Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sain tänään selvän vastauksen liitolta, että työantajan pitäisi maksaa tessin mukaan palkkaa näistä terveystarkastuksista. Tuntuu, että oisin jotenkin hankala työntekijä, kun puolustan itteeni!! Ikävä, että raskauden takia pitää pitää puolia työpaikalla. Ois ollu vaan helpompi taipua työnantajan tahtoon ja antaa niiden rikkoa lakia. :( :(

Minä liityn myös toukolaisiin. Pitkään sivusta seuranneena, ajattelin myös itse ottaa osaa keskusteluun.
Ensimmäinen neuvola ens viikon ma eli 21.10. Odotan pelonsekaisin tuntein.. tähän päivään asti oon ollut onneissani kaikesta, nyt iski yhtäkkiä paniikki, että mitä jos mahassa ei olekaan mitään elämää.. :(

Lopetettiin ehkäisy elokuussa ja sen jälkeen tuliki menkat normaalisti kuten piti. Ovis oli noin 31.8 jolloin luultavasti tämä pienokainen siis saanut alkunsa. Viikkoa ennen kuin seuraavat menkat olisi pitänyt alkaa, oli sellaista menkkajuilimista usean päivän ajan. Vuotoa ei tullut. Olin silloin jo varma, että nyt on tärpännyt. Tein testin, joka näytti negaa. Ajattelin kropan vaan reagoivan siihen kun ehkäisy lopetettiin.

Meni muutama viikko ja olo huononi, väsymys paheni. Miehelle tokasin et nyt mennään apteekkiin ja tein uuden testin. Kaksi vahvaa punaista viivaa tuli samantien. Ja olen täysin varma, että olin jo ekan testin aikaan raskaana, koska ei oltu miehen kanssa touhuttu mitään sellaista moneen viikkoon.
Nyt siis laskureiden mukaan 8+4. Ja la 24.5.2014.
Mä niin toivon, että maanantaina yritettäisiin kuunnella niitä sydänääniä, että saan tähän pelkoon pientä rohkaisevaa valoa..

Lakipykäliin en jaksanu syventyä, mutta tehdessäni kaksivuorotyötä kunnalla, mulle ilmotettiin että työnantaja on velvollinen mahdollistamaan neuvola käynnit. Toisin sanoen, käynti on omaa aikaa, mutta työnantajan on tämä "vapaa" annettava.

Eka lääkärikäynti takana. Eipä tuosta tullut hullua hurskaammaksi kun siinä 15 min rupateltiin niitänäitä. Ei tehty mitään tutkimuksia kun olin viime viikolla varhaisultrassa, muuten olisi tehty kai sisätutkimus. Ei yrittetty kuunnella sydänääniä.

Oikein mukava ja asiallinen lääkäri kyllä. Kyselin liikunnan sykkeistä ja influenssasta ja näihin sain ihan hyviä vastauksia.

Mutta jos olisin tiennyt ja olisi voinut niin mun tapauksessa olisi kannattanut mennä vähän myöhemmin. Seuraava lääkärikäynti on kuulemma mahdollisesti nimittäin vasta vkolla 36!!! Listan mukaan pitäisi olla lääkäri 26-27 vkolla mutta kuulemma näitä ollaan juuri vähentämässä ja leikkuri saattaa ehtiä iskeä jo mun kohdalle.

