Neuvolakuulumiset

Jenni, ei tosiaan kerro, ja mulla on sellainen kutina että kun kerran kohdunsuukin on hyvin alhaalla ja liikkeet tuntuu hyvin alhaalla, ja mulla on tilava lantio, niin vauva on varmaan vain niin syvällä lantiossa... ja toisaalta tämä omituinen viisto-perätila tekee varmasti osansa mittaan. Eli en mie kovasti jaksa huolissani olla, kun murunen liikkuu niin ahkerasti... ja on vaan sellainen olo, että kaikki on ok, erittäin tieteellinen peruste :D

Maanantaille saatiin aika, katsellaan murusen kasvua ja istukan toimintaa, ja periaatteessa on mahdollista että yritetään ulkokäännöstä jo silloin (H34+3), jos vauva on niin lantiossa että myöhemmin onnistumistodennäköisyys olisi huono. Toisaalta, mitä aiemmin yritetään sitä todennäköisemmin hän ehtisi kääntyä takaisin, mikäli kääntäminen edes onnistuisi. Maanantaita odotellessa, sittenhän sen näkee mitä kaikkea siellä katsotaan ja tehdään. Monisanaisesti ja vuolaasti kätilö painotti nyt liiketarkkailun tärkeyttä, samaan aikaan kun murunen steppaili mun virtsarakolla jotain ripaskaa että meinasin pissiä puhelun aikana sohvalle!
 
Täällä tämänpäiväinen neuvola takana. Ja tosiaan tosta sf mitasta, luojan kiitos se ei kerro kaikkea!! Täällä kyllä tulossa iso vauva, ja mahakin on iso.

Vk: 37+0
Painonmuutos vk +1120g
turvotus +
rr 123/78
hb 123
SF: 38!!!! (sama mittaaja taas) kasvua tullut 1.6jälkeen: 3cm.....
Liikkeet ++
Sykkeet 144

Olipa ihanaa taas selitellä neuvolan tädille, että en mä oo syöny noin paljoa... taaskaan!.. En kyllä oikeesti oo, ärsyttävää kun aina pitää mennä sinne typerälle vaa'alle.... ARGH!!
 
Täälläkin vipo neuvolalääkäri takana.

rv 37+0
paino: + 538g/vko
turvotus: -
rr: 123/80
hb: ei mitattu
sf: 37(vauva on kuulema niin korkealle, et siks tää luku on näin huima!)
tarjonta: rt (ei ollut lääkäri tuosta varma, mutta käytiin juuri eilen ultralla katsomassa, että vauva tosiaan on pääalaspäin)
syke: + 160
liikkeet: +

Kohdunsuu on kiinni, mutta pehmentynyt ja kohdunkaulaa on jäljellä 2 cm. Eli ei varmaan ihan huomenna oo vauva meille syntymässä. Tuo oli itelle yllätys, että vauva on vielä noin korkealla, kun eilen alkoi kamalasti vihloa tuonne alas ja painon tuntua tuntumaan. Mutta lääkärin mukaan mulla saattaa olla ns. leveä kohtu, jolloi vauvan ei mene tuonne alas vasta kun synnytys on käynnistynyt.

Esteri87 mulle on tullut 3.6 jälkeen 5 cm lisää tuohon sf-mittaan!!! Ja lääkäri viel sano, et mulla alkaa olla koht tuskaset paikat jos ei rupea vauva laskeutumaan. Kuulema tuo mitta vaan kasvaa ja se kasvaa just tuohon rintalastan alle.
 
16.6.11
Rv.37+1

paino: +1225/vko Hui :o neuvola täti ei tosin sanonut tästä mitään, kun edellisillä kerroilla paino tippunut, naureskeli vain että taisi vanhemmat ostaa viikonloppuna kaapin täyteen ruokaa (Neuvola täti siis perhetuttu ja oltiin vanhemmilla koiravahtina kun he olivat yhdessä neuvolatätini kanssa moottoripyörillä ulkomailla ajelemassa :D)

turvotus:+
rr: 116/83 vähän oli alapaine koholla..
pissa: -
hb: 123 (Syönyt lisärautaa koko raskauden ajan alhaisen hb:n takia ja nytkun viikon unohdin/jätin syömättä niin noussut noin korkeaksi ekaa kertaa :o)
sf: 35
tarjonta: rt
syke: +155
Liikkeet: ++

