantui

Varmasti kohdun asento ja vauvan liikkuminen vaikuttaa äänien sijaintiin mutta epäilemättä jännät paikat!

Meillä joskus kuuluu molemmilta puolilta mutta silloin pitää doppleria pitää vähän vinossa ikään kuin keskelle päin suunnattuna... Ymmärsikö kukaan? Keskellä kuuluu usein mun oma syke. Mut hei tuplat?! Ihana ajatus... Vai onko?

Joo ymmärsin mitä spiraali hait takaa, ehkä mullakin oli juuri tästä kyse. Vaikka ajatus kaksosista onkin aika kutkuttava, niin kyllä se yksi riittäisi näin ensi alkuun :D pitiki tilata toi doppleri, luulin että se juuri toisi mielenrauhan mutta toisin kävi.

Eiköhän se "luottaaminen" voi onnistua useammasta kohdasta vaikka olisikin vaan yksi vauva. En ite kokeillu, kun yhestä paikasta ja se riitti sitten tiedoksi :)
Tänään np-ultraaaaaaaaaa..!!!! Jännää.. (12+4, katotaan mitä tällä kertaa sanotaa, että onko pari päivää pienempi)

Mulla oli tänään ensimmäinen lääkärikäynti, rv 15+3. Mä voin hienosti, verenpaine ok (ehkä hiukka liian matala), virtsa puhdas, painoa tullut 400g/vko (aika paljon!). Repen sydän jyskytti komeasti ja tasaisesti 140. Liikkeen ääniäkin kuului. On tuo neuvolan doppler sata kertaa parempi kuin kotikäyttöinen, siinä ei kuulu oikein mitään sivuääniä.

Lisäksi tehtiin sisätutkimus, katsottiin mahdollisia tulehdusoireita ja kokeiltiin kohdun kasvu. Antibiootit lääkäri määräsi sekä mulle että miehelle jonkinlaisen tulehduksen taltuttamiseksi. Lisäksi kävin verikokeessa, kun testeissä oli kilpirauhasarvot hieman liian matalat.

Mies saikin sitten ryöpytystä kerrakseen. On ylipainoa ja korkea verenpaine... Tosin ihanan asiallisesti tulevaa isää ohjattiin oikeaan suuntaan. Se on hyvä, että joku ammattilainen latoo tiskiin samoja asioita, joita mäkin olen yrittänyt takoa paksuun kalloon. Miehen mielestä laihduttaminen on sitä, että on syömättä ja kärsii. Laihduttaminen maltillisesti ja järkevästi ei kuulemma tuo tuloksia. :confused:

Seuraava tapaaminen on sitten rakenneultra 19.12. ja neuvolakäynti 8.1. Ei vielä tiedetä on käynti lääkäri vai terkka, koska täällä ei tiedetty vaihdetaanko uusiin suosituksiin heti vuoden alusta vai portaittain vuoden alusta uusien odottajien kanssa.

Nyt voi taas hyvillä mielin jatkaa odottamista :smiley-bounce005

Ai teillä pääs mieskin lekurin puheille? Meillä terkka sanoi aikaa varatessa ettei sinne vartin lääkäritapaamiseen kannata miestä roudata mukana. En tiedä miten noissa tulevissa terkkaneuvoloissa, tuskin sielläkään kaikissa tarvii molempien olla. Seuraavalla kerralla kuulemma katsotaan jotain lähipiirin tukiverkkoja että mies on hyvä olla mukana kun mulla ei moisia juuri ole.

Takaisin