Neuvolakuulumiset

Minuakin hämää hieman tuo, kun ei mitään kokoarviota ole sanottu...vaikeeta ilman uä-laitteita tietenkin. :( Meidän neuvolassa siis ei noita laitteita.  Lääkäri varmaan taas seuraavalla kerralla käsin tunnustelee ja sanoo mielipiteensä, mutta se nyt taitaa sillä tavoin olla vain suuntaa antava.
 
Tänään oli neuvola.
RV 34+6
RR 124/81
painoa tullut 550g/vko
turvotus +-
FS 32
syke + 130
liikkeet ++
RT

Vauveli on vieläkin tooosi ylhäällä, ja neukkutäti sanoikin, että jos olisin ensisynnyttäjä, niin hän alkais jo vähän huolestumaan, että miksei laskeudu, että onko mun lantio esim. liian pieni ettei oo mahdollisuuttakaan tulla alakautta. Mutta koska olen jo yhden vauvan sieltä onnistuneesti pukannut pihalle, niin seuraillaan nyt vielä tilannetta. Ens viikolla on lääkäri, jonka arviosta sitten pitkälti riippuu, aletaanko tuon suhteen johonkin erityistoimenpiteisiin...
 
toi on kyl toisaalta asia mikä päännii et neuvolat on varustettu niin erilailla. Miellä ei just ultralaitteita ja sydänkäyränki mahdollisuus ainoastaan erikoissairaanhoidon osastolla jos siellä sattuu olemaan sellai tyyppi töis joka osaa laitteita käyttää. Ainoa mahis sit matkata tonne synnytyssairaalaan reippaan 40km päähän.
Esikoistakin odotellessa oli loppuvaihees päivä kun en saanu mitään liikkeitä jne ni ei muuta ku reissuun ja eiköhän keskussairaalan rampilla alkanut potkimaan.. en enää siin vaihees viittiny kääntyä takasin vaan käytiin pyörähtään siellä.. meniköhän koko reissuun joku helvatan 4h tms...
 
Nimenomaan . . .
Meillä täälä neuvolassa joka huoneessa on ultralaitteet...
Ja muistan kun ensimmäiseen neuvolaan menin, ultrasivat samantien; 
ja varmistivat, että todellakin oon raskaana;eikä esim. ulkopuolinen 
raskaus . . . 
Asuttiiin toisella paikkakunnalla kun esikoisen kohdalla menin ensimmäiseen
neuvolaan ja sielä ne vaan yrittivät saada sydänääniä kuulumaan ja eivät saaneet.
Niin mun piti odotella  kuukauden verta, että sai tietää oonko oikeeesti raskaana vai en !
'
JA vielä kun esikoista yritettiin niiin kauan ja oli todella haluttu raskaus;
niin olis halunnut varmistuksen vaikka testit kaikki näyttikin plussaa heti.
Testejäkin silloin tein 5 vai 6


 
Mulla oli tänään viimeinen neuvolalääkäri. Seuraavan kerran sitten jälkitarkastukseen sinne...HUI!

Rv 35+3
RR 120/81
Hb 141
(Painoa tullut parissa päivässä 800g lisää, mutta se lie pelkkää nestettä helteiden jäljiltä)
Sf 34
Tarjonta rt


Ultralla ja käsin katsottiin vauvan koko, arvio on 2800g. Sellainen keskikokoinen vauva lääkärin mukaan. Ultralaite oli sen verran huono, etten mä siitä ruudulta oikein mitään muuta erottanut kuin selkärangan ja pepun. Mutta oli silti kiva nähdä pikkusta vielä kerran ennen maailmaantuloa! Mitään synnytystapa-arviointia ei erikseen täällä ole, mutta sisätutkimuksen yhteydessä on todettu että lantio on ihan normaalin tilava ja sieltä pitäs vauvan hyvin mahtua. :)
 
Tänään 36+5 ja viimeinen lääkäri neuvola. Ei sokeria virtsassa ja paasto sokerikin normaali, haluttiin kontrolloida kun viimeksi U-Gluk oli +. Lääkärinä joku uusi nuori nainen, asennosta oli varma rt ja pää lääkärin mielestä todella alhaalla. Kohdunsuu pehmeä ja kohdunkaula lyhentynyt puolella eli n. 1,5cm.

Reilu 3vko ois laskettuun aikaan, nyt lääkärissä käynnin jälkeen tuli oikeesti sellanen olo, että voihan se syntyä periaatteessa hetkellä millä hyvänsä. Tähän asti ajatukset olleet varmat sen suhteen, että heinäkuun puolelle oon vielä yhtenä kappaleena. Tänään jotenkin tosi väsy olo, yritin jo ottaa päikkärit, mut uni ei vaan tule.
 
