Neuvolakuulumiset

Ninnuli87, meillä on mittaa 55,78 ja se vastas 12+1. Uskoisin että tuo päivän heitto pitää paikkaansa. Enemmänkin lähtisin kyseenalaistamaan tuota vko20 mittausta 49,2... olisko se ollut sittenkin joku muu mitta? :)

Tuo viikon 20 mittaus ei varmaan olekaan pää-perämitta, vaan jonkun reisiluun tms. mitta. Minulla siis kun nyt ekassa ultrassa raskauden todettiinkin olevan 1 kk pidemmällä kuin luultiin, niin totesi, ettei enää pää-perämittaa saada ja mittaili sitten kaikkea muuta.
 
Minulla on ultrattu vain vatsan päältä. Ekassa raskaudessa ekassa ultrassa pyydettiin kyllä ottamaan housut jo heti pois siltä varalta, että jouduttaisiin ultraamaan sisäkautta, mutta onnistui sitten hyvin mahan päältä. Ja kyllä se ukko on ollut niissä aina mukana. Olihan tuo synnytyksessäkin.
 
Nt-ultrassa käyty. Pienellä kaikki hyvin. :) Laskettu siirtyi 15.3 tällä tietoa eli nyt 12+4. Virtauksissa toisella puolella vähän jotain häikkää (viime raskaudessa tosiaan se raskausmyrkytys), niin mulla alkaa primaspan 50mg kerran päivässä. Kontrolliultra kuukauden päästä, niin katsotaan kasvaako normaalisti ja mikä tilanne eli 1.10 uudestaan. Niskaturvotus suurimmalla mittauksella 1.9 ja riskiluvut lääkäri laskee tänään, kun ehtii ja soittaa, jos niissä jotain. Sanoi kuitenkin, että hyvältä näyttää. :) Muistutteli mittaamaan verenpaineita ja jos tulee mitään poikkeavaa tai huolestuttavaa, niin synnytyspäivystykseen tutkittavaksi.
 
Kannattaa tosiaan unohtaa ne ujostelut, nää ultraamiset on kuitenkin vielä pientä siihen synnyttämiseen nähden. Tuota synnyttämistä itse mietin ekan kohdalla mutta kun on siinä kipujen kanssa niin ei paljon miehen katselu tai naku alapää jaksa kiinnostaa

Meillä viikon 12 ultraamiset tehtiin vatsan päältä rakko täynnä. Kyllä se vauva siellä vatsassa on vaan hätkähdyttävä näky, vaikkei eka kerta ollutkaan
 
Täällä kans kaikki oli oikein hyvin :Heartred Pää-peppu mitta 4,9 cm,niskaturvotus oli 1mm,laskettu aika siirty 21.3 eli viikkoo aiempi kun neuvolan laskujen mukaan.Syke oli hyvä,samoin liikkeet.Siinä tullu vanhempiinsa että kuvata ei ois saanu millään,3D kuvaa ei saatu otettua kun kaveri käänty ja painu syvemmälle :'D
 
juu ei sitä ultraamista kannata ressata :) siis että kuka näkee ja mitä. Itse kyllä ekasta hermoilin kaikkea mihin piti mennä ja missä saattaisi olla mies lääkäri (en tiedä miksi) synnyttämäänkin menin sillä asenteella että sinne mun huoneeseenhan ei sitten ainutkaan vieras mies tule! no, ekaksi aulassa tuli nuori mies vastaan tervehtien "Moi mä oon Tuomas ja sun kätilö" just mies nipisti mua et pysyisin hiljaa. Kalvot ku oli puhkaistu ja lääkäri tuli niin olishan mun siinä vaiheessa jo pitäny arvata että tämäkin omaa munat ja nimen Matias.. siinä vaiheessa teki mieli jo huutaa että jos siellä vielä joku mies on niin tänne vaan ku makaan lettu leviänä (en siis ehtinyt) ja sieltähän saapui sitten vielä mies puolinen anestesialääkäri tervehtimään... :) empä ole tämän jälkeen enää miettinyt että ketä mun alapään näkee kunhan on siis ammattilainen tai oma mies :wink
 
Samaa mieltä, ettei tällaisessa ikivanhassa ja maailman luonnollisimmassa asiassa kannata turhia stressailla. Mutta itseäni kyllä hieman kummastuttaa sellaiset miehet, jotka hakeutuvat tuolle alalle, jossa vieraiden naisten toosia tujottavat päivät pitkät. Tietty ne on ammattilaisia, eikä ajattele asiaa sillä tavalla, mutta silti...
 
Ne näkee niin monia tuhansia(ja siis lääkärithän hoitaa muitakin kuin synnytyksiä, esim naisten syövät, vanhusten alapäävaivat ja kaikki on niiden hommaa, että eipä ole aina nuorta ja nättiä ja edes hygieniasta huolehtinutta tarjolla...) että kyllä se aika työstä menee, enemmän ihmettelen miten niitä jaksaa enää makuuhuoneessa kiinnostaa ollenkaan... mut ilmeisesti monilla alalle hakeutuvilla on sama syy sukupuolesta riippumatta, että se työn palkitsevuus on ihan omaa luokkaansa kun saa nähdä ja auttaa uuden elämän syntymistä, kuulla niitä ensirääkäisyjä yms, niin kyllä siinä hyvä mieli tulee.
 
Pakko sanoa tähän väliin että tosiaan työ on työtä. Itse oon naistentauteihin suunnannut sh ja jatkan kätilöksi. On nähty jos vaikka mitä eikä sitä ajattele enää sukupuolielimenä kun se on työtä. Itse töissä pyysin gynekologin ultraamaan eikä haitannut koska tekee sitä joka päivä.
 
Tänään (rv17+2) käyty toisen kerran neuvolassa. Verenpaine 128/74, virtsa puhdas, painoa tullut +4 kg lähtöpainoon ja sikiön syke +140. Kuuntelun aikana veijari rupesi vähän riehumaan ja saatiin sitten kuunnella myös muutama potkusarja, mitkä myös tunsin. BMI mulla alkupainosta 25 ja ikää siis nyt 34, joten niiden puolesta olisi tullut passitus sokerirasitukseen. Terkkari kuitenkin totesi, että minulla painossa runsaasti lihasta ja kun ei edeltävässäkään raskaudessa tehdyssä sokerirasituksessa ollut moitittavaa, eikä sukurasitteita sen puolesta, niin ei tarvitse mennä. Jee! Tosin totesi, että jos nyt rupean paisumaan kuin pullataikina, niin katsotaan sitten uudelleen. :)
 
Vihdoin eka ultra takana!! Oli jo pari unetonta yötä kun stressasin onko kaikki hyvin... ja hyvinhän kaikki oli!!! Sellainen pieni sätkynukke, liikkui niin paljon että kun tuosta kasvaa niin voi olla melkoiset potkut odotettavissa jos sama meno jatkuu :Heartred Vastasi viikkoja 12+1 eli LA pysyi samana, eikä ollut niskaturvotustakaan :)
Nyt voi keskittyä odottamiseen stressaamisen sijasta :)
 
Mulla oli tänään toinen neuvola (rv 12+4) ja kaikki oli muuten kohdillaan mut ei saanu sydänääniä kuulumaan. Itseä lohduttaa se että viikko sitten näkyi ultrassa kaiken olevan kunnossa ja mitään outoja tuntemuksia itsellä ei tässä välissä ole ollut. Plus laite oli lähes antiikkinen ja sanoi ettei sillä vielä näin aikaisin kuulu helposti, joten ensi viikon maanantaina uusinta kuuntelu
 
Tänään eka ultra takana, ja rv:t muuttui 13+3:sta 11+4:ään :D Tosin oli tämä vähän odotettuakin, kun mulla on niin epäsäännöllinen kierto ollut, ettei sen perusteella voinut laskea kunnolla. Kahden viikon päästä sitten uudestaan. Tyyppi oli onneksi terveen olonen, heilu ja pui nyrkkiä. :) Isukilla oli naama ku naantalin aurinko siinä ruutua tuijotellessa, se on jopa enempi innoissaan kuin minä. Mulla on vieläkin vähän vaiheessa ees koko vauvan olemassaolon tajuaminen. Nyt on sentään kuvia millä itelleen todistella.
 
Mä en ymmärrä mitä vikaa on miehen uravalinnassa jos haluaa synnytyslääkäriksi/gynekologiksi erikoistua. Siinä ei todellakaan ole kyse alapäiden tirkistelystä. Itsellä vain hyvää kokemusta miespuolisista alapäätohtoreista, ovat mielestäni hellempiä ja huomioivempia.

Oma luottogyne, sen voin paljastaa: käyn stadissa Femedassa Professori Kari Teramolla, joka siis jo eläkeiässä mutta jatkaa muutaman kerran viikossa uraansa yksityisellä koska on intohimoinen tietopankki ja edelleen ajanhermolla sekä selkeästi haluaa auttaa ihmisiä. Tämä professori/synnytystautien erikoislääkäri ja mitä kaikkea vielä, on aikoinaan toiminut mm.Naistenklinikan johtavana ylilääkärinä vuosikymmeniä. Ei todellakaan mikään pervo vaan huippuosaava ammattilainen jolta olen saanut tietoa enemmän kuin tarpeeksi. Kaikenlisäksi vastaanotto maksut eivät edes päätä huimaa, ei tee sius rahankaan takia.

Tuosta nt ultrasta proffa sanoi että Aina pitäisi ottaa sisäkautta, vatsanpeitteiden päältä ei saa tarpeeksi tarkkoja lukemia esim.niskaturvotuksesta. Hän näytti minulle päältä+sisältä ultrauksen että itsekin näen eron. Sanoi että jossain paikoissa silti edelleen katsotaan vatsanpäältä vaikka nykytietojen mukaan ei ole tarpeeksi tarkkaa.
 
jeps, samaa sanoi mua ultrannut erikoislääkäri, halusi katsoa varmuuden vuoksi molemmilla. Hänellä tiedän olevan paljon mieskollegoita ja -alaisia. Viime raskaudessa mua kerran ultrasi nuori mieslääkäri, enkä pitänyt toimitusta mitenkään poikkeavana, että en siis ihan ilman kokemusta jeesustele täällä vaikka pääasiassa sattunutkin omalle kohdalle naislääkäreitä.
 
Miesgynet on kyllä parhaita :) Ainoot karmeet gyne kokemukset on naisten käsittelystä..
Oman miehen ammatin valinnaks en kuitenkaan hyväksyis :grin
 
Joo, se vois olla vaikea kuvitella Satsa :grin
Tosin en vois kuvitella oman miehen olevan mikään lääkäri LOL.. tunnen monta lääkäri ihmistä ja ne on oikeasti kutsumusammatissaan kaikki. Omanlaisiaan tyyppejä vaikkakin mukavia kaikinpuolin :wink
 
Takaisin
Top