Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jee pikkulintunen, tulipa hyviä uutisia!!! :) :) oot varmasti tosi helpottunu! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Ihana homma! Ääh ne ultrat on just tollasia. Meillekin sanottiin, että laskettu aika saattais pään ja painon mukaan ollakin aikasemmin. Mutta neuvolassa sanottiin ettei se nyt tässä vaiheessa kai enää muutu. Tekeehän nekin virheitä perkele! 8)

Miulla taas oli epävarma se menkkojen alkamispäivä (en oo pitäny kirjaa) ja uä:ssa aina hieman pidemmällä et la saattaisi oikeesti olla aikaisempi, mut ei kai sillä nii väliä oo päivä sinne tänne :rolleyes:

Mulla on kanssa arvottu tota laskettua aikaa, aikaisimmillaan se on ollut jo 29.4. ja myöhäisimmillään 10.5. Vaikuttaahan se, jos yliaikaiseksi menee ja päästävät sinne 42+x ennen kuin käynnistävät... Pahimmillaanhan raskaus voisi sitten ollakin jo 44+jotain! Huh, taidan taistella ja lujaa käynnistyksen puolesta jo hyvissä ajoin ennen tuota ns. viikkoa 42.

Mulla viikko sitte sanottii et vauvan pää kasvaa iha hirveesti jäljes ja nyt tänää sanottii et pää vastais 35vk, kun nyt siis 34 :D painoki viikos noussu vauvalla melki puol kiloo :)

Mulla on ollu koko raskauden aikana yhteensä 5 neuvola käyntiä. Viikkoja nyt 31+2. Miks toi tuntuu musta niin vähältä?? Seuraava käynti on yli kuukauden päästä lääkärille ja mua ärsyttää etten oo missään vaiheessa päässy juttelee kunnolla tästä raskaudesta. En oo päässy ees perhevalmennuksiin ku muuton takia ollut hirveetä säätöä siitä mihin neuvolaan kuulun. No sai mä aiheeseen liittyvän kirjan.. Jos en tätä foorumia seuraisi olisin ihan pihalla kaikesta. Voikohan synnytyssairaalaan varata omatoimisesti ajan ja millä viikoilla tää yleensä tehdään edes?

Lälly, meillä ainakin varataan omatoimisesti. Kato sairaalan sivuilta, sanotaanko siellä mitään tutustumiskäynneistä. Meillä käynti on yleensä äippäloman alussa, ja varaus kannattaa tehdä 2-4 viikkoa ennen, mutta käytäntö tuntui aika joustavalta.

Loppuraskauden neuvolakäyntejä on taidettu vähentää tosi monessa kunnassa, mutta kyllä neuvolat saa sopia ylimääräisiä käyntejä, ja mulle niitä on nyt ehdoteltu tosi hövelisti ilman erityistä syytä - tietty tilanne ois varmaan toinen, jos olisi pahoja kiireitä. Sain siis huhtikuulle ekstrakäynnin ettei tulisi yli kuukauden välejä näin loppuvaiheessa, ja ehtisin tutustua uuteen terkkaan.

Täällä on kans joko vähenemässä käynnit, tai vähennetty jo. En oo ihan varma, kun mulle sillon alkuraskaudessa terkka sano, et saan käydä sen vanhan ohjelman mukaan jossa on käyntejä enemmän.

Tänään oiskin taas neuvolakäynti, ja täytyy todeta, että ekaa kertaa mulla ahistaa mennä sinne. Se viime kertainen sydänäänijuttu jäi jotenkin kalvamaan, ja nyt pelkään sitä että saan taas jonkun ahdistuksen aiheen mukaani sieltä.
Luulis kuitenkin että neuvolassa käyntien olis tarkotus nimenomaan opastaa varsinkin ensimmäistä lasta odottavaa. Mulla tunne on päinvastanen, ollu jo jonkun aikaa. Jos tää käynti menee sellaseks kun edellinen niin alan kyllä vielä harkita neuvolan vaihtoa, olkoonkin näin pitkällä jo. En mie haluu joka neuvolakäynnin jälkeen soitella äitipolille ja kysellä sieltä samoja asioita uudestaan :/

Minusta taas tuntuu et neuvola nyt olettaa et koska saan toisen niin mun kanssa ei tarvii käydä kaikkia asioita läpi. Ihan rehellisesti voin sanoo etten mä kaikkea muista ja nyt ku nää jututki on hieman muuttunu ois kiva keskustella asioista. Enhän mä mikään expertti ole vaik on yks lapsi ja toissa kerralla kun olisin halunnu puhua synnytyksestä niin vastasi et katotaan sitä sit lähempänä :confused: Oon koittanu ohjata keskustelua, mut viimekin kerralla tunti tapeltiin mun painosta. En mä nyt samanlaista opastusta tarvitse kun ekaa odottaessa, mut edes jotain et olis edes joku järki käydä neuvolassa :confused: Nyt oon huojentunu ku tulee niin pitkä väli sinne. En jaksa edes käydä ku tuntuu niin turhalta :sad001

No nyt on tän päivänen neuvola käyty, ja ihan ok fiilikset käynnistä.

