Neuvolakuulumiset

Jenni ja miima: Juu, toivon tosiaan, että kääntyisi itsellään! Parisen viikkoa aikaa.. On se siis pää siellä alhaalla, eli sinne päin, toinen jalka tökkii nytkin mun kylkiluita..Toivotaan, ettei ainakaan ylös enää kääntyisi! Mittaaja oli eri kun meidän vakiotäti oli saikulla. Mutta se kyllä mittasi kolmeen kertaan ja sanoi, että ei tämä nyt ihan hirveästi voi tästä heilahdella. Ehkä sillon 3 viikkoa sitten vauveli oli ylhäällä mahassa ja nyt sitten poikittain. Sekin voi vaikuttaa.

Meille on povattu "ehkä" tyttöä, ei siis nähnyt kunnolla sinne jalkoväliin et ois tutkimaan päässyt. Mutta tiiä sitten. Merkit viittaavat kyllä poikaankin. :)
 
Paino noussut (reilu kilo/vko) ja Hb laskenut,(115)  jeepä jee, ei näitä jaksa tän tarkemmin nyt listatakaan. emoticon

Muuten ihan ok, vaavi liikkui kovin karkuun tunnustelijan käsien alta ( sitä rupes naurattamaan se vilske) ja edelleen kohtuullisen kokoinen, lapsivettä oli hyvin ja raivotarjonnassa pysynyt vieläkin. Ihoa kehui, että on hyvin kestänyt siistinä ilman arpia.

Ja se oli se uusi, nuori neukkutäti, ihan mukava. emoticon  Juteltiin hieman synnytysahdistuksestakin, tarttee vielä lääkärin kanssa se ottaa puheeksi...

Ai niin, kysyin siitä kiinnittymisestä että voiko sitä itse huomata mistään, niin kertoi että saattaa hengitys helpottua ja yläkropan olo myös kun vauva laskeutuu alemmas ja kiinnittyy, samalla kun alapään tilanne taas puolestaan ahtautua ja olla ikävämpi. Sitten ihan käsin kokeilemalla huomaavat kun pää on tosi alhaalla eikä liiku enää, silloin kiinnittynyt.
 
Ja kun vauva kiinnittyy lähtökuoppiin ja laskeutuu niin kävelystä
tulee ankkamaista ! Ja vauvelin pää (ainakin mulla ) 
painaa sinne itseensä. . . 
 
Onkohan mulla sitten jo kiinnittynyt pikkuinen? Huomasin eilen, että olen alkanut vaappumaan kävellessä ja jalkaterät menee itsestään ulospäin. Ihan kun joku hemmetin ballerina! emoticon  En enää myöskään hengästy niin kovasti ja eniten on tuntemuksia juurikin tuolla alapäässä. Vihlasee välillä tosi ilkeästi ja virtsarakossa on aikamoinen paine koko ajan. Täytyykin kysyä neuvolassa ensi viikolla. Viikkoja on nyt 32+4. Pää alaspäin on ollut jo melkein kuukauden. Kävin yksityisellä ja painoarvio oli 1,544 kg. Sf mitta on ollut viime neuvolassa 2,5 viikkoa sitten jo 29 cm mutta lääkärin mukaan johtuu kohdun mallista ja lapsiveden määräst enemmän kun vauvan koosta. Vauva on kuulemma hyvin viikkojen mukainen.
 
Meillä eilen neuvola

Rv 32+6
Verenpaine123/85
Hb 129
Paino +460g/viikko
Sf 31cm
Sikiön syke 130-155

Mulla toi hemppa on noussu vihdoin, ei alkuraskaudessakaan ollu noin hyvä! Alkanut vihdoin rauta puremaan =). Vauveli makoilee edelleen pää ylöspäin joten jos parin viikon päästä lääkärikäynnillä ei oo kääntynyt niin sit ne laittaa vielä ultraan ja äippäpolille jossa yritetään kääntää. Toivottavasti ihan oma-alotteisesti tajuis nyt kääntyä =). Meillä oli eilen sellanen pidempi neuvolakäynti, mies oli pyydetty mukaan ja juteltiin kaikesta raskauteen ja synnytykseen liittyvää ja siitä mitä me ootetaan tulevalta. Oli meidän kummankin mielestä ihan kiva keskustelu. Kovasti terkka painotti sitä että vaikka tunteet heittelis niin pitää muistaa että melkein kaikki on normaalia =) Nyt siis parin viikon päästä lääkärineuvola ja sit oliskin viikon välein käyntejä loppuun asti...näin se aika menee huimaa vauhtia eteenpäin.
 
Neuvolassa käyty.

