Neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sanra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kyseltiin kanssa tuberkuloosista mutta koski niin lähisukua, että olisiko joku mahdollisesti voinut tartuttaa meille. Samaten kysyä aikooko asettua asumaan johonkin sellaiseen maahan missä on tuberkuloosia vielä. Nämä kysyttiin meiltä ainakin siksi, että nykyään tuberkuloosi rokotusta ei anneta vauvalle jos ei kuulu ns. riskiryhmään eli juuri näihin joilla voisi olla joko vanhemmilla tai jos vanhemmat ovat asuneet tai muuttamassa maahan, jossa on tuberkuloosia. Matka ei riittänyt tähän vaan piti oleilla pysyvästi. Rokotteen haitat voivat kuulemma olla suuremmat kun riski sairastua ja rokotteen voi ottaa myöhemminkin jos sitten muuttaakin johonkin tuberkuloosi maahan. Tämä on se rokote joka annetaan jo sairaalassa ja jättää vasempaan pakaraan/reiteen arven, joka meiltäkinv armaan kaikilta löytyy. Meillä ainakin raksittiin neuvolakorttiin että ei rokotusta koska emme kuuluneet riskiryhmään.
Meilläkin kyseltiin myös vesirokkoa, joka voi raskaana olevalle olla kaiketi vaarallinen jopa. Suurin osa sen taitaa sairastaa jo lapsena ja sehän ei uudestaan enää tule.
On tämä Suomen järjestelmä puutteineenkin aika hieno kun kaikkea pohditaan ja ennen kaikkea ei tarvitse itse tietää kaikenmaailman rokotuksia. emoticon
Meillä on lääkärineuvola ensi viikolla ja heti seuraavana päivänä sokerirasitus. Toivottavasti ei tule testeistä mitään kun tuo karkki on viime aikoina maistunut vähän turhan hyvin vaikka olenkin koittanut korvata himoja hedelmillä.
 
Mun äitiyskorttiin on merkitty raksi kohtaan "Suositellaan BCG-rokotusta lapselle". Lapsen isä on maasta, jossa tuberkuloosia näköjään vielä esiintyy (Aasiasta). Hänellä taitaa olla juuri tästä rokotteesta jälki vasemmassa käsivarressaan. Itseltäni ei löydy minkäänlaisia rokotuksen merkkejä, joten luulen, että minulle tätä rokotusta ei välttämättä ole annettu.. Voisi kysyä tietty äidiltä asiasta. Mietin mahdollisia haittavaikutuksia, kun nyt kävin lukemassa tästä Calmette-rokotteesta Wikipediasta.. Ehkä voisin kysyä vielä tästä rokotussuosituksesta lapsellemme neuvolantädiltäni ja mahdollisesti harkita uudelleen, annettaisiinko rokote lapsellemme jo heti syntymän jälkeen..
 
rv 24+5
paino + 500 g
hb 132
liikkeet ++
syke 140-150
RR 127/75

seuraavaks olis lääkärineuvola parin viikon päästä :) (ultraakohan ne siellä?) meni nimittäin kasvukäyrä 25 eli ihan ylhäällä
 
Miten paljon teillä on painnonnousu viikoille laskettuna?

Itselläni on nyt tullu alkuperäiseen painoon n. 9 kg lisää ja se tuntuu huimalta. Edellisellä kerralla oli nousu +500g ja viimeksi +450g. Onkohan ihan rajoissa, vai mennäänkö suurilla lukemilla. Meidän neuvolantäti on mallia tiukkis joka asiaan ja jos sille jostain asiasta mainitsee tai kysyy, niin on loppuajan kyseisestä asiasta seurannassa ja sitä sitten vatvotaan joka kerta kun siellä käydään. Eli ei tee mieli kysellä painonnoususta, kun tietää että sitä sitten jumitetaan siinä aiheessa. Ja sitä en halua!
 
Imj toi painonnousu on niin yksilöllistä... Mulla tuli esikoisesta neuvolakortin mukaan 14 kiloa, mutta mua ei punnittu kahdella yliaikaviikolla jolloin turvotusta kertyi ja HERKUTTELIN eli oisko oikeesti tullu n. 15 kiloa. Ja musta se tuntui ihan tosi hurjalta ja paljolta. Esikoisen raskausaikana liikuin vähemmän ja söin HUOMATTAVASTI enemmän herkkuja kun nyt, mutta mutta... Nyt on tullut painoa ehkä 12 kiloa eli taitaa mennä reippaasti yli tosta 15 kilosta, vaikka oon syöny tosi järkevästi ja herkuttelutkaan en oikeastaan ole. Eli aina painonnousuun ei voi kauheesti vaikuttaa. Toki jos syö järkevästi niin jää ne ekstrakilot tulematta, eli mulla ois painoa tullut tähän mennessä vielä paljon enemmän kun nyt. Neuvolassa ei oo painosta sanottu yhtikäs mitään, kysytty vaan että eihän kaikki herkuttelusta johdu.

Ei kannata hirveesti stressata painosta, mulla lähti kaikki kilot veks ja vielä vähän ekstraakin. Kavereilla on tullut raskauksista 16-26 kiloa ja kaikki on tällä hetkellä ihan hirmu hoikkia ja takas normaalipainoissaan. :)
 
Heips,
mulla oli eilen neuvola ja kaikki ok, paitsi pissanäyte pitää viedä maanantai aamuna uudestaan, siellä näky jtn mitä ei ois pitäny. En sitte tiiä. Mulla on kyllä ennenkin käynyt muissakin yhteyksissä näin, että on saanu uudestaa kantaa niitä pissanäytteitä ja toisella kerralla onkin ollut jo puhtaat. Vauvalla oli kaikki hyvin, kovin vilkas oli kun kuunneltiin sydänääniä. Siellä se jyskäs! emoticon Sitten kun, punnittiin niin huomasin että mulle oli tullut melkein neljä kiloa neljään viikkoon, eli kilo per viikko. Neuvolatäti ei sanonut mitään painonnoususta, mutta musta se on aika hurja määrä. En mä kyllä vieläkään paina kuin 64kg, mutta en haluais, että kiloja tulee kovin paljon. Nyt siis eilen ruokakaupassa kiersin herkut kaukaa ja ostin normiruokaa. Pitää yrittää nyt omalla syömisellä vähän saada tuo painonnousu tasaantumaan. Ajattelin nyt olla ns. herkkulakossa, että vain kerran viikossa herkkuja eikä sillonkaan mahottomasti ja kattoa sit seukki neuvolakäynnillä sitä painoa, että jos ei ois iha noin paljon noussut. :) Mutta lähdenpä töihi juoksentelemaan ,ettei paino pääse nouseen.. emoticon
 
Heips,
mulla oli eilen neuvola ja kaikki ok, paitsi pissanäyte pitää viedä maanantai aamuna uudestaan, siellä näky jtn mitä ei ois pitäny. En sitte tiiä. Mulla on kyllä ennenkin käynyt muissakin yhteyksissä näin, että on saanu uudestaa kantaa niitä pissanäytteitä ja toisella kerralla onkin ollut jo puhtaat. Vauvalla oli kaikki hyvin, kovin vilkas oli kun kuunneltiin sydänääniä. Siellä se jyskäs! emoticon Sitten kun, punnittiin niin huomasin että mulle oli tullut melkein neljä kiloa neljään viikkoon, eli kilo per viikko. Neuvolatäti ei sanonut mitään painonnoususta, mutta musta se on aika hurja määrä. En mä kyllä vieläkään paina kuin 64kg, mutta en haluais, että kiloja tulee kovin paljon. Nyt siis eilen ruokakaupassa kiersin herkut kaukaa ja ostin normiruokaa. Pitää yrittää nyt omalla syömisellä vähän saada tuo painonnousu tasaantumaan. Ajattelin nyt olla ns. herkkulakossa, että vain kerran viikossa herkkuja eikä sillonkaan mahottomasti ja kattoa sit seukki neuvolakäynnillä sitä painoa, että jos ei ois iha noin paljon noussut. :) Mutta lähdenpä töihi juoksentelemaan ,ettei paino pääse nouseen.. emoticon
 
Munkin pitää viedä pissanäyte, vaikkakin neuvolalääkärissä todettiin, että pissassa näkyneet kohonneet arvot johtuivat hiivatulehduksesta, joka TAAS puhkesi tuossa viikonloppuna. Mutta parempi tietty tarkastaa, siellä näkyi nimittäin myös verta. Kaikki kuitenkin ok, ja verikin varmasti johtui vain tuosta tulehduksesta.

