Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllähän sitä sinne neuvolaan voisi mennä kun saisi ajan! Oon nyt vihdoin uskaltautunut soittamaan ja olenkin saanu neljänä päivänä soittaa soittoaikana ja kuunnella vastaajaa, joka käskee soittaa soittoaikana :smiley-angry016 No jos huomenna...

Eka ultrakokemus jäi pysyvästi mieleen, koska mulla oli keskenmeno josta ilmotin neuvolaan. Tyhjeni siis itestään kokonaan. Terkkari keksi jättää ultra-ajan kuitenkin paikalliseen terveyskeskukseen, että kattovat onko kohtu sitten varmasti tyhjä. Muuten ihan fiksua, mutta unohti ilmottaa siitä sinne TK:hon. Minä siinä sitten jotenkin itseni kasanneena astelin huoneeseen, jossa ultran tekevä hoitaja alkaa kyselemään onko ollu pahoinvointia tai muita raskausoireita. AARRGGHH!!! Eikä sitä voitu tehdä vatsan päältä, eikä tää hoitaja osannu tehä sisäistä ultraa. Sitten juostiinkin pitkin käytäviä ettimässä lääkäriä, joka voisi sen ultran tehdä. Semmonen sitten onneksi löytyikin. Iso ja karvanen mies ja siinäkin vaiheessa meinas itku päästä, että ton käsiinkö mun on mentävä. Lääkäri osottautukin oikeen sympaattiseksi ja ymmärtäväiseksi. Totesi vaan tutkimuksen jälkeen, että sitten kun meistä itsestä siltä tuntuu niin uutta raskautta voi yrittää. Samalla lääkärillä kävin muuten ihan lopulta onnistuneessa raskaudessakin vuotojen takia ja tohtori oli aina yhtä tohkeissaan ja onnellinen mun puolesta kun elämää masusta löysi :)

Mulla oli tänään se kauan odotettu nt-ultra ja oli kyllä ihmeellistä! Siellä se pikkunen sätki vilkkaasti ja kaikki vaikutti olevan oikein hyvin. Turvotusta oli 1,2mm, sen ja kaiken muunkin perusteella kuulemma riskilukemat on hyvin pienet. Hyvä niin :)
Mun pitäis varmaankin tästä siirtyä tonne huhtikuisiin kun 53mm pitkän kaverin perusteella la onkin nyt sitten 29.4. ja raskaudessa mennään tänään vaiheessa 12+0. Viikon päässä toisesta kolmanneksesta siis! Voi kyllä olla että roikun täällä toukokuisissa silti kun tuntuis niin oudolta tässä vaiheessa vaihtaa porukkaa ja luultavasti mennään kuitenkin toukokuulle jos oon yhtään äitiini tullu...

Oi vau!

Meillä oli aamulla eka neuvola. Alla on vasta 9 viikkoa joten sain vähän kinuta ennen kuin suostuivat kuuntelemaan Dopplerilla – varsinaisesti sillä laitteella kannattaa kuunnella vasta kun 10 viikkoa on täynnä. Parin minuutin etsimisen jälkeen äänet löytyivät, ainakin hoitajan mielestä, mähän en olisi mitään siitä merenalaisesta huminasta erottanut. Jäi vähän epävarma olo – kuuluiko siellä oikeasti mitään vai ei? – mutta itsepähän kärsimättömänä kerjäsin, että kuunnellaan.

Hienoa hymykuoppa!

Mä kävin verikokeessa ja sain ajan np-ultraan 30.10. Silloin mennään 12+4:ssä.

Multa muuten otettiin vain 3 veripurtiloa. Ihan hämmästyin kun mun mielestä edellisessä pelkässä veriryhmämäärityksessä oli ainakin yhtä monta. Ehkä samoista saadaan useampi määritys? Ja kolme pissiputkiloa piti kanssa ottaa. Onneksi sai ottaa näytteen kotona, ei olisi pidättely onnistunut labraan asti tänä aamuna!

Onko neuvolakäynti ja ultrat työnantajan aikaa?
Pomoni selvitti työterveydestä asiaa ja väittää, ettei nämä kuulu työaikaan. Nevolatätiltä sain kuitenkin päinvastaista tietoa. Tiedättekö tästä mitään ja mihin lakipykälään vedotaan? Mahdotonta saada aikaa työajan ulkopuolelle. :( Ikävää tapella tällaisista asioista.