No onpa kyllä harvassa noi lääkärikäynnit jos vasta ihan loppuvaiheessa pääset seuraavan kerran! Mulla on ens viikolla eka lääkäri ja ekassa neuvolassa luvattiin että sillon päästään sydänääniä kuuntelemaan. Ultrassa se pieni sydän jo näkykin mutta on kyllä kiva päästä kuulemaan se! Harmittaa vaan kun mies on keskiviikkoon saakka poissa maisemista ja lääkäri on tiistaina niin joudun menemään sinne yksin :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mullakin on tulossa pian aika ensimmäiselle neuvolakäynnille, ja hieman "skeptisesti" suhtaudun asiaan. On nimittäin muutamakin kaveri joilla sama neuvola kun mulla, ja he eivät oo saanu ihan sellaista hoitoa mitä olisivat toivoneet, sekä erityisesti ultralaitteista on sanottu että ne on ikivanhoja, mm. yhdelle kaverille aiheutti ison säikähdyksen kun näkymät ei ollu sellaiset kun ois viikkoihin nähden kuuluneet olla, no hän meni sit yksityiselle ultraan ja kaikki oli hienosti!
Mä en usko että siellä vieläkään olis sen parempia laitteita, tuo kaverin kokemus kun on viime vuodelta.
Ja niin, se neuvolantäti vielä hieman "suutahti" kun kaveri sanoi että taitaa käydä vielä yksityisellä tarkistamassa tilanteen.

Miten teillä, onko 100% luotto siihen mitä neuvolasta kuulette ja mitä hoitoa saatte?
Musta vaan itestä tuntuu, ettei neuvoloihin enää panosteta hirveesti, ja lääkärikäyntejä vähennettään ja hoitajilla on liikaa asiakkaita jne.
Itse aijon ainakin, jos tulee jotain oikeita isompia huolenaiheita, mennä sitten vaikka yksityiselle. Neuvolassa hoidan sitten tavalliset "pikkuasiat" ja juttelen niitänäitä. Oman koulutuksenki vuoksi luulen että ei niillä ihan hirveästi ole sellaista kerrottavaa mitä en jo tietäisi.

Mimi mä oon ainakin tähän asti ollu tosi tyytyväinen saamaani hoitoon. Oon nyt siis käyny neuvolassa, labrassa ja ultrassa. Kaikki on ollu mukavia ja mieli on ollu käyntien jälkeen rauhallinen. Terveydenhoitajalla on käynneillä harjottelija mukana ja sekin on musta vaan kiva! Joka kerta oon saanu omasta mielestäni sopivasti tietoa ja kysymyksiin on vastattu ymmärrettävästi. Ens viikon käynnillä on siis lääkäri ja terkka, mutta oma neuvolaterkka on sen päivän poissa, joten pitää mennä toiselle hoitajalle. Toivottavasti sekin on yhtä mukava :)

Ei oo siis syytä olla luottamatta ainakaan vielä!

Huomenna pääsen ultraan! Sovittiin että mennään aamulla yhden lääkärin kans tsekkaa onko masussa kaikki hyvin... Tänään olis jo menty mutta huoneessa oli vastaanotto menossa :( jippii! Nyt vaan sormet ja varpaat pystyyn että kaveri löytyy ja vielä kunnossa <3 huomenna viikot 9+1!

Ultrassa oltiin eilen. Näkyviin tuli alieni, jolla oli kaksi jalkaa, kaksi päätä, pää ja kuulemma aivotkin! Äitiinsä tullut <3

Pää-perämitta vastasi viikkoja päivän tarkkuudella, eikä laskettua aikaa 3.5.2014 muutettu. Niskaturvotusta oli 1,2mm eli ok. Samalla kävin myös verikokeissa ja tulokset kromosomipoikkeavuustodennäköisyyksistä (sanahiiwiö!) pitäisi tulla viikon sisään postissa kotiin.

Itse tilaisuudessa olin järkyttävän tyyni. Mies ei tainnut hengittää koko aikana. Mentiin tilaisuuden jälkeen lounaalle paikalliseen pizzeriaan ja siellä sain järkyttävän hymyilyn sekaisen kyynelehtimiskohtauksen. Luonnotonta mulle! Mies meni aivan paniikkiin siitäkin, raasu!

