neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pisces
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse asun Salossa ja täällä ensimmäinen lääkärikäynti on tuossa samoihin aikoihin NP-ultran kanssa, minulla 21.9. En tiedä montako kaikkiaan, ei ole tullut kysyttyä.
Ultrassa oltiin silloin maanantaina. Lääkäri siellä sanoi että saattaa tulla tässä jossain välissä tosi kivulias pari päivää kun se keltarauhanen tuolta munasarjasta puhkeaa. Siinä oli jokin verirakkula ja vuotaa sitten kuulema pikkaisen puhjetessaan vatsaonteloon. Äkkiisempi kirurgi siinä vaiheessa saattaa kuulemma leikkasta umpparin turhanpäiten. Niin että kipuja odotellessa....
Tänään kävin taas neuvolassa kun varasin edellisviikolla sen sydänäänien kuuntelun, enkä muistanut peruuttaa. No kuuluihan sieltä ohut ääni [:)] Kyllä Papu siellä varmasti on! Paino otettiin taas, enkä yhtän ihmettele, sitä kun on ihan liikaa. Sen verran hyvä uutinen kuitenkin ettei yhtään ollut tullut lisää, siis aivan sama kuin viimeksi.

Dodih! Nyt on ensimmäinen neuvola takana... Neuvolan kone on aivan typerä, automaattisesti laittaa että kaikkien kk-kierto olis sen 28 päivää ja laskee sen mukaan lasketun ajan. Mulla kun on viimeisen vuoden ollu 25 päivää kierto. No, sen mukaan mun LA olis 2.5.2011 [:-] Mut en aio kyllä siirtyä toukokuisiin odottajiin, koska varmempi aika on se 29.4. Että niin!! Ja sit siellä oli joku ensimmäistä päivää oleva sijainen eikä se sit tienny mitää mun taustoista. Jouduin itse selittämään sille että kun mulla on ollu kohdunulkopuolinen, missä on poistettu toinen munanjohdin, että kunta kustantaa äitiyspolilla varhaisultran. Sit se oli vaan että "aijaa, okei. Käynpä hakemassa jonkun toisen tähän joka tietää noista asioista"... Onneks siis ite sanoin tosta käytännöstä! Se ei ois laittanu mua muuten ollenkaan varhaisultraan [:@][:@] Ja se toinen tätyli viel neuvo sitä sijaista että laittaa siihen lähetteeseen että on kiirellinen.

No, sieltä siis tulee varmaan ens viikolle ultraan aika. Sit onkin jo kahen viikon päästä neuvola-lääkäri, missä katotaan kans ultralla [:D][:D][:D] Mut seuraava neuvola on vasta ku oon viikoilla 16 [:-] Ja mä osallistun niihin seulontatutkimuksiin.. Aattelin ottaa kaikki vastaan mitä ilmatteeks tarjotaan [:)] Ei siitä mitään haittaakaan ole [:D]

Verenpaineet ja hemoglobiinit oli kaik kunnossa!! [:D]

Eve & Mini 6+6

Miten taitava pitää olla, että onnistuu eksymään pienen maalaiskunnan terveyskeskukseen? [:D][:D][:D]

Sellasessa sokkelossa menee kyllä kaikki suuntavaistot sekaisin. Lopulta löysin ulos, mut en tiennyt, mihin päin pitää lähteä kävelemään, et pääsee takaisin parkkipaikalle.. Sanomattakin on kai selvää, että en ollu ennen tätä raskautta käynyt koko laitoksessa kertaakaan. En edes tiennyt, missä se on :)
Mut tosiaan verinäytteitä imivät neljä putkiloa ja tulokset kuulee sitten ens viikon lääkärikäynnillä.

