Neuvolakuulumiset

On vissiin paljon paikkakunnasta kiinni tuo käyntien määrä, mulla oli rv 30 asti noin 4 viikon välein neuvola mutta loppua kohden ne tosiaan on lisääntyneet, kahden viikon välein niitä on laitettu tosta rv 30 eteenpäin :)
 
Sairaalassa tarkistettu tilanne eikä pitäisi olla mitään vialla. Neuvolatäti vaan hössötti niin kovasti verenpaineesta, että pelästyin itsekin. Sairaalassa totesivat, etteivät tee mitään, ellei alapaine ole pitkään yli 100, ja että nesteiden kerääntymisestä johtuu painonnousu. :happy: Oli kyllä helpotus taas kuulla / nähdä, että asiat on kunnossa.

Ilmeisesti joudun kuitenkin ravaamaan neuvolassa viikon välein... tai ehkä sielläkin rauhoitutaan, jos sairaalassa ovat sitä mieltä, että kaikki ok.

Viikkoja 33+1 ja vauvan painoarvio 2200-2300 g. Kuulostaa kauhean isolta. Sf-mitta 30, joten kaipa tässä kuitenkin ihan normaalia vauhtia edetään. LA tosin vasta 27.3. eli vähän mietityttää, miten iso vaavi sieltä oikein on tulossa.

Niin ja perätilassa edelleen... se ei käänny koskaan.:wideyed:
 
Mäkin olin eilen neuvolassa (33+3) ja kaikki ok. Painoa oli tullut tosi vähän, 3:ssa viikossa 250g eli noin 80g/viikko. Sf-mittakin oli noussut vain 1cm. Kysyinkin hoitajalta, että pitääkö tästä olla huolestunut mutta hän sanoi ettei mitään syytä huoleen ole vaan vauvalla on nyt ollut rauhallisempi kasvuvaihe. Mulla on ollut myös kovia särkyjä hampaistossa (nyt alkaa onneks olla jo pikkuhiljaa ohi) enkä oo saanut syötyä kunnolla niin selittänee myös osaltaan tota. Vauvan syke oli 140 luokkaa ja oli kääntynyt jo pää alaspäin.
 
Rv 36+6 neuvola käytyy. Vauva ei ole vieläkään laskeutunut vaikka luulin toissapäivänä että nyt on laskeutunut :(. Hb oli 101. Pissaa puhdas. Vauvan syke hyvää, rt. Edelleen paljon turvotusta. RR 120/74 js sf 34. Seuraava käynti rv 39 :)
 
Sulla onkin Dotyatu laskettu aika ihan kuun alussa, siis ihan kohta!
Mulla olis 8.3. ja hassua tuo muutaman päivän ero tuntuu niin isolta tässä loppumetreillä.
 
Kävin tänään yksityisellä lekurissa rv34+5, symfyysi kipujen ym.tuntemusten takia.
Vauva normi kokoinen, ei antanut mitään tarkkaa painoarviota, mutta kuulemma siron tuntuinen mutta pitkä! Pää siis jo syvälle laskeutunut ns."lähtökuopissa" ja kaikinpuolin valmiin oloiset paikat, mutta kuitenkin ei varmaan vielä tulossa (en ainakaan itse jaksa uskoa ;) ...sanoi kyllä että valmiin oloinen beibi ja saa tulla jos tullakseen...ja vaikka siis jo laskeutunut niin pitkä tyttö kun peppu niin ylhäällä(keuhkoissa)! Silti sf mitta ihan normi tai oikeastaan pienentynyt kun laskeutunut niin alas/häpyluun taakse pää.

Lääkäri piti kunnon puheen että sit samantien sairaalaan kun alkaa supistukset :eek: kun kolmas lapsi ja aiemmatki tulleet aika sutjakkaasti ja helposti. Tää kolmas kerta voi olla syöksy-meiningillä ja kun kaikki alakerrassa jo valmiina. Nyt alko vähä jänskättään!

