Neuvolakuulumiset

Kiitos vastauksista :) jännä että mulla ei oo kertaakaa tehty mitää alakautta, ultratkin jokanen mahan päältä tehty..
 
Ei mullakaan oo tehty mitään sisätutkimusta,nyt menossa 34+3 ja molemmat ultrat on katottu vatsan päältä...ehkä sitte parin viikon päästä lääkäri viimein vilkasee:grin
 
Täällä on katsottu kerran nyt rv36 lääkäri käynnillä. Ultria on ollut lisäksi eka kerta nlassa, nt ja yks kontrollikäynti istukan takia joka tehtiin muuten myös sisäkautta.
 
Nyt viimeisessä(eli toisessa) neuvolalääkärissä teki sisätutkimuksenkin, mutta muuten ei olla tehty. Yksityisellä kyllä katsottiin ultralla alakautta kun kävin ylimääräisellä käynnillä joskus muistaakseni puolivälin tienoilla.
 
Niin ja mulla aika alhaiset verenpaineet ollu aina, mulla YLÄpaine yleensä 85-95 ja alapaine 45-55...mut kun ne on aina ollu ja nytkin pysyny samanlaisina koko raskauden niin eivät ole neuvolantäditkään olleet mitenkään huolissaan. Alapaineen hipominen sataa kuulostaa kyllä aika erilaiselta kun mun tilanne, mutta jos sulla(kuka täällä nyt myrkytystä aiempana ketjussa epäilikään?) on normaalistikin sen suuntaiset paineet eikä muutoksia ole tapahtunut, niin varmaan sitten ok...Itse kyllä varmaan änkisin välillä vaikka ensiapuun välillä jos olisin huolestunu jostain, jotta niiden olis pakko jotain asialle tehdä...:dontknow
 
Neuvola käyntien hyöty ollu suht olematon. Ainoo on hb mittaus x2 ja lähetteet SPRn vasta-aine testeihin. Vaaka, doppler, sokeri ja RR mittari kun ollut ittelläkin. SF mitta on turha kun se vaavi kasvaa tasaisesti ja nyt röllähtänny alas. Äitipoli antannu niin paljon enemmän. Ultrineen. Sisätutkimuksesta mitään hyötyä ole ollut kun eivät uskalla tunnustella kunnolla. Lääkärikin...en mie tiijä. Just ja joo..ne sanoikin äitipolilla et tuut tarvittaessa tänne kun sulattelee nuo supparit kuitenkin.
 
Nyt on sitten neuvolalääkäriaika takana, rv 35+4. Ensin terkka otti verinäytteen (rh positiivisen beibin takia), verenpaine 122/62, hb 125, painoa 72,6 kg (-0,2 kg viime kertaan). Pissassa taas yksi + sokeria, mutta omat mitatut arvot on olleet kunnossa.

Lääkäri takertui myös tohon sokeriplussaan, ja mua kävi jotenkin ärsyttämään se. Onhan se hyvä että seurataan, mutta jos mun kaikki mitatut verisokerit on olleet reilusti alle rajojen, niin perhana. Pitäköön tunkkinsa.

Sf-mitta 31, beibi painaa 2,66 kg ja painoarvioksi 3,3-3,5 kg. Toivotaan että pitää paikkansa :), täytyy toki tsempata vielä loppuajan syöminenkin kunnolla. Beibi on raivotarjonnassa ja pää kiinnittynyt, kuulemma harvinaista ensisynnyttäjälle. Kohdunsuu kuitenkin kiinni ja kiinteä, pituus 3 cm.

Oli kyllä taas toi lääkäri semmonen 10 minuutin "moi, ota housut pois, avaa haarat, kaikki ok, pue päälle, moi"- suoritus että ihan naurattaa. Koen, että kyllä ois mun miehellä ollu ihan turha käynti tuolla mukana. Samoin epäilen tota kohdunkaulan pituusmittaa, koska se koplaus oli niin nopea että ei siinä paljoa mittailtu...ja omasta mielestä taas paikat tuntuu siellä paljon pehmeämmiltä kuin ennen raskautta.
 
