Neuvolakuulumiset

Tänään rv36+6 ja kävin Porvoossa lääkärin juttusilla ja tutkimuksissa.
Nyt sitte selvis vähän se "ulkosuu/sisäsuu" hommeli kohdunkaulan tilanteesta mitä täällä aiemmin ihmeteltiin :D
Elikkäs näin ainakin mulla: Ulkosuu(minkä tuntee sormilla alakautta) reilulle sormelle auki eli sen 2-3cm, Mutta: se ns.sisäsuu eli kohdunkaulan pituus on vielä n.3cm täällä!! Eli ei siellä mikään tukka vielä vilku :D Lääkäri sanoi että voi alkaa synnytys millon vain tässä viiden viikon sisällä, mut näistä kypsyysmerkeistä ei kukaan osaa ennustaa mitään. Näin arvelinkin. Mutta että ilmeisesti on olemassa kaks eri mittaa. Tuota kaulan pituutta ei tosissaan voi tarkkaan tietää ilman ultraa.
Vauvan tarkka kokoarvio, tai siis paino, on täällä 2687g. Tämä siis tarkasti mitattuna ultralla. Tämä lekuri sanoi että ei mikään erityisen pitkä ole(niinkuin mulle sanottu) ainoa mikä vähän pidempi oli tuo reisiluun mitta :) Eli jos menee lähelle laskettua aikaa niinkuin aiemmissakin niin sellainen hiukan reilu 3kg sirpakka typy tulossa. Epäili että tuskin tuosta edes 3,5kg-asti kasvaa.
Virtaukset ym.näytti hyvältä, antoi vaan tiukan ohjeen että liikkeitä pitäis tässä loppuvaiheessa vähän seurailla. Aluksi kun alkoi ultraamaan niin vauva nukku ja sanoi että otetaan kohta sydänkäyrää jos ei herää(?!). Noh, kyllä se sit heräsi touhuamaan...mutta että kai sitä pitäs vähän paremmin sitten seuraillakin. Enpä ole kyllä aiemmissakaan raskauksissa seuraillu, tuntuu että menee hysterian puolelle :/
 
Tuohon turvotukseen minun neuvolatäti neuvoi syömään varsiselleriä ja ananasta (kaali ja tomaattikin vähän auttaa). Oon itse syönyt väh. yhden varsisellerin päivässä, ananasta ja muita lähes päivittäin mut ei kyllä mitään merkittävää apua. Uskon et kaikella on joku tarkotus tässä elämässä, ja tuo turvotus kyllä tehokkaasti pakottaa hidastaa puuhailua tässä loppuraskaudessa. Olon ja kömpelyyden kautta... Se on kivaa kun synnytynsen jälkeen kilot tosiaan ropisee vauhdilla pois kun turvotus alkaa hellittää!!
 
Tänään vuorostaan neuvolassa. Oon kyllä niin turvonnut, että sisaruksetkin jo säälii. Jalat ja kädet kestän, mutta tää naama on kuin jostain pilapiirroksesta. Mulle suositeltu ananasta ja mansikkaa, ja olenkin niitä vetänyt varmaan puoli kiloa päivässä, mutta ei tunnu olevan kovin paljon vaikutusta. Vessassa saa muutenkin juosta - tosin vai nesteitä poistamassa. Painoa on siunaantunut nyt jo norsulaumallisen verran (+23 kg!!!). Varmaan joku ennätys....:sad015

Sf-mitta oli 33,5 cm (rv 35+5), sykkeet hyvät, paineet edelleen koholla, joten niitä on seurattava. Vauvan perätilasta riitti neuvolatädillä juttua. Kääntöyritys tiistaina, mutta puhui jo kaiken sektiosta, kun totesti, ettei kannata ensimmäistä lähteä synnyttmänää perätilassa jne.. Hyvinkäällä kuulemma torstait leikkauspäiviä... ja tästä tulikin mieleen, että haluan toivottaa Mammasmurffille turvallista synnytystä huomiselle.:dummy::dummy1::signs003 Muutaman viikon päästä ehkä itse samassa tilanteessa. :eek:
 
Aivan! Mammasmurffilla huomenna iso päivä käsillä:Heartred
Oikein paljon voimia ja rohkeutta, paranemiseen ja koko koitokseen! Ihanaa, näet pikkusmurffit vihdoinkin :love7
 
Täällä käyty neuvolassa 38+4. Sf-mitta 31, painoa +200g/vko ja vauva lähtökuopissa.

Oma olo on niin hyvä, että sanoinkin neukkutädille, ettei mikään kiire synnyttämään. Ekaa odotellessa oli jo kituviikot, mutta nyt vaan nauttii olostaan. Vielä muistaa miten se vauva pistää päivä- ja yöjärjestyksen aluksi sekaisin, niin nautin nyt tästä loppurentoilusta ihan eri tavalla kuin silloin esikoista odotellessa.
 
37+2 neuvolassa käyty.Kaikki on oikein hyvin. Ainoa uusi juttu on se,että verenpaine on noussut. Molempien edellisten kanssa näin on käynyt reilu viikko ennen rymistelyä...Muita merkkejä myrkytyksestä ei ole,joten nyt vaan seurailen paineita ja tuntemuksia. Jännääjännääjännää!!!!!
 
Neuvola takana, rv 35+2. Pissa puhdas, hb ei mitattu ollenkaan. RR 112/80. Sf 35,5:excited001 painoa tullu n.200g/vko, edelleen vauva rt:ssa,ei laskeutunut. Pienen syke 160-135. emättimestä otettiin viljely(streptokokki). Kaikki taas ok, uus käynti 2vkon päähän ja lääkäri ens vkolla ja silloin tehdään painoarvio.
käytiin miehen kanssa tutustumassa synnäriin ja meitä maaliskuisia on kuulemma tulossa todellatodella paljon, osa saa olla varmaan käytävällä:think005 siellä remppa ja voi olla että saa viettää kuulosuojat päässä päivät:whacky011
 
Neuvola rv 37+3
Paino -( laskenu 1,5kg 1,5vk)
RR 103/ 75
Sf 36 ( viimeksi rv 36 35cm)
Lapsivettä hyvin
Raivotarjonta
Syke 135
Liikkeet ++
Vauva ei vielä kiinnittynyt eikä laskeutunut. Sirokokoinen oisi tulossa, eli tuo sf mitta ei tarkota että vauva olisi iso. Masu on muutenkin pienemmän näköinen kun esikoisen kohdalla ja tilaa olisi kasvaa vielä reilusti. Välillä huomaa kun vauva käy poikittain masussa, mitta silti useimmiten vasemmalla kylellä ja potkii oikeaan kylkeen :D mulla tosiaan sitä limatulppaa eilen illalla tuli ja sanoin neuvolatädille ja hän sanoi että viikonsisään pitäis syntyä jos limatulppa irronnu! Hehe saa nähä..:grin
 
Neuvolassa käyty 39+3
Pissa puhdas, paino tippunut, viimeksi oli tullu lisää, hb 133, RR:133/80 p. 80, Sf:34,5cm, pää oli kiinnittyneenä eli valmis ois tulemaan, sydänäänet hyvät, hermostu terkalle kun tultiin häiritteen hänen unia. :)
Ens viikolle uusi aika, jolloin lähete taysiin äippäpolille. Jossei sitä ennen halua tulla itse ulos.
 
Tänään oltiin äippäpolilla painoarvio ultrassa ja muutenkin lääkärin juttusilla, tänään rv 37+0. Verenpaine oli 135/80, pissa puhdas, lapsivettä normaali määrä ja painoarvio 2940g, kohdunkaulaa n. 2cm ja sormelle auki. Verikokeet otettiin kun on tän viikon särkeny pää ja vatsa ni katsotaan ettei ole kyse raskausmyrkytyksestä. Tyttö sieltä olis vieläkin tulossa ja viikon päästä uudestaan ja katsotaan käynnistetäänkö. Tuolla painoarviolla ei normaalisti tehtäis mitään mut koska esikostakin painoarvio oli 2800g ja syntymäpaino se 4850g ni nyt ei luoteta tuohon arvioon.
 
Äsken oli rv 38+1 neuvola. Pissa puhdas, hb 116, sydänäänet kuultiin, painoa tullu huimat 1kg/vk, nyt on ilmestyny turvotusta, verenpaine neuvolassa edelleen koholla, 129/98, kotona kuitenkin tänä aamuna 101/62, jännä miten voi jännitys tehdä noin paljon noille paineille.. pitää kuitenkin noita paineita seurailla kotona, sain verenpainekortinkin mihin laittaa kotimittauksia etteivät synnärillä kauhistu noita neuvolakortin lukemia.
 
Mulla oli myös äsken neuvola rv 37+4. Pissassa yks plussa, painoa tullut 1kg kolmessa viikossa (nyt yhteensä 10,8kg) turvotusta on, verenpaine 123/83 (jatkaa siis nousuaan), sf-mitta 35cm. Nyt ei varattu uutta aikaa jos käynnistävät perjantaina ni ihan turha mut jos eivät käynnistä ni soittelen sinne maanantaina. Oli kyl neuvolassa ehdottomasti sitä mieltä et vauva on paljon isompi ku se viime perjantain painoarvio ultra näytti, mikä on periaatteessa ihan positiivinen uutinen mun korviin tällä hetkellä koska haluun et tää odotus loppuu perjantaina..
 
Olipahan neuvolalääkäri tänään( 37+0) Ultralla katsoi onko lapsivettä(lääkäri tuumaili, kyllähän tuota taitaa olla joka nurkalla), vauvan asento oli ok. viikkoihin nähden, mutta miten se siellä sitten oli niin jäi kysymysmerkille( oisi mukava ollu tietää että oliko miten paljon laskeutunut) ainakin itse niin epäilen, olisi kiva ollut saada tietää ilman että joutuu divaamaan. Painoarviota en saanut, eikä kuulemma ole tarvetta tutkia sopiiko vauva syntymään kun on leveä jo valmiiksi.(mainitsin että isosiskolla oli ensimmäistä synnyttäessä jääny lapsi kiinni, joka oli väkisin jouduttu repimään pois ja muut lapset otettu keisarinlaikkaulsella sen jälkeen) mutta ei heillä ole resursseja taikka tarvikkeita sellaiseen. Kohdun suuta ronklaili, siellä kaikki kunnossa ja kiinni. streptokokki -näytteen otti ja pikaset pakolliset lärpätykset. rr- otti, vaan olisi voinu jättää ottamatta kun hieman tuohduin ajatuksesta että ei saanu minkäänlaista synnytyspelkoa lieväntävää tietoa vaikka olinkin jo neuvolatädin kanssa puhellut asiasta. kaiken kaikkiaan hyvä että 15min. meni kokonaisuudessaan käynnillä.
Esikoista odotan, muutenkin jäi nyt todella epäluottavainen olo koko käynnistä. Kuullut olen että ei välttämättä seuraavien lasten kohdalla tehdä tutkimuksia sopiiko syntymään, mutta kyllä ensimmäisen kohdalla on tehneet. (koska ei voi vain olettaa ulkomuodosta)
Ei tässä nyt tohdi pillittee torstaille suakka(nauvola silloin), jos ei auta niin pitikö ruveta ilkeäksi? En vain haluaisi että jotain menee vikaan sen takia ettei tehty tutkimuksia jotka olisi edess viittaisi suuntaan tai toiseen.
Totaali haikeus
 
Puhu asiasta neuvolassa, jospa pääsisit vielä eri lääkärille joka tekis kaikki tutkimukset...
itsellä kans huomenna lääkäri ja saa nähä onko samanlainen kuiva käynti ku edellinen aikoinaan, ei olla saatu mitään mittoja vauvasta koko aikana ja hyvä ku osas ees suomea puhua koko lääkäri....pahin pelko on nyt, että vauva on iso, eikä asialle tehä mitään. Kerroin tästä ystävälleni joka koki pelkoa liittyen synnytykseen ja hän kehotti puhumaan neuvolassa, kuuntelevat siellä paremmin ku lääkärit.... ja itse en todellakaan lähde synnyttämään alakautta jos en saa mitään tietoa painosta ja mahtuuko tulemaan ym...esikoinen tulossa ja kyllä on iltasin ruvennu pyörimään ajatukset päässä:schocked028
 
Ja taas näitä "mahtavia" lääkärikokemuksia :sad001 edelleenki ärsyttää se oma viime viikkoinen kokemus, jossa ei myöskään mainittu vauvan koosta mitään. Mä aloin miettimään ettei varmaan ollut valmistunut vielä se lääkäri..
 