Plussaa oli ehdottomasti se, että olin varannut ajan ja pääsin sisälle täsmälleen oikeaan aikaan. Ihan luksusta. Turussa muistan joskus istuneeni helposti tunnin odotushuoneessa, vaikka olisi ollut aika varattuna. Kyllä maalla asuminen vaan on niin ihanaa [:D]

sista81: Et ole ainut ketä on eksynyt terveyskeskuksessa. Mä kävin kanssa verikokeissa tossa oman "kylän" laitoksessa ja sit piti vielä mennä pissimään lopuksi purkkiin. Neuvottiin kyllä et mistä luukusta pistän sen purkin jnejne, mut ei sit ketään vaivautunut kertoon, että mistä pääsen ulos sieltä.. Palloilin vähän tyhmännäköisenä siellä ja heti ku näin oven mikä johtaa ulos, ni äkkiä siittä. Sit pihalla piti vähän ihmetellä, et joo, mistäs sitä tultiinkaan ulos ja missähän auto on [:D]
Eilen kävin toista kertaa siellä verikokeissa ja pikkasen jännitti, että eksynkö taas [:D][:D]

Multa kyl otettiin vaan 3 putkiloa verta

Ensimmäinen neuvolakäynti takana ja kaikki kunnossa!
Kätilö oli aivan loistava ja antoi paljon tietoa esitteiden ja kertomusten muodossa.

21.9 meen verikokeeseen ja pissakokeeseen. Seuraava käynti 13.10
jolloin lääkäri kuuntelee sydänääniä. Sitten samalla
viikolla (12+) mennään sairaalaan "np-ultraan" eli osallistutaan
vain kasvunseurantaan.. ei anneta niiden mittailla turvotuksia :D
Kätilö sanoi, että tälläinen käytäntö hyvinkin yleinen.

Nyt on kortti kassissa ja homma saatu tältäkin osin "käyntiin"!

Hyviä vointeja! :)

Hei!

Ensimmäinen neuvola takana ja kaikki ok. Veri- ja pissakokeiden tulokset saa tietty vasta myöhemmin. La neuvolan koneen mukaan päivää aiemmin, eli 11.4, mutta muutan tänne sit vasta kun ensi viikon perjantaina käydään ultrassa...saattaa siirtyä myöhemmäksikin tuo laskettu aika. Tuossa ylim. ultrassahan "tyyppi" oli muutaman päivän menkoista laskettua pienempi.

nyt on ihan pakko kysästä, että miten noissa allekirjoituksissa menee oikein noi päivät, että montako ois vielä odotusta jälellä, ku siis mulla on vielä yli 200 ja esim hippu76:lla tossa 190 ja risat..hmm

Tänään oli meilläkin eka neuvola. Purkkiin pissasin ja verta otettiin, eikä tullu edes paha olo (lievä neulakammo). Käytiin vaan vanhat neuvolatiedot läpi, en edes mitään kotiinviemistä saanu kun kaikki paperit, vihot ja dvdt on vielä tallessa. Äitiyskortin tietenki sain. Parasta oli että sydänäänet kuulu! Siellä siis ON joku. 21.10 on seuraava ja samalla eka lääkäri, mutta siinä välissä on onneksi ultra.
Tänään en ole edes oksentanu kertaakaan. Viikonlopun olin kipeenä ja laatta lensi jatkuvasti. Täytyy toivoo että pahoinvonti on kokonaan nyt ohi.

Vointeja kaikille!

Eilen eka neuvolakäynti. Haastattelun ja pissanäytteen antamisen jälkeen käytiin onnettoman ultralaitteen äärellä katsastamassa pientä "Aulista", joka oli kasvanu yksityisellä tehtyyn ultraan verrattuna mojovasti, mittaa on nyt 1,7 cm! [:)]  Lukemista tuli paljon mukaan, samoin lähete labraan ja kätilö aiko lähettää lähetteen np-ultraa varten keskussairaalaan. Siihen tullee aika meijän häämatkan jälkeen eli rv 13:lle.

Hyvät fiilikset [:D]

Huomenna olis eka neuvolakäynti. Saa nähdä, joudun käymään pissalla niin usein että aamulla voi tehdä tiukkaa olla kolme tuntia pissaamatta, aika klo8:30...[8|] Ehkä laitan kellon aamuyölle soimaan.
Tietyllä tavalla jännittää, toisaalta ei jännitä. Pelkään, ettei tuolla mahassa olekaan "ketään kotona"... Toivon että neuvolakäynnin jälkeen asia jotenkin konkretisoituu. Varhaisultrassa en ole käynyt. Mutta mennessä näkee [;)]

Vielä enemmän tulen jännittämään ensimmäistä ultraa, jota on tasan RV12+0. Ikäni puolesta kuulunen jo riskiryhmään.

Tulikin tänään pieni ylläri, kun menin ekalle lääkärikäynnille. Aiemmin terveydenhoitaja oli mulle sanonut, että meidän käpykylässä ei kukaan osaa käyttää ultrauslaitetta, joten eka ultra olisi vasta TYKSissä (parin viikon päästä).

Noh, lääkäri sitten teki ekana gynekologisen tutkimuksen ja otti sen jälkeen esille dopplerin sydänäänten kuunteluun. Mä en mitään sydänääniä siitä kyllä kuullut, mutta lääkäri sanoi kuulevansa.. Dopplerin jälkeen se vielä katsoi ultraäänelläkin. Kyllä siellä sellainen vaalea sentin mittainen möykky näkyi ruudulla ja kuulemma näkyi sydämen lyönnitkin.

Mulla oli jotenkin vaikeuksia hahmottaa siinä ruudulla mitään. Lääkäri sanoikin sitte, että laite on aika huono ja hän on aika huono sen käyttäjä [:D] Pääasia kuitenkin tuli selväksi eli masuasukki on ihan oikeassa paikassa ja sydänkin lyö iloisesti.

Laskettu aika on kuulemma noin viikon sisällä arviosta (neuvolan mukaan siis 9.4., joka näin suomen kielen opiskelijalle sopivasti sattuu olemaan suomen kielen päivä [:)]) Mitään tarkkaa mittaa sillä laitteella ei kuulemma oikein saanut.

Sillä hetkellä ei tullut oikein mitään vau-fiilistä, mutta kyllä näin jälkikäteen tuntuu aika hienolta [:)] Ainakin on rennompi fiilis mennä sinne TYKSiin sitten parin viikon päästä.

Eka neuvolakäynti takana! Mielenkiinnolla odotin että millanen "täti" sielä mua odottelee...
Voin sanoa ettei paremmin olisi voinut käydä - NIIN mukava, rauhallinen, maalaisjärki matkassa oleva neuvolaterkkari mulla ettei tosikaan [:)] Ihanaa!

Sydänäänet saatiin kuulumaan dopplerilla, päälle 170 pieni sydämen alku siellä nakutti. Jännä fiilis, ja itseasiassa mulle hyvin tärkeä koska tulokkaan olemassa olo jotenkin nyt konkretisoituu paremmin.
Parin viikon päästä sitten eka ultra ja samalla päästään jo toiselle kolmannekselle massua kasvattamaan.

Ai niin, painoa on tullut jokunen kilo (3) - mutta johtunee enimmäkseen siitä että lopetin samantien tupakoinnin kun plussasin. Myönnän mussuttavani, herkuttelen ja todennäköisesti samat kilot olis tullu ilman raskauttakin  Nyt tsempattava pupeltamisen kanssa etten muistuta pian valasta. Lähtötilanne onneksi hoikanlainen, joten pienellä itsekurilla tämä tästä...

Hei!

Ja vihdoinkin se kauan odotettu eka neuvola käytynä. Kaikki oli niinku pitikin, saa huokaista...
Katottiin ultralla, pikkumöhkö oli oikeassa paikassa ja sykekin siellä näkyi. Sitte se pakollinen
paperisota ja kuponkien täyttely, puolitoista tuntia meni.

Onneksi oli sama nlatäti kun ekankin kanssa ja se vieläpä muisti meikäläisen, ei tarvinnu ihan koko
elämänkertaansa uudelleen selostaa.

Mutta nyt on solahdettu järjestelmän syövereihin, ens viikolla eka lääkäri ja sitte n. kolmen viikon
päästä np-ultra. Sitä odotellessa...

Hauskaa illan (ja odotuksen) jatkoa!!

Neuvolalääkäri käytynä, kaikki hyvin.
Sydän äänet saatiin kuulumaan hyvinkin - sikiö ei vain malttanut olla paikoillaan vaan liikkui koko ajan että aina hetkellisesti kuuli sydän äänet kunnolla [:)]
Mulla oli paino tippunut, mutta vielä ei aihetta kuulemma huoleen.
hb oli laskenut, että sitä nyt seuraillaan alanko rautatabletteja syömään.
Huomenna näkeekin pikkuisen np-ultrassa [;)]

Sokerirasitustestin tulokset saatu [:)] Ei mitään hätää! Paastoarvo 5.2, 1h 6.7 ja 2h 5.9. Terkka sanoi että kertoo hyvästä ruokavaliosta [;)] Vastasin että siitä nyt en olis aina niin varma, mutta hyvä näin.

Pisces:
ei. HUSin alueella kriteerit ovat nämä

* raskauden alkupaino BMI yli 25
* yli 25-vuotias ensisynnyttäjä
* jos edellinen lapsi on ollut yli 4,5kg
* jos perheessä on diabetestä

Sitä aika tarkkaan syynätään, mikä on hyväkin, sillä raskausdiabeteksestä ei oikeastaan ole mitään oireita, mutta voi hoitamattomana aiheuttaa todellisia ongelmia etenkin äidille.

Siihen voi kyllä päästä myös pyytämällä, jos jostain syystä epäilyttää asia omalla kohdalla.

Itse en tällä kertaa tarvitse mennä - esikoista odottaessa kriteerinä oli tuo "yli 25-vuotias ensisynnyttäjä", mutta kun esikoinen painoi 3,6kg, niin ei oo mitään riskiä sinällään.

Tää tosiaan vaihtelee, että kuka ja miksi kutsutaan ja missä vaiheessa raskautta (sillon puolessa välissä kävin). Itä-Suomessa asuva kaverini taas ei saanut kutsua, vaikka samassa tilanteessa oltiin.

Ei sunkaan, vain me ylipainoiset ja jos on yli 40 vuotias [8|] Tosin näin entisen työkaverini joka nykyisin on sairaalan labrassa töissä lähtiessäni ja hän meinasi että taitaa nykyisin olla enempi sääntö kuin poikkeus nuihin joutuminen/pääseminen. Muuten kun itseä askarrutti ne raja-arvot ja "mokasinkin" tuolla toisella palstalla, niin tiedoksenne nuo raja-arvot. Raskausdiabeteksen raja-arvot on eri kuin "normaali oloissa" eli paastoarvo 5.3 tai alle, ensimmäisen tunnin arvo 10.0 tai alle ja toisen tunnin jälkeen 8.6 tai alle.

Pikkuenkelin ja Auliksen neuvolakuulumisia:

TUTUMM, TUTUMM, TUTUMM... eli kuulin ensimmäisen kerran meidän vaavin sydänäänet ja kyynelhän siinä nousi silmäkulmaan... oli se niin herkistävä tunne... [:)]
Verenpainetta pitää mittailla kotona kerran viikossa, on tuo alapaine ollu vähän koholla [:-].

NP-ultraan sit häämatkan jälkeen 13.10., veriseula on siis jo otettuna.

Tänään alkoi sitten rv nr 17! Ihanaa [:)] Aamulla oli neuvolakäynti ja kaikki hyvin. Olin oikein laittanut listalle kyssärit valmiiksi ja sain ihan ok vastauksetkin suurimpaan osaan. Joulu menee uusiksi kun ei oikein ole suositeltavaa enää lasketella silloin... Hemppa on vähän turhan korkea 150, mutta millä sitä muka voi laskeakaan? Nyt ei saa verta luovuttaa, tosin siihen en ole koskaan ennenkään kyennyt.... Verenpaineet oli matalammalla kuin viimeksi mutta aina ne tuolla on koholla. Sykekin huitelee ihan svääreissä kun 90 ja tavallisesti siis nytkin kotona siellä 60 paikkeilla. Ei sille vaan mitään voi että mua hermostuttaa aina.

Takaisin