Muuten kaikki ok. Tuskailin järjetöntä painonnousua (minulle tullut jo arviolta 15kg!!) mutta lääkäri vain lohdutti, että suurin osa siitä on nesteitä. Syön tosi järkevästi ja liikun, mutta painon nousu ei vain taltu. Nesteitä onkin suht runsaasti, tuntuu ihon alla kerroksena. Periaatteessa kiva, että kaikki tämä ei ole läskiä, mutta eihän tämä mukavaa ole. Turvotus on niin kammottavaa, että iltaisin jalat on pelkät möhkäleet. Yäk.

Vaavi voi oikein mainiosti ja kohtu kasvaa tasaista keskikäyrää. Paikat kiinni ja kohdunkaula 3cm. Mulla verenpaine 113/66 ja hemoglobiini 140. Eipä oo onneksi pelkoa, et tarttis rautalääkkeitä siis syödä. :) Niin ja vauvan syke oli taas 135-140. Eipä siellä muuta. Perhevalmennukseen ilmoittauduttiin ja sokerirasitukseen menen kolmen viikon päästä.

Tosta painonnoususta ei kannata ottaa paineita, vaikka hölmöä sanoa kun itsekin otan. Tutulla tuli 30kg ja tosi nopeasti palautui normaaleihin mittoihinsa. Se on vain väliaikaista siis, koitetaan jaksaa!
 
Tänään oli neuvola. Siellä oli kaikki hyvin :) vauva potki doppleria kun yritettiin kuunnella sydänääniä ja kokoajan yritti karkuun :D Neuvola sanoi kyllä että nyt pitäs rajottaa karkin syöntii kun paino aikalailla humpsahtanu ylöspäin... Syyksi sanoi kyllä että on sitten kivempi kesälläkin kun ei oo liikaa kiloja, mutta ei ollut mitään puhetta sokerirasitustestistä tai muusta. ja silti istun tässä koneella karkkipussi sylissä :D

Viikkoja on 26+1
painon nousu oli 1240g/vk emoticon  (aikapaljon mutta en jaksa huolestua asiasta kun kokoraskauden aikana tullut nyt vajaa 5kiloa lisää)
verenpaineet: 110/70
hemoglobiini: 126
kohdunpohjan korkeus: 22
liikkeet: ++
syke: 140
 
2. neuvolalääkäri takana. Kaikki hyvin! emoticon

Verenpaineet 124/80
Hemoglobiini 126
Kohdunpohjan korkeus 24,5 cm
Liikkeet ++
Syke vauvalla 145
Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja pituus 3cm

Parasta kaikessa tuo hemoglobiini ja lääkärin mielipidet ettei tarvi sitä lisärautaa edes miettiä enää. Vatsa kun ei sitä tosissaan kestänyt. Sain myös lääkärin todistuksen, että saan lentää pääsisäisenä lappiin. emoticon
Selkäkipuja mainitsin niin heti kysyi, että pärjäänkö töissä vielä. Totta kai pärjään! Lähinnä olisin halunnut jotain jumppavinkkejä. Kannattaa kuulemma pysyä liikkeessä ja jos alkaa säteilemään esim. polviin niin sitten mars lääkäriin. Harjoitussuppareista sanoi, että jos ei ole kivuliaita niin hiljentää vaan tahtia jos niitä tulee. Kuuluvat asiaan. Kivuliaan supparin kyllä kuulemma tunnistaa sitten. Nyt siis välttelen niitä mistä harjoitussuppareita on tullut eli rivakka kävely ylämäessä ja painavien juttujen kantaminen. Koirien kanssa siis kävellään hitaammpin ja kaupassa mies saa kantaa kaiken.
 
Ai niin ja oma paino lisääntynyt alkuraskaudesta 7 kiloa. Ihan normaali kuulemma vaikka kuulostaa paljolta ainakin itselle.
 
