Neuvolakuulumiset

Kirjoitanpa ensimmäisen kerran tännekin, kun huomasin, että mukaan työkassiin on jääny viime viikosta neuvolakortti...

Rv 32+5
verenpaine 124/75
Hb oli laskenut 119, suositteli jo rautaa vaik joka toinen päivä
paino 1300g/vko, joka on tosi kääks tulos aikaisempiin verrattuna. Aiemmin tullu aina alle puol kiloo viikossa, ja nyt sit kahdessa viikossa melkein kolme kiloo... :) no, toisaalta nyt on alkanu turvottaa, joten ehkä osa on sitä.
sf 30, oli muuten kasvanu mukamas 2 vkossa 5 cm. Täti sano, et varmaan johtuu osittain myös vauvan asennosta, ku ei se ehkä noin nopiaan kasva oikeesti... vaik ollu jo kk RT:ssä... (ei tosin vielä kiinnittyny, vaan pää heiluu vielä...)

Hauskaa, ku oon miettiny noita liikkeitä. Musta vauva liikkuu hyvin & riittämiin, mut oon silti pohtinu et paljon se nyt on ku pitäis, ja mistä sen tietää, jos vaikka ei liikukaan. Mut et noin 10 liikettä/h. Hyvä tietää. Sanoisin, et joskus kyl menee joku tunti aika tiukalle, ku toinen nukkuu, mut sit taas melskataan monta tuntia niin valtavasti että..

Hiphei. nyt vielä 5 pvä töitä, sitten 3 pvö vapaata ja sen jälkeen viimeiset 3 pvää. Loppu/mammaloman alku häämöttää jo!!!
 
ElliX, et oo saanu neuvolasa ohjeita liiketarkkailuun? En tiedä, onko siihen olemassa erilaisia ohjeita, mutta KYS:n liiketarkkailuohje raskausviikolta 30 eteenpäin kuuluu ulkomuistista näin:
* jos vauva on liikkunut topakasti useamman kerran päivässä, unohda koko juttu, kaikki ok!
* jos on tunne, että vauva on liikkunut niukasti / ei ollenkaan, niin asetutaan kyljelleen rauhalliseen paikkaan kuulostelemaan liikkeitä --> pitäisi tuntea 10 liikettä (poissulje esim. hikka) tunnin aikana, ja jos se tulee täyteen esim. vartissa niin ei tietty tartte koko tuntia laskeakaan
* jos ekan laskentatunnin aikana ei tule 10/h, niin sit pitää nousta, vähän liikuskella, ehkä esim. syödä jotain, koska vauva voi tosiaan olla unilla ja se on ihan luvallista :)
* tauon jälkeen lasketaan toinen tunti, ja jos toisenkin kerran liikkeet jää alle 10/h, niin sit pitää lähteä käymään synnärillä tarkistuttamassa varmuuden vuoksi, että kaikki on kunnossa
 
Heipparallaa,
meillä oli eilen neuvola ja kaikki oli ihan hyvin. Pissassa taas näky sokereita, yritti taas pistää neuvolatäti mua sokerirasitukseen, mutta pistin vastaan koska kävin siellä toukokuun alussa viimeksi. Nyt pitää maanantaina viedä pissanäyte labraan. Luulen, että sokrujen näkyminen johtu taas siitä ku söin just ennen neuvolaa ruisleipää ja banaanijogurttia.
Katsottiin ekaa kertaa vauvan kasvua käyrältä tietokoneelta ja neuvolatäti kehui kovasti kun oli niin tasainen kasvu. :) Vauva oli RTssä, sanoi neuvolatäti että voi vaihtaa vielä asentoa, mutta en usko että hirveesti vaihtaa ku viimisen kuukauden viihtynyt noi päin.
Paino oli taas noussu hurjasti, nyt tullut raskauden aikana 14kg, mutta en stressaa!
Verenpaineet oli hyvät ja hemoglobiini oli parempaan päin jo, mutta edelleen saa rautaa popsia. Seuraavalla kerralla oiski neuvolalääkäri 21.6.
-Kare ja masuasukki rv 33+2-
 
Moikka,
eilen oli ylimääräinen ultra, joka paljasti että tällä hetkellä ainakin tosi pieni vauva.. Kaikki muut mitat paitsi päänympärys (se oli alarajan ja keskirajan välissä) oli ihan alarajalla. Lääkäri kehui lasta erittäin vilkkaaksi, virtaukset kunnossa, mutta mitoiltaan pieni. Painoarvio oli 1500g. 2vk päästä uusi ultra, jossa katsotaan onko vauva kasvanut yhtään.

