Neuvolakuulumiset

Aadaeveliina tää on meidän ensimmäinen. :dummy1: Mut apua,et 3 cm jo auki! Sä pääset pian synnyttää. Tsemiä! :grin

Ei mulle oo tullut mieleenkään et ite kopeloisin :grin taidan siis lähteä itse tästä vessaan kopeloimaan et onko se tosiaan kaulan pituus vain 1 cm! :p Vaikka eikö se silloin tarkoittaisi että pää on ihan tuossa lähellä?? Mutta eikö se voi vielä tässä vaiheessa vaihdellakin?

Ihanaa ettei nämä kaulan suu pituus, ylhäällä, auki vai kiinni ole ihan selviä asioita muillekaan! :grin Tutkittava Googlesta.
 
Ja p.s. uusintapissanäytteetkin oli puhtaita :gen014, mut myrkytysepäilyä seurataan nyt jatkossa tarkemmin ettei ainakaan pääsis kehittymään.
 
Mä suoritin kopelointia samalla kun hieroin välilihaa, meni siinä samalla. Oisitte muuten nähny miehen ilmeen, kun kerroin mitä olin päivällä tehnyt :D (mun puolesta sekin vois tota hierontaa suorittaa...)
 
Voi apua! Mä en oo muistanut tuota välilihanhierontaa en sitten ollenkaan!
Sanoja: Hierotko sillä valmistautumisöljyllä vai jollain muulla öljyllä?
Taidanpa katsoa jostain nettisivulta ja laittaa sitä tilaukseen nyt piakkoin. Hyvä kun muistutit! :wink
 
No, mä käytin siihen oikeestaan liukkaria :D, kun oli helposti saatavilla ja tiedän et kosteuttaa ja on itelle sopivaa merkkiä. Joskus oon Ceridalia joutunu käyttämään muuten ja sen ehdoton huono puoli oli tuolloin, että pikkarit oli sit öljyssä pikkuhousunsuojasta hiolimatta ja housuillekin sitä aina meni. Mä katoin tohon hierontaan jonkun nettilinkin ja ihan sen ohjeiden perusteella sit sähelsin :)
 
YouTubessa on vähintäänkin erikoisia ja mielenkiintoisia videoita synnytykseen liittyen :grin sieltä löyty pari animaatioo synnytyksen kulusta ja vaiheista. Niissä kyllä mun silmään näytti et eka kaula tosiaan lyhenee, sit paikat aukee. Mut mistä noista ny oikeesti tietää?! Ja eiks naisetki oo erilaisia.?

Ilmeisesti tää et on auennu valmiiks niin lähinnä nopeuttaa prosessia, mikä ihan suotavaakin(ja tervetullutta!) ku pari jo takana, mut sit googletin tyyliin "3cm auki loppuraskaus milloin syntynyt" niin ei se välttämättä ennakoi mitään kun ei ensisynnyttäjä..blaah. Eli joo sais jo pian tulla mutta hyvinkin voi mennä vielä pari-kolme viikkoa helposti...joten varaudun buukkaamalla kampaajaa ja treffejä ym. vielä pariks viikoks :rolleyes: jos ny alkaakin loppukätinät aiemmin niin se vaan mukava yllätys!
 
Täällä neuvolatäti lähetti jo kerran sairaalaan raskausmyrkytystä epäillessään... No, sairaalassa eivät tosiaan edes ottaneet mitään testejä, kun alapaine ei mitattaessa ollut yli sata. Nyt muutaman päivän paineet vaihdelleet kotona välillä 156/105 ja 140/90. Lisäksi jalat, kädet ja naama on turvonneet niin kuin joku pumppaisi koko ajan vettä sisään... Jotenkin huolestunut olo itsellä ja ärsyttää, kun tiedän, että suhtautuminen on sellasta "jahas, hysteerinen ensiodottaja taas vaivaa", jos soitan äippäpolille. Ja kyllähän se turhauttaa juosta siellä, kun matkaakin on jonkin verran. En sitten tiedä, pitäisikö soitella, vai odotella vaan neuvolakäyntiä, joka tosin vasta 25. päivä.