Lisäks käytiin vielä läpi kakkosen synnytys ja tuli yllättävä juttu esiin: poika syntyi Oikeasti rv 39+5 vaikka neuvolan mukaan 40+4. Tämä sama lääkäri oli tehnyt alkuraskauden ultran minulle ja sanoi että se on paljon varmempi laskuri kuin neuvolan menkka-kierto-laskennat. Eli mun pojat onkin syntynyt 39+4 ja 39+5!! Ja suurella todennäköisyydellä tää kolmaskin syntyy jo hieman ennen laskettua :cool05
Tää herätti suurta iloa ja toivoa ettei ainakaan yli mene :grin
 
Tänään oli neuvolakäynti, pissa puhdas, saga näyte:NEG., verenpaineet ok, vauvalla kaikki hyvin sydänäänet kuului. Seuraava onkin sitten 39+3 käynti neuvolassa jos sinne asti päästään.
 
Muo jännittää huominen lääkäri käynti. Kävin tänään jo antamassa verinäytteen ni huomenna ei tarvi sitte kovin Aamusta lähtemään 30kilsan päähän. Ja venttaamaan monta tuntii labrassa. Hmm... juu kannattaa lähtee aadaeveliina ajoissa sairaalaan. Mä lähden myös
 
Jospa mäkin pääsisin viimein mukaan keskusteluun.. :happy: Onko teidän paikkakunnilla ollut tapana että lastenneuvolasta tehdään kotikäynti ENNEN synnytystä? Meille on neuvolantäti just tänään tulossa käymään..
 
Susan, ei ainakaan Lahdessa ole (näyit tosin olevan PHKS-alueelta, eli en tiedä oletko Lahtelainen vai ympäryskunnista). Mutta tosin tässä omallakin lähiseudulla eri kunnilla on tosi erilaiset käytännöt neuvolajutuissa...
 
Täällä pohjanmaalla ei tehdä kotikäyntiä ennen synnytystä, vasta sen jälkeen onneks:smiley-bounce012
 
Mulle sanottiin et yleensä ekaa odottavat saavat sen kotikäynnin ennen laskettuu aikaa. Mut sit jotkut saa 2kotinäyntii vauvan syntymän jälkee.
 
No nyt mä kerkeen laittaa neuvola lääkäri kuulumiset.
Eli pissa puhas. Kilo tullu painoa 2viikkossa. Ei sanonnu mitään tosta kuitenkaan. Verenpaine 106/69, kysyi kuulumiset ym normi jutut kesti 10min ja lääkäri otti steptokokki näytteen kokeili kohdun tilan. Oli pehmeä ja auki vähän. Pää tuntui alhaalla. Ei ole kiinnittynyt. Sanoi et ei tuu kiinnittymäänkään kun vasta synnytyksen alkaessa .Ultras pikkusen painoarvion tekemistä varten eli noin 3-3,5kiloinen. Sama kuin mun toisillakin lapsilla.

Eli nyt vaan synnytystä venttaamaan. Tasan 4viikkoa laskettuun aikaan.
Lääkäri tokas et voi syntyä vähän ennen laskettuu kun aikaisemmatkin syntyneet.
 
Minulla oli eilen seurantakäynti ä-polilla. Oli ekaa kertaa tosi nuiva lääkäri, ei ottanu kuuleviin korviinsa kun sanoin et on tosi huono olla siinä takakenossa. Alko ihan oksettaa ja vapisuttaa jälkeepäin. Ei ultrannu kohdunsuuta, kokeili vaan ja sano et ei oo auki (viimeks oli jo pehmentynyt, jäi epäselväks et onko tullu takapakkia vai vtf??) Painoarviot 2,9kg x 2 eli keskikäyrillä kasvaa pikkuoravaiset. Sain sentään sektiopäivän, ja senkin ihan kauheeeeeeeeeeeeeeeen pitkän ajan päähän, rv 38+4 eli 26.2. Esikoinen synty rv 38+0 eli nyt pitää kasvattaa 2 isompaa vauvaa!! Hui... :excited001

Sokerit on alkanu olla niin alhaalla, että insuliini tiputettiin nyt ihan alotuslukemiin. Annosta on siis matkan varrella nostettu kaks kertaa, mut nyt on ollu tasaseen laskussa ja 3 peräkkäistä aamuu oli ihan liian matalia. Ja kun pyysin siellä ultran jälkeen mittausta kun niin vapisutti niin oli taas alle sallitun. Ei oikein ruoka maistu enää eikä pysty syömään ollenkaan niin paljoa kun aiemmin. Alkaa tila loppuu mahasta totaalisesti...
 