Olen kyllä aikeissa puhua neuvolatädin kanssa, jonka kanssa olenkin jo noista huolenaiheista puhunut ja hänen mukaansa synnytystapa- arvio tulisi tehdä. Pyydän kyllä päästä vielä näytille,(mutta en kyseiselle terveyskeskus neuvolalääkärille). Vaan äippäpolille, ammattilaisten käsiin jos ei pääse niin pitää yrittää yksityiselle tai ilmoittaa että leikkaamalla saavat ulos ottaa. Rumaa ruveta tappelemaan tälläisellä hetkellä, kun muutenkin on epävarma olo kaikesta.
Muutenkin olisi ollut mukava kuulla paljon suurinpiirtein vauva painaa kun sf-mitta ei sitä kuitenkaan täysin kerro. Ja painosta huomautti viimeksi neuvolassa kun ei ollu lisää tullut edellis käyntiin verraten. Mikä ei kuitenkaan hälyyttävää ollu kun tuota painoa on omastatakaa mutta oisi kuulemma nyt saanut näillä viikoilla noustakkin.
 
RV 40+0 neuvola käytyy. Vauva on vihdoin kiinnittynyt JESS! Sf mitta sama kun viikko sitten 36. Syke 130. Rt. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä että kaikki merkit näyttäisi että pian lähtisi syntymään :)..
 
Täälläkin neuvolakäynti taas takana. Rv 37+5. Painoa oli tullu vähintäänkin riittävästi kahdessa viikossa, verenpaineet ja pissa ok. Sykkeitä kuunneltiin pitkään ja hartaasti, kun olivat ennätysalhaiset (noin 117 kieppeillä). Jouduin välillä nousemaan kävelemään ja juomaan, että saatais kaveria heräteltyä ja sykkeitä nousuun. Ei noista kauheasti apua kyllä ollu. Vielä ei kuitenkaan tarttenu lähteä svo:lle seurantaan, kun syke pysyi tasaisena ja alhaisia lukemia aiemminkin ollu (aina kuitenkin yli 120, mikä kai on se "normaali" alaraja). Saa nähdä, jos ens viikolla menee samoin, että joutuuko sitten käymään seurannassa. Itteeni ei kuitenkaan huoleta, kun liikkeitä tuntuu ihan tarpeeksi eikä muutenkaan ole ollut mitään kummia olotiloja. Vielä saisi melkein sen pari viikkoa tuolla masussa köllötellä, niin ehtisin tehdä vähän opiskeluhommia valmiiksi... :rolleyes:
 
Mulla oli kans neuvola, rv37+5.
Paino noussu yhteensä n.14kg, paineet 91/62, vave syvällä muttei kiinnittynyt, Sf-mitta 32.Kyseli vointia ym.ja totesin vaan että huonomminkin vois mennä. En ollu oikeen juttu tuulella :grin Alkanu vaan kypsyttään tää odottelu, en jaksa edes oloista höpistä.
Seuraava neuvola olis rv39+4, oon ihan varma että sinnekin joutuu vielä meneen :facepalm:
Ei....jaksa....enäääää....(muutaku syödä Kismettiä v***tukseen)
 
Niin muuten terkka(tällä kertaa joku sijainen) sanoi et jos nyt alkais synnytys kun pää ei vielä kiinnittynyt niin pitäs mennä maaten ja ambulanssilla sairaalaan...siis täh?!?? :eek:
Ihan ku olisin jostain lukenu et toissynnyttäjillä se vauva ei välttis kiinnity missään vaiheessa.
Tietääkö joku asiasta enempi? Taas kuulosti jotenki hysteeriseltä...kuulemma napanuora voi kuristaa tms. oli terkan syy tuohon sairaalaan lähtöön...neva höörd...
 
Takaisin
Top