Kokoarvio : n.3150g

Neuvolatäti oli vähän sitä mieltä että viikonkin sisään voi tulla lähtö ja vähän harmitteli sitä kun toivoo niin paljon että syntyisi 7.7 kun hänellä itsellään on silloin syntymäpäivä ;) Mutta sanoi että vauva on jo sen kokoinen että minun kannalta parempi jos syntyisi lähiaikoina, jos menee hirveen pitkälle alatiesynnytys ei mahdollinen pienen lantion takia. Maha on jo arka joka puolelta ja koko tarkastuksen ajan oli supistuksia ja maha kireänä.. Saa nähdä miten käy.. Itse uskon että mennään yli ja reippaasti koska en osaa kuvitella että lähtisin synnyttämään lähiaikoina, toisaalta lauantaina (18.6) olisi oikein hieno päivä syntyä, saataisiin miehen kanssa pienokaisemme syliin 2 vuotis kihlajaislahjaksi ;) Nyt on jo kolmatta päivää ollut kovia supistuksia ja joka päivä vatsa toiminut erittäin hyvin ja tyhjentynyt kokonaankin, tiistaina oksensin kivuista, mutta ei ole lähtöä näkynyt ...
 
Viirukhan, oliko nuo pääsääntöisesti hyviä vai huonoja uutisia, mitkä fiilikset sulla on perätilasynnytyksestä? Mulla on sellainen vaikutelma, että ihan positiivisin tunnelmin lähdet? Ja on sitä ennenkin synnytettä "nurinpäin", joten miksipä et olisi positiivisin tunnelmin? :) Itse jännään omaa kääntöreissua, saa nähdä miten meille käy...
 
Neuvolalääkäri oli tänään

rv 35+4
Paino +660g/vko
Turvotus - (edelleen ei mitään, ihan mahtavaa!)
rr: 113/83
hb: 125
sf: 33
Tarjonta: rt
syke: +135
Liikkeet: ++
Kokoarvio nyt 3 kg, laskettuna aikana 3,4-3,6kg
Kohdunsuu: pehmeä, lyhentynyt n. 1,5-2 senttiin mutta kiinni

Sisätutkimuksessa oli tapahtunut jotain jo kohdunsuulla vaikka suppareita ei olekaan ollut tietääkseni yhtään. Lääkäri veikkasi, että voi tulla etuajassa kun ensisynnyttäjällä on tässä vaiheessa pehmentynyt ja lyhentynyt kohdunkaula.  Sehän sopii kunhan odottaisi vielä ainakin pari viikkoa, että oltaisi ainakin lähellä täysiaikaisuutta. Kaikki hyvin ja toivottivat onnea loppuodotukseen. Tosi jännää kuulla, että voi tulla etuajassa kun jotenkin oli asennoitunut siihen, että yli mennään kun mitään oireita ei ole ollut. Toisaalta äidilläni oli myös niin kaikissa raskauksissa, että mitään tuntemuksia ei ollut ennen kun tosi tilanteessa ja molemmat veljen kanssa ollaan tultu täsmälleen laskettuna päivänä. Vähän alkoi jännittämään mutta ennen tuntema pelko on vaihtunut jo jonkinasteiseen intoon ja olisin oikeastaan jo valmis saamaan pienen syliin ja oman kropan takaisin.

 
Hei,

Tänään oli sitten viimeinen neuvolalääkäri.

rv 35+6
paino +500g/vko
Turvotus +-
rr 106/70
hb 112 (nyt kehoitti, että vois alkaa syömään)
sf 34 (vain 1cm viime mittaukseen. Vauva laskeutunut niin paljon)
tarjonta rt
syke+140
liikkeet ++
pissa leuk ++ (ei ennen mitään, eikä nytkään mitään oireita. Seurataan ja viikon päästä on taas neuvola)
kokoarvio nyt 2600g laskettuna aikana n 3,5 kg (ei saanut kunnolla mitattua vatsanympärystä oudon asennon vuoksi, mutta muilla mittareilla katsottaessa olisi tulossa keskiverto kokoinen vauva)
kohdunsuu pehmeä, lyhentynyt n. 1 senttiin auki sormelle!