Rv 33+4
Paino +480g/vko
Verenpaine 127/69
Hemoglobiini 130
Fs 29
Tarjonta RT
Syke 140-150
Liikkeet +

Turvotukseen ei laittanu mitään, mutta kyllä sitä vähän on... Ja varmaan kohta ihan hulluna, kun helteet alkaa. :( Pissa oli puhdas.
 
Meillä oli eilen taasen neuvolakäynti rv 32+6

Painoa tullut 850g/vko (meidän ihana neukkutäti ei näistä kyllä koskaan onneks mitään huomattele, nytkin vaan hymyssä suin sivulauseessa totesi, että tää on ihan hyvä)
Verenpaine 115/81 (paineet mulla on koko ajan olleet tosi hyvät)
hemppaa
ei nyt mitattukaan, kun oli viimeks niin hyvä
FS 29.5 (tämä oli nyt sama kuin viimeksi 2 vkoa sitten, eli palattiin takaisin keskikäyrän tuntumaan, onkin nyt paremmin linjassa aiempien kertojen kanssa, tais vaan edelliskerralla olla vauva jotenkin hassussa asennossa, kun sillon pompsahti niin ylös tuo)
Syke 150  ja liikkeet  ++
Ja pää alaspäin tuo vaikutti olevan :-)

Kaikki siis oikein kivasti, seuraava aika taas jo 2 viikon päähän, ja 3 viikon päästä olis vielä viimeinen lääkärikäyntikin. Ens viikolla alkaa sitten perhevalmennukset, jiihaa :-)
 
Neuvola tänään, rv 33+5

Paino: -200g/ vko, ilmeisesti mun nesteet on saanu pikkusen kyytiä vedellä, ananaksella ja vesimelonilla :)
Turvotus: +
RR: 132/ 68
Pissa: neg.
HB: meillä ei neuvolassa saa mitattua :( meen labraan ens viikolla
SF: ei mitattu
Syke: 140
Liikkeet: ++
Tarjonta: RT ??

Tarjonta syy, miksi käyn nyt jo kerran viikossa neuvolassa...viimeviikolla 2 neukkutätiä kokeilivat ja sanoivat, että perätilassa on, EHKÄ. Tänään eri neukkutäti koska oma kipeenä, eli eri kuin kumpikaan noista viimeviikkoisista ja se mietti ja mietti ja käänsi ja väänsi ja sano että EHKÄ kääntynyt raivotarjontaan...varmaa tietoa siis ei ole. Vettä on kuulemma runsaasti ja selkeää päätä ei tunnu kummassakaan päässä, mutta peppu ilmeisesti tuntuu ylhäällä. Ens viikolla taas tutkitaan miten pikkukaveri luuraa, ja siitä sitten lääkärille jos ei ole vieläkään ihan varma.
 
Polikäynti tänään : 

Vauva:
tarjonta : Rt ja kiinnittynyt
paino : 2kg 100g.
lapsivettä hyvin ja kaikki kunnossa :)

Mamma:
Kohdunkaula 1.5cm., varovasti pitää ottaa että saadaan vauva pysymään masussa ainakin juhannukseen ( meillä on siitä prinssin kanssa sopimus) :) 
Lääkitys : Insuliini 6yksikköä aamulla.
 
Neuvola eilen rv 32 tasan
Paino: 64.8kg (muutos -105g/viikko)
Turvotus: -
Verepaine: 128/68
Hemppa 121
SF: 25 (sai alkuun pari kertaa 24, mutta mittas vielä uudestaan ja uudestaan niin sai sit 25...)
Syke: 150
Liikkeet: ++

sf mitan takia perjantaina kontrolliultra, oltiin jo viime kerralla tiputtu käyriltä.
 
Neuvolakäynti tänään:
Näytän kuulemma todella väsyneeltä ja kalpealta, johtuisko siitä, että flunssan takia ei saa happea!!??! Suositteli sairausloman hakemista viimeiseksi työviikoksi ja hyvillä mielin tottelen. Perjantaina menen työterveyslääkärille hakemaan sairauslomaa ensi viikon ja sitten jään mammalomalle. Jei!
Painonnousu 457 g/vko ja sain kehuja kun on paino noussut niin tasaisesti ja maltillisesti koko ajan. Kiva kuulla, mutta silti alusta on tullut nyt 10 kiloa.
Turvotusta jaloissa ja käsissä mutta ei huolestuttavia määriä. Sanoi kuitenkin, että olisi hyvä jäädä jo kotiin ettei istu koko päivää.
Hemoglobiinia ei mitattu kun on ollut niin tasainen koko ajan. Verenpaineet oli 121/83.
SF mitta 30,5 cm. Tarjonta edelleen rt ja pää oli jo aika alhaalla, ei kuitenkaan kiinnittynyt vielä. Sydän pienellä löi 130 luokkaa ja terkkari epäili, että taitaa olla nukkumassa :)
Kaikki hyvin ja seuraavalla kerralla sitten lekurille ja sitten onkin enää muutama käynti ennen laskettua aikaa! Oma neuvola on heinäkuun kiinni niin ollaan naapurikaupunginosan neuvolassa silloin. Oma terkkarikin on lomalla mutta sijainen on mukavampi...
 
RR: : 132/80
Hb : 117 : laskenut taas joten rautaa jatketaan ja katsotaan mitä tehdään jos ei nouse ens kerralle.
Sf: 30
Paino : +592g/vk
Tarjonta : Rt ,kiinnittynyt aika alas.
Kohdunkaula : Pehmentynyt ( tarkistus supistelujen vuoksi)
Vauvan syke : 160 ( oli meno päällä ) 
Liikkeet : ++ 
 
Neuvola 31+5
Paino: 79,4kg (viikkonousu +250g viime käyntiin)
Turvotus: -
Verenpaine: 118/72 kotona, 152/105 neuvolassa (verrattiin koti- ja nlamittaria, samaa näyttävät, mutta mittaustilanne neuvolassa antaa tuollaisia hulluja lukemia)
Virtsa: prot-, gluc-
Hb: ei mitattu
SF-mitta: 25 cm (alle alakäyrän)
Tarjonta: PT
Syke: +
Liikkeet: ++

SF-mitaksi sai ensin 23 cm, eli vähemmän kuin viimeksi, mutta sitten virutti sen ensin 24:een ja vielä 25:een, ja sekin menee selvästi alle kärien... mut vaikka muuten olisi miten loistava ja taitava terkkari niin ei mun  häpyluu kyllä minusta ole siellä mistä hän mitan aloittaa. Viikko sitten ultrassa vauvan koko ja istukan toiminta ok. Seuraava neuvola normaalisti 2 vkon kuluttua. Eli alles klar! Kehui painonhallintaa ja lupasi tehdä loppuraskauden labralähetteet valmiiksi.
 
En enää muista kuka pohdiskeli; mutta varmasti alkaa kaikkien pikkuiset
olemaan kiinnittyneitä [:
 
Tänään 34+6 neuvolassa muuten kaikki ok, mutta jostain kumman syystä U-gluk +. Sitä sitten terkkarin kanssa ihmeteltiin ja yhdessä tavailtiin suosituksia, eli ei tartte mennä sokerirasitukseen uudestaan kun kriteerit ei täyty. Päätettiin kuitenkin, että seuraavan keran kun on lääkäri aika parin viikon päästä menen ravinnotta neuvolaan ja otetaan varmuuden vuoksi paasto sokeri.

Mahassa on lopulta käännytty takaisin rt, vaikka onkin aika vinottain. Tällä erää ei siis lähetettä äpkl tarvitse tehdä. Sain ohjeet seurailla ja jos yhtään rupeaa tuntumaan siltä, että kääntyy uudestaan niin sitten aikasemmin neuvolaan kontrolliin ennen seuraavaa käyntiä. Terkkari vannotti myös mua vaatimaan, että lääkärin pitää parin viikon päästä olla varma tarjonnasta, jos lääkäriä yhtään epäilyttää käski vaatimaan lähetteen äpkl. Meillä siis vakkari neuvolalääkäri poissa ja tilalla sijainen, jolla ei ole hirveesti kokemusta neuvolatyöstä.

Terkkari ei varmaan kaikille asiakkailleen asioita sano/tee ihan samalla tavalla kuin mulle, kun olen koulutukseltani myös th, vaikka en th:n töitä teekkään tällä hetkellä. Tuskimpa normaali asiakas vo:lla myös asiakas pääsee tavaamaan äpkl lähete kriteerejä ja ihmettelemään miten mm. labra käytännöt on muuttuneet HUSLAB:iin littymisen myötä, enää ei th saa ottaa veriryhmämääritys näytteitä neuvolassa, vaan pitää mennä labraan.
 
Eilen oli neuvola viikolla 34+5

Painoa tullu lisää 373g/viikko (ihan hyvä kun viimeksi oli tullu yli kilon...) yhteensä painoa tullut 12 kiloa mikä on kuulemma ihan hyvä vielä.

Verenpaine 111/77

sf mitta 32

vauvan syke 150

pissa puhdas

vauva perätilassa ja tosi ylhäällä vielä.. sanoi että seuraavalla kerralla jos ei ole kääntynyt niin saan lähetteen äp;lle. Täytyy toivoa että pikkuinen kuitenkin kääntyisi ennen seuraavaa nl aikaa joka 15.6...
 
Tänään oli neuvola. Kaikki oli jälleen kerran ja vielki hyvin :)

rv: 34+3
paino: +288g/vk  voi olla että olis ollut enemmänkin kun olin ollut kipeenä mutta tiedä tuosta
turvotus: ei merkitty mutta sitä on
RR: 116/83
pissa: neg.
hemoglobiinia ei otettu kun rautaa syön
Sf-mitta 32
mittas kyllä ylempää kun ennen et veikkaisin et se on oikeesti jopa sentin enemmän mutta jälleen kerran, tiedä tuosta :)
Vauvan syke ja tarjonta ja liikkeet: rt ja +130 ja ++

vauva ei oo kiinnittynyt, pää kuulemma heiluu ihan kunnolla vielä.. Mutta on onneks ollut nyt melkeen 2kk pääalaspäin, mitä ny kertaalleen käänty sivuttain. Sais ny pysyy tossa asennossa ja kiinnittyy ja antaa armoo mun keuhkoille :D

ens viikolla ois sitten lääkärii ja ultra, jeeee <3 ja psykologi aikaa ja vaikka ja mitä :)
 
Kysymys viisaammille: Mietityttää noi plussat sykkeen ja liikkeiden kohdalla. Joskus sykkeeseen on laitettu +, joskus ei. Samoin nyt huomasin, että liikkeet olivat viimeksi +, vaikka vauva on tosi aktíivinen ja aina aiemmin ollutkin ++....
Mulla oli muutenkin nyt vähän huolestuttava tilanne verenpaineiden ja supisteluiden takia, näistä ei puhuttu tarkemmin.

Tietääkö joku millä mittareilla näitä plussia "jaellaan"? emoticon
 
Pummeloinen: Liikkeiden osalta virallinen jaottelu on se mikä kortissakin lukee alareunassa, eli ++ = normaali, + = vähän ja - = ei ollenkaan... mikä sitten on normaali ja mikä vähän, jotkut laittaa "vähän" jos äidin mielestä on ollut vaisumpaa mutta liikelaskenta ei hälytä (10 liikettä / h), joidenkin mielestä se on aina normaali jos liikelaskenta ei hälytä tai ei ole ollut tarvetta laskea. Eli "vähän" voi olla vielä ok, ei mikään huolen aihe. Sykkeessä + = syke löytyy, jotkut merkitsevät lisäksi syketason (esim. 135-140), ei kaikki. Jotkut (mun kokemuksen perusteella "käypäläislääkärit" :D) käyttävät merkintää ++ kuvaamaan normaalia sykettä, mutta se ei ole mikään "virallinen" tai oikea, yksi plussa riittää merkkaamaan normaalia sykettä. Aina jos syke löytyy, pitäisi korttiin merkitä se plussa, ja jos sykettä ei löydy tai siinä on jotain poikkeavaa/huolestuttavaa niin jatkotutkimuksiin kyllä lähetetään samoin tein (paitsi jos ihan alkuraskaudessa ei saada ääniä kuuluviin).

Yksittäinen plussa liikkeiden kohdalla voi olla vain terveydenhoitaja/kätilön huolimattomuutta. Jos sinusta liikkeissä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta? Sinähän ne parhaiten tiedät, ei terkkari/kätilö. Ja jos sydänäänet on kuunneltu, niin samoin puuttuva sykeplussa on varmaan vain jäänyt merkitsemättä? Valitettavan usein niitä kortteja täytellään vasemmalla kädellä ja tietoja jää puuttumaankin. Jos itse tiedät, että vauva on liikkunut aktiivisesti, ei ole tarvinnut tehdä liiketarkkailua tai liiketarkkailussa se 10 liikettä / h tulee täyteen, niin plussat kortissa eivät vauvasi vointia muuta! Mutta jos huolettaa, niin kannattaa ihmeessä soittaa neuvolaan ja kysyä! (Tosi hyvä neuvo perjantai-iltana.)
 
Kiitos Minttuliina vastauksesta! Rauhoitti mieltä. Neuvolakäynnit on olleet viime aikoina kyllä vähän sinne päin, joka kerralla eri hoitaja ja/tai harjoittelija... Liikelaskenta ei ole koskaan tullut edes mieleen, lähinnä olen miettinyt onko tuo pikkukamu normaali kun liikkuu niin paljon. Nytkin kyllä sanoin, että on liikkunut aktiivisesti, josta syystä nukkuminenkin on välillä haasteellista. Siksi niin ihmettelinkin tuota yhtä plussaa...
No, ensi viikolla on lääkäri joten eiköhän siellä viimeistään selviä. :)
 
Takaisin
Top