Neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sanra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katskutti, mulla kans oli eka tuo painonnousu tosi vähäistä ja viime neuvolassa oli sitten tullut kilo per viikko ja itsekkin sitä säikähdin. Nyt jo helpompi olla asian kanssa, kun olen lukenut kuinka helposti niitä raskauskiloja saa sitten pois. Toivottavasti myös omalla kohdalla helppoa. emoticon Mulle soitettiin eilen neuvolasta, että neuvolalääkäri aika pitää vaihtaa, koska lääkäri on sairas. (Tänään ois siis ollut neuvolalääkäri) Siirtyi sitten ensviikon perjantaille asti ja kaikenlisäksi mut tutkii joku Oyssin gynekologi, jolla on KOLME opiskelijaa mukana. emoticon Lisäksi yksi opiskelijoista saattaa osallistua mun tutkimiseen. Ymmärän kyllä, että opiskelijoiden pitää saada opiskella myös käytännössä, jotta oppivat, mutta eikö kolme opiskelijaa tällaiseen tutkimukseen ole hieman liikaa? No ehkäpä selviän tästä. emoticon
 
Katskutti; Inhottava jos oikein pitää ronkkia; kun muutenkin se tilanne niin epämiellyttävä.

opiskelijasta: Mulla oli kans viime lääkäri käynnillä gyne opiskelija mukana; en oikein ajatuksesta tykännyt. Muutenkin inhoan niin paljon näitä haarojen levityksiä... Mutta niin se vain on, että pakko heidänkin on oppia. . . 
Mulla ei onneksi  opiskelija osallistunut "tutkimukseen" seurasi vain vierestä. Ja oli ihan mukavan oloinen ei siinä sinällään mitää.... Tommosiin tilanteisiin kun ei vain oikeen yleensä halua "ylimääräisiä"
 

Kare: aika hurja määrä gyneopiskelijoita :O Toki niidenkin pitää oppia, mutta eikö muka riittäisi yksi kerrallaan... Saathan esittää toiveen että et halua niitä mukaan jos ahdistaa.?

Mulla on perusneuvolakäynneillä ollut melkein joka kerta joku kätilöopiskelija, ja sen vielä sulatan, mutta en ehkä omalle kohdalleni haluaisi kolmea gynekologiopiskelijaa..  :/

 

Tänään oli kasvukontrolli. Samaa sanottiin edelleen, että reisiluut ovat jäljessä muita mittoja n. 2 viikkoa. Myös vartalo hieman pienempi kuin mitä viikkojen kuuluisi vastata.. Erikoislääkäri(venäläinen) joka ultran teki, oli kyllä toivottoman surkea ja ammattitaidoton. Ei vastannnut kysymyksiin oikein juuta eikä jaata. Vastasi vain että "No mitä teille taysissa sanottiin", ja "mitä mieltä taysissä oltiin". Taysin mittauksista on siis jo 5 viikkoa aikaa, ja olisi nimenomaan kiinnnostanut arvio tämänhetkisestä tilanteesta...  Itse en ole ollut enää asiasta huolissani, enkä odottanut tilanteen mitenkään erityisesti muuttuneen, tai mittojen yhtäkkiä kasvaneen. Vauva oli kasvanut ja kehittynyt ja oli hyvissä voimissa, mikä oli kuitenkin mukava kuulla.

 Kysyin lopuksi vielä tuota allergialääkeasiaa, että mitä lääkettä uskaltaa käyttää. Hän sanoi että Atarax on ainut jota hän suosittelee! (Atarax on kolmiolääke, jota itse olen joskus käyttänyt atooppisen ihottuman hoidossa, se hillitsee ihon kutinaa, ja väsyttää voimakkaasti) Tarkensin vielä. että nenä se on joka on tukossa ja vaivaa, eikä iho, ja että se lääke  väsyttääkin vielä. Vastaus oli että ota lääke illalla! Ei tulisi mieleenkään syödä kolmiolääkkeitä!  Kun sitten  tiedustelin tarkemmin Flixonase- nenäsuihkeesta, hän kaivoi lääkekirjan, ja sieltä kohdan, ja törkkäsi sen minulle, että lue siitä! Lopuksi vielä, kun siinä istuimme lähtöä tehden, lääkärillä soi puhelin, ja mitä hän tekee? Vastaa siihen, ja jää puhumaan, sivuuttaen meidät sitten ihan kokonaan! Me sitten siitä lähdimmekin...