Jäi mietityttämään näin jälkikäteen, että mitä jos pikkuinen ei ole kasvanut juuri nimeksikään seuraavaan ultraan mennessä, mitä sitten tehdään?
 
minttuliina: Kiitos infosta! Sillä juu ei meillä mitään ohjeita oo annettu. Toisaalta vauva on ollut koko ajan sellanen, et reippaita liikkeitä tuntuu joka päivä ja paljon, ni ehkä ei oo sit täti kattonu aiheelliseks mainita... Mut outoa silti.Oon sitä tosiaan itte miettiny, ku jostain muistan lukeneeni et myös synnytyksen käynnistyessä pitäis tarkailla vähän et vauva liikkuu riittävästi, et mikäköhän se sit on riittävää...

tirlittan249: Toivotaan et kaikki on kunnossa. Paljon sulla olikaan raskausviikkoja kasassa?  Hyvä että seurataan ylimääräsissä ultrissa!

NP: Mulla on ollu tänään outoa elohiirtä tai jotain kylkiluiden alakohdassa, jossain tossa hitusen oikealla rintalastalla. Ekaks hieman hämmentyneenä mietin et ei kai se oo vauva ja et onkohan joku hätänä, mut ei kyl se noin nopeaa tärinää saa aikaan eikä noin ylös. Syke myös normaali, joten eiköhän oo vaan jotain lihaskramppia siellä...

ElliX
 
Perjantaina oli neuvola..

rv 35+1
paino/vko: + 569g
turvotus: - (vaikka on kyl ollu, mut ei joka päivä)
vp: 121/78
hemogl.: 125
kohdunpohjankorkeus: 32
tarjonta: rt
liikkeet: ++

Seuraava neuvola onkin sit vajaa kahden viikon päästä ja silloin on viiminen lääkärineuvola. Kuulema tähän väliin olis kuulunu vielä yks neuvola käynti, mut päätettiin, ettei mun tartte sinne mennä, koska kaikki on menny niin hyvin..
 
Hassua et sulla XeeenaZ neuvolakäyntejä noin tiheesti kun mulla on viimeks ollu viime kuun 18. päivä ja seuraava tän kuun 16. ja siinä on samassa lääkäri. Eli kuukauden väli tässä. Viikkoja kasassa suunnilleen yhtä paljon eli tänään tasan 35.
 
Iiv, musta taas kuulostaa hassulta noin pitkä paussi noinkin "pitkällä" raskautta... emoticon Vaikka suurimmalla osalla kaikki meneekin varmasti loistavasti, niin viimeisellä kolmanneksella kuukauden tauko verenpaineen mittauksissa tuntuu isolta. Mut ei näihin ole yhtä oikeaa tapaa!
 
Joo, musta on hassua et on niin paljon eroja paikkakunnittain mut kyllä myös oma tilanne hiukan ihmetyttää kun laskettuun aikaan tosiaan jäljellä vajaa viis viikkoa ja ens viikolla kun on se neuvola niin vähän reilu 3 viikkoa jäljellä.. Mut kaikki tuntuu tosiaan olevan hyvin ni mitä siellä sit ravaamaan.. :)
 
Neuvolassa taas tänään RV 35, vaikkakin alkuviikon sairaalassa olleena on kaikki tutkittu hyvin, mutten laita pahaksi tilanteen seuraamista :)

Paino: pysynyt samassa
Turvotus: +
RR: 114/68
Pissa: neg.
SF: 30,5
Syke: 140
Liikkeet: ++
Tarjonta: RT, kiinnittynyt

Sairaalassa RV 34+4
HB: 122
Lapsiveden määrä: AFI 8
Paino arvio: 2300g
Kohdunsuu: pehmeä, auki sormelle, lyhentynyt
Kohdun sisäsuu tunneloitunut 1cm
 
Mustakin on aika outoa, et on noin pitkä paussi näin pitkällä raskautta. Kun nyt niiden neuvolakäyntien pitäis just tihentyä ja olla 2 viikon välein. Ja kohta jopa viikon välein. Voiks oikeesti olla näin paljon paikkakuntaeroja!!
 
