Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä se kauan odotettu np-ultra takana! Eilen en uskaltanut tulla ollenkaan millekään keskustelupalstoille ja piti oikein taisteilla, etten tee yhtäkään hakua googlesta asiaan liittyen. :) Hui, miten tämä päivä jännittikään!!
Mutta siis ihanan virkeä pieni ihmisenalku näkyi kuvaruudusta ja vahvasti sydänkin näytti sykkivän :love7 crl oli 40,9 eli vastasi kuulemma viikkoja 11+0 ja turvotuksenki siis pystyi mittamaan (kun kuulemma mitataan viikoilla 11-13) ja se oli 0,6. Otettiin vielä veriseulat ja ensi viikolla neuvolaan tulee nekin vastaukset. Jokin napatyvimitta otettiin myös, ja se oli vielä löysä, jonka takia mennään parin viikon päästä tarkastamaan tilanne. Ei kuulemma pidä huolestua, enkä pistä vastaan uudelle ultralle, sillä kivahan se on nähdä uudestaankin tuo mönkijä. Se liike kun ei välity noista kuvista. Olin ihan ihmeissäni, kuinka paljon se siellä touhusi :)

Nyt pitää vihdoin alkaa nauttimaan tästä melko oireettomasta raskaudesta, vaikka voihan tässä vielä kaikenlaista tapahtua. Mutta se ei ole tämän ajan murhe! Ehkä menen huomenna shoppailemaan jotain pientä tulevaa varten :)

Last edited by a moderator:
Nipsumuki: Joo se oli 100varma, että kromosomipoikkeavuutta ei ollu, mutta sitten on tosiaan niitä muitakin syitä jotka tohon niskapoimuun vaikuttaa ja siksi jäi se 20% epävarmuus.

Mimi2013: Voisitko soittaa terveysasemalle tms. Vaikka neuvolalääkärin vastaanotto ei siellä olisikaan saavat kyllä kyseisen lääkärin ajanvarauksen auki ja voivat sulle tiedon oikeasta ajasta sieltä antaa. Eipähän tarvii sunkaan koko päivää olla oottamassa lekuria. Kiireellisissä tapauksissa mä soittelisin päivystykseen ja ei niin kiireellisissä, mutta kuitenkin vastauksen vaativissa toiseen neuvolaan tai äitipolille jos ei omasta neuvolasta ketään kiinni saa. Anna asiasta palautetta seuraavalla kerralla.

Mimi, soita terveysaseman vaihteeseen, kyllä ne ajanvaraukset näkyy siellä neuvonnassakin :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pakko se on kysyä joo tk:sta, kun ei edes sähköpostiin vastata.
Aijon antaa palautetta sinne että kuinka hankala heitä on saada kiinni mut veikkaan, että ei kauheesti kiinnosta heitä. Viimeksikin neuvolantäti vaan hymyili että "tämä takaisinsoittojärjestelmä vielä hakee uomiaan kun on uusi". Just.
Ymmärrän kyllä tuon mutta miksei sähköposteihin ehi vastaamaan.

Np-ultra käyty. Kaikki hyvin!!! Riski jäi minimaaliseksi ja kaikki oli kehittynyt niinkuin kuuluu. Täsmällinen pikkukaveri vastasi kooltaan laskettua aikaa ihan päivälleen.

On kyllä jännä miten se jo näyttää ihan vauvalta vaikka kokoa on vain 6 senttiä. Oikoi koipian ja ilmeisesti alkoi tökkiminen jossain kohtaa kyllästyttää kun veti facepalmit kesken kuvauksen.

Mutta ai että on helpottunut olo. Jossitella voi tietty loputtomiin mut nyt alkaa oikeasti uskoo että siellä se vauva kasvaa ja kehittyy <3

Murrr! Oli neuvola, lääkäri omien menojensa takia 35 min myöhässä, teki hätäisesti äänten kuuntelun (painoi anturia niin kovaa että sattui, ei siis ihme että vauva hävisi jonnekin), oli kiire ottaa seuraava vastaan, laittoi minut ultraan ja puhui jo "tyhjennyksestä" (viikko sitten oltiin ultrassa, kaikki hyvin ja äsken kuuntelin äänet omalla doplerilla ja kuuluu ja liikkuvainen tapaus) , ultra neljältä ja vain sen takia että tolla lääkärillä oli niin kiire oman mokansa takia!!!!

Tosiaan, tiedän että kaikki on kunnossa kun itse kuulin äänet (lääkäri ei osannut kuunnella edes oikeasta kohtaa Vaan kuunteli Navan kohdalta viikolla 13!!!! Halooooo, eihän se kohtu siellä vielä ole!!!) hyvin osaava lääkäri taas.

No huhhuh, mitä touhua teillä, liii-saaa!!! Mut ihan kiva että pääsette tunarin takia uudelleen ultraan kurkkimaan kaveria :wink

Toi liii-saaan tapaus on perus terveyskeskusmeininkiä!!! Työssäkäyvänä aattelen vielä sitä, että joutuu olee pois töistä jonkun muun myöhästelyiden takia. Odottavat saadat odottaa! Niin ja ei kellekkää saa puhua tyhjennyksestä, kun ite sössii ja tunaroi. Paremmalla onnella ensikertaan liiii-saa.

