Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävin tänään labrassa ja nyt sitten töissä heikottaa ja on jatkuva jano. Viis purtiloa verta ja purkkiin virtsaa... Kamala määrä verta! Mä jotenkin koen todella vahvaa heikotusta verinäytteen oton jälkeen ja varsinkin, kun määrä on "noin suuri". Hyvä syy laiskotella...

Mie kävin ekaa kertaa neuvolas jo syyskuun loppupuolella. Ja seuraava ois marraskuussa, iha äly pitkät välit näillä kahdella neuvolakäynnillä. Välissä tietty se viikon 12-ultra mikä onkin seuraavalla viikolla. Viime viikolla saatiin nähdä vähän etuajassa pikkunen, kun käytiin päivystyksessä mahakipujen takia, kun mulla on rankka fyysinentyö niin ilmeisesti siitä johtui kivut, kun aina kumarrellessa koski mahaan. Mikä ei sitten yön yli helpottanutkaan. Mutta onneks pikkunen oli kunnossa. Jäätävää, kun ensin kokeiltiin jollain aatamin aikuisella ultrakoneella mahanpäältä mis ei äänet toiminut, mutta liikettä näkyi, en oikein siitä uskaltanut kattoa pikkusta, kun en ollu valmistautunut että nyt nähdään! Jokseenkin jännitti, mut isä oli ainakin älyttömän onnellisen näköinen, kun se näki pikkusen ruudulta. <3 Minä en edes hirveesti tajunnut ruudulta mitään. Vanha epäselvä kone kun oli ja muutenki pelotti ja huoletti ja JÄNNITTI! Mut sitten päästiin ihan äitiyspolille nykyaikaisemmalle ultralle ja minäkin näin <3 ja halusinkin pienellä viiveellä! hih, ja siellä se rakkaus sykki ! <3 Nyt ootellaan innolla seuraavaa näkemistä, eikä oikein malttaiskaa..

Ja nyt ollaan 10+5 :)

Kiva kuulla, että kaikilla tullut hyviä uutisia ultrissa. :) Mulla vasta maanantaina 14.10 varhaisultra Mehiläisessä ja itse joutuu sen maksamaan. Täällä päin neuvolassa ei ylimääräsiä ultria kaikille tehdä. Itselläni ollut aiemmin kaksi keskenmenoa rv 7+ ja rv 11. Välissä syntyi lapsi, joka nyt 1v 4kk. Synnytyksen jälkeen mulla ei ollut kuukautisi noin vuoteen ennekuin sain Terolut lääkityksen, jotka pisti taas "koneet käyntiin" ja raskauduin, mutta se tosiaan päätyi keskenmenoon rv11.. Ja en siis silti kuulu vielä riskiryhmään tms, jolloin ylimääräiseen ultraan pääsisi ilmaiseksi neuvolan kautta. Tuleva maanantain ultra jännittää kovasti! Tänään neuvolan laskujen mukaan olis menossa 7+4, mutta veikkaan itse, ettei olla ihan niin pitkällä vielä, koska kk kierrot oli sekaisin jo ennen tätä raskautta ja sitten sen keskenmenon jälkeen ehti olla vain yhdet menkat, mutta maanantaina se sitten selviää tarkemmin :)

Joku täällä kirjoitti, että hänen 1v5kk lapsi nukkuu hyvin kaikki yöt :) Voi kunpa meilläkin olisi niin, mutta edelleen öitä on, jolloin heräillään pahimmillaan 2h välein. Toivottavasti meilläkin alkais yöt sujumaan paremmin esikoisen kanssa ennekun tää pikkukakkonen syntyy <3 Vaikka onneks edes joskus välissä öitä, jolloin nukkuu läpi yön sen 9h vähintään. :)

Eka neuvola mulla onkin vasta 21.10. Siellä tuskin sydänääniä kuunnellaan, kun viikkoja niin vähän vielä. Esikoisesta muistan, et kuunneltiin neuvolassa ekan kerran vasta rv11 ja silloinkaan niitä ei saatu kuulumaan, vaikka kaikki olikin hyvin. Jos oikein muistan, ni mulla oli silloin istukka edessä, joten se varmaankin niitä ääniä vaimensi.. Elikäs jos jollain näin samoin käy, niin ei välttämättä tartte huolestua :)