Mä kävin tänään neuvolalääkärissä synnytystapa-arvioinnissa (rv 36+6). Vauva pystyy ihan hyvin alakautta syntymään. :) Ihan vähän oli proteiinia virtsassa, niin täytyy neuvolassa käydä taas ensi viikon alkupuolella. Kohdunsuu oli auki yhdelle sormelle ja puolipehmeä/kova. Eikä mitään kipuja tai useammin tulleita harjoitussupistuksia oo ollut, joten odotin, että kohdunsuun tilanne on, mikä aiemminkin eli kiinni ja kova. Toivottavasti vauva ei ihan vielä lähde syntymään. Eka pitäis päästä pohjoiseen matkustamaan ja enkä kyllä ole viel ihan valmiskaan synnytykseen. Mutta en usko kyllä, että ihan vielä olis vauveli syntymässä, mutta eihän sitä voi tietää. Nyt kyllä alkaa ainakin tuntumaan synnytys vähän todellisemmalta ja lähemmältä.. näin ne viikot menee, iiks!

RR: 132/83
Pissa: prot. +, gluk. -
SF: 32
Syke: +160
Liikkeet: ++
Tarjonta: RT
HB: 115
Kohdunsuu: puolipehmeä, auki sormelle
 
Mä kävin tänään ihan tavallisella th-käynnillä.

Rv 34+6
Paino +206g/viikko
Sf 32
Vauvan syke 140-150
Tarjonta RT
(ja muita en jaksakaan kirjailla kun en viitsi kaivaa sitä korttia esiin.. :)

Alavatsaa ja alapäätä on tosiaan vihlonut pari päivää. Kuulema luultavimmin liitoskipuja tai vauvan pää painaa alaspäin. Varmuuden varalta vien pissanäytteet huomenna.
Maanantaina ois sitten lääkäri. Mitähän siellä..:)


 
Meillä oli tänään neuvola ja lääkäri, pääs nyt sit vihdoin näkee pikkusen pientä vaikka tosi huonosti noilla terkkarin laitteilla näkykin.. Oikeen harmittaa kun toi tk-lääkäri ei oikein muutenkaan tykkää näyttää et mitä se siinä ultrailee ja sitkun kysyy jotain niin aina vastaus on "nää meijän laitteet on niin huonoi et ei tollanen näy".. Noh, mittaamisjuttuihinhan noi perustuukin eikä vauvan ihailuun.. sukupuoli ei siis selvinnyt vieläkään

rv: 35+2
paino: - laskenut n. 100g viime viikosta
pissa; prot. +, gluk. - ei kuulemma tartte lisäseurantaa jos ei lähe verenpaineet nousee tai jos ens viikon neuvolassa ne on samaa tai koholla.
sf: 32
lapsiveden määrä: AFI normaali (kuka tietää mitä meinaa AFI??)
vauvan painoarvio 2000g, liikkeet ++ ja syke vä+ (en tiiä mitä toikaan meinaa mut viimeks lekurissa kirjotettiin samaa)
Kohdunkaula oli pehmeä ja lyhentynyt eli on nyt 2cm. sanoi vaan että supistukset tehny tehtävänsä. Vaikka vauvan koko oli vaan 2kg niin on kuulemma ihan normaalirajoissa ja tuskin yli 3kilosta tulee
 
Mun mielestä on kiva lukea näitä neuvola/lääkäri kuulumisia. Itsellä on tänään lääkäri nkl:lla.. Saa nähdä mitä siellä sanotaan vauvan painosta etc. Rd tulokset tuli tällä viikolla, paastoarvo oli just rajalla, muuten oikeinkin hyvät.. Et jos siellä muuten vaan on iso vauva, mielummin näin!!HUH! JÄNNÄÄ!!!Outoa kyllä että on noin pitkiä välejä noilla viikoilla jo, täällä tuntuu olevan kerta viikossa käynnit, joko lääkäri tai th.
 
