Neuvolakuulumiset

Joo, kyllä sinne synnärille pitäs päästä muuallakin tutustuu, eikä vaan täällä HUS:n alueella. Tiedän, että joillakin on netissä tai laina-dvd:nä valmennusta, vähintään ne kannattaa kattoa. Tää nyt on ehkä vähän asiaton ehdotus, mutta jos jotain tulee, niin sithän pääsee tutkittavaks. Jos oikeesti Mikkelissäkin päin (vois nyt luulla et valtakunnallisia nää suositukset!!) kuulus olla toinen lääkärikäynti ja Pippan sinulta se on vain peruttu, soitat pokkana ja valitat vaikka ylämahakipua tms. niin niitten on pakko ottaa sinut tutkimuksiin!
Kuulostaa ihan tosi törkeeltä tollanen! ! :angry4
 
Synnytystapa-arviota ei tehdä kaikille ns. rutiinisti, vaan ainoastaan silloin, jos on syytä epäillä, ettei normaali alatiesynnytys ole mahdollinen. Syitä tälle voi olla pienikokoinen äiti ja iso sikiö, aiemmat sektiot, jokin sairaus tai muu riskiraskausperuste yms.
 
Turussa ei pääse tyksin tutustumaan synnäriin enää ollenkaan, Saloon voi mennä jos haluaa. Mulla oli maanantaina synnytystapa-arvio, joka käytännössä oli vaan normi lääkäri, sisätutkimus ja vauvan asennon tarkistus. Ekassa raskaudessa kokeiltiin myös lantion tilavuus käsikopelolla, mut nyt ei kun yksi alatiesynnytys on taustalla. Käytännöt vaihtelee ilmeisesti paljon kuntien välillä, me saatiin postitse kutsu perhevalmennukseen esikoisen kohdalla, nyt ei luonnollisestikaan ole mitään tullut kun on kerran käyty.
 
Oulussakaan ei pääse tutustumaan synnärille :sad001 tosi harmi! Olis ollut vähän turvallisempi olo kun tietäisi mihin on menossa jne.. Perhevalmennusajat on annettu mutta niihinkin saattaa tulla muutoksia kuulemma. Katoin että toisella tapaamisella aiheena synnytys, joten se synnytysvalmennus on ilmeisesti sisällytetty tähän perhevalmennukseen. On vähän kyllä heikolla tapella nykyään nämä neuvolatoiminnat..ei voi muuta sanoa :sad001
 
P-Karjalassa on kans käyntejä harvennettu. Lopussa neuvola 2 viikon välein, ennen 1.

Mulla oli tänään neuvola 35 +4 ja proteiinit plussalla ja verenpaine koholla. Nyt alkoi virtsan vuorokausikeräily proteiinin määrän laskemiseksi. Perjantaina on radiin liittyvä kontrolli ja saa tietää onko mulla vielä lisäksi raskausmyrkytys. Tällainen äitiysloman alku täällä. Blääh.
 
Meilläkin Tuusulassa sanottiin perhevalmennuksessa, ettei synnytysvalmennusta ole enää siinä muodossa kuin joskus ennen on ollut. Teoriapuolta tulee perhevalmennuksessa, synnärille pääsi tutustumaan niin tuli se paikka tutuksi etukäteen - eipä siinä kummempia kyllä ollut mielestäni, helpottavaa vain jollain lailla nähdä että synnytyssali ei ole yhtä kuin leikkaussali. Eli että siellä ei ollut sydänkäyrämonitorin lisäksi juuri mitään "sairaalahärpäkkeitä", vain sänky, nojatuoli (isälle) pöytätilaa ja silleen. Ja sitten vähän naureskellen vastattiin kun kysyin, että mitään hengitysharjoituksia ei ole enää nykyään, niitä voi itse opiskella jos on kiinnostunut tai käydä esim. raskausjoogassa.
 
Rv 32+1 neuvola takana. Yllättäen oli paikalla sijainen, oli kuitenki ammatiltaan kätilö.
Hb 137:wideyed: en syö ees extraa purkista! RR 122/79. Pissa puhdas, ei turvotuksia. Sf 30,5. pikkusen sykkeet 130-145, reagoi heti paineluun, pää alaspäin. Painoa ei ollu tullu lisää ( yht.7,4kg tullu koko aikana). Sain lainaks 2dvdtä, toinen oli rentoutus ja toinen synnytys. Sano heti että saan varata ajan ultraan että saadaan arvio koosta ja saa vielä nähä pikkusen :love017 oma neukkatäti sano ettei oo muutaku 2 ultraa ja pitää mennä yksityiselle nyt lopussa jos tahtoo. OUTOA! miten voi olla näin eri käytäntö samassa firmassa! no minäpä varaan sen heti pe ku alkaa puh.aika:happy119 pitääpä 3vkon päästä kysästä omalta neukalta, että miksi hän puhui ihan jotain muuta näistä ultrista!
 