Lääkäri veikkasi myös minulle, että voi syntyä etuajassa, mutta ei luvannut mitään :) Olenhan ensisynnyttäjä. Jos nyt pääsis tän juhannuksen yli ens viikkoon niin sit olisin jo ihan valmis. Hassua kun ei mullakaan mitään kivuliaita suppareita oo ollu.. paineentunnetta kyllä varsinkin rasituksessa. Oli myös yllätys ettei vauva olekaan jättiläinen, maha kun on kuitenkin melko iso.
 
Terveisiä äippäpolin kasvukontrollista H34+3: vauva on sopivan kokoinen (arvio 2270g) ja voi ilmeisesti mainiosti. Synnytysasioita mietitään ensi viikon synnytystapa-arviokäynnillä tarkemmin, mutta lupaavalta vaikuttaa: lääkäri totesi, että "kukaan ei kyllä enää halua sun mahaan koskea" kun pohdittiin sektiovaihtoehtoa, ongelmana siis aikaisempien leikkauksien jättämät muutokset. Perätilaa en ilmeisesti voi alateitse synnyttää tuosta samasta syystä. Ja ulkokäännöksen onnistumiselle tohtori totesi olevan aika huonot edellytykset. Eli yhteenvetona hän ilmeisesti suunnitteli että pidän vauvan sisälläni?! :D Noh, katsotaan minkä uloskäynnin he ensi viikolla keksivät, ja toisaalta kuka sen tietää miten nätisti vauveli kääntyy, saattaa yllättää ;) Hyvä että vauva voi nyt hyvin!
 
Neuvola takana ; 

Paino ; +490/vk
Turvotus ; +
RR ; 135/88
Hb: 121
Tarjonta ; RT
Syke ; 160, menopäällä. 
Pissa puhdas

Verenpaineet koholla ja päätäsärkee. Seuraillaan kotona ja sain mittausliuskoja mukaan (mittailla proteiineja virtsasta)
 
mammapoli reissu takana!

*tyttö mahtuu lantiosta.
*paino arvio 3026g
*on siis mitä luultavammin edelleen tyttö.
*paikat pehmentyneet ja auki väljästi sormelle - 2cm ! ! 
 ---> odotellaan että synnytys käynnistyy spontaanisti.
Lääkäri teki sisätutkimuksen ronkisti ja pyysi, että saak opiskelijakin tehdä; voi edes auttaa synnytyksen käynnistymistä. Suostuin .
*Sykkeet veteli 150-167

Sanoi, että lähtö voi tulla jo ensi yönä.
 
Huhheijaa Jenni90, aattele jos tosissaankin olisit eka listoilla!!?

Meillä myös takana käynti äitiyspolilla. Kaikki ok, ja vauva mahtuu hyvin alakautta tulemaan ja painoarvio oli 3500g. Mitään ennustetta ei antanut tulemisesta vain uusi aika  4 päivää lasketunajan jälkeen. Sanoin heti, toivottavasti ei nähdä enää näissä merkeissä.Vauva pitää edelleen kiinni sukupuolisalaisuudestaan, ja kunnioittakaamme sitä. Tosin haluan pitääkin tiedon salassa, koska enää on niin vähän aikaa jäljellä, ja en halua jäädä JOS- tilaan kolmeksi viikoksi. Näillä mennään .
 
Jenni90 HUIIIIIII! Ja ihanaa, nyt vaan ne kaikki ässät kehiin niin sun synnytys voi vaikka käynnistyä. Mua jänskättää! :)
 
Meilläkin oli synnytystapa-arvio ja neuvolakäynti viime torstaina eli 16. päivä. Ei ollu lantion kuvausta eikä ultraa, pelkkä sisätutkimus siis vaan. Kuulemma hyvänkokonen lantio että mahtuu tulemaan ja kun yritin vauvan kokoa udella niin lääkäri sanoi vaan että käsituntumalla tuntuu ihan normaalikokoselta.. Ittestä taas tuntuu että siellä on jättiläinen ku on niin ylhäällä rinnan alla mut toivotaan että oma tuntemus osoittautuu vääräksi..

