Neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sanra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty tänään.

Rv 30+6
Paino +300g/vko
RR 133/81
Vauvan syke 140-150
Liikkeet +

Turvotukseen ei neuvolatäti merkannu mitään, mutta siis sitä on vähän (toisen käden sormus ei mahdu enää) eli varmaankin +-, hemoglobiinia ei otettu kun se on ollut niin hyvä. Kohdunpohjankorkeus oli 26 eli aika alakäyrällä, ei maininnut siitä mitään joten ei kai syytä huoleen. Mietin, että oiskohan vauva alhaalla niin jos se pienentäis tota mittaa... Tarjontaa ei myöskään ollu merkannu korttiin, mut siis sanoi vauvan olevan pää alaspäin ja olen kyllä itsekin sitä mieltä. :)
 
Neukkula tänään:

RV 29+5
RR 128/75
paino: +1,120/vko ..no nyt oli noussut noin, koko aikana onneksi vain 6-7kg
turvotus + Sanoi että ihan pieni plussa, ei pahasti :)
vauvan syke 130-145
liikkeet ++
tarjonta RT
SF 27cm
Pissi oli jees.

Tulihan ne valmennuksetkin lopulta puheeksi, ensi kuussa sitten sekä kaksi valmennuskertaa että käynti Kätilöopistolla tutustumassa.
 
Toi on kyllä niin kiva juttu, että pääsee tutustumaan siihen jo vähäsen mitä tulemean pitää.  emoticon
 
Niin tosiaan on, ilmoitin jo miehelle että se saa sitten luvan keritä tuonne myös mukaan. emoticon  Tuossa oli myös, että kierroksella mahdollisesti saadaan jututtaa jotain äitiä tai pariskuntaa, jotka juuri siellä saaneet oman nyyttinsä. Kiva idis silleen. :)
 
Tämän aamun 32+4 neuvolakäynti (th) takanapäin, kaikki kunnossa :)

Ainut huonompi asia, että maha-asukki keksi lauantaina kääntyä perätilaan ja sen kyllä tunsikin. Lauantai illan oli jotenkin epämääräisen ahdistava olo, muutaman tunnin ajan tuntui että se tulee ylä-vatsasta läpi kun oleili poikittain. Illalla mietin miten sitä pystyy nukkumaan, kun puoli-istuvassakin asennossa ahdistaa. Lopulta se vaihtoi asentoaan ja oleilee vaihteeksi pää ylöspäin, oma epämääräinen ahdistava olo helpotti heti asennon vaihdoksen myötä. Terkkari totesi, että ehtiihän se vielä kääntyä moneen kertaan, jos ei 2vko:n päästä ole kääntynyt, niin tekee seuraavalla käynnillä lähetteen äpkl, josko sitten yritettäisiin kääntää.
 
Eilen käytiin neuvolassa, ja kaikki oikein hyvin :-)

RV 30+6
Hempat 132 (jee, ei tarvi enää joka ilta kiskoa sitä rautaa)
RR 119/78
Syke 135
Liikkeet ++
FS 29,5
Pissa puhdas

Ton FS-mitan kanssa ollaan pompsahdettu ihan sinne yläkäyrälle, mutta neukkutäti epäili sen johtuvan siitä, että vauveli on vielä kovin ylhäällä. Oli kyllä pää alaspäin, mutta tosiaan ei oo juurikaan laskeutunut (eli saattaapi ihan hyvin vielä kääntyilläkin). Tuota nyt seurataan, ja jos se nyt vielä lähtee käyriltä yli kasvamaan, niin voin sitten käydä kokoarviossa (oon ite tosi pieni, 154cm, joten toivotaan kuitenkin melko pientä ipanaa, että sen sais järkevästi synnytettyä).

Seuraava kerta onkin sitten jo kahden viikon päästä, kylläpäs se loppu sieltä vaan alkaa pikku hiljaa häämöttämään! :-)
 
Ei nyt ole varsinaisia neuvolakuulumisia mutta kävin yksityisellä lekurilla tarkistuttamassa paikat:
Vauvan painoarvio 1544 g, mitat ja paino vastasi hyvin viikkoja.
Kohdunkaula on edelleen kiinni tiiviisti ja kova. Kohdunkaulaa jäljellä 3cm eli kaikki oikein mainiosti. Niin vähän ajattelinkin kun vointi on ollut niin hyvä. Olipas ihana nähdä pikkuinen taas! Meillä oli ennestään rakenneultraajan veikkaus sukupuolesta mutta vauva oli vähän hankalassa kulmassa silloin niin ei uskaltanut ihan varmaksi sanoa. Nyt oli sama tilanne alkuun mutta sitten masukki päätti alkaa aerobicin ja levitti jalat oikein nätisti. Lääkäri sanoi olevansa 99,9 % varma sukupuolesta, joka on sama kun ekakin veikkaus. Ihanaa saada "varmuus" mutta pidetään se edelleen salaisuutena kaikilta muilta. Nyt uskaltaa ehkä kuitenkin jos ostaa vaatteita veikkauksen pohjalta kun olen aikaisemmin ottanut molemmille sopivia vaatteita. Täytyy vaan pitää vaatteet muilta piilossa :) Tulipas onnellinen olo! emoticon
 
Yona; joko te olitte tutustumassa synnärillä? Millainen fiilis tuli?

Hipsuli82 hienoa, että paikat ok !

t t voin kuvitella miltä tuntui kun pikkuinen mylläsi itsensä takaisin pt:n !
Mutta ehtii kääntyä vielä takaisin rt:n ! Ihan niin kuin terkkarikin sanoi sulle. 
MEinaatko suostua kääntämiseen jos niikseen menee? Siinäkin kun on omat riskinsä . . 


 
Tänään oli neuvola

rv: 32
paino 1131g/vk (hupsista taas kun pomppas)
turvotus: + (varpaat hieman turvoksissa)
RR: 105/70
virtsa: negatiivinen
hemoglobiini: 119 (pysyny raudan avulla tossa nyt hyvin)
SF-mitta: 31
lapsivedenmäärä: normaali
tarjonta: rt
syke: 160+
liikkeet ++

Vauva kasvaa hyvin ja mulla kaikki hyvin :) Hieman huolissani olin kun eilen ei masussa paljoa yhtään liikettä tuntunu ja neuvola sanoikin että nyt tarttis jo tuntua joka päivä. Et jos on hiljanen päivä niin illalla sitten hytkyttelee ja herättelee ja sitten pitää laskea että tulis se 10liikettä tunnissa. Voi kuulemma olla merkki ahdingosta jos ei liikkeitä tunnu. Mutta tänään taas ollut vilinää eli eiköhän kaikki hyvin oo :)
 
Neuvola 29+5
Paino: 78,9kg (painonnousu +44g/vko)
RR: 130/101 neuvolassa, 126/84 kotona, minullako muka jännityspaineet?! :D
Virtsa: prot-, gluc-
Hb: ?? mittasi, mutta ei merkinnyt korttiin enkä muistanut kysyä, keskustelu rönsyili...
Kohdunpohjan korkeus: 24cm eli himpun alle alakäyrän (mutta mittanauhan pää ei kyllä ollut häpyluussa vaan ylempänä :D ja kasvu on katsottu ultralla 1vko sitten)
Tarjonta: perätila
Syke: +
Liikeet: ++
 
Jenni, ei olla vielä käyty mutta hyvä kun muistutit! :o  Tai siis se itse käynti on ensi kuussa joskus, mutta mun pitää varata aika sinne ajoissa ja olin unohtanut koko jutun...oujee. Neukkulan täti vielä sanoi, että soita ajoissa sinne ettei ole ryhmät täynnä. No niin, tänään sit soitan. :-)

Toi perätilasta käsin kääntäminen, oon kans kuullut että vauveli kääntämisen jälkeen välittömästi muljauttanut itsensä lähtöasemiin, jotkut ne vaan päättäneet että eiku mie oon näin... :)
 
Jenni: Tällä hetkellä oma asenne on odottava, ei kai se auta kun odotella josko se kääntyisi itsestään. En ole vielä pohtinut niin pitkälle mitä mieltä itse kääntämisestä olen, kai se pitäs selvittää itselleen lisää tietoa miten kääntäminen käytännössä tehdään.
 