Mullakin tänään takana 2. lääkärineuvola. Kaikki oli kunnossa! Painoa on tullut raskauden alusta 4 kiloa, mikä on must ihan hyvä.

Verenpaine 121/80
Hemoglopiini 126
Kohdunpohjan korkeus 25cm
Liikkeet ++
Vauvan syke 145

Aika samoissa näköjään meen Hipsuli82 sun kanssa! Ei kamalasti oo noissa mittauksissa meillä eroja. emoticon Vaikka viikoissa olenki vähän edellä.. Hassua!
 

Tänään oli minullakin 2. neuvolalääkäri. (Jos se ensimmäinen oli sitten sen ensimmäisen ultran yhteydessä ollut pikatsekkaus.. No, niin oli kyl tämäkin käynti neuvolalääkärillä.) Se tärkein tieto: kohdun suu kiinteä ja 3cm.

rv 27+6
verenpaine 135/ 74

kohdunpohjan korkeus 24

liikkeet ++

vauvan syke 150

Paino noussut koko raskaudessa jo 8kg, mikä on ihan vielä normaalia. Kuitenkin 5 viikossa tullut yli 3kg lisää painoa.. Jos tätä tahtia jatkuu painon nousu, niin sitten ylitän kyllä sen mulle laitetun tavoitteen 12-13 kg.. mhh..
Mutta vauvalla kaikki hyvin. :)

 
Eilen oli toinen neuvolalääkäri ja käskytti mut sairaslomalle. Sokerirasitus, paineet ja kohdunsuun tilanne kunnossa. Hb olikin tipahtanut 103, eikä musta ees tunnu siltä! Su-Ma välinen yö oli kauhea, nukuin max 3h, vaakatasossa närästi ja pystyssä ei jaksanut olla, kun jalat krmappasivat.

En koe itseäni yhtään siaraaksi, jos kerran on vähän enemmän närästänyt, jalat krampanneet ja Hb on matala. Yritin laitaa vastaan, mutta ei muuta kun sairaslomaa pääsäiseen asti, jonka jälkeen mulla on muutama talvilomapäivä eli työpäivät väheni tämän hetkisen tilanteen mukaan 6 kpl ennen kesäloman alkua, josta jään suoraan äitiyslomalle. Joten ei kai tässä auta muu kuin lääkärin käskystä ulkoilla, rentoutua ja syödä lisää rautaa, magnesiumia sekä tarvttaessa närästyslääkkeitä.
 
Täällä käyty tänään tokassa neuvolalääkärissä.

Rv 26+4
Verenpaine 123/72
Paino +1000g/viikko
Turvotus + -
Hemoglobiini 132
Liikkeet ++
Syke 130-145

Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja pituus 3cm.
 
Lääkäri neuvola kuulumisia viime viikolta:
- Elikkäs otettiin kanavasta streptokokki viljely; tuloksen saan tietää vasta 2.5 ! ! ! ! 
Peruste siihen on, että vaikka s-kokkia vielä kanavassa, en saa siihen enään mitään hoitoja; ennen synnytystä.  Synnytyksen jälkeen vain antibiootti ja toivoa vain, ettei vauvalle tule mitään; mm. keuhkokuume ym. . .  Mutta ei nyt maalailla piruja seinille, ennen kun tulokset saadaan. 
- laittoivat vielä lähetteen klamydia testeihinkin; ihan vaan, että saadaan pois sulkea sekin supistusten aiheuttajana.  Mulle tehtiin sama esikoisen aikana. Tuntu jotenkin "loukkaavalta" kun lääkäri siihen määräsi. Tuli sellanen olo, että "mitä v****a sä ajattelet, mähän olen onnellisesti  raskaana miehelleni"  Mutta ymmärrän; että haluavat vain varmistuksen asiasta ettei sitä ole. 
- Labraan taas lähete; uudet pissa näytteet; mutta vien ne  vasta ensiviikolla, kun miehellä iltaviikko, niin ei tarvii T-E:tä rehata mukaan. Ja kun labraan pitää aamu pissa viedä, niin mähän kerkeen kusta housuihini siinä ajassa kun pitääs yrittään Turo-Eemilin aamu rutiinit tehä ennen lähtöä.
- Sokerirasitus oli ok !
- Vauvaa ultrattiin taas ja hyvin on kasvanut.  Terve sydän edelleen ja lääkäri sanoi, että "raajat kuta kuinkin kohdallaan" - tuo täälä oleva lääkäri on t-o-s-i tympeä ja suorasanainen, en huolestunut, koska  reilu viikko sittenhän olin sielä yksityisellä ja sielä kaikki käytiin kunnolla läpi. 
- Kohdun suu kiinni ja kiinteä. Pituus ok. 
- Vauva jo nyt rt & kiinnittynyt. Mutta kun paikat on kiinni ja kiinteet niin ei hätää.