Muutenkin tuntuu että meidän neuvolassa ei olla niin tarkkoja mistään. Proteiinit oli pissassa +- ja siitä vaan mainitsi että näin on eikä siitä sen enempää. Tai kyseli että onko ollu päänsärkyä eikä mulla oo ollu. Turvotusta ei oo katottu/kyselty kertaakaan eikä merkattu mihinkään ylös vaikka sitähän on ollu jo ainakin kuukauden verran.. Jalat on ku mitkäki makkarat.

Paikat oli niinku lääkäri itte sanos "ehkä sormelle auki ja pehmentyny, kohdunkaula lyhentyny kahteen senttiin". Mitään arviota koska saattais asukki maailmaan haluta en kuitenkaan saanu. Siis edes että voiko odottaa että tulee ennen laskettua tai suunnilleen sillon vai voiko jopa mennä sen kaks viikkoa yli.. No, eipä tässä odotellessa mikään muu hätä oo kun olo on hyvä mut vähän vaan kärsimätön rupeen olemaan.. :)
 
Tsemppiä Jenni!! Muistanko ihan väärin (en jaksa lukea testejä taaksepäin), että vielä hetki sitten sun paikat oli ihan normaalit?? Nopeasti siis edistys tapahtuu :)

Mä en tajua, miksi osalle tehdään tarkastus ronskisti, jos auttais synnytyksen käynnistymistä ja mulle hoetaan kokoajan, että en kauheesti ronki ettei mene mitään pöpöjä...outoa!
 
Muistat ihan oikein Justiina! 
rv 35 viikolla oli paikat täysin kiinteet ja kiinni !


Se on nyt vaan paittojen heiluttelua ja siivoamista ; siitä on meidän päivät nyt tehty

Koko ajan on nyt tullut suppareita . . . 
ei kipeitä ; mutta tuntuu kuitenkin . . 
 

Täälläkin nyt viimeinen neuvolalääkäri takana.

rv 35+0,  kohdunsuu erittäin pehmeä, n. 2cm, ulkosuu sormelle auki.

Vauvan pää tuntuu sormin, ja on kuulemma erittäin alhaalla! Lääkäri anoi olevan harvinaista, että tässä vaiheessa on niin alhaalla..

Ja sanoi että en varmaan tänään synnytä, mutta kehotti välttämään rasitusta, ja harkitsemaan vakavissani juhannusreissun jätttämistä väliin!!  turvallisilla viikoilla ollaan, mutta kuulemma hyvä jos jonkun aikaa vielä pysyisi masussa..

apua, oon ihan järkyttynyt, en oo valmis vielä!! :O

Ja odotin että että mitäään ei olisi vielä tapahtunut, ja että lääkäri olisi sanonut että juu ei hätää, voit lähteä reissuun...


 
Iiv11, täällä melko samanlainen neuvolareissu takana.. Lääkäri oli ihan tyhmä mun mielestä ja ei kertonut mulle mitään.. Neuvolasta lähtiessä autossa luin neuvolakortista, että millä mallilla asiat on. :/ Täällä vissiinki paikat kiinni ja ei oo laskeutunut ja tuntuu ettei koko vauva taida etes syntyä.. Jäi niin tympääntynyt olo lääkäristä, että! En saanut mitään irti koko käynnistä.. Kohdunsuutakin se sai ettiä vaikka kuin kauan ja sitten se sanoi, että pidetään pieni tauko jos haluat.. Mm, iha niinku haluaisin siellä puolialastomana ilman housuja alkaa piteleen jotain taukoja?! Arrrggh... Tää ois ehkä kuulunu sinne valitusketjuun, sorry!
 
Katskutti; toivotaan kuitenkin että vauva pysyy sielä  vielä 2 viikoa masussa. Ei olisi keskonen.
37 viikolla olisi täysiaikainen ja valmis tähän maailmaaan. <3
Tsemppiä ja voimia <3
 
Takaisin
Top