Täällä odotellaan neuvola lääkäri aikaa, mikä on vasta viikon päästä.. olis kiva jo tietää millä mallilla paikat on, harjotussuppareita kuitenkin on ollut aika kivasti ja jos jotain erityistä päivän aikana on tullut tehtyä niin sen kyllä illalla/yöllä tietää.
Tänään esikon kanssa ulkoilemassa meinasin vetäistä pihassa kunnolla turvalleen, mutta onneksi sain aidasta kiinni. on kyllä ollut tuon tapahtuman jälkeen kävely pikkusen hankalaa :/ mutta toivottavasti taas huomenna olis vähän helpompaa :)
 
Tänään (tai eilen, taisi päivä jo vaihtua) oli vaihteeksi neuvolakäynti. Onneksi proteiini ei ole lisääntynyt ja verenpainekaan ei ole noussut niin korkeaksi, että pitäisi mennä taas sairaalaan. :happy:

Turvotusta kyllä riittää vaikka toisille jakaa, ja vauva on ja pysyy perätilassa. :sorry: Neuvolatäti oli sitä mieltä, että viikolla 37 yritetään kääntää, jos ei siihen mennessä ole itse muljahtanut oikeaan asentoon. Jotenkin se väkisin kääntäminen tuntuu itsestä huonolta idealta. Kai siihen jokin syy on, että pallero pitää "jalat maassa". Ei kyllä houkuta sektiokaan. Tänään rv 33+6, eli vielä reilu pari viikkoa aikaa löytää uloskäynti ennen kuin puuttuvat asiaan. Mikä tilanne muilla on?

Ei taida tästä vauvasta tulla suunnistajaa....:banghead:
 
Mulla oli äsken neuvolalääkäri, tänään rv 34+6. Pissa oli puhdas, verenpaine 127/76, painoa tullu kuukaudessa lisää1,8kg (yhteensä 9,8kg), sf-mitta oli 33cm, paikat on pehmenny mut en oo avautunu ja kaulaa jäljellä vajaa 3cm. Laittoi lähetteen Tyksiin et pääsisin sinne painoarvioon vaik oli kyl sitä mieltä et olis turhaa kun ei ne pidä paikkaansa... Oli myös sitä mieltä et ei sille voi mitään minkäkokoinen sieltä sitten tuleekaan ja ihan hyvin pystyn uudelleen synnyttää 5kg ku kerran oon jo niin tehny... Joo onhan toi totta mut nyt jäin miettii et onkohan ne Tyksissä sitten samaa mieltä eivätkä suostu käynnistää ennen laskettua... :sorry:
 
Haluisitko Ninnuli sitten että käynnistetään aikasemmin? Oon kuullu et sekään ei oo kivaa...

Tasse, hauska tuo "ei taida tulla suunnistajaa" -kaneetti. :grin En viittiny koko juttuu arvioida hauskaks, koska eihän tuo perätila oo mikään hauska juttu. Minuakin harmittaa, olisin toivonut voivani synnyttää nää pikkuoravat alakautta. Meillä on jo toivo mennyttä, tilaa alkaa olla niin vähän. Kuulemma molempien pitäisi kääntyä yhtäaikaa että mahtuisivat - aion silti konttailla. Ootko kokeillu kontillaan ja karhuasennossa oloa? Kysyin tuon asentojutun toimivuutta kätilöltä toissapäivänä, ja kuulemma siinä on perää. Hän kertoi lukeneensa hesarit karhuasennossa kun odotti vauvaa, ja vauva oli kääntynyt yksi päivä. Kannattaa siis unohtaa taaksepäin nojailut ja kyykistelyt, ja istua etukenossa tuon konttailun lisäksi niin paljon kuin mahdollista! Vielä voi tapahtua mitä vaan..:thumleft
 
Oli tosiaan eilen se lastenneuvolan kotikäynti. Musta oli ihan kiva että kävi, nyt tietää, että kenen luokse on pikkusen kanssa sitten menossa. Ja saatiin tosi mukava lastenneuvolaterkkari onneks :) Ja Sanoja, nastolassa asustellaan.
 
Mammasmurffi, tahtoisin joo et käynnistettäis joskus rv 38 (siis jos ei aiemmin itsestään käynnisty). Esikkokin on syntynyt niin et käynnistettiin rv 40+3 (raskausmyrkytys epäily) ni en ees tiedä miltä tuntuis synnyttää ilman. Ja olihan ne kivut ihan jäätäviä mitkä oksitosiini aiheutti mut otan ennemmin ne kivut ku synnytän uudestaan 5kg vauvan...
 
Takaisin
Top