Neuvolakuulumiset

Tänään käyty neuvolalääkäriä tapaamassa.Sitä ennen neukkutäti nappas verikokeen et tietää ens viikolla onko vasta-aineita kehittynyt pistoksen saannin jälkeen.
Verenpaine kunnossa,hB 124,pissa puhdas,painoa tullut edellisestä käynnistä vähän päälle kilon verran.
Lääkäri kuunteli sydänäänet ja otti sf-mitan,joka oli laskenut edellisestä ja oli nyt 30,5cm.Sanoi,että vatsa laskeutunut,josta sf mitan pienentyminen johtuu.Kohdunsuu kiinni,vauvan pää tuntui alakautta kokeiltaessa eli laskeutunu on hollilleen..
Seuraava käynti sit kahen viikon päästä ellei mitään ole siihen mennessä tapahtunu.
 
Eilen oli neuvola lääkäri, sitä ennen terkka otti pissa näytteen, jossa oli yhden plussan verran proteiinia ja verenpaineen, joka oli koholla, ja painokin oli noussut 1,5 kg 2 viikossa. No, hetihän lääkäri sanoi raskausmyrkytys epäilystä ja tänään toimitin jo lisää näytteitä labraan.
Heti tulee jotain oireita kun jää äitiyslomalle.. ois pitänyt pysyä töissä. :p:)
Lääkäri otti streptokokkinäytteen ja kokeili lantion, se oli normaali. Vauvan syke 130 ja raivotarjonnassa. Kohdunsuu kiinni mutta hiukan pehmentynyt. Mutta se minua jäi ihmetyttämään kun kotona huomasin että korttiin on merkattu kohdunkaulan pituudeksi 1 cm, voiko se olla niin vähän jo? Ja ennakoiko se että synnytys olisi lähellä?

Mutta sain uuden ajan jo 2 viikon päähän kun vauva on pieni, tämänhetkinen arvio oli 2340 g ja viikkoja on nyt 35+3, vastaisi kuulema 33+3:rolleyes:. Itse en ole niin huolestunut,en tiiä pitäisikö olla enemmänkin, mutta lääkäri haluaa sulkea pois sen ettei jää liian pieneksi jos myrkytysepäilys osoittautuu oikeaksi ja että toimiiko istukka kunnolla.
Seuraava käynti olisi normisti 4 viikon päästä, mut nyt pääsen jo 2 viikon päästä kontrolliin.
 
Katsoiko lääkäri kaulan pituuden ultralla? Pelkkä sormikopelo ei välttämättä kerro koko totuutta. Mutta vaikuttaa että on sulla jo paikat päässeet kypsymään :) onko Pippan sun eka?
Tosin mulla ei ollu paikat yhtään kypsyny vielä ekasta rv36+ neuvolassa ja rv39+ syntyi silti. Se taitaa olla aika arpapeliä.
Toivottavasti ei ole raskausmyrkytystä, hyvä että tarkkailevat nyt!
 
Hyvä että seuraavat Pippan! Mä oon ite kopeloinut :D ja todennut, että aika pehmeenä on kohdunkaula ja suu eikä tota kaulaa megapaljoa ole. Tiedä sitten tosin mitä lääkäri sanoo, mulla on maanantaina aika.
 
Mäki oon aina leikkiny lääkäriä :D kopeloin jo esikosta varsinki loppuvaiheessa hahaa...mutta ei se ydinfysiikkaa ookkaan, kyl sitä iteki pysyy paremmin kärryillä ja pystyy vähä seuraileen tilannetta :wink
mul on nyt vauva niin alhaalla et ihan 5cm ulkosuulta kun kokeilee niin pää siinä, hurjaa!
 
Blääh, tänään oli neuvolalääkäri, ja sanoi että ihan on vielä kiinni paikat yms, eli ei ole tuloillaan vielä. Miten sitä ihminen on näin malttamaton? Yleensä olen kaikkea muuta kuin hätähousu. Pää oli kyllä alhaalla, kuten viimensikin, eli ei ole enää kääntyillyt siltä osin. Painoa nyt reilu 63kg, eli ei ole lähtenyt nousukiitoon kuten viimeksi kävi loppuvaiheessa. Mutta vielähän sitä ehtii, jos tyypillä ei kerran ole vielä aikomusta tuolta mihinkään liikahdella. No, nyt voi sitten ainakin rauhassa odotella pinnasänkyä, jonka toimitus pitkittyi hieman, ja voi hyvin tehdä kaikenlaisia suunnitelmia ja sopia tapaamisia ensi- ja seuraavallekin viikolle. Sitä virhettä en nimittäin tällä kertaa tee, että vaan odottelisin kalenteri suht tyhjänä viimeisen kuukauden!!!!
 