rv 26+4
 paino : n. 200g/viikko
turvotus: -
RR: 133/72
Hb:113 --> määräsivät rautaa. Sain mukaani obsidan fe++
Sf-mitta: 25.5cm
Tarjonta: rt
Liikkeet: ++

 
Täälläkin sokerirasituksen tulokset ok jopa erinomaiset sanoi neuvolatäti. Karkin syönti siis jatkukoon emoticon  Paastoarvo oli 4,7 kun raja-arvo on 5,3. 1 tunnin arvo oli 6,9 kun raj aon 10,0 ja kahden tunnin arvo 4,9 kun raja on 8,6. Muutenkin vointi hyvä ja seuraava neuvola vasta 9.5.sitten onkin töitä enää jäljellä kuukausi ennen mammalomaa jos kaikki jatkuu näin hyvänä vointina.
 
Tänään tokalla lääkärikäynnillä käyty.  Rv 25 + 4

Paino +510
Turvotus -
Verenpaine 130/73
Sf-mitta 22cm
Syke 140
Liikkeet ++

Kohdunsuu kiinni ja kiinteä, n. 3cm.  Hb:ta ei edes nyt otettu, viimeksi 121. Sokerirasitustestin tulokset oli hyvät, herkutteluista huolimatta. :-)  Flunssa vaivaa, siitä pisti saikulle muutamaksi päiväksi. Muuten mieli jäi tästä käynnistä oikein hyväksi!
Kerettiin juttelemaan myös eläimistä ja koirista yms... Lääkäri piti hyvänä asiana että oon eläinkaupassa, onpahan heti pöpöjä jo masuaikana mille altistuttu ja kotoota kun noita myös löytyy. :D
 
Toinen neuvolalääkäri käynti takana. : 

 paino : 772g/viikko

turvotus: -

RR: 126/76

Hb: 107 -> Siirtyminen nestemäiseen rautaan

Sf-mitta: 25.7

Liikkeet: ++

vauvan syke : 147-150 

Sokerirasitukseen 6.5 juomaan ihanaa litkua varmuudenvuoksi, vaikka painoindeksini oli raskauden alussa 17. 

Kohdunsuu kiinteä,kiinni, 2cm.
 

täällä toinen neuvolalääkäri takana.

hb 106

verenpaine 120/70

painonnousu +924g/vko

sf 22,5

syke 140 

liikket ++

kohdunsuu kiinni ja kiinteä 3-4cm

Oli inhottavan vaikean takana toi kohdunsuun tarkistus, yritti joka suunnasta ja eri tavoin, ja oli kuulemma "harvinaisen takana" jotenkin, mutta sai sitten lopulta tsekattua :(

Painonnoususta oon huolissani, ja varmaan stressaan siitä liikaa. Viimeksi painoa oli tullut kilo vaan lisää kuukaudessa, ja nyt yli 3! Olin ollut kipeänä enkä päässyt liikkumaan normaaliin tapaan pitkään aikaan, ja lisäksi on tullut tässä herkuteltua erinäisistä juhlista ja muista syistä johtuen...

Sanoi terveydenhoitaja kyllä että ihan normaalissa lukemissa on, mutta mulle itselle jotenkin henkisesti tosi vaikeeta lihoa... : /

No, nyt ainakin pääsen jo liikkumaan ja salille, ja voin elää normaalimmin...

 
Takaisin
Top