Musta on tosi epäreilua ettei kaikissa neuvoloissa ole ultraa. Meillä on perjantaina viimeinen neuvolalääkäri ja katotaan onko vauva pysynyt pää alaspäin ja onko paikat missä jamassa. Viimeksi vauva oli jo terkkarin mukaan tosi alhaalla mutta ei kiinnittynyt niin eiköhän se ole pää alaspäin pysynyt. Luulis, että kun ultralaitteen kerran hankkii niin sen käyttö ei erikseen olisi kallista. Luulisi, että on kaikille parempi, että lääkärineuvolassa ainakin ultrattaisiin varsinkin kun mietitään synnytystapaa.
 
Noissa ultrissa on vaan se pulma, että sitten niitä pitäisi osata käyttää niin hyvin, ettei ne anna virheellistä turvallisuuden tunnetta... mutta huippuahan se olis, jos kaikki neuvolalääkärit ja -terkkarit olis koulutettu perusultriin ja sieltä löytyisi laitteet!! (Mut käytännössä kun neuvolan kesälääkäri saattaa olla parin luennon, yhden päivän perehdytyksen ja ohjekansion varassa... äääääääää...)
 
Täällä ei neuvolassa ole ultraa, jos ultrata tarvii on mentävä Hyvinkäälle. Tk:ssa on yksi kämänen huono vanha ultra, jota tarvittaessa neuvolan lääkäri käyttää sellaisissa tilanteissa, jos ei ole pakko saada tarkkoja kuvia. Tosin vakkari lääkäri lomalla, joten tuskimpa tämän päiväinen sijainen olisi sitä osannut edes käyttää. Minkäänlaista koko arviota ei myöskään osannut sanoa, kysyttäessä kommentoi vauvan olevan hyvän kokoinen ja vettä olevan sopivasti.
 
Mulla oli neuvolapäivä tänään. Kakru oli jossain kumman asennossa, eikä sydänääniä meinattu millään löytää...tää alkaa tuntumaan taas niin tutulta. Esikoisestakin sydänäänet "katos" aina välillä. Onkos tääkin taas sellasessa hassussa asennossa, ettei laite niitä aina nappaa...?!

Painoa oli tullu pikkasen lisää mulle, mut muuten tilanne ihan normaali. Puhuttiin synnytyksestä, joka taas hieman alkaa hirvittämään mua vaikka tässä välillä tuntui ihan jees hommalta . Ens viikolla on sitten se synnytystapa-arvio, joten kaippa jotain sieltä irtoaa tilannetta laukasemaan.
 
Joo no toi ultran käytön oosaaminen on ehkä asialle eduksi.. samslls miettiny ku osassa paikoissa tuntuu olevan äitiysneuvolassa töis myös kätilöitä, mut esim meillä iahn  perus terkkari joka on myös esikoisen terkka.. jotenkin aiva välillä vähän skeptinen noiden immeisten osaamisen suhteen, helposti saa sellasen kuvan et ok ku dopplerilla sydän äänet kuuluu ni kaikki on ok. ja kyl kaipais et paikal ois joku joka osais tunnustella et onko kohdunsuu lyhentynyt yms, mut nää perus terkat kun turvautuu vain mittailemaan ja kuuntelemaan... sori tää urputus.
 
Heipsan! :)

Meillä oli tänään vika neuvolalääkäri, rv 36+5. Vähän rupes ärsyttämään, kun terveydenhoitajat paasaa tuosta painonnoususta. Mulla noussut nyt vähän vajaa 14kg, lähtötilanteen BMI oli 25,9..lievä ylipaino, muttei mikään hurja sentään. Tulee aina jotenkin niin masentunut olo, että painonnousua on tullut jo muka liikaa ja pitäisi katsoa mitä syö..Miksi? Ei mua haittaa vaikka tulis yhteensä 20kg. Tosin lääkäri oli sitä mieltä, että kaikki on ok, hyvää tahtia on tullut. Toinen asia mikä risoo; Mulla aikaisemmin testattu verikokein maksa-arvot ja sappihapot, koska epäilin hepatogestoosia jalkapohjien kutinan vuoksi. Tulokset olivat normaalit, ei mitään poikkeavaa. Nyt tänään menin tyhmänä kertomaan, että jalat kutisee edelleen ja nyt pitäisi mennä uudestaan labraan!? Todennäköisesti siis paastoan 12 tuntia taas aivan turhaan.. Kylläpäs jaksan valittaa, heh. :D

Pissa oli taas puhdas, kuten aina. Verenpaine hieman korkeampi kuin normaalisti, muttei mitään hälyyttävää. Hemoglobiinia ei edes mitattu, kun viimeksi oli sen 121. Syke 135, sf-mitta 36cm, kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm (käsikopelolla), kohdunsuu pehmentynyt, mutta kiinni. Raivotarjonnassa ollaan edelleen ja pää on nyt kiinnittynyt lähtöasemiin. Ei muuta kun odotellaan, että milloin sitä päätetään tulla ulos. :)
 
14.6
RV 35 + 4
painonnousu + 1500 vko
turvotus ++
RR 126/88
pissat puhtaat
SF 35
perätilas - koitettu kääntää 3 krt ei onnistunu
syke 140-150
liikkeet ++

kohdunsuu erittäin kypsä, auki kanavalle, paksuja reunojä vähän jäljellä ETTÄ jännittää

tänään siten lantionkuvaukseen ja synnytystapa arviointi lähipäivinä.
 