Tänään käytiin viimeisessä kontrolli ultrassa. :)

Viikkoja on 36 ja tasan 4vkoa H-hetkeen. Vaavelin pää alaspäin mukavasti, jonka lääkäri tunsi ja kohdunsuu 1cm kiinni. Painoarvio on siinä 2900g hujakoin. Lapsivettä normisti. Melkonen aamujumppa alkoi masussa, kun laitettiin sydänkäyrät päälle. Lääkäri antoi "lähtöluvan" joten saapi tulla sitten, kun hänestä siltä tuntuu. :grin
 
Sairaalassa käyty verenpaineen, päänsäryn ja oksettavan olon takia. :hungover: Onneksi ottivat tänään käymään, kun viikonloppuna oli kovin nihkeää. Paineet kuitenkin olleet koko ajan yli 150/90... Verikokeet olivat ok, ja vauvalla kaikki hyvin. :) Se helpotti jo omaakin oloa kummasti. Lääkäri vaan totesi, että nyt on nukkuminen saatava kuntoon, kun paineet ja päänsärky voivat johtua siitäkin, että varsinaisista yöunista ei ole voinut mun kohdalla puhua enää moneen, moneen viikkoon. Vastusteluista huolimatta määräsi unilääkkeitä... En tiedä, olenko jotenkin liian varovainen, jos en halua ottaa mitään tujuja lääkkeitä (Opamoxia määräsi). Ilmeisesti samaa lääkettä annetaan synnärillä, jos synnytys venyy ja äidin on saatava levätä.

Mies on sitä mieltä, että lääkettä naamaan ja pää tyynyyn, mutta itseä kalvaa. Pitäisi varmaan luottaa ammattilaisiin, mutta silti... :sad001

Ja muuten ultrakuulumisina saatiin vauvan painoarvio 2,6 kg (rv 35+3) ja perätilan takia yrittävät ulkokäännöstä ensi viikolla. Sekään ei jostain syystä kuulosta kivalta.

Valitusta, valituksen perään. Ehkä se uni voisi auttaa olemaan positiivisempi.
 
Tänään oli rv 37+1 neuvola. Painoa oli tullu 500g/vk, verenpaine oli taas hiukan koholla 119/95 mutta neuvolatäti ei siihen puuttunut koska kotona mitatessa arvot ollut huomattavasti matalemmat, tänä aamuna kotona mitattu 110/69. Pissa puhdas ja sydänäänet kuunneltiin. Täti sanoi myös että vauvan pää on laskeutunut lantioon ja kiinnittynyt, sanoi että vauva saa tulla heti kun on tullakseen. Keskustelimme myös pitkään synnytykseen liittyvistä asioista ja sain kasan videoita katsottavaksi. :)
 
Rv 39+0 neuvola, rr 127/79, pissaa puhdas.Vauva ei ole vieläkään kiinnittynyt joten ei varma synny koskaan :sad001(, olen tosi huolissaan vauvan koon takia ja epäilen et vauva ei oikein pääse edes kiinnittymään kun on jättikokoinen. Sf mitta 36 ja painoa vaan tulee lisä ja lisä. Viikon kuluttua ylimääräinen neuvola hengenahdistuksen vuoksi. Ei tää odotus loppu koskaan, masentava. Haluaisin lähetetä vauvan kokoarvioon kun alan oikeasti epäilee että tää vauveli tuu paina se viisi kiloa o_O
 