Kaiken kaikkiaaan oltiin vaimon kanssa aivan suut auki hämmästyksestä lääkärin käytöksen takia..

Uusi kontrolliaika sovittiin parin viikon päähän. Mutta koska mitään vastauksia ei saatu tänäänkään, en aio uuteen kontrolliinkaan mennä. Sen sijaan olimme tänään vielä 4D-ultrassa. EI ollut ikinä tarkoitus sinne mennä, mutta nyt halusimme saada asiantuntevamman mielipiteen. Ja 4D:ssä lääkäri olikin asiallinen, ja oli sitä mieltä että kaikki mitat mahtuvat normaalille käyrille, ja että lapsi on vaan pienehkö, mutta kaikki muuten kunnossa, ja terveeltä vaikuttaa, ja että ei syytä huoleen hänen mielestään.

Huoh. Taas meitä peloteltiin ihan turhaan. .Sikiön kehityksestä saa liikaa tietoa nykyään, ja tieto lisää tuskaa, tai paremminkin se epävarmuus minkä niistä vajavaisista tiedoista saa..

 
Katskutti HUH HUH mitä käytöstä lääkäriltä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Terveys on aina herkkä ja arka asia ja varsinkin raskauteen ja vauvaan liittyvät asiat... Kiva kuitenkin, että 4d antoi vähän selvyyttä asioihin. :) Ja varmasti helpottavaa kuulla, että vauva tuntui voivan hyvin. :)
 
Katskutti: Ihan kuin oltais samalla lääkärillä käyty, tosin me ollaan Turusta ni tuskinpa on ollut sama. Mutta venäläinen oli meidänkin lääkäri eikä osannut kunnolla suomea. Toinen lääkärikäynti oli kyseessä ja viikkoja 28+jotain ja sf-mitta 30! Mitta on aiemmin ollu jo käyrien yläpuolella ja terveydenhoitaja on selitellyt että ei siinä oo mitään huolestuttavaa kunhan ei ihan hirveen jyrkkään nousuun lähde. No, kun tältä "asiantuntevalta" neuvolalääkäriltä yritin kysyä, että mitä se käytännössä tarkottaa että mitta on noin suuri ja noin paljon käyrien yläpuolella ni tämä vaan kohauttelee olkiaan ja hymyilee kun ei muutakaan osaa. "Kaikki hyvin, vauva kasvaa hyvin" oli hänen ainoat kommenttinsa. Muutenkaan ei kertonut meille mistään mitään, jotain vaan merkkaili neuvolakorttiin ylös. Koko käynti kesti 10 minuuttia. Lähdettiin aika ovet paukkuen ja varmasti saa perästäpäin tämä lääkäri kuulla kunniansa. Seuraavalla neuvolakäynnillä lähtee valitusta eteenpäin..
 
Kylläpäs tuntuu, että nää neuvolakäynnit tihenee ja tihenee vaan..

Viime kertaiset arvot (viikko 31):

painonmuutos +175g
verenpaineet 118/70
negat pissa
sf-mitta 28 (ja tähän mennessä ihan täysin keskikäyrää seurataan)
tarjonta RT (oli jo edelliselläkin kerralla ja nyt terkkari puhu, että vaikuttaisi kiinnittyneen..?)
sydämen syke + (ilmeisesti vaihteli 120 ja 140 välillä)
liikkeet ++


Nyt oli eri terkkari kun viimeks ja kumman vajaaks noita laatikoita jätti. HB:a ei edes mitattu, totes vaan että viimeks oli näköjään arvo vähän laskenu, niin jatka vaan raudan syömistä. Samoin kuin tuo, että ei merkannut mitään sydänääniä. Sf-mitankin ensin kirjasti väärin, samoin kuin viikot ja päivämäärät. Harmillista, että tuntuu olevan lievää huolimattomuutta noissa asioissa, kun monelle ensiodottajalle nää on kuitenkin aika tärkeitä juttuja. Ja sitten kun on eri terkkari, niin sitä sitten saa sille seuraavalle selitellä, että mitä mikäkin tarkoittaa...

Mut onneks kaiken kaikkiaan oli arvot ihan hyvät, ettei tullut sanomisia. :)
 
Tosiaan alkaa noi neuvolakäynnit tiheentyä. emoticon  Mut sehän tietää vaan sitä, että loppu/maali alkaa häämöttämään..