Täällä taas neuvola takana. Rv 33+6. Kaikki kunnossa, verenpaineet taas alhaset (yläpaine alle sadan), painoa oli tullu kilo lisää edelliskerrasta. Testataanko muilta streptokokkibakteeria? o_O Mulle tuli ihan yllärinä, että pitää joskus 35-36 viikoilla käydä labrassa antamassa näyte, ja sit jos tulee positiivinen tulos, niin synnytyksessä pistetään mulle suoneen antibioottia vauvan suojelemiseksi.

Meillä vaihtui terkka, kun täällä pistettiin aluejakoja uusiksi. Vähän harmittaa, kun edelliset olleet tosi kivoja ja rentoja, mutta tämä uusi oli vähän semmoinen kuivan oloinen tapaus... :grin Mutta ehkä se siitä, kun tarpeeks monta kertaa käy, niin tulee tutummaksi. :)

Parin viikon päästä olisi sitten lääkärikäynti. Pitää toivoa, että mies pystyy ottamaan töistä sen hetken vapaata, ettei tartte noita kahta pikkuapinaa ottaa sinne mukaan! :wacky:

Noista valmennuksista/tutustumisista. Silloin esikoisen aikaan oli tarjolla vaan nettivalmennus eikä synnärillekään päässy käymään etukäteen. Tokan aikaan ois ollu mahdollisuus käydä sairaalassa valmennuksessa, mutta sekin ois ollu semmonen luentotyyppinen homma, eikä varsinaisiin tiloihin olisi päässyt tutustumaan. Nyt en ole edes jaksanu perehtyä, että mitä kaikkea olisi tarjolla, kun paikat on kuitenkin ne samat. Minua harmittaa kovasti, että synnytysasioista ei neuvolassa puhuta juuri ollenkaan (kuten ei imetyksestäkään), vaan kaikki jätetään odottajan omalle vastuulle. Itse en ainakaan esikoista odottaessa osannut hakea tietoa, enkä lukenut mitään kirjoja/oppaita. Toisen kohdalla luin ehkä vähän jotain, mutta en silloinkaan paljon. Silti toisen synnytys sujui paljon helpommin, kun tiesi vähän mitä odottaa ja luotti omaan kehoonsa vielä enemmän. Nyt toivon, että tämä kolmaskin kerta menee ilman ongelmia, ja luin jopa pari kirjaakin, joissa annettiin vinkkejä ja neuvoja. Toivon, että sitten tositilanteessa niitä tajuan hyödyntää! :rolleyes:
 
Tänään oli lääkärineuvola käynti rv 33 + 3. Tosi mukava lääkäri "tyttönen" oli tällä kertaa, jonka kanssa olikin mukava jutella. Sf-mitalla ( 30 ) mennään keskiviivaa pitkin nätisti. :) Sydänäänet oli hyvät +140. Verenpaine oli tällä kertaa 129/88. Välillä on ollut hieman koholla ja tosinaan normi. Hb oli hienosti noussut 120, kun oli viime käynnillä 100. Joten ei tarvi ottaa tablettei, kun silloin tällöin. Se on kiva juttu! Ne olikin aikast tuhtii tavaraa, varsinkin kun tuli otettuu kaksi tablettii...

Tosin ainut haitta puoli oli proteiinien löydös virtsasta, + / - tuloksin. :oops: Vähän kyll huolestuttaa, joten uudet näytteet vkon päästä uudestaan. Toivon mukaan ei sitt oo ainakaan nousseet. Alustava synnytystapa-arvio tehtiin jossa ei mitään ilmennyt. :) Juttelin näistä muutamista ja hetkellisista supistus tuntemuksista, jotka muistuttivat menkkakipuja. Eipä niitä vielä oo tarve tutkia, mutta jos alkaa olee enempi eikä helppaa niin sitten. Painoa on tullut mulle tähän mennessä 14,1kg. :)

Kyll tässä alkaa hieman jo jännittää... :nailbiting: Nää viikot, kun menee super nopeesti ja H-hetki lähestyy! :wideyed:
 