Keskusäitiysneuvolassa ultrassa käyty. Vauva edelleen poikittain. Lähete Oysiin synnytystapa-arviointiin. Asennon vuoksi heti jos alkaa supistella tai lapsivesi menee niin ambulanssilla sairaalaan. Kovasti toivon että vauva kääntyis vielä itse. Th käski nukkua vas. kyljellä koska vauvan pää painavampi ku vartalo niin saattais kuulema itsestään pää painua alaspäin. 

Meillä Oulussa ei ole neuvoloissa ultralaitteita. Tarvittaessa tehdään lähete keskusäitiysneuvolaan jossa ultrat. Ja jos jotain erityistä raskaudessa laittavat herkästi seurataan äitipolille oysiin. Ite en oo kaivannu mitään tarkastuksia/tutkimuksia enempää. 
 
Neuvolalääkäri oli tänään.

Rv 35+5
Paino +330g/vko
RR 125/77
Hemoglobiini 136
FS-mitta 31
Tarjonta RT
Syke 145-150
Liikkeet +

Kohdunsuu pehmeä ja kohdunkaula lyhentynyt.
 
tänään oli neuvola

rv: 36+1
paino: HUMPSISTA taas tuli viikossa 1167g lisää..
pissa: negatiiviset.. viimeks oli protskut yhellä plussalla ja ne onneksi nyt taas normit
hemoglobiini: 115 (hieman laskenut mutta se johtuu siitä että välillä vähän unohtuu se raudan ottaminen)
sf-mitta, tarjonta, vauvan syke ja liikkeet: n.33, rt, 145+ ja ++

Olipas käynti.. myöhästyin 25minuuttia ajalta.. emoticon  mutta sitä ennen oli vaan hoidettava yks tärkee homma ja siellähän venähti..Onneksi tuosta ei ollut haittaa ja olin viimisin asikas ennen neuvolatädin safkista niin en edes sitten vienyt (onneksi) kenenkään muun aikaa myöhästymiselläni..
 
Viltsu: meillä esikoinen pyöri vielä hetki ennen la:ta ylös alas, mutta onneksi lopulta päätyi pää alaspäin. Yritin kaikki mahdolliset kikat kanssa. Jossain neuvottiin mm. olemaan päivässä x- aikoja kontillaan sellai pää sängyllä ja pylly pystyssä, antaa kuulema jotenkin viestiä mukulalle kääntyä tms.. en tiiä sit oliko mitään itua siitä joogailusta, mutta tulipa ainakin kokeiltu.
Itse olen syntynyt takapuoli edellä jalat rintaa vasten ja äidin kertomusta kuunnellessa ei käy ainakaan kateeksi.. mäkin käännyin matkalla synnytyssaliin eivätkä kerenneet enää sektiota tehä.. en tarkoita pelotella, nykyään ovat jo niin paljon valveutuneimpia asian suhteen =)
 
Täällä on pyllistelty viikko tolkulla vauva kääntämiseksi tuloksetta, pää jököttää oikean kylkikaaren alla yhtä uskollisesti kuin kuukausi sitten, eikä inahda mihinkään! Joten onnea vaan kaikille yrittäjille, toivottavasti teillä on tottelevaisempaa jälkikasvua kuin minulla :)

Neuvola H33+5
Paino: 81,3kg (+950g/vko, kokonaispainonnousu alle 3kg eli nyt vasta otetaan spurttia)
Turvotus: -
RR: 126/80
Virtsa: prot-, gluc-
SF: 27 cm hyvin löyhällä kädellä
Tarjonta: PT
Syke: +
Liikkeet: ++

Ja lähete äippäpolille tuon naftin SF-mitan vuoksi... en osaa kasvattaa lapsani ede silloin kun se on mahassa!! emoticon Noh, tuo on sellainen varmuuden vuoksi käynti... meikäläisen raskausajan kuudes ultraäänireissu, ja seitsemäs onkin sitten jo varattuna ulkokäännösyrityksen yhteyteen reilun kahden viikon päähän.
 
on kyllä pieni toi sf- mitta ; verrattain esim mun mittaani . . . 

tottakai osaat kasvataa lastasi Minttuliina! <3
Onneksi tuo mittakaan ei aina kaikkea kerro.
 
Sininentuuli: Määki kovasti ootan että vauva päättäis vielä itsekseen kääntyä. No huomenna kuulee mitä aikovat ja kauanko voi odotella. Mun siskolla synty toinen kaksosista pylly edellä mutta toinen oli jo tehny tilaa. 

Huomenna tosiaan menen synnärille synnytystapa-arviointiin poikkitilan vuoksi. Saa nähdä pitääkö jäädä käynnistykseen. En oo vielä laittanu vauvalle kotona mitään valmiiksi joten tänään pitää kaivaa vauvan vaatteet ja tarvikkeet esiin. 
 
Takaisin
Top