AadaEveliina, aika alhaalla on sitten! Mulla ei ihan niin alhaalla sentään vielä ole, mutta taitaa porailla tietään koko ajan alemmas. Ootan kovasti sitä maanantain lääkäriä, ekana pitäis terkan ottaa verinäytteet yms ja sit lääkäriaika. Viimeksi alkuraskauden lääkäriaika kesti noin 10 min eikä siinä turhia rupateltu :D
 
Tänään oli rv 36 lääkärineuvola, painoa oli tullu 600g/vk, yhteensä 12kg, pissa puhdas, hb ei katottu tällä kertaa. Verenpaine oli koholla 137/99, alkaa vissiin tää jatkuva ressi ja kiukku näkyä paineis, sain perjantaiks ajan et katotaan uusiks nuo paineet. Olin mittaushetkellä aika kiukkunen, luulen että siitä johtui että on koholla, koska kotona normaalit ja myöhemmin kun kotona hermostuin niin nousi samoihin lukemiin.

Ultrassa katottiin että pikkunen on päällänsä pystyssä edelleen, synnytystapa-arvioo ei tarvii tehdä. Painoarvioks saatiin 3500g, tällä hetkellä vaavi painaa 2500g ja vähän päälle :) ihanaa, pian pikkunen on täällä, jospa nää huolet ja murheetkin sitten katois :)
 
Täällä oli positiivinen neuvolalääkäri käynti tänä aamuna :) ei mikään hätäinen sekoilu vaan miellyttävä ja asiallinen tutkimus.

Rv nyt 36+0 ja pissatesti puhdas, verenpaine 95/64, sf mitta 31 menee hieman keskikäyrän alla tasaisesti. Vauva oli hereillä tutkimuksen ajan ja lekurikin totesi että "oho onpa voimaa tällä!", yritti taas tulla jaloillaan mahasta läpi :grin syke vauvalla reipas ja ok kun hereillä, mutta ei kirjoittanut sitä korttiin.

Sisätutkimuksessa totesi että n.3cm auki! Eli reilussa viikossa on todella tapahtunut jotain!! Tullut meinaan vaaleanpunaista vuotoa, jomottelee, paikat ilmeisesti kypsyy kokoajan. On vaan niin uskomatonta kun esikoisesta kun olin 3-4cm auki niin sain jo epiduraalin kun hypin seinille ja itkin kivusta :eek: Tää kolmas tulee varmaan rytinällä apuva...
Kooksi arvioi 2,7-2,8kg eli hyvänkokoinen jo on, tosin saisi vielä viikon pari kypsyä niin olisi vähän reilu 3kg niinkuin aikasemmatkin ollu.
Loppu lähestyyyy!! :love7
 
Oliko sisäsuukin jo tuon saman auki? En ees ymmärrä noista mitään, vitsi mikä kysymys siis! :D sulla tulee ihan kohta lähtö AadaEveliina :)!!

Meen googleen lukeen synnytys teistä! :wink -->
 
Oliko sisäsuukin jo tuon saman auki? En ees ymmärrä noista mitään, vitsi mikä kysymys siis! :D sulla tulee ihan kohta lähtö AadaEveliina :)!!

Meen googleen lukeen synnytys teistä! ;>

Apua emmä tiedä? Ei se puhunut mitään sisäsuusta. Kovin ronkki kun ei meinannut löytää kohdunsuuta, pahoittelikin kun joutui "runnomaan" syvälle, mutta ainakaan kaulaa ei siis enää ole ja auki sen n.3cm.
Lohdutteli tosin että kun kolmas kerta niin normaalia että kypsyy näin ajoissa. Mutta yliajalle tässä tuskin mennään kun taipumus muutoinkin mulla ja suvussa synnyttää hieman ennen laskettua :)
 
Mulla oli tänää äitiyspolilla kokoarvio, ku sain sen edellis neuvolas ruinattua. Oon itse ollu syntyes aika iso ja käyrät menny lähellä ylärajaa. No yllättäen kävi ilmi että vauva onki perätilas ja peppu jo niin kiinnittynyt ettei edes yritä enää kääntöä :sad001. Eikä suositellu alatiesynnytystä lantion koon ja vauvan koon takia. No sain sit sektioajan tasan kahden viikon päähän. Silloin tasan 39 viikkoa. Itkuhan siäl polilla sit pääsi ku mä en olisi missää nimes leikkausta halunnut, mut ehdottomasti se saati riskillinen alatiesynnytys. Neuvolan tädit ja lääkäri on ollu sitä mieltä et se olis ollu raivotarjonnas, et ei niihinkään näköjään kannata luottaa. Ja ei tuo vaavi oo mihinkään kääntynyt tänä aikana, ihan samas asennos se on tuntunut jo pitkään. Onneks kuitenkin vauvalla oli ultran mukaan kaikki oikein hyvin ja napanuoran virtaukset näytti hyvältä! Nyt ku viä sais tän paniikkiolon pois!
 