Neuvolääkärissä käyty tänään 36+1. Vauvan syke 140, pää alhaalla ja kiinnittynyt. Supistukset ei oo onneksi ollut aivan turhia, kohdunsuu pehmeä ja raottaa ja kohdunkaulaa jäljellä 1cm.
Painoarvio laskettuna reipas 4kg, eli samaa kokoluokkaa kuin sisaruksensakin. Äippäpolille ei laitettu vielä lähetettä kun todennäköistä on että tämä syntyisi ennen laskettua niin kuin sisaruksetkin :)
Supistus herkkä maha jälleen kun kokeili vauvan asentoa ja mittaili sf-mittaa :) kahden viikon päästä neuvola ja huomenna täytyy viedä pissanäyte kun leukkarit oli yhdellä plussalla.
 
Meillä oli pojan kanssa yhteisneuvola tänään, minulla rv 35+4 ja poika ensviikolla 2v.

Painoa oli tullut 3,5 viikossa 5kg, turvotus alkaa olla aikamoista. Jalat ihan pullukoina, näyttää jättiläismäisiltä vauvan jaloilta! Verenpaine 132/78 ja hb 120. Enää ei siis tarvii rautaa syödä, jes, litku loppukin just niin ei tartte hakee uutta enää.

Vauvojen sykkeet löyty aika hyvin puoli-istualteenkin, en pysty makaamaan selällään enää yhtään. Takulla 140 ja Tikulla 145 suunnilleen.

Terkka sano et ihan saan kaikki sympatiat tän mahan kanssa, jos hän päättäs niin pääsisin jo sektioon... Se tuntu kivalta. Sf-mittaa ei ois ottanu mut vaadin, ja naureskellen se totes että tiedänhän ettei näille kaksosmahoille oo käyriä. 45cm. -Tosiaan, käyräasteikko neuvolakortissa loppuu 44... :grin Aattelin vaan et haluun jonkun konkreettisen mitan siitä itelleni että saan "oikeesti" valittaa et on raskasta! :arghh:
 
Muokattu viimeksi:
Täällä neuvolalääkäri kans takana. Käynti ihan yhtä tyhjän kanssa. :/
Sisään otti puolisen tuntia myöhässä, kysyi : Vointi, pistelyä, turvotusta, supistuksia, leikkauksia edellisen synnytyksen jälkeen? Otti sf-mitan, tunnusteli vatsan päältä, katsoin hyvin vanhalla ultralla että pää alaspäin.
Kiiti, Moi!

Alkuun ite paino (yht. 12,5kg tullut), virtsa (puhdas) ja verenpaine (98/60).
Neuvolassakin oma hoitaja tutkii/katsoo/kysyy enemmän. :)
Vielä yksi neuvola ennen laskettua aikaa.
Vähiin käy viikot!

Muoks. Täällä päin (Pk-seutu) ei siis mitään tietoakaan kohdunsuuntilanteesta, synnytystapa-arviosta, vauvan koosta yms.
 
Heippa rallaa! Takana neuvola 33+5.
Edelleen pettynyt toimintaan täällä mutta sainpa itselleni edes sen rv36 lääkärin. :) Terkkari oli kuullut Mikkelin muutoksista pari pvää sitten ja hänkin oli ihan ihmeissään järjestelystä. Ymmärsin ettei meidän tuppukylässä ole ketään neuvola lääkäriä ja siksi on laitettu aina keskussairaalan lääkärille jossa on sitten tehty se synnytystapa arvio. Tosin nyt en pääse sairaalaan vaan joku vieraileva lääkäri ottaa ainakin toistaiseksi ensisynnyttäjät vastaan ja kattoo tarjonnan ja mahdollisesti paino arviota yms ja jos jotain vialla niin mahdollisuus päästä lääkärille keskussairaalaan.
 
Täällä on käyty radikontrollissa 35+5 ja alkuviikon raskausmyrkytysepäily osoittautui vääräksi. :smiley-bounce015
Nyt oli verenpaineet ok ja pissa +-, joten merkittiin -. Jospa ei toista kertaa tartteis tehdä sit esim. tuota vuorokauden pissakertymää. Viileäkaapissa piti säilyttää sitä törppöä. Yäk.

Vauveli on hieman keskiarvon alapuolella omaa käyräänsä kulkeva 2,5 kg arvion mukaan. Nyt näin omin silmin, että poika tulossa. :Heartblue

Tuota synnytystapa-arviota ei tosiaan taideta enää normisti tehdä. Mulla viimeksi 4 vuotta sitten tehtiin, kun oli jalat edellä tulossa rv 36. Kääntyi onneksi just ennen kääntöyritystä. Tuli kyllä vielä naama ylöspäin, mutta eihän ne kaikki oppikirjan mukaan menekään.
 