Meillä lukee työpaikan intrassa että äitiysneuvola on työaikaa. Oletan että myös lääkärikäynnit, kun ne nyt olisi muutenkin. Normaalisti esim. labrakokeet yms. tutkimukset eivät olisi työaikaa, joten en usko että nytkään "äitiysneuvola" käsittää labroja ja ultria.

Lääkärikäynnit on varmaan jo lainmukaan työaikaa, mutta voisiko neuvoloiden suhteen työnantajakohtaisia eroja?

Mä olen tähän asti ottanut vapaata neuvoloihin ja lääkäreihin. On mulla vastaavasti mennyt kuitenkin työaikaa ajanvaraussoittoihin. Jatkossa aion mennä työajalla, ajattelin että ilmoitan töissä viimeistään np-ultran tulosten jälkeen raskaudesta. Sitä en tiedä miten mun tapauksessa toi neuvolakäyntiaika lasketaan kun mulla on työpaikan ja neuvolan välillä yli 60 km matka. Onko matka-aikakin sitten työaikaa, muuten menee kyllä hankalaksi...

Onko neuvolakäynti ja ultrat työnantajan aikaa?
Pomoni selvitti työterveydestä asiaa ja väittää, ettei nämä kuulu työaikaan. Nevolatätiltä sain kuitenkin päinvastaista tietoa. Tiedättekö tästä mitään ja mihin lakipykälään vedotaan? Mahdotonta saada aikhttp://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1994/19940108ttp://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1994/19940108a työajan ulkopuolelle. :( Ikävää tapella tällaisista asioista.

Pitäis tietää, mitä työehtosopimusta noudatatte ja onko sen lisäksi vielä erillisiä sopimuksia, niin voisin vadtata tarkemmin. Mut siis yleensä työehtosopimuksen mukaan mennään, voit sieltä katsoa, mitä siellä sanotaan raskauden aikaisista neuvola- ja lääkärikäynneistä. Tuolla löytyy lakiteksti
Useimiten noi käynnit on palkallisia, jos niitä ei voi käydä työajan ulkopuolella.

Se riippuu työehtosopparista! Löytyy työaikaluvusta varmaankin miten sitä sovelletaan missäkin sopimuksessa.

Sitten omia kuulumisia.. Käytiin eilen varhaisultrassa ja hintaa tuli noin 160eur, osasta pitää vielä erikseen hakea kela-korvaus, joten saa nähdä, paljonko lopullinen hinta tulee olemaan..
Pieni ihmisen alku sieltä löytyi ja sydän löi. ♥ Mittauksen mukaan eilen oli rv 7+2. Omien laskujeni mukaan ois ollut 7+5 ja neuvolan mukaan 8+2, js ultran gynen mukaan 8+4.. Eli en vieläkään ole varma oikeasta lasketusta ajasta, mut veikkaan että se olis kuitenkin toi mun omien laskujen mukaan eniten oikein eli 25.5, koska mulla kierrot ei ole ollut säännölliset esikon syntymän jälkeen, ja ennen esikoista kierto oli 33-34pv..ja Yleensähän neuvola ym käyttää kiertoa28..
Eka neuvola mulla on vasta maanantaina, meen ilman miestä, ku tiiän, ettei siellä mitään ihmeellistä tapahdu.. :)

Sain liitolta vastauksen:

Raskauteen liittyvät lääketieteelliset tutkimukset ja oikeus käydä niissä
tulee työsopimuslaista:

34 §
Erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainloma sekä hoitovapaa
Erityisäitiys-, äitiys-, isyys- tai vanhempainloman taikka hoitovapaan ajalta
ei työnantaja ole velvollinen maksamaan palkkaa. Jos työntekijä on raskauteen
tai synnytykseen liittyvän sairauden johdosta estynyt tekemästä työtään
muuna kuin äitiys- tai vanhempainloman aikana, hänellä on oikeus sairausajan
palkkaan 28 §:n säännösten mukaisesti. Raskaana olevalla työntekijällä on
lisäksi oikeus ilman palkanmenetystä käydä synnytystä edeltävissä
lääketieteellisissä tutkimuksissa työaikana, mikäli tutkimukset on
suoritettava työaikana.