Muokattu viimeksi:
Argh, nyt on pakko avautua. Kävin äsken neuvolalääkärissä (nyt rv 36+3) ja täytyy todeta että huhhuh mitä toimintaa. Lääkäri oli vasta varmaanki valmistunut..jos edes oli valmistunut vielä. Ei edes silmiin katsonut mua koko aikana. Kyseli vaan voinnit, käski ottaa housut pois ja totesi että kaikki on kunnossa. Sitten mua alko ärsyttämään kun hän sanoi että "istukka on tuolla tosi takana joten ei se sieltä vielä ole syntymässä". Olen kuullut tuon ennnekin että se on siellä takana mutta ei sitten voinut mainita kohdunsuusta, että onko se pehmentynyt tai mitään.. :angry5 väliäkö sillä missä se istukka tai kohtu tai mikä lie on...ei kai se sieltä lähemmäksi liiku kun synnytys alkaa? Sitten se raukka ei saanut edes otettua sf-mittaa kunnolla, vaan pyysi hoitajaa ottamaan. Ultraamisestakaan ei tullut mitään kun ei osannut käyttää sitä laitetta :wtf teki mieli sanoa että annahan tänne se kapula, niin voin itse ultrata. En nyt halua kenenkään ammattitaitoa kyseenalaistaa mutta kyllähän hoitoalakin on palveluala. Tuli ihan surkea mieli :sad001 Muuten kaikki oli kyllä kunnossa, ettei sen puolesta mitään hätää.
 
Dotyatu onko sulle tehty mitään kokoarviota?
Mulla oli myös eilen neuvola ja jos oikein muistan niin sf mitta oli tuon samaisen 35 cm vaikka viikkoja vasta 36+1. Olen mennyt ihan yläkäyrillä koko ajan ja neuvolatäti on sanonut että se johtuu pituudestani 158 cm. Kuitenkin viime viikolla lääkäri totesi vauvan olevan normaalia pienempi noin 2 viikkoa.
Mulla oli tullut viikossa painoa lisää 1,2 kg joka on ihan hillitön määrä, mutta johtuu kyllä ihan turvotuksesta. :sad001 kädet ihan kaameat j jaloissa suurinpiirtein hölskyy. Ette tiedä onko kellekään määrätty mitään nesteenpoisto lääkitystä tms? Nimittäin anoppi puhui että hän sai silloin aikanaan lääkettä turvotukseen.
Pissa oli onneksi puhdas tällä kertaa ja paineet neuvolassa korkeat, joten seurailuja jatketaan.
 
Mulle ei muuten puhuttu tuosta vauvan koosta mitään...vaikka käsitin että jonkilaista arvioita olisi pitänyt saada..
 
Kurjalta kuulostaa nuo neuvolalääkäri kokemukset taas :/ itsellä ollut vastaavaa aiemmin neuvolan kautta. Nyt käynyt parempi tsägä.

Tuli mieleen turvotuksista: mun yksityisen puolen luotto gynekologi/perinatologi Lohdutti että turvotukset ovat useimmiten hyvä reaktio ja merkki loppuraskaudessa, jostain syystä kroppa sillä tavalla myös huolehtii vauvan hyvinvoinnista. Ettei aina läheskään ole merkki myrkytyksestä. Ikävä vaiva tiedän, itse kakkosesta olin kuin ilmapallo. Mutta sitten tulee hyvä fiilis kun synnytyksen jälkeen nesteet alkaa lähtemään ja paino tippuu nopeasti aika paljonkin :wink nesteenpoisto lääkitystä ei vissiin raskaana anneta, voi vaikuttaa negatiivisesti vauvan oloihin
 
Tosta turvotuksesta, terkka vaan sano että: paljo vettä/vichyä, jalat koholle, tukisukat päivittäin aamusta iltaan. Ei suolaa, liikuntaa sen mitä pystyy ja sauna. Mitään muuta ei kuulemma enään tehdä....mulla ruvennu nyt sormet turpoilemaan, saa nähä millanen pallo oon pian:arghh:
 
Suolatonkin ruokavalio voi aiheuttaa turvotuksen. Muistavat aina paassata tosta suolasta, mut eivät mainitse et jos ei saa tarpeeksi niin turpoaa. :)
 
Takaisin
Top