..Jäi juttu kesken kun vieraita hyökkäsi kylään. ☺

Olin aika tuohtunut tästä että rv36 lääkäri on peruttu ja olikin tosi hyvä kaivaa verenpaine mittari esille tämän jälkeen, näytti nimittäin 150/105! Terkkarin kommentti oli että sun paineita pitää seurata.
Noh, hb oli noussut 123 ja paino 1,2 kg ja pissa puhdas. Vauvan syke 140 ja pää alhaalla, sf 32 cm eli käyrän yylärajoilla.

Mikkelissä olis joku yhteinen valmennus huomenna lauantaina. En tiiä yhtään mitään siihen kuuluu eikä osannut terkkarikaan sanoa kun on niin monia muutoksia nyt tapahtunut. Toivottavasti siihen kuuluisi synnärille tutustuminen.

Ilmeisesti jokapaikassa huonontavat palveluita,kun lukee teidän kommentteja. Se on vaan niin harmi. .
 
Jep. Lohduttavaa ainoastaan se, että jos jotain on vinossa, sit seurataan ja hoidetaan kyllä. Mutta jos kaikki näyttää hyvältä, aika vähästä on. Jää itselle iso vastuu oman raskauden seuraamisesta, ja kun on eka tulossa niin on varmasti hippasen epävarma olo. Tsemppiä sinulle, Pippan! :hello2
 
Mä saan nyt juosta neuvolassa viikottain. Paineet on koholla (tai lähinnä alapaine jatkuvasti yli 90), proteiini +/- ja turvotusta on... painoa oli tullut viikossa 2 kg! :eek: Itselle meinas itku tulla siinä vaa'alla, kun muutenkin on tullut aivan järkyttävästi lisää painoa. Neuvolatäti totesi, että ei tuollaista nousua saa normaalilla ruokavaliolla aikaseks. Nyt täytyy sitten mennä sairaalaan tarkistettavaksi. Viikkoja vasta 33 + 0... Raskausmyrkytys pelottaa, ja jotenkin mietin vaan, oonko voinut tehdä jotain itse väärin. Lisäksi vauva on edelleen perätilassa. Ei mene ihan oppikirjan mukaan tämä raskaus. Olokin on tukala, mutta silti toivon, että pikkunen kypsyttelisi itseään edes sinne rv 37 asti.
 
On se vähän tylsää, että noi käynnit vaan koko ajan harvenee jokaisella paikkakunnalla. Eihän ehkä kaikilla ole halua käydä useammin tai tarvetta, ja on toki hyvä että jos jotain poikkeavaa huomataan, niin seurantaan pääsee. Kyllä musta silti ensikertalaisena tuntuu hassulta, että oon käynyt omassa neuvolassa tähän mennessä 5 kertaa, ja viralliset vikat käynnit on rv 38 ja rv40. Noistahan vikaa ei edes välttämättä tule!

En siis laskenut tuohon käyntimäärään ekaa lääkärikäyntiä, np-ultraa enkä rakenneultraa. Aika yksin sitä odottava äiti loppupelissä on näissä jutuissa.

Mua omassa neuvolassa, joka on muutoin tosi hyvä, ärsyttää se että kun vointia kysellään ja sanon etten ole pystynyt töissä olemaan kun en saa henkeä, vastaus on "kuulostaa tyypilliseltä noille viikoille kuuluvalta jutulta". En mä nyt sympatiasuklaata odota, mutta jotenkin jotain muuta kuin vaan kuittausta.
 
Mua ihmetyttää kans ku ymmärsin että loppua kohden neuvolakäynnit lisääntyy niin sain seuraavan ajan 4 viikon päähän, siis rv 37?? Saa tietenkin soitella aikasemmin jos tulee jotain mutta aika kynnys kuitenkin lähtee soitteleenkaan, mulla ainakin.
 
Kävin torstaina neuvolassa rv34+3, se oli sellainen varttin mittanen juttu.

Painoa +887g/vk, verenpaine 129/85, hb 116, sf mitta 30,pissa puhdas, ei turvotusta ja vaavi pää alaspäin :) oli tällä kertaa sijainen niin kaikki arvot vaan katottiin nopeesti eikä pahemmin juteltu. Seuraavaks olis rv 36 lääkäri, sieltä pitäis saada pikkusen painoarvio :)
 
Takaisin
Top