Sydänäänet oli tällä kertaa ok myös selällään kuunneltuna. Huh. Mie oon taas paisunu sen 0.9kg viikkoon. Lähtöpainoon on tullu nytte +17kg.
Sf-mitta oli vaan sentin isompi ku edelliskerrasta, mikä aiheutti tädissä epäilyn lapsiveden määrästä. Sitten kuitenkin totes saman minkä itekkin jo ajat sitten; miun maha roikkuu kohta polvissa. Vauva on jo alhaalla. Nyt ymmärti miks on mulla hankala liikkuakkin kun tulee se paineen tunne ja supistelee.
Epäili et lähtisköhän tää aikasemmin syntymään...
Eli ens viikolla taas tarkastettavaks äitiyspolille et onko kaikki ok.

Mulla ihmetyttää vaan tää pimpsan vihlominen ja pistely mitä on nyt taas ollu useempana päivänä. Sanokaa pliis et muillakin on ollu sitä. Vai joko tää kohta syntyy?

Se spr-veriryhmä kaavake on jossain sen ekan neuvolatädin jäliltä joka ei huolehtinu muutenkaa infosta meille mistään asiasta ja nyt sama pahanen täti on seuraavast kerrast eteenpäi.

Tinska mua on vihlonu jo useemman kuukauden ja pahenee vaan, on se normaalia. Silloin kun mulla oli pahimmat pissahätäongelmat, luulin et rakossa on jotain vikaa mut eiköhän se ollut noita ns. liitoskipuja vaan. Ne varmaan lisääntyy vielä just siinä ku vauva alkaa laskemaan alemmas...

Neuvolassa käyty taas, nyt 35+6. Kaikki vaikuttais olevan hyvin ja päätettiin et ens viikolla ei tarvii käyntiä ollenkaan ja sit seuraava käynti äitipolilla 38+0 ja neuvolassa 22.4. 39+0 jos sillon oon vielä yhtenä kappaleena :)

Painoa oli tullu vaan 200g/vko eli kaikki menny vauvalle. Nyt siis painoa tasan 71kg.
Paineet 119/71
Hb ei otettu
Sf 31 eli kasvaa vielä, mutta hitaasti

Vauvan sykettä ei meinannu millään löytyä ja mulle meinas iskee paniikki! 10 etiskelyn jälkeen äänet kuitenkin löyty ja syke oli 130-135.

Mulla oli tänään neuvola rv 32+3. Vajaa viikko sitten oli sf-mitta 26 ja nyt se oli 30! Lisäksi mun paino oöi noussut viikossa 1,5kg. Mä toivon, että pääsen myös jossain vaiheessa sinne painoarvioon ja synnytystapa arvioon. Mulla kun esikoinen oli rv 42+0 syntyessään 3950g ja synnytyksessä jouduttiin jo silloin käyttää imukuppia ja tekemään episotomia. Niin nyt alkoi tosiaan pelottaa, että tuleeko täält nyt joku 5kilonen monsteri vauva! Mainittakoon että sf-mitta mulla oli esikoisen aikana vikana mittaus kertana 33 ja silloin siis viikkoja jo 42.. ja Nyt viikot vasta 32+..
Verenpaine ja pissa mulla oli ok. Hemoglobiinon pyysin mittaamaan ja se oli 118. Tuli suositus kokeilla rautalisää, koska mun hengenahdistus kohtaukset voi johtua tosta hemoglobiinin tippumisesta..
Kolmen viikon päästä taas neuvolaan ja neljän viikon päästä toinen neuvola lääkäri koko raskauden aikana. Ja sit toivottavasti pääsen sinne ultraan synnytystapa arvioon..
Ainiin. Vauva on edelleen pää alaspäin masussa. Ja mulla myös päivittäin alapää vihloo! Lisäksi on lievästi kipeitä supistuksia.

Mulle kaveri just kertoi, et sille oli neuvolasta puhuttu, ettei rakko välttämättä pääse vauvan asennosta johtuen aina tyjenemään täysin. Että varmaan voi senkin takia juilia, jos ei rakko pääse aina kokonaan tyhjäksi, Ja tosiaan samaa kipuilua täälläkin ja veikkailen liitoskivuiksi. Viimeksi ei tullut ollenkaan, mutta nyt ilmeisesti paikat niin löysät jo valmiiksi... =)

Minttu, se sf-mitta riippuu usein myös mittaajasta!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin