Neuvolakuulumiset

Meilläkin onnellisesti eka ultra takana jo kaksi viikkoa sitten, mutta ei vaan ole löytynyt aikaa ja jaksamista tulla tänne kirjoittelemaan. Me ei noihin seulontoihin tällä kertaa lähdetty, joten meillä ei tuota turvotusta mitattu, mutta luulen, että kätilö sen kuitenkin silmämääräisesti katsoi. Meilläkin pää-perämitta antoi vähän enemmän viikkoja, kuin mitä kierron mukaan on, mutta täällä ei laskettua aikaa lähdetä muuttamaan, jos heittoa on alle viisi päivää. Ilmeisesti rakenneultrassa olisi sitten tarkoitus katsoa vähän tarkemmin. Ihana oli kyllä nähdä pienokainen ja kuulla, että kaikki on kunnossa! :Heartred Kovasti kätilö ihmetteli sitä, miten samankokoisina meidän edelliset lapset on syntyneet, kun painoeroa noiden kahden pötkylän välillä oli vain 5 grammaa! :grin Muistan, kuinka toisen heti synnyttyä sanoin, että on pakosti pienempi kuin isoveljensä ja niinhän hän olikin (sentin lyhyempi ja tuon 5 grammaa kevyempi)!
 
Sain kuin sainkin meidän np-ultran käynnistä lappuset (kiitos äitini, joka luvallani ne tulosti). Niskaturvotusta vain 0,1 mm, eli siksi kätilökin sanoi, ettei ole. Kiva saada ihan kirjallisenakin noita tietoja :)
 
Ensimmäinen ultra tänään takana, oli aika jännä kokemus. Kovasti sikiö liikkui ja heilutteli raajoja, kätilön mukaan oikein vilkas kaveri. Lapsivettä on hyvin ja mittausten sekä tarkastelujen mukaan kaikki muukin on hyvin. Ultran mukaan vauva syntyy maaliskuun lopussa :HeartredKovasti sikiö olisi tykännyt olla pää alaspäin, mutta kätilö sai lukuisten heiluttelujen jälkeen sikiön kääntymään selälleen, että mittaukset saatiin paremmin suoritettua. Nyt on oikein mukava olo, kun kätilökin useaan otteeseen mainitsi kaiken olevan hienolla mallilla.:dance018
 
Toinen neuvola takana : ) Hemoglobiini oli viime kerrasta noussut 125-sta 130 :D Jännää.. Yleensä kun hb laskis raskaana. Syke löytyi ja paljon pienokainen liikkui ❤ mukava reissu takana. Seuraava neuvola onkin vasta 31.10, sitä ennen 16.10 rakenneultraan. Voihvoi odottavan aika on pitkä :D nyt rv 16+3
 
Torstaina on taas neuvola-aika. Käski viimeksi ottaa miehen mukaan, niin otetaan sitten :D ei ole mies ollut vielä kertaakaan mukana, niin kai sitä pitää käydä näyttämässä minkälainen rähjäke se isukki on :laughing002
 
Eilen tuli käytyä lääkärineuvolassa. Mulla oli kans hb noussu, oli nyt 134. Verenpaineetkin oli vähän ylempänä, kuin viimeksi, mutta eipä noi vieläkään pilviä hipoile, kun oli 111/70... Eipähän pitäis niin helposti kuitenkaan pyörryttää. :p Painoa on tullu ihan hullusti lisää, mutta just sunnuntaina mässyttiin pitsaa ja karkkia, niin eipä tuo kai ihmekään ollu. Toivotaan, että seuraavassa ois vähän maltillisempaa tuo viikoittainen painonnousu... :rolleyes:

Minä jätin tältä kerralta miehen ja pojat ihan suosiolla kotiin, mutta seuraavalla kerralla ainakin pojat on sitten varmaan mukana, ja mies tulee ehdottomasti rakenneultraan mukaan. Ei kyllä pystyis yksin menemään! :grin

Jotenkin semmoinen fiilis, että tosi harvaan noita käyntejä on, kun seuraavana on edessä mullakin rakenneultra marraskuun alussa, ja siitä parin viikon päästä on sitten seuraava käynti terkalle. Mutta sitten loppua kohtihan ne käynnit tihenee... :)
 
Nii'i, mulla ekalääkäri neuvola vasta siin Rv 27 aikona.. Tuntuu niin pitkältä noh en kai sitä lääkäri käyntiä tarvikkaan jos ei mtn oireita.. Oisin kyl tykännyt jos olis ollut aikasemmin lääkäri käynti kun niin paljon huolia noista mun vastakivuista. Ne kyl taitaaki ihan kasvukipuja olla.
Ainii ja mun paino oli laskenut eka neuvolasta.

Rakenneultra odottaessa. Siihen vielä kolme viikkoa aikaa, ikuisuus..
Rv 17+1
 
Pitää muuten kehua tässä välissä meidän Lahden neuvolaa (tai ainakin omaa neuvolaani), neuvolan "täti" on kolmekymppinen, tosi mukava ja vastailee aina tekstiviesteihin, jos on jotain kysyttävää. Todella kätevää, mieluummin kysyn joitain asioita suoraan sieltä kuin alan googlettelemaan (vaikka teen sitä kyllä siitäkin huolimatta)!
 
Joo toihan olis mukavaa, että saa siltä omalta kysyä, etenki jos on joku monimutkaisempi asia jossa taustatieto potilaasta on välttämätöntä. Täällä päin on menny siihen että ajatkin varataan jostain keskuksesta, ja samaisesta keskuksesta voi kysyä neuvoa jos siltä tuntuu. No eipä tunnu kyllä, eihän sitä tiedä millainen täti ouhelimen päässä on. Toinen vaihtoehto on vielä huonompi, eli että pitäis lähettää sille omalle sähköpostia, mutta onpa aika turhaa, kun yleensähän asia on melko akuutti, eikä riitä jos vastaus tulee viikonlopun jälkeen parissa arkipäivässä... :S
 
BabyBlues, yhtä huono tilanne taitaa olla koko pääkaupunkiseudulla. Ei mitään toivettakaan yksilöllisestä asioinnista, mikä on mielestäni hyvin ikävää. :sad001 Minulla seuraava neuvola perjantaina, pitäisi olla sama täti kuin viime viikollakin.. sen näkee sitten. Eli ainoa mitä saa on nimellisesti "oma neuvolan täti", jonka pitäisi seurata raskautta koko ajan. Mutta tosiaan kaikki kyselyt ja varaukset keskuksen kautta eli ainakaan mulle ei ole annettu minkäänlaista mahdollisuutta ottaa "omaan" yhteyttä. Sama on hammasneuvolatkin, turha kuvitella saavansa heti apua, menee viikkojen päähän seuraava vapaa aika, jos pääsee jonon ohi! :wtf

Tämä on se huono puoli kun asuu ruuhkasuomessa, Vähän pelottaa millaista on itse synnytys, siksi tuo synnytyssairaala on vielä mietinnässä. Menisin niin mielelläni pieneen synnytyssairaalaan, mutta nehän kaikki on melkein lakkautettu ja loputkin vähän pienemmätkin ollaan muuttamassa suuriksi yksiköiksi tai ne on lakkautusuhan alla :angry4 Näin ensi synnyttäjänä ei ole kauhean kivaa miettiä saako edes parkkipaikkaa sairaalasta, jotta isäkin pääsisi mukaan synnytykseen ja vierailemaan yms. Meille kun tuo taksinkin tulo voi kestää puoli tuntia eli jos syöksysynnytys niin eipä sitä halua jäädä arpomaan tuleeko se taksi ajoissa vai ei. No tämä nyt meni vähän asian vierestä, mutta siis pikkusen harmittaa tämä nykyinen politiikka, jossa palveluja koko ajan vain heikennetään ja yksilöllisyys on vain haavetta.
 
Jos vain teillä on mahdollista, niin ottakaa käyttöön se sähköinen asiointi. Sitä kautta voi lähettää suoraan omalle terkkarille viestejä, yhteydenottopyyntöjä ja varata aikoja, eikä tarvitse aina sinne keskukseen soitella.
 
Nääh, mä en oikein tykkää näistä sähköisistä jutuista missään muodossa, en oo edes facebookissa. Pakolliset asiat koneella hoidan, ja niitähän riittää, mut en tykkää edes shoppailla netissä. Tää vau on ainoa nettipaikka jossa huvikseni käyn, kun ei ole just tällä hetkellä juuri ketään raskaana olevia tuttuja joiden kanssa seurailla tilannetta ihan livenä...
 
Mä olen kokenut sähköisen asioinnin myös käteväksi. Lisäksi pisteet ainakin Helsingissä toimivalle avoin neuvola -systeemille eli eri toimipisteissä vuoronumeroperiaattella toimivalle neuvolalle. Olen aina viikolla päässyt tarvittaessa neuvolan terveydenhoitajalle (en toki aina omalle) alle vartin odotusajalla.
 
Miten ootte saanut sen sähköisen asioinnin käyttöön ? Antaaks ne neuvolasta jonkun kaavaken mikä pitää täyttää ?
 
Joo täällä Hkissä kun henkilökuntakin vaihtuu neuvoloissa kohtuu usein. Tai ainakin meidän lähimmässä on vaihtunut. Oon ollut ainakin viidellä eri tyypillä, viimeisin oli ihan tosi hyvä tyyppi vihdoinkin mutta juuri kuulin että se vaihtanut muualle. Parin viikon päästä neuvolaan aika ja taas uus tyyppi, joka ei tunne mun historiaa. Taas pitää alottaa alusta...plaah..

Onko muilla muuten alkanut paino nouseen lähiaikoina? Oon syönyt normaalisti, hyvin vähän herkkuja+liikkunut, mutta yhtäkkiä paino hivuttautunut 2kg ylöspäin?! Nytkö se jo alkaa, eih! Vauvakaan ei paina vielä kuin sen 100g ja rv 15+1 :smiley-angry026
 
Minulla noussut aika tarkkaan 3 kg (nyt 14+1), mutta tästä 2 kg tapahtui käytännössä heti plussaamisen jälkeen ja on turvotusta. Enpä ole siis asiasta huolissani ollut.
 
Meillä on hyvä tilanne neuvolaterkkarin suhteen siinä mielessä, että on pysynyt samana esikoisen odotusajasta alkaen. Ja että on sellainen, kenen kanssa kemiat muutenkin pelaa.

Painoa mulle on tullut 5-6 kg, vaa´an lukemat vaihtelee vähän päivittäin. Täällä siis tänään rv 19+6 ja tuo paino on kertynyt jo viikko tai pari sitten. Nyt ei ole sen jälkeen vielä ollut mitään olennaista muutosta havaittavissa. Edelleenkään ylimääräistä ei ole kertynyt kuin mahaan ja rintoihin. Edestä/takaa ei raskautta huomaisi lainkaan, mutta kun sivuprofiili paljastuu, niin näkyy koko komea kumpu.

Katsotaan, jos saisin jossain välissä aikaiseksi laittaa tänne kuvan.
 
Normaaliahan nää nousut painossa on, en minä sillä..mutta jostain syystä nyt tunnen itseni valtavaksi kun tosiaan kolmas kierros ja nyt kyllä tuntuu että kaikki olis menny pers-reisiin ja kylkiin kun pojista paino nousi ihan samalla tavalla mutta näkyi lähinnä mahassa+tisseissä :smiley-angry016
Ehkä tää on tosiaan tyttö tai ehkä suurempi syy on kolmas raskaus ja se että kehon kudokset on jotain Ihan Muuta kuin kolme vuotta sitten :grin Silti ahristaa tää muutos...raskausaika ei oo mua varten..
 
Takaisin
Top