Anteeksi purkaus. Mietityttää nyt vaan, onko syytä olla huolissaan, vai pitäisikö olla välittämättä paineista.
 
Kyllä mä ainakin soittaisin! Mitäs sen on väliä, jos on väärä hälytys, mutta sen on väliä jos on oikea hälytys.
 
No joo todellakin soitat! Ihme ettei ottanut varmuudeks testejä kun kerta lähete tuli neuvolasta?! Ei tollainen turpoilu ja paineetkaan ihan normeja ole, itse osaat varmasti arvioida paremmin oloasi! Tsemppiä!
 
Mulla oli tänään lääkärineuvola (35+2). Pissa oli ekaa kertaa raskauden aikana proteiinin osalta +/- eli kai jotenkin raja-arvoinen. Lääkärin mukaan se on melko normaalia eikä siitä tarvitse huolestua. Voi kuulemma johtua siitä kun sain tiristettyä aika pienen näytteen ja pissa oli muutenkin tosi tummaa tai sitten näytteessä saattoi olla valkovuotoa tms. mukana. Mutta pelästyin kyllä sitä ja pelästymisestä johtuen myös verenpaine oli aika korkea. Toinen asia mistä huolestuin oli se, että painoa ei ollut tullut 2 viikossa grammaakaan ja sf-mitta pysynyt täysin samana kuin viime mittauksella. Eli sain paniikin, että kasvaako se vauva siellä nyt sitten ollenkaan mutta lääkäri sanoi tunnusteltuaan, että vauva vaikuttaa ihan normaalin kokoiselta. Muutenkin lääkärin mukaan kaikki vaikuttaa olevan kuten pitääkin. Vauva on raivotarjonnassa ja pää laskeutunut jo hieman alemmas. Kohdunsuu on pehmennyt mutta kiinni ja lääkäri totesikin, että ei taida syntyä vielä hetkeen. Mä oon tämmöinen stressaaja niin nyt on kyllä ollut vähän stressaantunut mieli enemmän ja vähemmän koko päivän.
 
Muokattu viimeksi:
Minäkin soittaisi Tasse83!

Ihmetyttää tuo, että on kuitenkin kerrottu myrkytyksessä olevan tietyt oireet kuten proteiinia pissassa, paineet koholla, päänsärky ja turvotus, mutta siitä huolimatta ei oteta tosissaan vaikka kaikki oireet täyttyy. Täytyy olla taas pää kainalossa ennen kuin otetaan tosissaan.
Mulle tuli ihan sama hysteerinen-ensiodottaja-olo kun soitin tänään terkka tädille ja se sanoi ettei kannata mitata paineita joka päivä! No, miksei?! Vaikka mullakin just löytyi proteiinia pissasta ja myrkytysepäilyn takia seurattava oireita.
 
Tasse soittoa vaan ja vaadit niitä lisäkokeita! :) rohkeasti. Kyllä he tekevät mielestäni tässä nyt hoitovirhettä, oli myrkytystä tai ei! Noiden oireiden perusteella se tulee selvittää. Ihme perusteluki niillä, "alle sata".. Ku se raja-arvo on vissiin jonku 94.....ja ja ja ohan se henkilökohtaistaki, että mitkä on kenelleki kohonneet verenpaineet. Jos mulla on olis yli 85 alapaine, ni se on jo korkea mulle. Kun kerran oli mitatessa tuon 85 ja painoa tullut 1,4 kg viikossa, ni meinas laittaa tutkittavaksi, mutta pissa puhas, ni harkinnan jälkeen sanoi, että seuraa sun vointia. :)
 