Eli jos tutkimuksiin ei ole mahdollista päästä työajan ulkopuolella, niihin
on annetta vapaata työstä. Tuota aikaa ei työnantaja saa teettää takaisin,
mutta jos joudut samalla viikolla (tai tasoittumisjaksolla) ylityöhön, se aika
täytetään ensin tuosta vajaaksi jääneestä ajasta ja vasta sitten alkaa
muodostua ylityökorvaus. Omassa työehtosopimuksessasi voi olla joitain
määräyksiä ko asiasta, mutta kun et kertonut missä olet työssä ja mitä
työehtosopimusta teillä noudatetaan, vastasin yleisesti lain perusteella.

Tuossa alla olevasta linkistä löydät lisäperusteluja asialle.

http://www.edilex.fi/he/19940108

Näytin tätä pomolle ja se epäilee vieläkin. Oikeesti miten ärsyttävää!!! Lain mukaan se pitää mennä noin.

Ihanaakin ihanampia ultra kuulumisia monella! :) Tästä se lähtee ja kohta alkaa toinen kolmannes! Toivottavasti pahoinvointi vaan alkais taintua jo :)

Lissää vaan ihania ultra ja neuvola kuulumisia!

Lucy: yleisesti lain mukaan, mut se edelleen riippuu mitä työehtosopimusta siun kohdalla noudatetaan. Että kyllä se työnantaja saattaa epäillä ihan syystä. Kannattaa katsoa työehtosopimuksestasi työaikaluvun kohdalta. Ja toi laki kannattaa lukee huolella loppuun, koska siinä on kohtia jotka pitää tulkita oikein..

"Työntekijän on pyynnöstä esitettävä työnantajalle selvitys tutkimuksen liittymisestä raskauteen sekä sen suorittamisen välttämättömyydestä työaikana. Tutkimuksissa käynti tulee suorittaa tarpeetonta työajan menetystä välttäen."

Sori, jos tunnun olevan liian pikkutarkka bitch, mutta siihen on opittu näis asiois, kun mies valmistuu lopputyötä vaille Hooteeämmäksi :)

Edit: Toi linkitetty on sitäpaitsi vanha lakiehdotus, joka ei oo voimassa oleva.
Mutta jos ei oikeesti ole mahdollista käydä, kuin työaikana ni eiköhän työnantajalle tule sanomista jos ei anna lupaa käydä.

Last edited by a moderator:
Jos työehtosopimus on huonompi kuin laki se on niiltä osin mitätön. Tessillä voi sopia vain lakia parempia ehtoja. (Samoin kun jos alalla on yleissitova TES voi työsopimuksessa olla paremmat ehdot mutta ei huonompia sovittuna tai jos on eivät ole päteviä.)

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Joo tottakai jos laissa sanotaan, niin sitä ei tesseillä voi muuttaa. Itsellä on lähinnä se, kun minun alalla pystyy käymään työajan ulkopuolella, koska vuorotyö ja vapaita on iha minä päivänä tahansa (ma-su).

Löytyhän se uus voimassa olevakin tähän hätään:

Työsopimuslaki 4 luku 8 pykälä toinen momentti, joka kuuluu näin:

8 §
Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Annamanna, ymmärtäisin tuon ihan selkeenä velvoitteena maksaa palkka, kun ei oo muuta mahdollisuutta mennä neuvolaa, kun työaikana. Pistin liitolle vielä varmistuksen miten tässä menetellään.

Tänään kävin ekassa neuvolassa ja mulla on ens viikon maanantaina ultra! Pääsee näkemään, onko kirppu vielä tallella, jännittää! Sillon on 9+3. Tällä käynnillä otettiin pissanäyte ja hemoglobiini. Verinäytettä ei saatu, kun suoni karkas :P Maanantaina otetaan siis kaks purkkia verta. Seulontaan mentävä viikolla 10. On kamalasti muistettavaa.

Tänään pääsin vähän keittiön kautta kaverin kanssa kokeilemaan ultralaitetta. Pienen anatomisen orientaation jälkeen löytyi kohtu ja sen seinässä möykky. Möykyllä näkyi pieni lepattava syke ja hetken säätämisen jälkeen saatiin se kuulumaankin :) Mahan päältä ultrattiin, viikkoja nyt 8+3. Perjantaina eka neuvola. Tää alkaa muuttua jännittäväksi ^^

Takaisin