Jännä muuten että tuossakin on eroa. Meillä pitää ehdottomasti käydä ensin seulontaverikokeessa ja siitä aikaisintaan viikon päästä ultra. Tulos lasketaan sitten siellä ultrassa. Joissain paikoissa katsotaan ensin turvotus ja sitten vasta päätetään mennäänkö verikokeisiin. Ja jossain noita turvotuksia oli mitattu jo viikolla 9+, meillä verikokeeseen saa mennä vasta 10+ viikolla ja ultraan päästävät vasta 12+ jälkeen koska vain sillä välillä tulos on kuulemma luotettava. Mihis tässä pitäisi luottaa kun käytännöt eroa paljonkin?

Nt-ultra pitää tehdä viikolla 12+, jotta se olis luotettava. Noista veriseuloista en muista.Ja ainakin täällä meillä lasketaan virallinen LA tuossa nt-ultrassa.

Nipsumuki meillä on kans just noin kun selitit eli 10+ verikokeet ja 12+ ultra ja neuvolassa selitettiin miksi noin tehdään enkä oo sen jälkeen yhtään epäilly kun kaikki vaikutti niin järkevältä :) Musta oli kiva saada siinä ultran yhteydessä heti se lopullinen riskiluku kun oon niin kärsimätön etten olis enää malttanu oottaa pidempään!

Neuvolassa ei siis mitään kummempia. Neljä putkiloa verta (sai ottaa kahdesta paikkaa kun ensimmäinen suoni ehtyi, onneksi ei tee heikkoa!). Teki käynti toki tästä todentuntuisempaa kyllä kun juteltiin siitä KUN meille tulee vauva. Se mitä todella odotetaan on ultra, mikä on 28.10! Vähän yli viikko vielä.

Hämmensi neuvolassa se kun hoitaja kävi laskemaan viikkoja niin olisin viikon pidemmällä kuin on laskurilla täällä laskettu ja meni ihan ohi mistä se sen ylipäänsä laski. Neuvolan mukaan olisin jo 10+1 kun täällä vau.fi sivustolla olisin 9+1, mutta toki mieluummin olisin pidemmällä. Tarkentuupi sitten ultrassa

Hmm, onpa kivaa.... Soitin eilen neuvolaan ja sieltä vastasi se takasinsoittojärjestelmä, joka lupasi sitten tietyn ajan millon mulle soitetaan tänään. No, se aika tuli ja meni jo 2h sitten, olin varannut rauhallisen hetken soittoa varten ja valmistautunut, mutta eipä soitettu :( Tosi inhottavaa.

Katoisn että sähköisestikin voi ajan netissä varata, mutta ensin pitää täyttää joku lappu missä antaa suostumuksia tietojenluovutukseen ja kiikuttaa se omaan tk:seen ja sit vasta voi käyttää tuota sähköstä palvelua.

Olispa kivaa kun voisi vaan itse valita rauhallisen hetken soittoa varten ja soittaa silloin, ja sieltä vastaisi oikea ihminen eikä automaatti.

Mä ainakin sain lähetteen niihin verikokeisiin vasta sieltä ultrasta... Erikoista kyllä, että näin paljon on kuntien välistä vaihtelua!

No niin, ultrattu on. Se laite on vanha ku taivas! Vaan eipä näkynyt sykettä "möykyllä". Möykky näkyi heti mutta ei muuta. Jossain vaiheessa vähän ehkä liikahti jokin mutta ei varmaksi. Se möykkykin oli vaan paikallaan. Argh. Pitikin mennä. Nyt pitää sitten panikoida että oliko se laitteen, ultraajan vai alkion vika?! Pitikin mennä hötkyilemään. Nyt sitten ensi viikolla uudestaan ja jos ei näy sykkeitä niin aion kyllä vaatia lähetettä eteenpäin... :sad001

Spiraali: No höh :( Koita jaksella ja olla murehtimatta liikaa.

Mulla oli aamulla eka neuvola. Täti vaikutti oikein kivalta. Vähän yllätyin siitä, että ainakin Espoossa joka neuvolakerralla pitää itse punnita itsensä, mitata verenpaine ja sticksata pissanäyte. Vaikka mikäs siinä toisaalta.

Takaisin