Mulla oli tänään neuvola toka vika neuvola rv 37+2 15kiloa noussu paino kiva. Ntäti sanoikin et hän ei ymmärrä mihin noi kilot on menny kuin mahaan. Pissa puhdas. Hg on 130 oudosti noussu ilman rautalääkkeitä. Verenpaine 114/73. Kohdunpohjan korkeus 33. Pää on tukevasti alhaalla. Syke 134. Nukkui mutta oli hikka. Ihme kumma mulla ei aamulla ollu kurkku yhtää kipee. Lämpöä hitusen. Olo on ihmeen hyvä. Jopa hölkkäsin kotiin kun auto jäi tielle jumiin. Muutama sata metri. Eikä se hölkkäys tuntunu missään. Katotaan miten illalla sitten SUPISTAA.
 
Mun on nyt pakko kysyä teiltä sellanen kysymys että montako sisätutkimusta teille on raskauden aikana tehty? Eilen juttelin kaverin kanssa joka on hoitanut neuvolajutut samassa paikassa kuin minä ja hänelle on tehty ensimmäisen raskauden aikana 3 sisätutkimusta. Ihmettelen vain kun itsellä kanssa ensimmäinen raskaus eikä yhtäkään sellaista tutkimusta ole tehty ja viikkoja 36+5, toissa päivänä oli lääkärineuvola ja viimeinen ultra mutta housut sielläkin sai pitää jalassa.
 
Mulla on yhden kerran, eka neuvolalääkäri rv 9. Onhan toki sen jälkeen np-ultra tehty sisäkautta, mutta ei siinä mitään tutkittu kun tökättiin anturi sisään vaan.

Mutta mun kotikunnassa noita käyntejä on muutenkin minimimäärä ekaakin odottaessa...
 
Mustikka, ei kannata olla huolissaan ainakaan sf-mitasta. Koska vauva on laskeutunut, se olisi saattanut jopa pienentyä. Varmasti kasvaa hyvin, ja on hienoa että pää on menossa oikeaan suuntaan!! :joyful:

Tasse, kannattaa luottaa että ne tietää millon on raskausmyrkytys ja millon ei, liika stressaaminen kun on pahasta nyt vauvalle ja tietty sinulle myös. Tiedän, että ei oo helppo olla miettimättä noita, mutta yritä. Minullakin on aivan valtavat turvotukset, nilkat pyöreinä tukisukista huolimatta ja jalkapöytiä ja sormia oikein pakottaa, mutta ei kuulemma muuta kun selleriä ja ananasta ja vettä paljon ja kyllä se sit synnytyksen jälkeen helpottaa! (Kivakiitti!!! :finger005)

Martza, HUS:n alueella neuvolalääkärikerrat tiputettiin 2014 alusta kolmesta kahteen, ja jos ei oo ollu mitään ongelmia niin se 2 on kai max mitä tutkitaan. Radi- ja kaksosseurannoissa minulle tehdään aina pikainen sisätutkimus, mutta kumpaakaan et varmasti toivoisi, yhden vauvan odotuksesta ilman sairauksia pystyy vielä nauttimaankin!!! :Heartblue
 
Minulla oli tänää viimeinen seurantakäynti ennen sektiota, joka on ens to 26.2.!!!!

Vauvat voi hyvin, A:n painoarvio 3122g ja B:n 3328g. Oli ekaa kertaa mieslääkäri, mutta tosi symppis ja helläkätinen. :joyful:
Mamma sai vaan teetä ja sympaptiaa vaivoihin ilman sitä teetä, mutta ainakin yks juttu oli ihan mieletöntä: Enää ei tarvii piikittää insuliiniä!!!! Jee!!!! :grin:joyful:
 
Mulla on 3kertaa katottu. 7rv ja 36 rvlla ja ainiin kohdun tilanne tarkistettiin noin 28rv kun oli supisteluja. Mut norm kaksikertaa katsotaan.
 
Takaisin
Top