Liinu1, sektio on nyt turvallisin vaihtoehto pikkusen kannalta.
Eiköhän se mene hyvin.
 
Apua emmä tiedä? Ei se puhunut mitään sisäsuusta. Kovin ronkki kun ei meinannut löytää kohdunsuuta, pahoittelikin kun joutui "runnomaan" syvälle, mutta ainakaan kaulaa ei siis enää ole ja auki sen n.3cm.
Lohdutteli tosin että kun kolmas kerta niin normaalia että kypsyy näin ajoissa. Mutta yliajalle tässä tuskin mennään kun taipumus muutoinkin mulla ja suvussa synnyttää hieman ennen laskettua :)

Joo eiköhän siellä ole "kaikki" auki. :D en itekään tiedä tarkkaan mitä kysymykseni tarkoitti!! Jotkut puhuu niin ku, että ulko sitä ja sisä tätä.. Mää oon ja elän kans käsityksessä: suu auki, suu kiinni! :wink

Olisi kiva nähdä ANIMOITU! video siitä, mitä kaikkea tarkalleen siä synnytyskanavissa tapahtuu. Tajuu sitäkää, että kohdunkaula tai suu korkealla?? Missä korkealla ja koska alhaalla? :D
 
hahahaa no arvaa aloinko kans Googlettaan mut en löytäny mitään järkevää, olisko se yläsuu sielä vauvan päässä ihan? ei käsitä :D
notta ei täällä tukka viä näy ni nou hätä ;-)
 
Haha!! Sitä se varmaan tarkottaa!! :D

Luulen, et vaikkei vauvan tupsua viä näykään, ni aika nopea lähtö lähitulevaisuudessa häämöttää. :wink
 
Liinu1 kaikki tsempit sinne sektiouutisesta tokenemiseen! Toivottavasti mielesi rauhoittuu pian. :Heartred onneksi vauvalla kaikki hyvin! :Heartred

Olisin kans ihan rikki tuollaisesta yllätys käänteestä, vaikka se kaikkien parhaaksi olisikin. Siksi toi oma edessä oleva käynnistyskin vähän mietityttää, kun niissä sektio "riski" kuitenkin ihan nousee. Siksi myös toivon kovin viikoista huolimatta, että tämä käynnistyisi itekseen tämän rv:n jälkeen. (Sit olis lääketieteellisesti täysiaikainen) :)
 
Minä olen ymmärtänyt, että kohtu kapenee alaspäin kohdunkaulaksi, joka on putkimainen. Se lyhenee loppuvaiheessa olemattomiin ja sen suun pitää pehmetä ekana että voi aueta. Ja kohdunsuu on alareuna, jota voi kokeilla sormin, kaulan pituuden näkee vaan ultralla. Mutta miten hitossa joku lääkäri voi käsikopelolta arvioida kaulan pituutta?? Siinä vaiheessa menee yli hilseen ja taitaa romuttuu koko käsitys. Laittakaa vaan animaatioo linkkinä tänne kun löytyy!! :p

Kävin tänää neuvolassa, sain lähinnä tsemppausta. Sf mitan otti taas naureskellen kun pyysin teitä varten, kuulemma 46cm. :grin Painoo on... 21,6kg lähtötilanteesta. Verenpaine vähän noussu mut ei mitenkään hälyttävästi. Pissa oli puhdas vaikka ite luulin että proteiini värjäyty liuskasta ihan selvästi.. onneks ei ollu mitään. Vauvojen sykkeet löyty tosi helposti tällä kerta, Takun vissiin veti kilarit kun alettiin kuunnella, alko riehua niin että terkka joutu pitää päästä kiinni (!) yke oli 160-170, ja Tiku taas oikein tarjoutu kuunneltavaksi, lopetti liikkumisen siihen paikkaan, syke 140. :hilarious: Terkka käski vaan kysellä kaikkee lääkäriltä huomenna kun meen ultraan. Sovittiin kotikäynti viikon päähän sektiosta. :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top