Neuvolalääkärillä käyty, ja kaikki pitäis olla hyvin :) Tosin en olekaan vielä 10+3 vaan neljä päivää vähemmän mutta niin se varmasti onkin kun kuukautiskierto on yleensä pidempi kun 28pvää.
Lääkäri oli parikymmentä min myöhässä ja ultratessa laski ensin mitat väärin, meni katsomaan jostain listasta millä viikoilla kokonsa puolesta on ja sanoi että 7+5! Sanoin että sehän on aivan liian pieni ja hetken jo kaikki kauhukuvat pyöri päässä kunnes lääkäri sanoi että oho, katsokin väärästä kohdasta! Huh :)

Tähän päättyi sitten mun kokemukset tuosta neuvolasta, seuraava aika kun on niin onkin jo mun uudessa neuvolassa, johon muuton takia siis siirryn (tosiaan, kun muutan sen huikeat parisataa metriä niin neuvola vaihtuu :D)

No, voin sanoa että ei tuu hirvee ikävä tota neuvolaa ;) Uuteen innolla sitten viikolla 17!

Kamala lääkäri sulla liii-saaa! Toivottavasti et joudu samalla neuvolalääkärillä enää asioimaan, voitko pyytää vaihtoa? Mä olisin itse varmaan jo ärähtänyt ihan kunnolla, voisitko edes valittaa tyypistä jonnekin? Ei tolla tavalla saa toimia. Onneksi tiedät itse, että kaikki on hyvin ja et suotta panikoi noiden juttujen jälkeen. Moni muu voisi olla jo hysteerisenä.

Ultrassa käytiin ja ei osannut sitäkään laitetta kunnolla käyttää!!! Sydän läplätti, niinkuin tiesinkin ja tyyppi oli unia vetämässä just...
Soitin neuvolaan ja ilmoitin tästä ihmisestä, kysyin onko vakilääkäri ja etten mielelläni saman käsiin joutuisi, sanottiin ettei ikinä tiedä kuka ottaa vastaan! Hienoa, synnytyskin alkoi tänään jännittämään kun tämä tunaroiva lääkäri taas valaisi tämän hetkistä terveydenhuollon menoa...

Mutta onneksi kaikki hyvin, silti vähän pelästynyt olen vielä <3

Ihmettelempä vaan miten suomen terveydenhuolto on tällä tasolla? Ihme tunarointia tällä palstalla olevat on joutunut kokemaan. Onko lääkäritkään ihan oikein valinnut erikoistumistaan? Pitäisi ymmärtää, että alkuraskaus on huolta täynnä, eikä hätiköidä sanomisia tai diagnooseja.

Meillä Espoossa näitä neuvolatarkastuksia tekee ainakin ihan perus terkkarilääkäri. Samat lääkärit tekee äitiys-ja lastenneuvolassa... Eli ei ole mitään erikoislääkäreitä vaan ihan yleislääkäritasoista ja muutama yleislääketieteen erikoislääkäri joukossa. Äitiyspoliklinikalla ja synnärillä on sit erikoislääkärit...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ihan sana onko "perusterkkalääkäri", pitäisi kuitenkin osaamista olla sen verran ettei taidottomuudellaan ja myöhästelyllään aiheuta muille ylimääräistä.
Ps. Mieskin löysi sydänäänet melkein heti meidän halpisdopplerilla, eikä ole ikinä äänen ääntä kuunnellut :D

Mulle varoitteli radiologi, että ei kannata ihan jatkuvasti ultrata, kun se sikiö kykenee kuulemaan sen äänen. Tosin siitä ei oo ilmeisesti todettu mitään haittaa esim. kuulolle. Jäin silti miettimään, että onko se nyt kiva, että ensimmäiset äänet, mitä pikkiriikkisellä korvalla kykenee kuulemaan, on jotain korkeeta sirinää. Ja kuinkakohan paljon tuota kaverilta lainattua doppleriakaan viitsii huvikseen käyttää, kun ultraääntähän sekin on. Vaikka kaiketi riskiraskauksia voidaan ultrailla joka viikkokin. Ehkä nyt kuitenkin koitan pitää toisen kiusaamisen vähäisenä, vaikka mahdollisuus onkin käydä itse ultrailemassa millon huvittaa.

Joo, meille sanottiin kotidopplerista samaa: se lähettää värähtelyjä kohtuun ja vauva silloin voi tuntea että kotia uhataan :) Suositteli ettei hirveän usein :) Itse olen ollut välillä 1,5 kuuntelematta ja kone saatiin muutamia viikkoja sitten ettei täällä paljon keretty kuuntelemaan. Tottakai, jos noita huonoja neukkulääkäreitä niin sitten kuuntelen oman mielenrauhani palauttamiseksi :)

Meillä eilen varhaisultra, ja kaikki oli mainiosti! Pikkukaveri oli oikein liikkuvainen, hikkakin iski! :) Kyllähän se ihmetyttää että niin pieni touhuaa jo kaikenlaista, voi kun tuntisi jo jotain.. rakenneultraankin saatiin jo aika, uudenvuodenaattona nähdään seuraavan kerran pikkuinen. <3

Takaisin