Viime kertaset arvot:
viikkoja 30+1

Paino/viikko + 668kg
Verenpaine 117/67
Hemoglobiini 125 (tätä ei vissii enää multa mitata, ku sen on pysyny koko ajan hyvänä)
FS-mitta 27
Vauvan sydämen syke +140-145

Neuvolatäti ihmetteli, et miten toi mun kohdunpohjankorkeus on menny niin tasaisesti tuota keskiviivaa myöten. Siinä on kuulema normaalisti aina jotain heittoja. Musta vaan hyvä, et kasvaa normaalisti eikä liikaa..
 
rv 30+1
paino laskenut; nyt -532g/viikko
turvotus +/-
rr 120/70
hb 131 ja en siis oe muistanut rautaa syödä ! viimeksi oli 113
sf 28
tarjonta rt ja vauva kiinnittynyt jo todella alas.
sydämensyke + 148
liikkeet ++
Ja taas labraan huomenna aamulla näytteitä viemään....

 
Mulla oli tänään neuvola ja kaikki on hyvin :) Näköhäiriöistä puhuin ja pääkivuista, mutta mikään ei viitannut raskausmyrkytykseen :) onneksi!

rv: 30+1
paino: - (oli tippunut 100g viime kuusta, mutta ei kuulemma ole haittaavaa/huolestuttavaa kun viime kuussa tuli niin hirveen paljon painoo)
turvotus: -
verenpaineet: 115/68
virtsa: -
hemoglobiini: 119 eli rautakuuri jatkuu nyt tollasena pienenä kun on ollutkin :)
SF-mitta: 29
tarjonta: rt
liikkeett: ++
vauvan syke 140+

Vauva on tosissaan pääalaspäin ja selkä oikeaa kylkeä vasten :) Olin kyllä ihan varma että se olis perätilassa potkuista päätellen mutta olin mitä ilmeisimmin väärässä :D
 
Hienoa, ettei ollut viittausta raskausmyrkytykseen miiima!
Joo mulle kans sanottiin kun paino oli  tippunut, ettei ole 
hälyyttävää, kun kuitenkin vauva kasvaa ja painoa on aiemmin
tullut ihan tarpeeksi .

Siis se on uskomatonta miten lujaa voi pienet kädet tuola
alhaalla pökkiä! Melkeimpä tuntuu kovemmalta kun potkut kylkiluihin. 
 
4.5

rv 31+0

painoa tullut nyt +270g/viikko

turvotus +/-

rr 114/69

hb 117 kaksi viikkoa sitten, nyt jätettiin väliin piikki kammoni takia, otetaan sitten seuraavalla kerralla, mutta rautaa kyllä syön.

sf 32 eli pahasti yläkäyrillä, mutta neuvolatäti sanoi ettei kannata huolestua, tasaantuu kyllä.. Jäi kumminkin mietityttämään..

tarjonta rt ja kertoi myös missä pää ja peppu sijaitsee, selkä menee tuolla vasempaa kylkeä vasten. :)

sydämensyke + 150

liikkeet ++

Lisäksi sain ohjeet liikelaskentaan ja sen paperin kun oli tuossa viikonloppuna pari hiljaista päivää niin niitä nyt seurataan seuraavaan kertaan asti joka onkin sitten 2 viikon kuluttua

 
Kiva kuulla, että suurimmalla osalla on kaikki hyvin. Tosi kiva kuulla maanantaina neuvolassa miten päin vauveli oikein köllöttelee. Luulen, että on perätilassa kun potkut tuntuu alhaalla vaikka niinhän miimakin luuli emoticon  Ehkä meilläkin pieni on jo pää alaspäin. Olin kyllä myös tuntevinani vauvan pään tuossa ylhäällä mutta saattoihan se olla peppukin emoticon  Jostain syystä suuri osa kavereista on saanut vauvan sektiolla juuri tuon perätilan vuoksi ja ehkä sitä siksikin kyttää enemmän. Kyllähän vauveli siellä pyörii vielä vaikka kuinka monta kertaa edestakaisin jos haluaa. Liikkeitä on tällä hetkellä tosi paljon mikä on ihanaa.emoticon
 
Me oltiin tänään ekaa kertaa uudella neuvolan tädillä. Oli mukava täti. :) Mutta ei kylläkään saatu tietää, missä asennossa vauva mahassa on. Mistä ne teillä sen on katsoneet, tunnustelemalla? Oon päätellyt, että ois rt kun potkut tuntuu nyt tossa ylhäällä, mutta taitaapi kääntelehtiä miten sattuu.

Rv 29+5

paino/viikko +653 (hui kauhee)

hb (ei mitattu kun oli viimeksi 140)

verenpaine 132/85 (tais taas jännittää, normaalisti se on kyllä aika alhainen)

näytteet negat. (myös sokerirasitus ok, jee!)

sf 30 (pompsahdettiin yläkäyrien yli että heilahti! tähän mennessä menty kauniisti keskikäyrää pitkin..)

sikiön syke 140

liikkeet ++

Sydämensykettä kuunnellessa vauvalle tuli hikka, olipa suloista. Kovasti touhuili masussa taas muutenkin.

Sit ois taas seuraava jo kolmen viikon päästä. Ja siihen heti perään lääkäri.

 

Te joilla on paino laskenut, niin tiedättekö mistä se johtuu? En ymmärrä miten joillain voi paino laskea, kun itsellniä nousee vaan, ja yritän rajoittaa liian nopeaa nousua kaikin tavoin :(

 
Katskutti: Mä en kyllä yhtään ymmärrä miksi mulla paino oli tippunu.. edelliskuussa mulle tuli kuitenkin yli kilo viikossa painoo lisää ja nyt se oli sit laskenu pikkasen. Koin sen ite aika oudoksi. Syön kuitenkin ihan samallatavalla kun ennenkin, enkä edes neuvolatädin neuvoista huolimatta lopettanut karkin syöntiäkään emoticon Juuston syöntiä rajotin reippaasti, mutta en mä juustosta voi saada yli 4kiloa kuussa.. En oo muuttanu elämäntyyliä mitenkään viimisen kk aikana.. ehkä vauva vaan vie mun sapuskat :D
 
Jepu jee! Eilen tuli käytyä labrassa sokerirasitustestissä ja mittauttamassa hemoglobiini. Sokeriarvot kunnossa ja hb noussu 113 -> 126. Kaikki näyttää siis hyvältä!
Tiistaisessa neuvolassa oli myös kaikki kunnossa ja masuasukki köllötteli pää hiukan viistosti alaspäin.. Ja sen mukaan tuntuu potkutkin oikeella ylhäällä kyljessä. Eikä oo muuten mitään hentosia potkuja enää! Ei mikään mukava tunne mut toisaalta merkki siitä että siellä ollaan ja kaikki kunnossa. <3
 
RV 30+0
paino +320g/vko
RR 124/81
HB 145
SF 29
RT
syke 135-145
liikkeet ++

sokereiden kotiseurantaa taas jälleen 2 viikon ajan .. ARGh! no pysyy ainakin paino kurissa ja terveellinen syönti :)   - arvot kuitenkin niin ettei tarvii insuliinia alottaa-- jes!

lopuksi vielä neuvolatätin vitsikkyys :) menin sinne nii tuumas et "ootko muuten huomannu että olet raskaana" :D (katsoi siis mun mahaa)
 
Neuvolassa käyty taas:
Hemoglobiini 126
verenpaine129/82
Painonmuutos + 3 kiloa eli 612g/viikossa (HUI!)
vauvansyke 135 (kiihtyi kovasti kun liikkui)
Tarjonta rt. 
Kohtu kuulemma aika takana ja vauvelilla pää alaspäin ja selkäranka vasemmassa kyljessä. Selittää jokin aika sitten kovasti tuntuneet potkut kohdunkaulaan. Pikkuinen ilmeisesti ottai jaloilla vauhtia, että sai itsensä käännettyä pää alaspäin. emoticon
Kohdunpohjankorkeus jatkaa yläkäyrällä 29 cm. Kyseli miten äidin raskaus oli mennyt käyrien suhteen ja kuulemma oli sekä minun että veljen odotuksessa paljon lapsivettä joka hämäsi käyriä vaikka vauvat olikin reilu kolme kiloisia. Ehkä mulla on sitten sama. Ei sieltä sitten ehkä tule jättiläistä...
 
Neuvola taas takana : 

Hb : 136
verenpaine : 128/80
painonmuutos : +304g/vk
vauvan syke : 135
Tarjonta : RT 

Sokerirasituskoe : Sokerit koholla, kotiseurantaa. Jotain hyvää siitä etsii niin pääsen vauvan kokoarvioon äippäpolelle :) 

 
Takaisin
Top