Tuosta perätilassa olemisesta.. On sattunu silmiini ku oon lueskellu kaikkee, että tietyt asennot voi rohkaista vauvaa kääntymään itse oikein päin, kun niissä asennoissa on jotenkin enemmän tilaa kääntyä. en muista niitä kaikkia asentoja, mutta ainakin kuulemma kannattais kokeilla kontallaan olemista kymmenisen minuuttia kerrallaan, ja sit myös siitä isosta jumppapallosta on puhuttu, että kun sen päällä istuu ja pyörittelee lantiota, niin vauva voi mennä hyvään asentoon..

Joitain noita oon lukenu ainakin Malla Rautaparran kirjasta "Raskaus, synntytys ja äitiys, äidiksi omaa kehoa kuunnellen". Onko muille tuttu toi kirja?  Tai onko muita hyviä kirjoja joita ootte lukeneet?

 
Taas yksi neuvola takana..

rv 32+6
PAINO: + 553kg/vko (raskauden alusta tullut siis 8kg)
RR: 121/75
TURVOTUS: -
HB: ei mitattu, kun ollut niin hyvä raskauden alusta asti
KOHDUNPOHJAN KORKEUS: 29.5 (eli edelleen mennään just sitä keskikäyrää myöten)
TARJONTA: rt
SYKE: +140
LIIKKEET: ++
 
Tänään masu neuvola. 
Kaikki oli ok.
Oli aika vauhdikas käynti kun jouduin esikoisen sinne mukaan 
ottamaan kun mies oli töissä. . . 
Painoa ei ole tullut yhtään.
Hb laskenut ja siitä väsymys johtunu. 
Määrättiin kahta tablettia päivässä. . . aamulla 1 ja illalla 1
jos maha kestää. 
Prinsessan <3 syke oli 153.
Sain neuvolasta mukavaa tietoa SEKS:n synnäriltä, laitan 
siitä tuonne toukokuun jorinoihin enemmän . . .  -->
 
Me käytiin toissa päivänä neuvolassa.

Rv 32+4
Verenpaine121/85
Hb 142
Paino +560g/viikko
Sf 28cm
Sikiön syke 130-140

Oli aika hassua kun sf oli kaksi senttiä pienempi kuin kolme viikkoa sitten! Että niin se vaan riippuu mittaajasta ja varmaan lapsen asennostakin. Meidän napero oli ainakin tutkimushetkellä mahassa poikittain. Th kokeili mahaa eikä löytänyt kuin jalan, joka sojotti tonne yläoikealle. :) Eli ei ole laskeutunut eikä rt. Kuulema mun kohdussa on vieläkin paljon tyhjää tilaa vauvan kääntyillä ja siksi varmaan kääntyileekin. Itse vaavi tuntui normaalikokoiselta, ei ainakaan ole siis iso vaikka maha iso onkin. Toivotaan, että ois ensi käyntiin mennessä asettunut lähtökuoppiin kun sitten aletaan jo varmaan puhumaan kääntämisestä...
 
Pidän peukkuja, että Saigon teidän pikkuinen kääntyisi 
itsestään. emoticon Tiesittekös te kumpiko teille on tulossa? 
 
Joo, toivottavasti saigonin vauva kääntyis itekseen <3 ettei tartte lähtee kääntelee. on kuulemma se kääntäminen tosi epämukavaa.. Oliko sama tyyppi viimeks ja nyt jotka mittas sen sf-mitan? aika jännä tosissaan et se oli pienempi ku aiemmin
 
Takaisin
Top