Eka neuvola takana. Täyteltiin vaan papereita ja neuvolakorttia yms. Verikokeisiin sain lähetteet, pitää mennä viikolla 10+ että on varmana oikeana aikana otettu. Mutta seuraava neuvola on vasta tammikuussa! Sinne on kyllä pitkä aika. Sitä ennen ehtii olla 2 ultraakin jo. Kyllä on minimiin vedetty nämä seurannat uudelleen synnyttäjillä täällä Espoossa. Ihan kummallista. Ihan samalla tavalla sitä on "huolissaan" tässäkin raskaudessa kuin ekassakin. Onneks meillä on tuo koti-doppler niin voi kuunnella sydänääniä sitten kotona (tosin vasta muutaman viikon päästä alkaa kuulua sillä).

Oho, no onpa kyllä harvassa noi neuvolakäynnit spiraali :o
Mutta kai sitä sit saa ajan jos tuntuu että on tarvetta?

Mä katselin meidän kaupungin neuvolakäyntilistaa silloin kun neuvolan yhteystietoja aloin etsiskellä ja silloin katsoin että koko ajanko siellä pitää ravata. Mutta nyt tuntuu siltä että useamminkin voisi siellä poiketa. Mä olin ekan kerran 2.10 ja seuraava on vasta marraskuun loppupuolella. Sinne on ihan kauhee aika!! No, välissä on lekuri ja ultra toki.

mulla on ens viikolla ultra ja viikko sen jälkeen lääkäri ja sen käynnin yhteydessä samalla myös toka neuvolakäynti terveydenhoitajan kanssa. onpas kyllä erilaiset käytännöt eri kaupungeissa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

No on erilaiset käytännöt juu. Meillä tavataan lääkäri ekan kerran kun ollaan jo yli puolen välin, kun on seuraava terkkarikin ja se on sit ns laaja terveystarkastus! Sitä ennen on ollut jo molemmat ultrat... Jos tulee asiaa niin joka viikkoon yhtenä päivänä avo-neuvola mihin voi mennä ilman ajanvarausta. Onneks on lääkäreitä ympärillä töissä ja ultralaite talossa ;)

Jospa miekin uskaltaudun kirjoittamaan. Tänään siis ensimmäinen neuvola takana. Viikot n.7+5 ja LA 22.5. Ja pieni sydän siellä kovasti läpätti <3

Syy väsymmyksellekkin selvisi. hb 118 viime raskaudessa ei mennyt 130 alemmas missään vaiheessa, vielä ei tullut määräystä rautatableteista mutta saan niitä syödä jos haluan. Ja kyllä haluan, päivän suurin saavutus on se jos jaksan olla kahdeksaan asti hereillä.

Seuraavaksi verikokeisiin viikolla 44 ja seuraava neuvola 11.11. Täällä käydään siis aluksi tasaisesti kuukauden välein neuvolassa. Ensi kerralla ehkä jo kuulu sykekin? Nyt vaan toivois että tämä alku menisi nopeasti ja pääsisi kunnolla nauttiimaan asukista.

Tuonne toiseen ketjuun jo kirjoitinkin, että minut on ultrattu jo kahdesti. Ekalla kerralla aika oli varattu pco-tutkimusta varten gynelle tk:n, mutta kun olinkin raskaana, lääkäri suunnitelma hiukan muuttui. Ekalla kerralla ei näkyny, ku pelkkä pussi ja lääkärikin varoitteli, että saattaa olla tuulimuna.
Nyt perjantaina kävin uudestaan ja siellä se pikkuinen köllötteli. Ja sydänkin sykki hirmuisesti. :love7

Olo on nyt hiukan helpottunut, mutta vielä on pieni pelko keskenmenosta takaraivolla. Neuvolan jouduin perumaan tuon epätietoisuuden vuoksi, mutta maanantaina täytyy soittaa uus aika :)

2 päivää elämäni ekaan raskausajan ultraan. Kyllä muuten jännittää ihan hirveesti. Mulla on viimeaikoina kadonnu melkeen kaikki oireet mitä on alussa ollu niin kaipaankin jo kovasti varmistusta enkä millään malttais odottaa tiistaita. Jännittää myös se että nyt saan ekaa kertaa ton miehenki mukaan enkä yhtään tiiä miten se reagoi. Huihui :s

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Se on hymykuoppa ihan mieletön tunne! Se kun näkee sen pikkuisen siellä ruudulla, eikä se edes näytä miltään vaivalta mut sydän lyö ja sen nyt siitä just tajuu! Se eka ultra oli tässä tokassakin raskaudessa ihan huippua mutta kyllä se ihan eka ton ekan kanssa oli jotain ihan huikeeta! Se niskapoimu-ultra onkin sitten jo eri asia kun siitä pystyy erottamaan vauvasta eri tavalla esim "räpylät" jne :) tsemppiä!!

Iiks! Huomenna olisi neuvola, lääkäri ja ultra sekä veriseulat! Samaan aikaan odottaa kovasti ja pelkää! Toivottavasti huomenna saa leijua! Hurjaa! Toivottavasti saa myös kuvia pikkuisesta kunhan kaikki on hyvin. Samoja tuntemuksia käy läpi kuin esikoisenkin kohdalla.

Mulla on huomenna neuvola, mutta ei vielä ultraa... 9+2 tänään Jännittää! Tuntuu että kaikki muuttuu virallisemmaksi, kun yhteiskunta alkaa valvoa vauvaa joka on toistaiseksi ollut lähinnä meidän oma salaisuus.

Ensimmäinen neuvola huomenna, johon on varattu se 90min. Miehen tuen kera <3 Ilmeisesti keskustelua ja audit-seula. Ei kyllä mitään hajua mitä muuta siellä tapahtuu

Eka neuvola takana. Oli ihana neuvolatäti ja joku harjottelijakin siinä vieressä. Tosi rentoa ja kuunneltiin hyvin. Menin yksin, kun viimeksi keskenmenneessä raskaudessa oltiin yhdessä miehen kanssa ja oli vähän tiedossa, että hänellä ei paljon tekemistä siellä ole. Paljon papereita ja infolappusia mukana miehellekin annettavaksi :) Yritettiin kuunnella sydänääniä, mutta ei kuulunut. Sanoivat, että yleensä vasta 10llä viikolla kuuluu heidän koneellaan mutta olin tyytyväinen kun kokeiltiin. Täytyy vain toivoa, että siellä se pikkuinen on terveenä ja elävänä. Vaikka välillä se on melko vaikeaa. Neuvolassa olikin hauska, kun puhuttiin niin selkeästi raskaudesta ja tulevaisuudesta ja itse johonkin väliin koitti sanoa, että toivottavasti siellä nyt on joku! Sanoinkin, että se muisto ekasta ultrasta, joka oli vasta keskenmenon jälkeen pyörii mielessäni, kun ei siellä kohdussa ollut kuin vähän vielä ulos vuotavaa tavaraa.. Mutta kovin on nyt toivo korkealla!! Ei kai tässä muutakaan voi :)

Np-ultra kahden viikon päästä 29.10 <3 en tiedä miten maltan odottaa! Vuodoitta ollaan ainakin toistaiseksi selvitty *kopkop

Ja Muruska, multa otettiin pissanäyte, verinäyte, verenpaine, paino, ja muuten kyseltiin yleisesti terveydestä. Jos oot jo vanhemmillesi kertonut raskaudesta niin voit kysellä etukäteen onko suvussa jotain periytyviä sairauksia. Diabetestä tai jotain. :)

Ihanaa, että neuvolassa päätettiin testata verestä myös toksoplasma, kun meillä noita kissoja on ja joudun jokatapauksessa putsaamaan hiekkalaatikkoa päivittäin. Saisi sitten edes hieman rauhallisemmin mielin senkin homman tehdä..

Neuvolassa käyty ja veriseulat ja niskapoimun turvotus mitattu. Kaikki pikkuisella mainiosti! Pääperämitta 46mm ja ollaan viikoilla 11+4! <3 Seuraava neukku 12.11 ja sinne saakka siis kasvatellaan massua ja touhutaan esikon kanssa :)

Niin ja saatiin kuulla sydänäänetkin vaikka esikon kahdalla eka kerta oli vasta viikoilla 20! On se vain aina yhtä kaunista kuunneltavaa.

Ihanaa odotusta kaikille! :)

Takaisin