Eilen oli neuvolalääkäri; kaikki oli ok. 

Ultralla katottiin ja vauva voi hyvin. Tilaakin on. Vaikka
musta ei todellakaan tunnu siltä ! !

Sukupuolesta lääkäri ysyi, että tiedetäänkö  ja sanoin, että 
joo tyttöä meille luvattiin; kauan aikaa ultrasi ja ei sanonut mitään;
mutta selvästi vauvan takamusta katteli; joten eiköhän se vieläkin 
ole tyttö. Toivossa on hyvä elää. 
Luulen, että olis kyllä kertonut, jos ei näin olisikaan....

Erittäin kovista supistuksista ja joka päiväisistä kivuista
huolimatta kohduu kiinni ja kiinteä ja pituus 3cm.
Mutta näin mä oletinkin asian olevan; tai siis ei tullut pettymystä.
Me kun ollaan juhannukseksi lähdössä reissuunkin, niin hyvillä mielin 
voi lähteä; koska ei leidi ole vielä syntymässä.
Tokihan tilanne silloin voi olla eri . . . 
Mutta näillä mennää.

9.6.2011 rv 35+4
paino +513/viikko
Turvotus +/-
RR 120/70
Hb edelleen laskee; nyt oli 117 viimeksi oli 120
mutta kun en meinaa muistaa rautaa syödä . . . .  oma vika.
tarjonta oli rt niin kun jo kauan aikaa . . .
liikkeet ++

sf mitan otti; muttei kertonut sitä 

Lääkäri kirjoitti lähetteen mammapolille lantionpohja kuvaan ja
paino arvioon. . .  Sitä ennen ei ole neuvolaa.
Neuvola täti sanoi, että katotaa mitä sielä sanotaan ja sen mukaan mennään,
ei antanut enään uutta aikaa neuvolaan.
Vaan mun pitää soittaa sitten kun oon polilla käynyt . . .
Ens viikon aikana pitäis lähete tulla.
 
Neuvolassa kävin torstaina 9.6. 

Rv 36
paino +230g/vko
Hb ei ole otettu pitkään aikaan kun ollut koko ajan yli 130
RR 132/78--> 5min. päästä 114/74 Th halus ottaa uudelleen ku ollu aina matalat
Sf-mitta 34 cm 
Liikkeet +
Syke +154

Vauva edelleen poikkitarjonnassa. Joten ens ke pitää mennä keskusäitiysneuvolaan asennon tarkistukseen. Th teki sisätutkimuksenkin kokeillakseen vauvan asentoa mutta vauva on niin ylhäällä ettei alakautta tunnu. 

Onneksi helteet vähän hellittää kun hikoilu on niin runsasta
 
Neuvolassa käyty jo 7.6, mut nyt vasta kerkeää istahtamaan koneen äärelle.

Neuvolassa kaikki hyvin ja puhuinkin lääkärille välillä olevista kovista supistuksista, totesi vaan että vaavi on jo niin iso et jos tulee ni sit tulee että ei tässä vaiheessa enää jarrutella.

RV 35+3
painoa tullu rauhalliseen tahtiin sellai 500g / vko, nyt vasta alkanut painoa tuleen
RR 103/66, harvinaisen korkeissa lukemissa=)
Sf 32
tarjonta RT
liikkeet ja sykkeen ok...
harmi kun mitään arviota ei saa et minkä kokoinen toinen on

nooh ens to takas terkkarille kuulostelemaan miten päin taas voidaan
 
Ja se rajapyykkihän on 34 tai 35 viikko; kun ei missään enäään estellä vauvan syntymistä. Niin terkkari mulle sanoi neuvolassa
 
Takaisin
Top