Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mikä toi streptokokkitestausjuttu on? Ei ole meillä ainakaan ollut mitään puhetta neuvolassa vielä. Pitääkö se itse ottaa puheeksi vai onkohan se taas paikkakuntakohtaista?

Neuvolassa tänään 34+0, kaikki oikein hyvin. Painoa tullut enää 140 g/vko, onneksi! Sf-mitta on vaan pompannut yläkäyrän yläpuolelle (sama mittaaja aina), riittäisiköhän se syyksi päästä kokoarvioon? Itseä hirvittää ajatus monsterivauvasta.

Toi streptokokki-bakteeri testataan loppuraskaudesta, koska jos se on positiivinen niin saa synnytyksessä antibiootti tipan ettei bakteeri tartu vauvaan ja vauva saa infektiota. Kyllä niiden neuvolassa pitäs ottaa se puheeksi. Muistaakseni sanoi Naikkarilla, että viimeistään rv 37 otetaan toi näyte, mutta mulla se otettiin Naikkarilla käynnin yhteydessä. Ei mitään vakavaa ja hoituu antibiootilla jos löytyy toi streptokokki-bakteeri. :)

Mulle sanottiin että näyte pitäis ottaa rv38 koska jos otetaan aikasemmin niin se voi vielä tulla ennen synnytystä...

Viime yön jälkeen: unisaldo 2-4 h :D Olen valmis synnyttämään, tosin vasta rv 38 viimeistään.
Meille rantautui kuumepöpö ja mie en pysty öisin nukkumaan ku se yrittää tulla päälle.
Että joo, menen synnyttämään hippulat vinkuen :D
Viimeksi 4 yötä sitten nukuin kunnon unet!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

miulta ottivat viime viikolla näytteen äitipolilla (lääkäri huolissaan ennenaikaisuudesta), hyvin näyttää pikkunen masussa viihtyvän...ottaavatkoha uuestaan jos menee LA:n yli...siis nyt rv 34+5 eli otti näytteen 33+5

Joo en miekää ollu tietoinen tosta streptokokkitestauksesta. Neuvolatätikin sano vaan että tällä hetkellä testaillaan kaikilta tuo ja voisin käydä sen näytteen antamassa vaikka vasta vähän ennen sitä seuraavaa neuvolalääkäriaikaa. Meidänkin kunnassa on tällä hetkellä paljon muutoksia tehty neuvolakäytännöissä ja ilmeisesti tuo streptokokkitestauskin saattaa jatkossa mennä eri tavalla...

Mulle ei oo puhuttu mitään tuosta streptokokista. Esikoisen aikana ei varmaan testailtu ollenkaan (kerran kävin kokeissa virtsatulehdusta epäiltäessä n 32 vk, en tiiä sitten mitä kaikkea on testattu). Eikä nytkään oo puhuttu, mut ehkä seuraavalla neukkukäynnillä otan puheeksi :) lääkäri joskus parin viikon päästä, terkkari ehkä kk päästä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä saa neuvolasta sen putkilon ja ohjeet miten näyte otetaan, ja itse viedään se labraan samana pvnä kun on näytteen ottanut. Viikoilla 35-37 tehdään tuo. Joillain paikkakunnilla ei oteta ensinkään ja jossakin synnytykseen mentäessä.

Mä otan näytteen huomenna ja vien se ä-polille mennessäni labraan ja viikkoja 35+0. Neuvolatäti suositteli näin, kun on todennäköistä et käynnistetään ennen La. Mulla on näyttänyt negaa tuo testi aina, et saas nähdä miten on tällä kertaa.

Vuodesta 09 on täällä päin otettu kaikista synnyttäjistä tuo.

Mulle on jo viikkoja sitten määrätty tuo streptokokkitesti neuvolasta, mutta sairaalassa sanoivat ettei ole järkeä mennä, kun se tulos ei enää päde synnytykseen mentäessä. Saatetaanpa ottaa vasta sielläkin paikan päällä. Kuulemma 2 viikkoa vaan on se tulos voimassa eli ehkä toisilta otetaan se sitten uudestaankin...?

Mulle ei ole kukaan pukahtanutkaan moisesta testistä. No katsotaan, kun tässä viikot vähenee ja neuvola vaihtuu.

Sarra just tosta syystä mullekin sanottiin että sit vasta testiin kun on 38 viikkoo täynnä!

Multa ne otti ton testin ku olin sen viikonlopun sairaalassa. Ja mun ois se pitäny viime neuvola käyntii sit muuten viedä eli viikoil 34+0 :confused: Ja mähän en nyt sitä sit vieny ku sanottiin ettei enää tartte ottaa sitä kun se on kerran jo otettu :eek: Et mitenköhän tuon kuuluu sit mennä jos se ei päde enää siinä synnytyksessä ? o_O Aika outo juttu o_O

No todennäköisyys sille, että saisit sen streptokokin sen parin viikon aikana "kun se ei ole voimassa", on aika minimaalinen. Sehän testataan sit uudestaan, jos siihen ilmenee tarvetta.

Ja se mitä sillä testataan on, että onko oireeton kantajuus. Jos sit saisit sen streptokokin tämän testaamisen ja synnytyksen välillä, niin todennäköisesti oireilisit siittä jotenkin.

Mullakin seuraavassa neukkulääkärissä se näyte otetaan 7.4. Viikolla 37 oon kai sillon :) On kuulemma täällä meillä tullu vuoden alusta kaikille odottajille tuo näytteenotto, esikoisesta kun ei otettu. Saa myös syntymäpaino arviota pikkuisesta sit lääkärin pakeilla, iiks! Voisin melkeen sanoa ettei arvioi ollenkaan, kunhan kahtoo että mahtuu tulemaan. Helpommalta tuntuis ainakin mennä synnyttämään ilman arviota :P

Eipä oo mullekaan puhuttu moisesta enkä muista, että muidenkaan raskauksien aikana ois testattu. No huomenna neuvola, katsotaan mitä täti sanoo.

Mä tiedän.. mä oon myöhässä. Mutta hirveetä paskaa tuo sokerirasitus. Ei enää ikinä! ! Se litkupullo tulee mun uniin. En oo _ikinä_ juonu mitään niin pahaa!

Mulla on viikkoja 30+5 ja kertaakaan ei oo kukaan puhunut mitään vauvan koosta. Tänään kysyin sit neuvolassa arviota ja vastaus oli et voi kuule, eihän sitä voi tietää ja en minä muista minkä kokoinen sen pitäis olla. Aha, ookoo. Olenko minä ihan tyhmä ja jalkoihin poljettava kun tuntuu et mun kysymykset on aina niin typeriä??? Oli sijaisterkka, mut silti.

Sydänääniä kuunnellessa sanoi, et rytmissä on muutoksia. Ja nyt en voi keskittyä mihinkään muuhun. Vauva hikkaili samaan aikaan ja sotki mittauksia, mut silti jäi kaivelemaan. Mutä muutoksia, miksi... Sain myös liikelaskentakaavakkeen ja nyt olen täysin neuroottinen siitä, liikkuuko lapsi ollenkaan. Ainakin eilen liikkui hyvin, mut nyt iski niin suuri epävarmuus ja huoli kaikesta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin