Neuvolakuulumiset

Mä olin tänään vasta ensimmäisellä neuvolakäynnillä eikä ikävä kyllä kuunneltu sydänääniä :sad001 Mutta muuten meni ihan kivasti, huomenna sitten varaan ajan ekaan ultraan ja ens viikolla menen verikokeisiin. Mutta sitä piti kysyä teiltä kokeneemmilta kun unohtui neuvolassa kysyä, että kun sain lähetteen noihin verikokeisiin ja siinä lapussa luetellaan vaan syfilis, hepatiitti-b ja HIV niin onko vielä erikseen jotkut labrat missä etsitään niitä poikkeavuuksia vai otetaanko ne tästä samasta näytteestä?
 
Mun mielestä ainakin mulla meni kaikki samasta, otti jonku 4 putkiloo verta:)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mustikka,jos meinaat niitä seulonta verikokeita niin meillä otetaan erikseen.Neuvolassa otettiin just noi hiv ym ja sairaalassa nt-ultran yhteydessä otetaan sitten seulontaa varten verikokeet.
 
Joo just noita seulonta verikokeita tarkoitan. Näköjään tuntuu olevan siis vähän eri käytäntöjä mutta saan varmaankin tänään myöhemmin asiaan selvyyden kun mun sisko on labrassa töissä ja lupasi katsoa mitä kaikkea mulle on määrätty otettavaksi :)
 
Meillä myös niin, että ekassa neuvolassa otetaa verikokeet ja niistä katsotaan vaan ne taudit, ja sitten nt-ultrassa multa ainakin kysyttiin, haluanko ne seulontaverikokeet, ja sitten menin ultrasta suoraan labraan :)
 
Meillä siis ekalla neuvolakerralla kysyttiin, että haluaako seulontaan vai ei ja kun halusin, niin sain lähete tehtiin saman tien. Siinä oli vain tarkasti määritelty se, että milloin labraan voi aikaisintaan mennä, koska ne pitää ottaa juuri oikeilla raskausviikoilla. Ja samalla sitten otettiin myös ne hivit yms. Ja nimenomaan myös painotettiin sitä, että seulontalabrat otettaisiin etukäteen eikä vasta ultran yhteydessä, koska sitten ne seulontojen tulokset on heti käytettävissä ultrattaessa ja tieto saatavissa heti.
 
Täälläkin verikoe seulaa varten otettiin samalla kun muut purnukat, koska oli jo 10.0 mikä on se aikaisin mahdollinen, myöhäisintä ajankohtaa en tiedä. Mä en keskeyttäisi jos tulisi tieto downista, mutta ajattelen sen niin että siihen ehtii sitten valmistautua ja asennoitua hyvän aikaa jos sen tietää etukäteen. Samoin kun haluan tietää sukupuolenkin, että voin tehdä etukäteen hankintoja, sisustaa yms ja kertoa isosiskolle, jotta myös hän voi paremmin kuvitella mielessään tulokkaan.
 
Riippuu näemmä paikasta nuo seulonta käytännöt. Minulta otettiin 10+4 verikokeet ja ne sisälsivät seulonnat sekä tautien tarkistukset. Ja juuri tänään nt-ultrassa selitettiin miten kuuluu seulonta ottaa alkuviikoilla tai ennen ultraa kuitenkin.

En ollut kovin riemuissani, kun turvotuksen kerrottiin olevan 1.5, mutta kuulemma se on ihan normaali, kun rajakin on 3. Ja tutkaillessani näitä luotettavia mammapalstoja, niin näytti useammallakin olevan yli 1 ja jopa yli 2, joten kai tuo sitten oikeasti on ok :D
 
Me käytiin tänään (rv 12+0) nt-ultrassa. Nyt sai sit sen varmistuksen, että siellä todella on pieni tyyppi kasvamassa; neuvolassa (yksi käynti ollu) ei oo kuunneltu sydänääniä ja välillä on ollut semmonen olo, että onkohan siellä ketään, toisaalta välillä olin aivan varma, että kohdussa kasvaa kaksoset.
Meillä tuo nt-turvotusluku tais olla 1,3, joka kuulemma täysin normaali ja kaikki muukin normaalia ja vauvalla kaikki hyvin ja kehittynyt kuten kuuluukin, kasvultaan vastaa rv 12+3, mutta ei siirtäny la: 12.3. aikaisemmaksi.

En kyllä osannut huolestua nt-turvotus lukemasta, kätilö oli sen verran hyväntuulinen ja kaikella olemuksellaan antoi ymmärtää, ettei vauvan kehittyneisyyden suhteen tarvitse huolehtia mistään.
Itkuhan siinä pöydällä tuli, vaikka paljoakaan kuvasta sikäli tajua, mutta pieni ihminen siellä hiljakseen liikuskeli ja sydämen syke näkyi lujana :Heartred
Miulta otettiin ultra nyt pelkästään vatsan päältä, esikoista odottaessa tehtiin tää ultra sekä päältä, että sisältä. Mites muilla?
 
Mulla ultrattiin vaan sisäkautta, niin kuin viimeksikin. Erot varmaan johtunee laitteista, vanhemmilla ei varmaan saa kunnon kuvaa vatsan päältä. Viimeksi kun käytiin varhaisultrassa niin lääkäri ultras vatsan päältä ja hyvin kaikki näkyi 6+5 nyt kun käytiin eri paikassa niin ultrattiin sisäkautta ja samaan aikaan ei näkynyt kunnolla vielä mitään paitsi että jotain siellä on. Laitteissa on varmaan siis suuriakin eroja.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Kiitos kaikille vastauksista liittyen seulontaverikokeisiin. Sain siskoni kautta tiedon, että mulla kaikki on määrätty otettavaksi kerralla eli ensi viikolla hoidan ne sitten kun tänään mulla on 10+0 :) Varasin ensimmäisen ultra-ajan ja sain sen vasta 15.9., jolloin mulla on 12+3. Kuulemma kovat ruuhkat ultraan tuolla Jorvissa niin sen takia en tota aiemmin pääse.
 
Mursutartar, lohduttavaa kuulla muillakin olevan turvotus yli yhden :) Muita tarkkoja tuloksia en tiedä, kun verikokeet vasta tänään laitettiin eteenpäin... Kai sieltä infoa tulee jos jokin on päin pyllyä.
Vahvana löi meidänkin pikkaraisen sydän, syke oli 165. Tuon perusteella typykkä matkalla ja mulla jotenkin on tyttö-olo (tai olen saanut salakavalasti istutettua moisen ajatuksen päähäni ;D ).
 
Mulle soitettiin eilen, että SPR:lle otettu testi oli mennyt pilalle kuljetuksessa... :mad:
Maanantaina labraan otattamaan uusi..
 
Voi ei Minja! Ei ole verikokeet mikään kiva asia... Kyllä sä kestät! :signs003 (mulla oli muuten viime kerta syvältä, kun neulaa poisotettaessa oli jäänyt imu päälle ja tuntui kuin olisi koko suoni tullut ulos)
 
Voi ei Minja! Ei ole verikokeet mikään kiva asia... Kyllä sä kestät! :signs003 (mulla oli muuten viime kerta syvältä, kun neulaa poisotettaessa oli jäänyt imu päälle ja tuntui kuin olisi koko suoni tullut ulos)


Eikös se veriputki oteta siitä neulaosasta irti ennen kuin neula otetaan suonesta? Ja ei siinä neulassa itsessään käsittääkseni mitään imua ole, vaan nimenomaan siinä alipaineisessa pullossa ja imu/alipaine on siinäkin mitoitettu niin, että se lakkaa, kun haluttu määrä verta on putkessa.
 
En tiedä tarkalleen mikä siinä oli tilanne, kun en ilkeä katsoa sitä toimenpidettä :D Tuntui vaan ihan törkeän pahalle se neulan irroittaminen ja se labratyyppi selitti imusta... Liekö hän itse sitten jotain sähläsi.. :P
 
No joo, en tosiaankaan nauti siitä että mua pistellään :/

Ei mua se itse synnytyskään pelota, vaan ne kaikki piikitykset. Ja muahan ei tippaan laiteta, se pahentaa mun olon kerta heitolla kun tuntee ja pakostakin näkee sen kanyylin kädessä...
 
Joskus se vaan on pakko pistää jotain suoneen ihan jo vauvan ja äidin terveydenkin vuoksi. Itsekään en kyllä voisi kuvitellakaan ottavani mitään epiduraalia, juuri sen pistämisen vuoksi. Ajatuskin, että selkää tökittäisiin sellaisella järkyttävän kokoisella neulalla, on kamala. Sen sijaan käteen voivat ihan rauhassa laittaa mitä lystäävät. En minäkään voi sitä itse pistämistä katsoa, mutta sitten kun se on siinä, niin eihän se edes tunnu miltään.
 
Takaisin
Top